پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۸۹۰۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۵
گیلان جزو استان‌های گذری محسوب می‌شود و سالانه 36 میلیون گردشگر از آن تردد می‌کنند و طبیعی است که این تعداد مسافر تولید انبوهی زباله داشته باشند که اغلب هم در سواحل و جاده‌های ترانزیتی قابل رؤیت است. زباله نخستین چیزی است که به چشم گردشگران می‌آید و وظیفه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به‌عنوان مسئول طبق قانون مدیریت پسماند تنها نظارت است و به عبارتی، گزارش مربوطه در خصوص موضوع مورد نظر را تهیه و سپس برای تصمیم‌گیری به مراجع مربوطه ارجاع می‌دهد. سال گذشته 8 شهردار گیلان از جمله شهردار رشت به‌دلیل وضعیت مرکز دفن زباله سراوان به مراجع قضایی معرفی شدند که 7 ماه حبس در رأی «بدوی»، از جمله اقدامات این اداره کل بوده است.

شعار سالگیلان جزو استان‌های گذری محسوب می‌شود و سالانه 36 میلیون گردشگر از آن تردد می‌کنند و طبیعی است که این تعداد مسافر تولید انبوهی زباله داشته باشند که اغلب هم در سواحل و جاده‌های ترانزیتی قابل رؤیت است. زباله نخستین چیزی است که به چشم گردشگران می‌آید و وظیفه اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان به‌عنوان مسئول طبق قانون مدیریت پسماند تنها نظارت است و به عبارتی، گزارش مربوطه در خصوص موضوع مورد نظر را تهیه و سپس برای تصمیم‌گیری به مراجع مربوطه ارجاع می‌دهد. سال گذشته 8 شهردار گیلان از جمله شهردار رشت به‌دلیل وضعیت مرکز دفن زباله سراوان به مراجع قضایی معرفی شدند که 7 ماه حبس در رأی «بدوی»، از جمله اقدامات این اداره کل بوده است.

«قربانعلی محمدپور»، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درگفت‌و‌گو با «ایران» درباره انباشت زباله و ایجاد چشم‌اندازی زشت از این استان، از راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی برای مدیریت پسماندها و ارجاع به مراجع تصمیم‌گیری و فرستادن متخلفان حقیقی و حقوقی حوزه مدیریت پسماند به مراجع قضایی خبر داد و افزود: راه‌اندازی بانک‌های اطلاعاتی از جمله اقدام‌هایی است که تاکنون به‌عنوان ناظر انجام داده‌ایم.

دستگاه زباله سوز نداریم
محمدپور با تأکید بر اینکه گیلان دستگاه زباله سوز ندارد و تا وقتی هم که این دستگاه تهیه نشود مشکل دفع پسماند رفع نخواهد شد، به مشکل دفن زباله در جنگل سراوان اشاره کرد و یادآور شد: در دنیا هیچ دستگاهی برای دفن شیرابه‌های خام تهیه نشده و گیلان هم به‌دلیل اینکه استانی رطوبتی است دفن زباله در آن جواب نمی‌دهد. در این استان، 3 کارخانه کمپوست در 3 شهرانزلی، رشت و رودسر قرار دارد که روزانه 400 تا 500 تن زباله را می‌پذیرند، اما این کارخانه‌ها به‌دلیل فرسودگی تجهیزات با راندمان خیلی پایین کار می‌کنند. درحال حاضر طرح تهیه دستگاه زباله سوز 600 تنی و مشخص شدن محلی برای نصب آن در شهر رشت را در دست بررسی و مطالعه داریم که پیمانکار آن هم مشخص شده و کارهای اجرایی آن تا قبل از پایان امسال شروع خواهد شد. اعتبار اولیه این طرح که 11 میلیارد تومان است نیز از سوی دولت پرداخت شده و 200 میلیارد تومان دیگر هم باید تأمین اعتبار شود.

مدیریت پسمانددر گرو تأمین دستگاه زباله سوز
وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که دستگاه زباله سوز در این استان راه‌اندازی نشود، مسأله مدیریت پسماند چه کلی و چه جزئی حل نخواهد شد. البته «عیسی کلانتری»، رئیس سازمان محیط زیست کشور قول مساعد داده، تا با پیگیری‌های مستمرشان موضوع پسماندهای زباله در 3 استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان را برطرف کند.
محمدپور درباره ورود شیرابه زباله منطقه سراوان به تالاب انزلی، گفت: در حوزه آبخیز تالاب انزلی یک مرکز دفن زباله داریم که همان مرکز دفن زباله سراوان است.120 مترمکعب در روز شیرابه زباله از این منطقه جنگلی به رودخانه‌های «سیاهرود»، «زرجوب» و «گوهررود» و بعد از آن منطقه «پیربازار» و تالاب انزلی سرازیر می‌شود و مابقی شیرابه‌ها به آب‌های زیرزمینی نفوذ می‌کند. 15 مرکز دفن زباله داریم که متأسفانه همه آنها مجاور منابع آبی هستند و ورود شیرابه زباله به منابع آبی برای ما خیلی مشکل ساز شده است.

وی سیاست اداره کل محیط زیست گیلان را ساماندهی مراکز دفن زباله دانست و یادآور شد: درصدد هستیم تا با ساماندهی این مراکز در قالب کارگروه‌های مدیریت پسماند و ادغام آنها، تعدادشان را کاهش دهیم. همچنین باید برخی تأسیسات مربوط به کنترل شیرابه‌ها را افزایش دهیم که البته مراحل نصب و راه‌اندازی سامانه کنترل شیرابه سراوان امسال آغاز شده است.

رانش زباله در سراوان
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان درباره رانش زباله در سراوان که یک ماه گذشته اتفاق افتاد، تصریح کرد: یک ماه پیش در این منطقه رانش زباله رخ داد که درپی آن تپه‌ای از زباله ریزش کرد و بخش انتهایی جاده در دست ساخت تصفیه خانه جدید در این محدوده زیر زباله دفن شد که رسیدگی به آن به شهرداری واگذار شد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری در این زمینه چه وظیفه‌ای دارد و آیا کمبود اعتبار مانع کار می‌شود، افزود: اینکه شهرداری اعتبار ندارد را قبول داریم، اما حداقل می‌تواند در فرهنگسازی تفکیک زباله از مبدأ کمک کند که در این حد هم همکاری نمی‌کند.

هنوز بخشی از جادهزیر آوار زباله قرار دارد
«علیرضا حاجی پور»، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت هم در گفت‌و‌گو با «ایران» به رانش زباله در سراوان اشاره کرد و افزود: یک هفته بعد از رانش زباله در منطقه سراوان اقدام به بهسازی جاده در دست ساخت برای تصفیه خانه جدید شیرابه کردیم. اما هنوز بخشی از جاده زیر آوار زباله قرار دارد که این بخش بعد از پاکسازی به‌دلیل احتمال دوباره رانش زباله خاکریزی می‌شود تا هم مانع نفوذ باران شود و هم شیرابه دوباره راه نیفتد. در حقیقت، از این بخش جاده دیگر استفاده نمی‌شود. زمین جدیدی در مجاورت زمین قبلی (زمینی که رانش درآن اتفاق افتاد)، مشخص شده و هم‌اکنون به‌دنبال صدور مجوزهای لازم از اداره‌های کل منابع طبیعی و محیط زیست استان برای کارهای اولیه هستیم. به پایان رسیدن این طرح بستگی به تلاش و مساعدت مسئولان مربوطه دارد تا هرچه سریعتر مجوزهای جدید را ارائه دهند.

مخالفت منابع طبیعی و محیط زیست با زمین جدید برای دفن زباله سراوان
وی درباره اینکه مشکل دفن زباله سراوان چرا تا این حد زمان برده و بلاتکلیف مانده، گفت: متأسفانه این مشکل بیش از 30 سال است که هنوز رفع نشده؛ در این مدت چند بار زمین جدید در همین منطقه (سراوان) جانمایی شد، اما به‌دلیل پوشش گیاهی و جنگلی در آن محدوده نتوانستیم کاری از پیش ببریم زیرا با مخالفت منابع طبیعی و محیط زیست مواجه می‌شویم که البته آنها هم مقصر نیستند زیرا برای این کار مجبور به قطع درختان و از بین بردن پوشش گیاهی در چند هکتار زمین می‌شویم.این مسأله موجب شده تا مشکل دفن زباله درمنطقه سراوان تاکنون ادامه پیدا کند.

موافقت منابع طبیعیبا قطع درختان یک هکتار زمین
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری رشت ادامه داد: درحال حاضر زمین 14 هکتاری برای دفن زباله شناسایی و در نظر گرفته شده که اداره منابع طبیعی تنها با قطع درختان در یک هکتار از این مساحت موافقت کرده که البته امری طبیعی است چون از بین بردن پوشش گیاهی 14 هکتار زمین آسیب شدیدی به محیط زیست وارد خواهد کرد، به همین دلیل تاکنون اتفاق چشمگیری برای مشکل دفن زباله سراوان نیفتاده است.
حاجی‌پور نسبت به آمادگی لازم شهرداری برای ساماندهی زباله سراوان تأکید کرد و یادآور شد: وزارت کشور، سازمان محیط زیست و اداره کل منابع طبیعی هم باید زمین مورد نیاز برای دفن زباله این منطقه را مشخص و به شهرداری تحویل دهند تا ما نیز به‌عنوان متولیان امر اقدام به انجام وظایف خود کنیم.

برش

زباله ؛ زخمی بر سیمای زیبای طبیعت گیلان
همگان گیلان را با لطافت هوا و طبیعت سرسبزش می‌شناسند؛ کوه، دریا، جنگل، آبشارها، رودخانه‌ها و ییلاقات آن باعث می‌شود تا خیلی‌ها این استان را برای سیر وسفر انتخاب کنند؛ اما معضلی به نام «زباله»، چشم اندازهای بکر و طبیعی گیلان را دستخوش تغییرات ناخوشایندی کرده است. یکی از این مناطق، «سراوان» رشت است که با وجود داشتن درختانی سر به فلک کشیده و جنگل‌هایی با پوشش گیاهی انبوه، از انباشت بیش از 30 سال زباله در دل خود خسته شده و مردمانش از آسیب‌های ناشی از دفن و دفع غیراصولی زباله رنج می‌برند. ورود شیرابه زباله منطقه سراوان به تالاب انزلی و رودخانه‌های شهر رشت نیز از دیگر مشکلات این خطه گردشگرپذیر است.  

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ----، کدمطلب:242969، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین