پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۱۶۳
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۹
بارها خشکسالی ‌و تنش شدید آبی از سوی مسئولان هشدار داده شده و نبود آب به اصلی‌ترین دغدغه کشاورزان تبدیل شده، اما با وجود این برخی‌ها با اجاره دادن زمین‌های کشاورزی خود به غیر بومی‌ها، زخم دیگری بر پیکره ذخایر آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های آب و قنات‌ها در برخی استان‌های کشور وارد می‌کنند.

شعار سال: بارها خشکسالی ‌و تنش شدید آبی از سوی مسئولان هشدار داده شده و نبود آب به اصلی‌ترین دغدغه کشاورزان تبدیل شده، اما با وجود این برخی‌ها با اجاره دادن زمین‌های کشاورزی خود به غیر بومی‌ها، زخم دیگری بر پیکره ذخایر آب‌های زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های آب و قنات‌ها در برخی استان‌های کشور وارد می‌کنند.

فعالیت‌های غیرمجاز کشاورزی، برداشت بی‌رویه از منابع آب، استفاده از شیوه‌های سنتی غرقابی و بی‌توجهی به سامانه‌های نوین آبیاری، از بین رفتن اراضی کشاورزی و کشت محصولات آب بر نظیر سیب زمینی، هندوانه و... با وجود تنش شدید آبی، تضعیف نیروی کار بخش کشاورزی، استفاده غیرمجاز از سموم کشاورزی و بی‌توجهی به سلامت مردم و فرسایش شدید خاک تنها بخشی از پیامدهای ورود کشاورزان مهاجر به دیگر استان هاست.

مردم بومی در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه و لرستان به مبلغ ناچیز اجاره بهای زمین‌های خود قانع شده وهنوز باور نکرده‌اند که به‌جای سپردن گنج آبا و اجدادی به دیگری، می‌شود با اندکی تلاش و بهره‌گیری از روش‌های نوین و الگوهای کشت مناسب با اقلیم، از این زمین‌ها درآمد بیشتری کسب کرد.

مردم خودشان پای کار بیایند

«شهریار قاسمی»، مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه درگفت‌و‌گو با «ایران» با انتقاد از اجاره دادن اراضی کشاورزی به افراد غیربومی، اظهار داشت: مدتی است برخی کشاورزان به‌جای کشت در زمین‌های خود، آنها را به کشاورزان استان‌های دیگر اجاره می‌دهند.

غیربومی‌ها با اجاره کردن زمین‌های کشاورزی علاوه بر اینکه فرصت اشتغال را از مردم استان می‌گیرند، با اقدامات غیراصولی آسیب‌های جدی به آب و خاک آن منطقه وارد می‌کنند، از این‌رو بهتر است مردم بومی خودشان پای کار بیایند.

وی ادامه داد: از آنجا که تعلق خاطر غیربومی‌ها به زمین‌های اجاره‌ای به اندازه صاحب اصلی آن نیست، با بهره‌برداری بیش از حد ظرفیت زمین موجب فقر خاک و کاهش آب‌های زیرزمینی منطقه می‌شوند. اما وقتی کشاورز بومی به کشت محصول بپردازد، می‌داند این زمین سال‌های بعد نیز تنها سرمایه‌اش است و باید آن را حفظ کند از این‌رو اصول کشت را رعایت خواهد کرد.

اشتغالزایی برای غیربومی‌ها

«عبدالرضا بازدار»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز در این خصوص اظهار داشت: مسأله اشتغال یکی از اصلی‌ترین چالش‌های استان است، اما کشاورزان براحتی با اجاره دادن زمین‌های مستعد کشاورزی که اصلی‌ترین سرمایه آنان است به افراد غیربومی زمینه اشتغال را برای دیگر استان‌ها مهیا می‌کنند. بخش عمده فعالیت کشاورزان مهاجر که اغلب از استان‌های اصفهان، قم و همدان هستند در اراضی شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، نورآباد و سلسله است. علاوه بر زمین‌های مستعد، بیشتر چاه‌های آب کشاورزی نیز اجاره داده می‌شود. این موضوع موجب خشک شدن درصد زیادی از قنات‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی استان شده‌ است.

جایگزینی محصولات پرمصرف

این مقام مسئول با اشاره به استفاده نادرست افراد غیربومی از زمین‌های کشاورزی به علت ماندگار نبودن، افزود: کشاورزان لرستانی زمین‌های خود را برای کشت گندم یا جو یا دیگر محصولات کم آب بر به این مهاجران اجاره می‌دهند، اما افراد غیربومی به کشت محصولات پر آب بر مانند هندوانه، سیب زمینی و پیاز روی آورده‌اند که سود بیشتری برای آنان دارد. کشاورزان استان باور کنند با ادامه این روند در آینده آب به‌اندازه کافی برای کشاورزان بومی هم وجود نخواهد داشت و بهتر است به جای اجاره زمین‌ها، خودشان مشغول کشت شوند.

کاهش کشت محصولات پرمصرف آب در استان

بازدار با اشاره به کاهش کشت محصولات پر مصرف آب در استان، افزود: برای سال زراعی جدید به افرادی که اقدام به کشت محصولات پر آب بر می‌کنند اخطار داده شده و در صورت تداوم این روند با آنان برخورد می‌شود. در این رابطه با همکاری شرکت آب منطقه‌ای این موضوع دنبال می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: کشت زیر پلاستیک یکی دیگر از آسیب‌هایی است که کشاورزان غیربومی به همراه دارند، چون تعلق خاطر نسبت به زمین وجود ندارد؛ اغلب این نایلون‌ها بعد از درو رها می‌شود که آلودگی شدید خاک و به‌دنبال آن از دست دادن کاربری زمین را به همراه دارد. استان ظرفیت بی‌نظیری در عرصه کشاورزی دارد، از این‌رو با استفاده از این ظرفیت می‌توان علاوه بر ایجاد اشتغال در این بخش، رشد و توسعه همه جانبه استان را نیز رقم زد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: کشت محصولات مناسب با اقلیم یکی از اصول مهم کشاورزی است که متأسفانه از سوی غیربومی‌ها رعایت نمی‌شود. آنان با کشت محصولات آب بر و استفاده بی‌رویه سموم و مواد شیمیایی غنای زمین را از بین می‌برند و آسیب جدی به ذخایر آب وخاک منطقه می‌زنند. وی با اشاره به اینکه بیشتر زمین‌های اجاره‌ای به‌کشت سیب زمینی اختصاص یافته، گفت: در اکثر نقاط استان با خشکسالی روبه‌رو هستیم و ممنوعیت کشت محصولات آب بر بشدت از سوی وزارت جهاد کشاورزی و کارشناسان این حوزه نهی شده، اما کشاورزان غیربومی بدون رعایت اصول فنی، با کشت بی‌رویه محصولات آب‌ بر مانند سیب زمینی آسیب‌های جبران‌ناپذیری به کشاورزی استان وارد می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -------- ، کدمطلب: 465300 ، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین