پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۳۹۶
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو اعلام کرد: تمام داروهای وارداتی که با ارز مبادلاتی قبلا وارد می‌شد قرار است با ارز مرجع دولتی و ثابت سه هزار و 800 تومان تامین کنیم؛ ضمن اینکه ما به التفاوت قیمت را دولت تامین خواهد کرد.

شعار سال: اکبر برندگی روز چهارشنبه در مراسم رونمایی از داروی ایرانی پارکینسون (لوپارکین) افزود: قیمت داروی ایرانی که متاثر از ارز است افزایش چندانی نمی کند که این موضوع در بحث داروهای وارداتی نیز وجود دارد.

وی در عین حال به نکته ای نیز اشاره کرد مبنی بر اینکه افزایش قیمت داروی داخلی در مباحثی مثل هزینه کارگر ممکن است وجود داشته باشد اما در بحث عرضه فکر نمی کنم افزایش داشته باشیم.

برندگی به افزایش 400 تومانی اخیر ارز اشاره کرد و گفت: در خصوص این افزایش قیمت بحث های زیادی به وجود آمده است و ما از مجلس و دولت انتظار داشتیم که افزایش ارز را در بیمه ببرند تا ما نیز قیمت دارو را با قیمت ارز واقعی داشته باشیم که در این راستا موفق نشدیم.

وی ادامه داد : در زمان حاضر از سه هزار میلیارد تومانی که به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است 800 میلیارد تومان به دارو مربوط می شود بنابر این مدیران شرکت های دارویی هر چه سریع تر گشایش ارز را روی سه هزار و 800 تومان شروع کنند ضمن اینکه مابه التفاوت یعنی همان 400 تومان را بانک مرکزی و دولت تقبل می کند.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس فکر نمی کنم قیمت داروی ایرانی که متاثر از ارز است افزایش چندانی داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در دو تنش ارزی اخیر بسیاری از شرکت های وارد کننده نابود شدند چرا که خرید اعتباری انجام می دادند.

برندگی به عنوان نمونه به وارد کننده ای در حوزه دارو اشاره کرد که صد در صد ارز را حواله کرده اما بانک از او برای نوسان ارز تعهد گرفته بود.

وی اظهار کرد: یک نگرانی که وارد کننده و تولید کننده دارو دارد این است که سال قبل گشایش ها را انجام داده و حتی محصول را به صورت اعتباری وارد کشور کرده و توزیع کرده بودند که مساله ما به التفاوت آن با نرخ ارز جدید پیش آمد و ما تلاش می کنیم تا مابه التفاوت به آنان پرداخت شود تا ضرر کمتری ببینند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر هم بانک مرکزی، حسابی را برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته است تا مابه التفاوت قیمت دارو را پرداخت کند بنابر این به محض اینکه پرفرم ها (پیش فاکتورها) را شرکت ها دارویی بیاورند و سازمان غذا و دارو نیز آن ها را تایید کند آن پیش فاکتورها جاری می شود و مساله مابه التفاوت حل می شود.

مدیر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین عدد بودجه سلامت در سال 97 را نسبت به سال 96 به صورت ثابت ارزیابی کرد و در عین حال تاکید کرد که باید خدمات را تلاش کنیم در همان حد خود نگه داریم و آن را کاهش ندهیم.

وی اظهار کرد: بودجه تولید دارو در سال 95 ، 16 هزار میلیارد تومان و در سال 96 بیش از 18 هزار میلیارد تومان بود که این بودجه در سال 97 از مرز 20 هزار میلیارد تومان خواهد گذشت.

وی یاد آور شد: بودجه بیمه ها هفت هزار میلیارد تومان است که اگر بودجه آنها افزایش نیابد ، با یک حساب سر انگشتی از این 20 هزار میلیارد تومان بودجه تولید دارو ، هشت میلیارد تومان را بیمه می دهد و بقیه از جیب مردم تامین می شود.

برندگی اظهار کرد: تقریبا در انتهای سال گذشته در بحث ارز 30 درصد افزایش داشتیم و یک جهش 400 تومانی هم از سال 97 پدید آمد. ضمن اینکه ما در سال قبل افزایش قیمت تولید دارو را کمتر از هفت درصد داشتیم.

وی ادامه داد: در سطح عرضه از وارد کنندگان درخواست 15 درصد کاهش قیمت را داشتیم که آنها با 12 درصد موافقت کردند تا کاهش قیمت پیش بیاید اما متاسفانه مزه این کاهش قیمت با افزایش ارز احساس نشد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به جلسه سهمیه داروهای وارداتی که روز قبل برگزار شد اشاره کرد و گفت: در آن جلسه متوجه شدیم که برخی محصولات تولیدی در فهرست وارداتی ها وارد شده اند و این نشان دهنده معضل وجود مشکل برای تولید کننده در تامین مواد اولیه داروست.

برندگی اضافه کرد: در زمان حاضر حجم زیادی از مواد موثره برای تولید دارو در گمرک مانده است و ترخیص نمی شود و وارد کننده حتی ریال ترخیص آن را در گمرک ندارد و این مشکل جدای از نوسانات ارز است.

داروی لوپارکین فرمولاسیون سختی دارد

وی با اشاره به داروی لوپارکین که امروز از آن رونمایی شد ، به فرمولاسیون سخت آن نیز اشاره کرد و اینکه برای داروی مشابه خارجی آن در سال 96 نزدیک به پنج میلیون دلار هزینه شد تا دارو وارد کشور شود بنابر این باید روی کیفیت داروی درمان پارکینسون یا لوپارکین کار شود.

مدیر کل نظارت بر دارو سازمان غذا و دارو در عین حال به جلب اطمینان پزشکان برای تجویز داروی لوپارکین تاکید کرد.

وی اظهار کرد: به هر حال تولید این دارو در سالی که واقعا فشار اقتصادی بر صنعت دارو کشور وجود دارد، کار بسیار بزرگ و با ارزشی است و امیدوارم این صنعت آسیب نبیند.

مطالبات شرکت های داروسازی چقدر است؟

برندگی همچنین در حاشیه مراسم رونمایی از لوپارکین در جمعه خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطالبات شرکت های دارویی از وزارت بهداشت چقدر هست چنین جواب داد: الان نمی شود گفت که دقیقا چقدر هست اما هر ماه حدود 800 میلیارد تومان به عدد ماه های قبل اضافه می شود .

وی اظهار کرد : در زمان حاضر ما چهار تا پنج ماه است که در پرداختی های خود به شرکت های دارویی تاخیر داریم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 5 اردیبهشت 97 ، کد مطلب: 82897088، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین