پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۴۵۰۰۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۳
کارشناسان با ارائه راه‌کارهایی به رئیس کل جدید بانک مرکزی خواستار بازگشت اعتماد عمومی به نظام بانکی و مدیریت نقدینگی برای تزریق در بازارهای مولد هستند.

شعار سال: پس از بحث‌و تبادل‌نظر فراوان پیرامون ماندن یا رفتن سیف از بانک‌مرکزی، سرانجام صندلی ریاست کل به عبدالناصر همتی رسید تا پیش از استقرار کامل در سفارت چین، راهی خیابان میرداماد شود.

بر اساس این گزارش، مسیر پرپیچ و خم هدایت بانک‌ مرکزی در این روزهای پرالتهاب پیش‌روی شخصی است که پیش از این اقتصاد خوانده و باید برای ایجاد آرامش در بازار بیش‌تر از صاحب‌نظران این حوزه استفاده کند.

اکنون بانک مرکزی بیش از هر زمان دیگری نیاز به کمک و ارائه راهکار از سوی اقتصاددانان و کارشناسان این حوزه دارد تا از این مسیر فراز و نشیب‌ و بازار پرتلاطم سربلند خارج شود.
در ادامه این گزارش اظهارنظر مدیران، نمایندگان و کارشناسان را می‌خوانید که هر کدام به نحوی راهکارهایی برای سکان هدایت این کشتی در آب‌های مواج اقتصاد ایران ارائه کنند.

محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون ویژه تولیدملی مجلس با اشاره به شرایط امروز بازار سکه و ارز، گفت: به‌هم‌ ریختگی بازار سکه و ارز، بخشی ناشی از مؤلفه‌های داخلی و بخشی ناشی از فشار‌ خارجی است که رئیس‌کل جدید بانک مرکزی باید تمام موارد را مدنظر قرار دهد.

وی گفت: علاوه بر تغییراتی که ایجاده شده، باید در روش‌ها و نقاط ناکارآمدی اصلاحاتی صورت پذیرد که وضعیت موجود سکه و ارز نیز بهبود بخشد.

وی اتخاد سیاست‌گذاری‌های جدید برای نظارت بر بازار سکه و ارز را از جمله مهمترین ضرورت‌های پیش‌روی بانک مرکزی دانست و افزود: در عین حال باید مدیریت نقدینگی که اکنون در اختیار جامعه قرار دارد، به درستی انجام شود، تا این نقدینگی وارد سرمایه‌گذاری‌های کشور شود، تا شاهد نتیجه‌گیری مثبتی باشیم، وگرنه وضع چندان تغییر نخواهد کرد.

عضو کمیسیون ویژه تولیدملی مجلس همچنین اصلاح نظام ساختار بانکی و منطقی کردن سود بانکی را یکی دیگر از اولویت‌های رئیس‌کل جدید بانک مرکزی برشمرد و افزود: البته نباید فراموش کرد که بخشی از مسائل نرخ ارز و سکه مربوط به مؤلفه‌های مدیریت داخلی در بانک مرکزی است و بخش دیگر ناشی از شرایط اقتصادی بازار و فشارهای خارجی از جمله خروج آمریکا از برجام و فشارهای سیاسی است.

* موافقان و مخالفان تغییر آقای رئیس کل

موافقان تغییر رئیس کل بانک مرکزی تأکید دارند که اصلی‌ترین وظیفه رئیس کل جدید بانک مرکزی ایجاد اعتماد به سیستم بانکی کشور است؛ چراکه با اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داده است، اعتماد مردم نسبت به سیستم بانکی کاهش پیدا کرده است پس ایجاد اعتماد به سیستم بانکی کل کشور اولین وظیفه همتی رئیس کل‌بانک مرکزی خواهد بود.

* اجرای دقیق قانون در اولویت باشد

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه‌و‌بودجه مجلس نیز با اشاره به تغییر رئیس کل بانک مرکزی، گفت: هر چند دوره مسئولیت سیف تمام شده بود اما با این حال و با توجه به تجربیاتی که رئیس کل جدید دارد، امیدواریم قوانین به طور دقیق و صحیح اجرا شود.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی در سیاست‌های پولی باید ریل‌گذاری درستی داشته باشد، گفت: در شرایط کنونی جنگ اقتصادی امکان آزمون و خطا نداریم و باید تمامی سیاست‌ها به صورت کارشناسی بررسی و موشکافانه اجرا شود و راهکار برای پیامدهای منفی آن تدوین شده باشد.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌های ارزی دولت از همان روز اول غلط و ناکارآمدی آن روشن بود، گفت: باید به سمت بازار متشکل پولی و ارزی برویم، نه آن که مردم را پشت درهای وزارتخانه‌ها و بانک‌مرکزی معطل نگه داریم؛ این رویکرد منجر به افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی و پیامدهای منفی بازار می‌شود.

عقب‌ماندگی بانک مرکزی نسبت به رویدادهای بازار

محمد پویان‌فر کارشناس بانکی نیز با اشاره به انتخاب رئیس جدید بانک مرکزی و انتظارها برای تغییر در شیوه نظارتی و مجریان این نهاد در گفت‌وگویی، تأکید کرد: در مورد اینکه در بانک مرکزی چه اتفاقی باید رخ دهد، به چگونگی سیاست‌گذاری‌ کلان در ساختار و کارکرد بانک مرکزی باز می‌گردد که در اختیار رئیس کل جدید نیست.

وی پیرامون انتظار برای جابه‌جایی و تغییر مجریان بانک مرکزی یادآور شد: این موضوع به حوزه داخلی بانک مرکزی باز می‌گردد؛ در این باره کمبودهایی از جانب بانک مرکزی همواره وجود داشته بوده که از آن جمله می‌توان به عقب‌ماندن بانک مرکزی نسبت به اتفاق‌های بازار و حتی دانش علمی تولید شده در حوزه نظارت بر بانک‌ها و در واقع هدایت بانک‌ها اشاره کرد.

* بازار ثانویه ارز در بورس راه‌اندازی شود

مدیرعامل یک شرکت مشاور سرمایه‌گذاری نیز عدم راه‌اندازی بازار ثانویه ارز در بورس را نمونه دیگری از ضعف عملیاتی در بانک‌مرکزی به عنوان مشکل اساسی کشور عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل چنین اقدام‌هایی صرفاً می‌تواند عدم اشراف بانک مرکزی بر جریان اجرایی نظام بانکی در کشور باشد.

از همان روز که نام همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی‌ ‌مطرح و سپس به واقعیت تبدیل شد، کارشناسان بر این موضوع تاکید کردند که تا زمانی‌‌‌ ‌‌‌ ‌‌که نگرش کلی اصلاح نشود، تغییر رئیس کل نمی‌تواند اثرگذار باشد.

بانک مرکزی تا این لحظه همواره منفعلانه مدیریت شده و انتظار می‌رود، رئیس کل جدید بانک مرکزی با توجه به دانش تخصصی و توانمندی اجرایی بتواند کارهای موثری انجام دهد.

حال باید دید با توجه به صحبت‌های اخیر ریاست جمهوری و تاکید چند باره بر لزوم استعفای رسمی رئیس بانک مرکزی از سوی برخی افراد که نشان از فشار برای تغییر سیف از مدت‌ها قبل از سوی گروه‌های مختلف از جمله افکار عمومی و رسانه‌ها وجود داشته است آیا کارآمد خواهد بود و تحقق مطالبات مردمی را در پی خواهد داشت یا خیر؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ 8 مرداد 97، کد مطلب: 410428: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین