پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
هرچند رشد اقتصادی در سال 2015 کاهش داشته اما انتظار داریم در سال 2016 اقتصاد به مسیر فزاینده رشد بازگردد و رشدی در حدود 5 درصد که در نخستین مرحله عمدتاً ناشی از افزایش تولید نفت خام بوده و انتظار می‌رود به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد، ایجاد شود.

شعارسال: دولت نسبت به ضرورت انجام اصلاحات در بسیاری از بخش‌های اقتصادی آگاهی کامل دارد و این اقدامات بر مبنای تلاش هایی خواهد بود که تاکنون برای انجام اصلاحات جامع در بخش مالی، سیستم ارزی، یارانه انرژی، چارچوب سیاست پولی و فضای کلی کسب و کار صورت گرفته است.

گروه اقتصادی شب گذشته رئیس‌جمهوری در گفت‌و‌گوی مستقیم با مردم جزئیات بسته خروج از رکود را اعلام کرد. براساس این بسته قرار است در شش ماهه دوم سال جاری سیاست‌های دولت به رونق اقتصادی منجرشود. همان‌گونه که کابینه یازدهم در مهار تورم سنگین ابتدای فعالیت خود که از دولت قبل به یادگار مانده بود، موفق عمل کرد، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در زمینه مقابله با رکود و رونق دهی به اقتصاد نیز موفقیت‌های چشمگیری به دست خواهد آمد. هرچند درحال حاضر اقتصاد ایران تحت فشار زیادی قرار دارد و از ناحیه کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی بخش مهمی از درآمدهای ارزی خود را از دست داده است، اما اجرای برجام و به دنبال آن لغو محدودیت‌های تحریم در کنار اتخاذ سیاست‌های کارا می‌تواند یک بار دیگر رونق را به عرصه اقتصاد بازگرداند. درحالی که آمارها و گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که در فصل بهار امسال رشد بخش صنعت و معدن با کاهش به ترتیب 2 و 6/0 درصدی مواجه شده است، ولی برآوردهای کارشناسی حاکی از آن است که رشد اقتصادی ایران در کل سال 94 مثبت باشد.

اما چشم انداز اقتصادی ایران در سال آینده که زنجیرهای تحریم از دست و پای اقتصاد ایران به طور کامل برداشته می‌شود، روزهای روشنی را به تصویر می‌کشد به طوری که پیش‌بینی‌های بانک مرکزی ایران از رشد 5 درصدی اقتصادی در سال آینده خبر می‌دهد. بدین ترتیب تغییر شرایط سیاسی و اقتصادی بین‌المللی و همچنین اجرای بسته خروج از رکود، اقتصادی پویا و پررونق را برای فعالان اقتصادی و مردم نوید می‌دهد.

درهمین زمینه رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که هرچند رشد اقتصادی در سال 2015 کاهش داشته اما انتظار داریم در سال 2016 اقتصاد به مسیر فزاینده رشد بازگردد و رشدی در حدود 5 درصد که در نخستین مرحله عمدتاً ناشی از افزایش تولید نفت خام بوده و انتظار می‌رود به حدود 2 میلیون بشکه در روز برسد، ایجاد شود.

ولی الله سیف در جلسه وزیران امور اقتصادی و رؤسای کل بانک‌های مرکزی عضو منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، افزود: توافق اخیر بین ایران و گروه 1+5 اثرات جهانی و منطقه‌ای بسیار مهمی در پی خواهد داشت.

وی با بیان آنکه رفع تحریم‌های بین‌المللی، به ایران این اجازه را خواهد داد تا صادرات نفت خام را از سر بگیرد، سرمایه‌های خارجی را جذب و با سایر کشورهای جهان در تمام حوزه‌های اقتصادی ارتباط برقرار کند، اظهار داشت: چشم انداز روشن رفع تحریم ها، فضایی از خوش بینی و اشتیاق را بین فعالان اقتصادی، شامل طرف‌های تجاری ایران و سرمایه گذاران خارجی، ایجاد کرده است. وی تصریح کرد: روشن است که تغییر در فضای بین‌المللی، این فرصت را در اختیار ما قرار می‌دهد تا اصلاحات اقتصادی را که چندی پیش و در یک فضای دشوار آغاز کرده بودیم شتاب بخشیده و با سرعت بیشتری دنبال کنیم. ایران طی مدت طولانی مواجه با شرایط سخت اقتصادی بوده است. در عین حال مواجهه با این شرایط سخت، اقتصاد ما را بسیار انعطاف پذیر و کارآفرینان و صاحبان کسب و کار را برای چیره شدن بر مشکلات و تطبیق با شرایط متغیر و نامطمئن مبتکر و خلاق کرده است.

* رشد اقتصادی و کاهش تورم دستاوردهای دولت

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: دولتی که از زمان انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهوری بر سرکار آمده تلاش مجدانه‌ای برای ثبات بخشیدن به اقتصاد کشور از طریق اتخاذ سیاست‌های حساب شده پولی و مالی آغاز کرده است. این تلاش‌ها منجر به ایجاد رشد مثبت اقتصادی در سال 2014 و کاهش نرخ تورم از بالای 40 درصد در سال 2013 به کمتر از 15 درصد در سال 2015 شده است. وی ادامه داد: بازار ارز خارجی در کشور نیز به ثبات رسیده و پیشرفت‌هایی نیز در انجام اصلاحات یارانه‌های انرژی حاصل شده است.

* ضرورت اصلاحات در بخش‌های اقتصادی

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در حال حاضر ارزیابی دقیق اثرات بلندمدت رفع تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد ایران بسیار دشوار است. با وجود این، انتظار داریم عملکرد نسبتاً مناسبی را در بخش‌های مختلف شاهد باشیم. این در حالی است که هرگونه اثرات احتمالی رفع تحریم‌ها بر سطح تورم، تحولات بودجه و نرخ ارز را هشیارانه رصد می‌کنیم.

به گفته وی، دولت نسبت به ضرورت انجام اصلاحات در بسیاری از بخش‌های اقتصادی آگاهی کامل دارد و این اقدامات بر مبنای تلاش هایی خواهد بود که تاکنون برای انجام اصلاحات جامع در بخش مالی، سیستم ارزی، یارانه انرژی، چارچوب سیاست پولی و فضای کلی کسب و کار صورت گرفته است. این اصلاحات در نهایت باید به ارتقای بهره‌وری و بهبود کارایی در اقتصاد منجر شود و فرصت‌های شغلی برای جویندگان کار را افزایش دهد البته علاقه‌مند هستیم از تجارب بین‌المللی کارشناسان صندوق بین‌المللی پول برای انجام این اصلاحات در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش صندوق در برنامه فراگیر رشد اقتصادی در جهان، گفت: با اهمیت موضوع کاملاً موافق هستم، اما معتقدم این سیاست‌ها و اصلاحات اقتصادی باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که منجر به بهبود زندگی تمام قشرهای مردم شوند. اینکه فرصت‌های برابر برای همه از طریق سیستم تحصیلی، آموزشی، ایجاد شغل، بهداشت، شبکه زیرساخت‌ها و فرصت برابر برای دسترسی به خدمات دولتی فراهم شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: این فرصت‌ها لازم است در مناطق مختلف، برای تمام جنسیت‌ها و سطوح مختلف درآمدی یکسان باشد. با وجود این، نتایج به عوامل مختلفی نظیر شکست‌های بازار بستگی خواهد داشت که لازم است از طریق سیاست‌های مالیاتی، مخارج دولت و سیاست‌های پولی و بازار سرمایه اصلاح شوند.
وی یادآوری کرد: در ایران، دسترسی به آموزش و شبکه سلامت برای همه رایگان است و بخش بزرگی از مخارج دولت برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و ارائه خدمات ضروری به مناطق محروم صرف می‌شود. علاوه براین، ایران به شبکه گسترده تأمین اجتماعی خود متکی است که شامل نهادهای خیریه‌ای است که بنیاد نامیده می‌شوند. این نهادها به گروه هایی از مردم که از سطح معیشتی مناسبی برخوردار نیستند خدمات مختلف ارائه و از آنها حمایت می‌کنند. با وجود این پیش زمینه، ما آمادگی داریم با کارشناسان صندوق در خصوص قدم‌هایی که نیاز است برای تقویت بیشتر برنامه رشد اقتصادی برداشته شود تبادل نظر کنیم.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6052 ، چهارشنبه 22 مهر 1394، صفحه5

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین