پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۳۲۴
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
روزنامه همشهری در ویژه نامه نوروز در گفت و گو با مرتضی رحمانی موحد، ورود گردشگران خارجی به ایران در فصل پساتحریم را مورد بررسی قرار داد.

شعارسال: در این گفت و گو که با معاون گردشگری کشور به قلم محمد باریکانی انتشار یافت، می خوانیم: پرونده هسته ای ایران بسته شد تا با امضای برجام از سوی ایران 12سال مناقشه اتمی پنج قدرت بزرگ جهان بر سر فعالیت های هسته ای ایران پایان بگیرد. با امضای برجام سران جهان برای ثبت تصویر با مقامات ایرانی صف بستند.

انتشار آخرین خبرها از اعلام نتایج مذاکرات هسته ای ایران و سران پنج کشور بزرگ جهان و بازتاب آنها در رسانه های جهانی، افکار عمومی جهان که 12سال ایران را با تصویرهای منفی رسانه های غربی شناخته بودند تغییر داد.

علاقه سفر به ایران چنان افزایش یافت که در نخستین هشدار، تورگردانها از طریق رسانه ها به دولت اعلام کردند که هتل های کشور توان پاسخگویی به گردشگران خارجی را ندارند.

آنها گفتند به دلیل محدودیت زیرساخت های گردشگری ایران، شرکت های خدمات مسافرتی ناچار به کنسل کردن تورهای سفر به ایران در خارج از کشور شده اند. برجام گردشگری ایران اما زمانی آغاز شد که رئیس سازمان میراث فرهنگی از شروع ساخت 30هتل 4و 5 ستاره در ایران خبر داد و گفت ایران به منظور جذب 20میلیون گردشگر براساس سند چشم انداز 20ساله نیازمند ساخت 100هتل در سال است تا بتواند پاسخگوی نیاز اقامتی گردشگران ورودی شود.

برجام، توسعه زیرساخت های گردشگری ایران اما را میسر کرد، در نخستین فعالیت های پس از برجام، هیأت فرانسوی آکور، بهره بردار هتل ها در 40کشور جهان به تهران آمد و با امضای قرارداد بهره برداری از دو هتل فرودگاهی ایران در همسایگی فرودگاه امام خمینی برند اروپایی هتلداری را به ایران آورد.

مدیر بخش خاورمیانه گروه هتل های جهانی آکور فرانسه که برای دومین بار به ایران سفر کرده است به همشهری گفت ایران کشوری مهم در سرمایه گذاری های گردشگری است.

او گفت: آینده صنعت گردشگری ایران بسیار روشن است. ایران کشور امن خاورمیانه است و بی تردید حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت گردشگری ایران به نفع اقتصاد این کشور است. کریستین بوزان رئیس هیأت مدیره گروه بین المللی آکور در مراسم امضای تفاهمنامه واگذاری بهره برداری از هتل های فرودگاهی ایران گفت: هتل های آکور رزرو هتل های 4 و 5ستاره فرودگاهی ایران را نیز انجام می دهد تا نخستین حضور جدی صنعت هتلداری ایران در سیستم رزرو جهانی امکانپذیر شود.

او از حضور گروه هتلدار فرانسه در ایران ابراز خشنودی کرد و به مردم و مقامات دولتی ایران قول داد آنها را در رونق صنعت گردشگری کشور ناامید نمی کند.

به گفته بوزان، گروه بین المللی هتل های آکور فرانسه گام های مهمی برای شناساندن ایران به جامعه جهانی برخواهد داشت.

*آینده روشن صنعت نحیف گردشگری

فرانسوی ها از نخستین هیأت های سرمایه گذاری در بخش گردشگری بودند که در روزهای پایانی آخرین مذاکرات هسته ای به ایران آمدند و سرمایه گذاران خود را برای ارزیابی بازار ایران پای میز گفت وگو با دولت و بخش خصوصی نشاندند.

بعد از سفر هیأت فرانسوی به تهران، ایتالیا یک هیأت بزرگ سرمایه گذاری به ایران اعزام کرد تا علاوه بر سرمایه گذاری در کشور، بر سر واگذاری، مرمت و احیای بناهای تاریخی ایران نیز مذاکره کند.

آنها حتی توسعه روابط گردشگری با ایران را در اولویت های سفر خود قرار دادند و قهرمان ماراتن کویرهای جهان از برگزاری مسابقات بین المللی کویرنوردی در ایران خبر داد که شرکت کنندگان آن به زودی از سراسر جهان به ایران می رسند.

بدین ترتیب توریسم ورزشی ایران نیز در جهان جای خود را پیدا کرد. فرانسه و ایتالیا شانس زیادی در دوران پساتحریم برای فعالیت مشترک گردشگری با ایران یافته اند.

فرانسه رتبه نخست جهان را در جذب گردشگر به خود اختصاص داده و ایتالیا توانسته با تمرکز بر میراث تاریخی و هنر، ده ها میلیون گردشگر جهانی را به خود فرا بخواند.

محمدرضا پوینده مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی کشور می گوید: سرمایه گذاران خارجی از کشورهای اروپایی برای سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ایران اعلام آمادگی کرده اند اما براساس مذاکرات، ایتالیایی ها شانس بیشتری برای سرمایه گذاری در بخش احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی ایران دارند.

*فرصت تاریخی در پساتحریم

مقامات ایران توافق هسته ای با غرب را فرصت تاریخی پیشرفت و توسعه کشور و همچنین جذب سرمایه خارجی به ایران می دانند و معتقدند بلافاصله پس از برداشته شدن تحریم ها سرمایه گذاران اروپایی در کشور حاضر می شوند تا در بازار وسیع ایران سرمایه گذاری کنند.

در حاشیه نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران نیز که در هفته های گذشته برپا شد و سعی دارد خود را رقیب نمایشگاه های معتبر جهانی همچون فیتور اسپانیا یا نمایشگاه گردشگری ایتالیا و آلمان بداند، مذاکرات گردشگری ایران با فعالان صنعت گردشگری کشورهای روسیه، سوئیس و ایتالیا انجام شد.

تمرکز بخش دولتی در صنعت گردشگری اکنون بر فراهم کردن زیرساخت های بخش گردشگری در پسابرجام است و آنطور که مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفته است بخش خصوصی باید از تصمیمات دولت در این بخش حمایت کند.

تهران در حالی تبدیل به کانون مذاکرات اقتصادی و توسعه روابط فرهنگی و گردشگری در دوره پسابرجام شده است که حسن روحانی در سفر اخیر خود به ایتالیا و فرانسه دستور خرید بیش از یکصد فروند هواپیمای مسافربری جدید ایرباس را طی 10سال امضا کرد و بدین ترتیب نوسازی ناوگان هوایی ایران انجام شد.

بازارهای هدف گردشگری ایران نیز در دوسال گذشته تغییر کرده است.

آنطور که مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور گفته است، بازارهای هدف گردشگری ایران به سه گروه تقسیم شده اند: اول، اروپا، آمریکای شمالی و آسیای دور، دوم، بازار کشورهای همسایه و مسلمان با هدف جذب گردشگر مذهبی و سوم بازارهای نوظهور گردشگری همچون روسیه، چین، هند و آسیای جنوب شرقی.

*جهت گیری بازارهای هدف

معاون گردشگری کشور می گوید بازارهای جدید باید هدف گردشگری ما شوند نه اینکه ایران تبدیل به بازار گردشگری آنها شود. اکنون 40کشور در فهرست بازارهای هدف گردشگری ایران قرار گرفته اند که دورنمای فعالیت در آنها برای 10سال آینده نیز ترسیم شده است.

معاون گردشگری می گوید: از 2سال پیش افق گردشگری ایران بدون توافق و با توافق هسته ای را ترسیم کردیم. اما از این پس و در دوره پساتحریم، ارتباط و در هم تنیدگی با جهان خارج بیشتر میشود.

رحمانی موحد می گوید: گردشگر حرف های پول نقد همراه خود نمی برد. یک کارت اعتباری جهانی دارد که هم از امنیت بالایی برخوردار است و هم حوزه فعالیت آن بسیار وسیع است.

بنابراین به محض اینکه بانک های داخلی آماده شوند میتوان از ظرفیت کارت های اعتباری بین المللی همچون ویزا کارت و مستر کارت بهره برد تا گردشگر خارجی امکان هزینه بیشتر در ایران را بیابد و ارز بیشتری وارد کشور شود.

بانک های ایران اواخر بهمن ماه پس از این سخنان اعلام کردند که امکان صدور کارت های اعتباری بین المللی همچون ویزا کارت یا مستر کارت به زودی با مذاکرات انجام شده میسر می شود و کارتهای اعتباری بین المللی در آینده نزدیک در بانک های ایران توزیع خواهند شد.

*سونامی به ایران رسید

آمار ارائه شده از تعداد گردشگران ورودی همزمان با دور جدید مذاکرات هسته ای ایران که از دو سال پیش شدت بیشتری گرفت و سرانجام با توافق هسته ای پایان یافت، نشان می دهد که از مردادماه 92تا پایان آذرماه 95 تعداد 12میلیون و 334هزار و 506 گردشگر خارجی به ایران سفر کرده اند.

این آمار در حالی ارائه شده است که در دولت قبل، از مردادماه 88 تا پایان آذرماه90 و همزمان با شدت تنش های غرب با ایران در پرونده هسته ای کشور، تعداد گردشگران ورودی به ایران 7میلیون و 285هزار و 360گردشگر را شامل شد. با تکیه بر همین آمار است که رئیس سازمان میراث فرهنگی می گوید نرخ رشد گردشگران ورودی به کشور در مقایسه با دولت قبل که تنش ها بر سر پرونده هسته ای ایران افزایش یافته بود 96درصد است.

شرایط ایجاد شده در منطقه خاورمیانه، ظهور جریان های تروریستی همچون داعش در عراق، سوریه و افغانستان و حمایت عربستان و ترکیه از این گروه به همراه ناامنی در مصر و جنگ های کوچک و بزرگ جریان یافته در منطقه، گردشگران خارجی را از سفر به ترکیه و مصر منصرف کرده و آنها در جست وجوی مسیر جدید، ایران را سرزمینی امن همراه با مردمانی مهمان نواز و البته یک مقصد گردشگری بسیار ارزان با جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی فراوان یافته اند.

علاقه سفر به ایران چنان در جهان شدت یافته است که برخی تورهای گردشگری- البته به گفته رئیس جامعه تورگردان ها- ناچار شده اند تورهای سفر به ایران را به دلیل نبود امکان اقامت در کشور کنسل کنند.

مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور درخصوص ضعف های صنعت گردشگری ایران می گوید: فرصتهای زیادی در دوره تحری مها در گردشگری کشور از دست دادیم.

به رغم اینکه درآمد نفتی کشور در همان دوران تحریم بالا بود معلوم نشد این درآمدها چه شد. حداقل اگر بخشی از آن درآمد در زیرساخت های گردشگری ایران هزینه شده بود امروز نباید در موضوع اقامتگاه ها تا این اندازه مشکل وجود می داشت.

معاون گردشگری کشور ادامه می دهد: اینکه آن درآمد کجا رفته است حتما جایی پیگیری خواهد شد ولی در بخش گردشگری چیزی از آن درآمد بالا مشاهده نکردیم. هر فردی که به مجموعه گردشگری آمد تخریب کرد و چیزی از آن کند و با خود برد. اما اکنون در دوران پساتحریم، صنعت گردشگری باید به عنوان چرخ کمکی اقتصاد کشور عمل کند.

موانع و محدودیت ها در حال برطرف شدن هستند و باید روابط جهانی ایران نیز در گردشگری تقویت شود تا هم گردشگر، هم سرمایه و هم اعتبار جهانی نصیب کشور شود.

آنطور که معاون گردشگری کشور اعلام کرده است، هتلدارها به او گفته اند ظرفیت هتل های کشور تا شهریورماه سال آینده پر است و تقاضاهای زیادی برای سفر به ایران در دفاتر گردشگری ثبت شده. در چنین شرایطی است که معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از رشد 8درصدی گردشگری کشور در سال 95 خبر می دهد.

او می گوید: سال95 سال مهمی برای گردشگری ایران است که اگر جهت گیری گردشگری و سرمایه گذاری ها در این بخش درست مدیریت شود ممکن است رشد گردشگری کشور تا سه سال آینده تضمین شود.

با وضعیت پیش آمده در برجام و برداشته شدن محدودیت ها و گشایش های مالی ایجاد شده مسیر جذب گردشگر به ایران تسهیل شده و ایران آماده استقبال از سونامی گردشگری می شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار خبر 11 فروردین 1395، کدمطلب: 82016246 (5239835) ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین