پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۲۳۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت خانه‌های قاجاری توجه و آموزگار در بافت تاریخی شیراز خبر داد.

شعار سالمصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: بخش‌هایی از خانه‌های تاریخی توجه و آموزگار در بافت تاریخی - فرهنگی شیراز بازسازی و مرمت می‌شود.

وی ادامه داد: مرمت این ۲ خانه ثبتی، با عملیات خاکبرداری، مرمت در کف سازی و کف فرش حیاط، انجام زیرساخت تاسیساتی مورد نیاز بنا و مرمت ازاره‌های حیاط، با اعتباری بالغ بر ۸۰۰ میلیون ریال در دست اجرا است.

امیری در خصوص مهمترین ویژگی‌های معماری این ۲ خانه تاریخی گفت: خانه آموزگار دارای سقف چوبی نقاشی شده، مقرنس کاری روی تاقچه‌های تالار و رف‌ها و یک بخاری گچبری شده است که یادآور هنر دوران صفویه و زندیه است.

این مقام مسئول ادامه داد: از ویژگی‌های شاخص خانه تاریخی توجه می‌توان به ایوان ستون دار این خانه که با تلفیقی از آجروکاشی کارشده اند، درک‌های ارسی و ازاره‌های سنگی، ویژگی‌های هنری از جمله تزئینات گچبری با نقوش گیاهی بر سر در‌ها و لبه طاق‌های مابین ستون‌ها نام برد که یادآورزندگی مردمان دوره قاجار است.

گفتنی است، خانه تاریخی آموزگار متعلق به دوره قاجار به شماره ۴۶۷۸ در دی ماه ۸۰ و خانه تاریخی توجه متعلق به دوره قاجار به شماره ۳۱۱۲۴ در شهریور ماه ۹۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 1مهر96، کدمطلب:۶۲۵۳۹۳۰، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین