پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۲۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۲۷
قطع برق، مهیا نبودن زیرساخت‌های گردشگری و نگاه تبعیض‌آمیز مرکزنشینان، سبب شده تا شهر خرم‌آباد یا باغ‌شهر مازندران آباد نبوده و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند.

شعار سالقطع برق، مهیا نبودن زیرساخت‌های گردشگری و نگاه تبعیض‌آمیز مرکزنشینان، سبب شده تا شهر خرم‌آباد یا باغ‌شهر مازندران آباد نبوده و با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم کند. بخش خرم‌آباد به‌عنوان دومین بخش از نظر جمعیت وسعت در شهرستان تنکابن واقع شده و علاوه‌بر مواهب خدادادی نظیر کوه و جنگل، رودخانه‌های وحشی و یخچال‌های طبیعی، دشت معروف دریاسر و آب و هوای ییلاقی در بالادست دارای تاریخچه‌ای کهن و مردمانی اصیل است؛ اما با همه این داشته‌ها به‌دلیل کم‌توجهی و تخصیص اعتبارات عمرانی ناچیز از قطار توسعه و پیشرفت عقب‌مانده و همچنان در پیچ و خم بافت سنتی خود گرفتار شده است. محدوده شهری خرم‌آباد هم به‌تبع بخش با وجود ظرفیت بسیار بالای خود در جذب گردشگر به‌واسطه نبود یک ورودی مناسب از کمربندی به شهر خرم‌آباد در چهار راه چند و چون چه کنم چه کنم بر‌ای آبادی بیش‌تر دست و پا می‌زند. مهیار اسداللهی، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، ضمن برشمردن مشکلات حوزه شهری، بابیان این‌که عنوان باغ‌شهر برای خرم‌آباد تبدیل به معضلی شده، گفت: خرم‌آباد فقط به‌عنوان گذرگاه و محلی جهت عبور و دسترسی به ییلاقات دو هزار و سه هزار دیده می‌شود و باوجود این‌که این منطقه بار گردشگران و جمعیت شناور شهرستان تنکابن را به دوش می‌کشد؛ اما در تخصیص اعتبارات عمرانی مظلوم مانده است. وی افزود: در سرشماری‌های نفوس و مسکن که انجام می‌شود، چون بیش‌تر جمعیت خرم‌آباد دو ماه در ییلاقات بالادست مانند الموت ساکن هستند، ثبت‌نام سرشماری را در زادگاهشان انجام می‌دهند و این درحالی است که ۱۰ ماه از سال را در خرم‌آباد ساکن بوده و بدین‌ترتیب سرانه جمعیتی در خرم‌آباد کاهش پیداکرده و به همان میزان اختصاص بودجه هم کاهش می‌یابد. زمین‌ها در خرم‌آباد تقسیمی و وراثی بوده و تفکیکی نیست، به همین سبب در صدور سند و پلاک‌گذاری مردم این منطقه دچار چالش هستند. متأسفانه در خرم‌آباد صنعت کشاورزی به‌طور گسترده و در زمین‌های هکتاری و همچنین شهرک وجود ندارد. رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن گلایه از نگاه تبعیض‌آمیز مرکزنشینان به خرم‌آباد اظهار داشت: مرکزنشینان فقط مشکلات ما را گوش‌ می‌دهند و چشم می‌گویند؛ اما در عمل چیزی نمی‌بینیم. این مسئول همچنین از نرخ بالای دریافتی، برای ساخت‌وسازها توسط نظام‌مهندسی انتقاد و تصریح کرد: این موضوع مهمی است که باید از سوی متولیان امر پیگیری شود و امیدواریم در سال جاری توجه به بخش خرم‌آباد بیش‌تر شود و ما هم به‌عنوان اعضای شورا و نمایندگان مردم در پارلمان محلی هرکاری که برای پیگیری حل مشکلات خرم‌آباد لازم باشد انجام می‌دهیم.

طرح جامع شهری خرم‌آباد به سرانجام نرسید

ایرج عزیزی، عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، از به سرانجام نرسیدن طرح جامع شهری خرم‌آباد گلایه کرد و گفت: این طرح از سال ۹۰ سرگردان مانده و چنانچه این طرح اجرایی شود، بسیاری از مشکلات موجود مرتفع خواهد شد. میرعماد‌الدین جنابی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، نیز از کم کردن وسعت محدوده شهری گلایه کرد و گفت: انتظار داریم همان محدوده شهری قبلی را به ما بازگردانند. خرم‌آباد با کمبود آب شرب به‌شدت روبه‌رو است و از سویی دیگر ورود شیرابه زباله پرده‌سر به آب‌های زیرزمینی باعث شده تا مردم منطقه با مرگ خاموش درگیر هستند. جنابی با اشاره به نداشتن ورودی از سمت شهر تنکابن به خرم‌آباد، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنیم مدیران راه و شهرسازی، تابلویی بزرگ را در منطقه پسکلایه بزرگ نصب کنند تا گردشگران بدانند از چه مسیری وارد منطقه خرم‌آباد شوند.

زیرساخت‌های گردشگری در خرم‌آباد مهیا نیست

این عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد ضمن اشاره به نبود زیرساخت‌های گردشگری در خرم‌آباد، اضافه کرد: متأسفانه این مشکلات و نداشتن امکانات فقط مختص گردشگری نبوده، بلکه به ورزش نیز در این بخش اهمیتی داده نمی‌شود و سالن ورزشی آن در حد یک انبار پرتقال است. جنابی اظهار امیدواری کرد تا مدیران استانی در سال جدید توجه بیش‌تری به بخش و شهر خرم‌آباد داشته باشند.

امیر ارسلان امامقلی، دیگر عضو شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، نیز ضمن بیان مشکلات این شهر گفت: تنها راه نجات خرم‌آباد، استفاده از ظرفیت بسیار بالای گردشگری آن است، به‌طور مثال در خرم‌آباد ظرفیتی برای ایجاد پیست اسکی در منطقه گردکوه داریم که می‌تواند انقلابی را در شهرستان تنکابن ایجاد کند و از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی دعوت می‌کنیم تا جهت بازدید از این ظرفیت‌ها به خرم‌آباد بیایند و البته همه نوع حمایت و همکاری را نیز با سرمایه‌گذاران انجام می‌دهیم. تقی جعفر‌پور، شهردار خرم‌آباد، ضمن اشاره به رکود اقتصادی حاکم بر کشور و شهرداری‌ها، از تعرفه نظام‌مهندسی در ساخت‌وسازها انتقاد کرد و گفت: این هزینه بار مضاعفی را بر دوش مردم گذاشته و نیازمند بررسی است. وی افزود: عمده مشکل خرم‌آباد باغ‌شهر بودن آن بوده و مردم به‌شدت در نحوه صدور سند سرگردان هستند و بازنگری قانون تغییر کاربری‌ها با توجه به وراثی بودن زمین‌ها در این منطقه ضرورت دارد. شهردار خرم‌آباد بابیان این‌که تخصیص اعتبارات در سال‌های گذشته بسیار ناچیز و در قالب اسناد خزانه بود، عنوان کرد: به همین دلیل پیمانکاران در ساخت پروژه‌ها دچار مشکل اساسی هستند و عملاً دست ما برای انجام پروژه‌ها بسته است و در سال ۹۶ هیچ اعتباری از محل بحران دریافت نکردیم و امید داریم در سال جدید در این بخش به ما توجه شود. این مسئول با اشاره به حفاری‌هایی که توسط ادارات خدمات‌رسان انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت مالی شهرداری خرم‌آباد و نبود اعتبار اگر حفاری‌های جدیدی انجام شود، به‌ویژه از سوی اداره آب و فاضلاب، من بودجه‌ای برای ترمیم آن ندارم، قطعی برق، قطع شدن خطوط ارتباطی همراه و تلفن ثابت و کمبود آب شرب ازجمله مشکلاتی است که مردم این منطقه با آن دست بگریانند. شهردار خرم‌آباد از فرسوده بودن آسفالت جاده‌های خرم‌آباد و نبود کمربندی سخن گفت و افزود: سهمیه قیر رایگان برای خرم‌آباد به‌صورت مبلغی در نظر گرفته‌ شده و بسیار ناچیز است و انتظار داریم تا این سهمیه را افزایش دهند.

حسن باقری گرمارودی، بخشدار خرم‌آباد، نیز تنها راه نجات خرم‌آباد را در تقویت صنعت گردشگری و توجه ویژه به آن دانست و افزود: در نوروز بسیاری از گردشگران از منطقه دوهزار و سه‌هزار دیدن کردند؛ اما متأسفانه با شرمندگی باید عرض کنم که بستر مناسبی برای پذیرایی از گردشگران در این طبیعت خدادادی نداریم.

باقری اضافه کرد: متحد شدن همه مدیران و شوراهای اسلامی در ایجاد سازه‌های گردشگری در این محورها به‌صورت متحد می‌تواند تا حدودی باعث رونق اقتصادی منطقه شود. سیف‌الله نقی‌پور، رئیس شورای اسلامی بخش خرم‌آباد، نیز از نبود آب شرب و آب‌رسانی با تانکر به برخی از روستاهای بخش خرم‌آباد در حال حاضر، گلایه کرد و افزود: تسریع در ساخت راه تنکابن به الموت، پیگیری ساخت سد دوهزار، وضعیت آسفالت‌های فرسوده و پیگیری ساخت ساختمان بخشداری، قیمت گران شن و ماسه و تفاوت فاحش در قیمت عوارض نظام روستایی و شهر و توجه به گردشگری بودن محور دوهزار و سه‌هزار را ازجمله مشکلات بخش خرم‌آباد است. به باور برخی مسئولان، نجات خرم‌آباد از مشکلات موجود در گروی وصل شدن به کمربندی تنکابن است تا گردشگران بدانند از کدام مسیر وارد این منطقه زیبای خدادادی شوند و همچنین بر تقویت ظرفیت‌های گردشگری در این منطقه پافشاری کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار 27 فروردین 97، کدمطلب: 41908 ، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۱
0
0
ای دو صد افسوس بر خرم اباد ما! از کجا به کجا کشیده شد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین