پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۹۹۱۷
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۴
دکتر شکوفه آذری بختیاری، یکی از هزاران پزشک عرصه حوزه سلامت کشور بود که در روزهای شیوع بیماری کووید 19، احساس تکلیف کرد و در کنار مردم در مقابل ویروس تادندان‌مسلح کرونا قرار گرفت و پس از جنگیدن طی دوره‌ای در کاشان، برای ادامه وظیفه به استان گیلان اعزام شد.

شعار سال: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران علیرغم خوف و هراسی که این ویروس وحشی و منحوس ایجاد کرد، قلوب ایرانیان به‌ویژه کادر درمان و گروه‌های جهادی به یکدیگر در جهت خدمت بیش‌ازپیش به مردم بیشتر شد و گروه، گروه بر تعداد خادمان بی‌منت و فعالان عرصه جهاد سلامت اضافه شد.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲۹ تن از پزشکان برای قرار گرفتن در کنار هم‌سنگران خود در مقابل بیماری کووید ۱۹ از سراسر کشور به گیلان مشتاقانه شتافتند و با ارائه خدمات درمانی در مراکز مختلف درگیر با کروناویروس جان خود را برای حفظ و ارتقا سلامت مردم سپر کردند.

دکتر شکوفه آذری بختیاری، یکی از هزاران پزشک عرصه حوزه سلامت کشور بود که در روز‌های شیوع بیماری کووید ۱۹، احساس تکلیف کرد و در کنار مردم در مقابل ویروس تادندان‌مسلح کرونا قرار گرفت و پس از جنگیدن طی دوره‌ای در کاشان، برای ادامه وظیفه به استان گیلان اعزام شد.

خانم دکتر آذری، فارغ‌التحصیل لیسانس زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه آزاد و دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی کاشان است که مرور تاریخ زندگی پرافتخارش در بازه‌ای از زمان، از برجستگی‌ها و ویژگی‌های خاصی برخوردار است.

این پزشک متعهد که نمونه‌ای از هزاران پزشک پرافتخار ایران است، افتخار داشته تا از چند سال پیش به همراه جمع کثیری از دوستان و همکارانش در بحران‌های مختلف ازجمله زلزله کرمانشاه، سیل عید نوروز سال گذشته خوزستان، آق‌قلا، گمیشان و لرستان و همچنین سیل سال گذشته و اخیر سیستان و بلوچستان و از همه مهم‌تر اپیدمی کرونا، توفیق خدمت به هم‌وطنان شریف را داشته باشد.

حضور خانم دکتر گزارش ما تنها به مناطق بحران‌زای کشور ختم نمی‌شود بلکه این فرشته نجات طی سال‌های گذشته با بهزیستی، NGO‌ها و خیریه‌های متعدد درزمینهٔ معاینات دوره‌ای کودکان کار، زنان بی‌سرپرست، تهیه دارو‌های موردنیاز و در صورت لزوم جراحی و گل‌ریزان برای نجات زندانی‌های نوجوان در شرف اعدام نیز توفیق خدمت داشته است.

به گفته این پزشک خدمتگزار و بدون مرز در زلزله کرمانشاه با جمع زیادی از همکاران پزشک و پرستار و روانشناس و بقیه دوستان داوطلب در حوزه‌های متعدد با ارگان‌های مختلف هلال‌احمر و ارتش و سپاه در مناطق مختلف زلزله‌زده ازجمله سرپل ذهاب «و» ثلاث باباجانی هم همکاری داشته و به‌جز حضور در بیمارستان‌های صحرایی سرپل ذهاب، گا‌ها روستا به روستا و چادر به چادر، بیماران را شناسایی و در صورت نیاز به مراکز درمانی نیز ارجاع داشته است.

دکتر آذری با اشاره به حضور خود و تیم همراهش در مناطق زلزله‌زده می‌گوید: یک‌بار با ماشین‌های آفرود افراد بومی منطقه در مناطق صعب‌العبور کوهستانی تا مرکز زلزله یعنی «ازگله» در مرز ایران و عراق برای شناسایی و در صورت لزوم درمان مردم و همچنین یک‌بار نیز با گروه آفرود استان البرز در مناطق کوهستانی ثلاث باباجانی برای امدادرسانی و درمان حضور پیداکرده است.

این پزشک جهادگر این را هم گفت که همکاران پزشک و داروسازش، اولین گروهی بودند که، چون بعد از زلزله هزینه خرید کانکس و انتقال خون به منطقه به چندین برابر رسید، در خود منطقه زلزله‌زده با هزینه شخصی کانکسی سفارش داده و مرکز درمانی را بنا کردند و توفیق مأموریت در این مرکز سیار را به مدت چهار ماه به وی محول کردند که پس از اتمام درمان و مراقبت از بیماران، اکنون کانکس‌های تعبیه‌شده در اختیار مردم مظلوم آن منطقه قرارگرفته است.

در سیل عید سال گذشته «آق‌قلا، گمیشان، خوزستان و لرستان» نیز طبق معمول همکاران پزشک و کادر درمان، پیش‌قراول خدمت‌رسانی به این مناطق بودند.

به گفته خانم دکتر آذری، فعالان سلامت مدبرانه و خالصانه به همراه دیگر نیرو‌های خدوم به‌سرعت گروه‌های مختلفی را تشکیل دادند و همانند زلزله کرمانشاه که در تأمین مایحتاج ضروری همت گماشتند، با حضور در مناطق سیل‌زده، شهر به شهر و روستا به روستا امدادرسانی کردند و حتی درجا‌هایی که تردد با ماشین‌های معمولی و حتی کامیون هم امکان‌پذیر نبود، با لنچ به مناطقی مانند «دشت آزادگان» که آب تا سقف خانه‌های مردم مظلوم رو فراگرفته بود، روستا به روستا سرزده و بیماران رو معاینه کردند و در حد توان با تجویز دارو‌هایی که با خود به همراه برده بودند، درمان کردند.

خدمت در مناطق سیل‌زده برای دکتر آذری، یکی از بهترین خاطراتش در این زمینه همانند کرمانشاه بود که مواجهه با مردم بسیار مهربان و مظلوم و کم‌توقع آن دیار برایش بسیار لذت‌بخش تلقی می‌شده و خستگی روز‌های پررنج سیل و زلزله را از تنش‌تر می‌کرد.

خدمت از جنس و نوع پزشکی شاید برای ما بی‌نظیر باشد، اما برای اصحاب آن بسیار آشنا و بدهی به نظر می‌رسد. دکتر آذری می‌گوید: در منطقه سیل‌زده «آق‌قلا و گمیشان» خانم دکتر عزیزی حضور داشت که به خاطر خدمت‌رسانی به مردم، مراسم جشن عقدش را بر هم زد و به منطقه اعزام شد و علاوه بر آن شاهد بودم که زوج پزشک نازنینی، فردای روز عروسی‌شان برای امدادرسانی، عازم منطقه شدند و به خدمت به مردم گرفتار درآمدند.

اکنون ماحصل خدمت پزشکانی همچون آذری‌ها در مناطق سیل‌زده، گزارش جامعی من‌باب لزوم همکاری عرضی ارگان‌های مختلف در زمان‌های بحران برای جلوگیری از موازی کاری‌ها، اتلاف وقت، حفظ سرمایه‌های مختلف و استفاده بهینه از زمان‌های طلایی پسا بحران برای خادمان مردم در وزارت خدمت گذار بهداشت و درمان شده است.

اما در مورد بحران اخیر، یعنی شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا، متأسفانه تعداد زیادی از کادر درمان اعم از پزشک، پرستار، داروساز، ماما، بهیار، بهورز و کادر بیمارستان جان‌عزیزشان را به خاطر مقابله با این بیماری از دست دادند، اما همه شاهد بودند که کادر درمان با همکاری و همیاری ارگان‌های مختلف، خیرین و NGO ها، نیرو‌های خودجوش مردمی و داوطلب یکی از بهترین شیوه‌های کنترل و مدیریت بحران را در سال‌های اخیر به منصه ظهور رساندند و جان‌افشانی‌هایی کردند که اگر نگوییم در تاریخ بی‌سابقه است، یقیناً کم‌سابقه می‌تواند باشد.

پس از شیوع بحران کرونا و جان‌فشانی‌های کادر بهداشت و درمان، اکنون این زحمتکشان به قدیسه‌های جامعه تبدیل‌شده و مردم در ابعاد مختلف شاهد تلاش‌های بی‌شائبه و شبانه‌روزی آن‌ها بوده‌اند.

تقدیم ۲۵ شهید خدمت عرصه سلامت در گیلان پس از دو ماه از شیوع کرونا در این استان، خود گواه جان‌فشانی و جان‌برکفی این قشر پرتلاش بود که عمق بحران، احساس نیاز و تکلیف، مسؤولان را به آن وا‌داشت تا نسبت به تأمین کادر درمان ازجمله پزشک و پرستار فراخوان اضطراری صادر کنند و خادمان این عرصه را جهاد گونه به خدمت بخوانند.

با توجه به‌سرعت شیوع و درگیری کادر درمان طبیعی بود که بسیاری از فعالان کادر درمان به‌منظور درگیر نشدن خود را نیز از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ مصون بدارند، اما دراین‌بین همچنان پزشکان و پرستاران در کنار سایر فعالان حوزه سلامت در وسط میدان حاضر ماندند و به ایفای نقش پرداختند و علاوه بر آن حتی پزشکان و پرستارانی خود را به کانون‌های بحرانی رسانده و جان در دست گرفتند و مشغول مداوای بیماران کرونایی شدند.

خانم دکتر آذری ازجمله پزشکان جهادگری بود که همچون رزمندگان دفاع مقدس در این میدان نیز به نیاز مردم پاسخ گفت و مشغول خدمت به مردم در روز‌های اولیه بحران کرونا شد.

این پزشک جهادگر می‌گوید: به دنبال فراخوانی که یکی از اساتید در دانشگاه علوم پزشکی کاشان داد، عازم سانتر کرونا یعنی بیمارستان شهید بهشتی کاشان شدم و شاهد بودم که همکاران در فیلد‌های مختلف چه مجاهدت‌ها و فداکاری‌های بزرگی برای کنترل و مدیریت هرچه بهتر و سریع‌تر بحران اعم از پذیرش فوری، رسیدگی و درمان هر چه زودتر بیماران به خرج دادند و لاینقطع تیم‌های درمان، ۲۴ ساعته در اورژانس‌ها و بخش‌های مختلف در حال دوندگی بودند که گا‌ها پیش می‌آمد که خودشان از شدت خستگی و بی‌خوابی از پا می‌افتادند و بی‌هوش می‌شدند!



اما پس از انجام‌وظیفه در بیمارستان شهید بهشتی کاشان، دکتر آذری بدون وقفه وقتی‌که اندکی از حجم مراجعه بی‌سابقه بیماران مبتلابه کرونا کم شد، با توجه به اعلام نیازی که نظام پزشکی برای جذب همکاران به علت کمبود پزشک در استان گیلان داده بود، به همراه عده‌ای از همکاران عازم خطه گیلان شدند.

دکتر آذری می‌گوید که ابتدا در بیمارستان «شهید امینی» لنگرود و سپس به بیمارستان «دکتر پیروز» لاهیجان انجام‌وظیفه کرد و بعدازآن به رشت و سانتر کرونای آن یعنی بیمارستان «رازی» عزیمت کرده و به خدمت مردم و کادر سلام آنجا رسیده است.

به گفته این پزشک جهادگر و متعهد ایرانی، در بیمارستان «امینی» لنگرود به‌عین شاهد بوده که طی ارائه خدمت علی‌الخصوص در شیفت‌های شب، به علت کمبود پزشک غالباً مسؤولیت درمان کل بیمارستان و پذیرش اورژانس با یک پزشک عمومی و گا‌ها با یک پزشک خانم جوان طرحی بود که این همکاران باید دست‌تنها، هم‌زمان مراجعین مبتلابه کرونا را در کنار حوادث، تصادفات، مشکل داخلی، قلب و مسمومیت را پذیرش و درمان و در صورت لزوم بستری می‌کردند و درمان بیمار‌های بستری در بخش‌ها رو هم به عهده بگیرند و در این حین، عملیات احیاء در آن اوضاع را که کم هم پیش نمی‌آمد، رهبری و هدایت می‌کردند!

گذر زمان و عشق به خدمت نهایتاً دکتر آذری را به سانتر بیماران کرونای رشت، یعنی بیمارستان رازی کشاند. این پزشک جهادگر و متعهد از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین در کنار کادر درمانی بیمارستان رازی مشغول خدمت شد.

دکتر آذری در خصوص روز‌هایی که در خدمت بیماران و کادر درمان این مرکز آموزشی، درمانی و پژوهشی بوده نیز می‌گوید: طی روز‌های حضور در رازی در بحران کرونا شاهد تلاش‌های بی‌دریغ و شبانه‌روزی همه فعالان بیمارستان اعم از ریاست، مدیریت، همکاران پزشک، پرستار و کادر اداری و انتظامی بودم که چطور با دلسوزی و محبت تمام در حال پذیرش، رفع و فتق امور و درمان بیماران مبتلابه کرونا بودند، درحالی‌که خودشان درنهایت خستگی و فرسودگی جسم و روح و روان به علت از دست دادن همکاران بزرگواری مانند شادروان آقای دکتر «منصف» بودند و بااین‌حال سلامتشان و جانشان رو در طبق اخلاص گذاشته بودند تا هم‌وطنان و همشهری‌هایشان از این مهلکه به درببرند درصورتی‌که هیچ‌گونه اجبار و تهدید و پاداش و وعده‌ووعید و منافع مالی باعث نمی‌شود که انسان جان خود را به این صورت به خطر بیندازد.

به گفته دکتر آذری، فقط و فقط عشق به میهن، مردم و تعهد حرفه‌ای باعث شده بود که دوستان و همکاران در این شرایط عرصه خدمت را ترک نکنند و چقدر شکرگزار و خوشحال بود که زحمات و خدمات همه کادر سلامت نتیجه داد و باعث شد که بسیاری از بیماران بهبود پیدا کنند و در کنار خانواده‌های خود باشند.

البته موفقیت‌های کادر سلامت در گیلان تنها مرهون پزشکان و پرستاران نیست بلکه به قول دکتر آذری، اعضای هلال‌احمر و داوطلب و پرسنل نظامی و بسیجی نیز برای انجام‌وظیفه در این بحران کمر همت بستند و وارد میدان شدند.

این پزشک جهادگر می‌گوید: من خودم یک‌شب در جاده و باران شدید شاهد بودم که خادمان مردم به شکلی که باران از سرتاپایشان می‌ریخت، یک‌به‌یک ماشین‌ها رو با دلسوزی تام برای تب سنجی و غربالگری نگه می‌داشتند و با مهربانی تمام به مردم توضیح می‌دادند که این کار برای سلامتی خودتان ضروری و لازم‌الاجراست.

البته ده‌ها سازمان مردم‌نهاد و خیریه استان گیلان در مقابله با کرونا باهم متحد شدند و متفقاً در امور مختلفی ازجمله تهیه و تأمین تجهیزات حفاظتی بیمارستان‌ها و حضور در مراکز درمانی قرنطینه به‌عنوان داوطلب و کمک به کادر درمان و در این امر از هیچ خدمت خداپسندانه‌ای دریغ نکردند که کمک به همکاران پرستار و جابه‌جا کردن بیماران و تمیز کردن و ضدعفونی کردن بیمارستان و حتی جابه‌جایی اجساد متوفی از نمونه‌های آن‌ها بود و این نوع از ارائه خدمات می‌تواند الگوی عملی و بهینه‌ای برای دیگر سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها در سراسر کشور و حتی دنیا باشد.

و، اما نکته پرتکراری که دکتر آذری، پزشک جهادی گزارش به آن تأکید داشت و آن رعایت آداب بهداشتی و در پیش گرفتن قرنطینه اختیاری بود.

دکتر آذری ملتمسانه از تمام مردم درخواست کرد که برای سلامت خود، با رعایت اصول بهداشتی و پرهیز از رفت‌وآمد‌های غیرضروری از اضافه شدن به تعداد مبتلایان به کرونا خودداری کنند و این توصیه رو به یاد داشته باشند که کرونا از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است!

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 21  فروردین    99، کد خبر:   13990121000035، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین