
شعار سال : روز چهارشنبه مورخ 10 مرداد 1397، روزنامه ایران اقدام به انعکاس گفتگویی با دکتر پروین فرشچی ،سفیر جمهوری اسلامی ایران در فنلاند نمود. گفتگویی که بنظر ، پیچیدگی داستان انتصاب ایشان را مضاعف نموده است.
علت انعکاس اصل مصاحبه از روزنامه ایران :
- با انعکاس بریده مصاحبه یا تصویر مصاحبه(بخش هایی از آن های لایت شده باشد) ،ممکن است شرایط برای سوگیری های احتمالی خوانندگان فراهم گردد.
- ممکن است خواننده قبل از مطالعه کامل مصاحبه، توان قضاوت جامع در خصوص نقد حاضر را نداشته باشد.
- به هر دلیلی محکوم به نقد یکطرفه خانم دکتر فرشچی نشویم.
- ..... .
سوالات مطرح شده در گزارش حاضر، صرفا از متن مصاحبه خانم فرشچی و با رسم امانتداری کامل برداشت شده است . امیدواریم ایشان روزنامه ایران را محکوم به ناقص نویسی ننموده و یا پایگاه تحلیلی خبری شعار سال را متهم به عدم امانت داری و یا وابستگی به گروه و جناح سیاسی و مدیریتی خاص ننمایند.
اولین سوال) زنان تاثیر بیشتری در دیپلماسی عمومی دارند.
اولین سوال قابل طرح از خانم دکتر فرشچی این است که ادله اثباتی این ادعا(زنان تاثیر بیشتری در دیپلماسی عمومی دارند) از کجاست؟ فرضا که این ادعا، درست هم باشد، مگر شما را برای توسعه و تقویت دیپلماسی عمومی در نقش سفیر به کشور فنلاند گیسل داشته اند؟
* قابل توجه خوانندگان:
در نوعی برداشت فراگیر، دیپلماسی عمومی را می توان تلاش های یک دولت برای اطلاع رسانی،ایجاد درک متقابل و نیز تاثیر بر افکار عمومی ملت های دیگر (شهروندان سایر کشورها) ، تعریف نمود. این مفهوم با فعالیت ها و روش هایی همانند تبادلات علمی، فرهنگی، ورزشی، بکارگیری رسانه های رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی، انتشارات و مواردی همانند عملیاتی می شود.در مقابل و در دیپلماسی رسمی، بازیگران رسمی و حکومتی با یکدیگر تعامل دارند.
دومین سوال)پر رنگ شدن نقش زنان در دستگاه دیپلماسی کشور یک رویکرد مستمر است.
خبرنگار دیپلماسی روزنامه ایران در مقدمه مصاحبه صورت گرفته با سرکار خانم فرشچی بیان داشته اند که پر رنگ شدن نقش زنان در دستگاه دیپلماسی کشور یک رویکرد مستمر است . همچنین خانم فرشچی در متن مصاحبه خود مطرح می کنند که ... طبیعتا اجرایی شدن این خواست به معنای نادیده گرفتن ضرورت احراز دیگر شرایط مورد نیاز یک مسئولیت نیست.... .
سوال مشخصه ما از سرکار خانم فرشچی این است که آیا شما دارای سوابق موثر دیپلماتیک می باشید؟ آیا موارد زیر بعنوان سوابق موثر دیپلماتیک محسوب می شوند؟
..... من از سال 1377 به این سو در سازمان حفاظت محیط زیست کار میکردم. منتها به دلیل فعالیت در بخش دریایی این سازمان و همکاریهای محیط زیستی با 11 کشور همسایه، پیگیری فعالیتهای مربوط به دو کنوانسیون کویت، کنوانسیون تهران و ارتباط با سازمانهای بینالمللی تخصصی و حرکتهای جهانی زیست محیطی با فضای بیرون از کشور و پروتکلهای ارتباطی آن ارتباط و همکاری مستمر داشتم. همچنین برعهده داشتن مسئولیت هماهنگکننده همکاریهای زیست محیطی با 5 کشور خزر و کشورهای همسایه خلیج فارس و دریای عمان و حضور در برخی سازمانهای منطقهای از جمله تجربیاتی بود که زمینه آشنایی و تعامل با همکاران وزارت امور خارجه را فراهم کرد...... .
..... اما این انتخاب بدون ضابطه و استدلال هم نبوده است. چنانکه در پروسه انتخاب من تاریخچهای از سوابق حضور در سازمانهای منطقهای، دانش روابط بینالملل و تجربه کار با سازمانها و کشورهای مختلف حتماً به عنوان معیارهای اصلی نقش داشته است ....
..... بنا به ضرورت موقعیت کاریم به نقاط مختلفی سفر کرده و مسئولیتهای مختلفی داشتهام از جمله به مدت چهار سال با سازمان ملل کار کردم ولی تاکنون فرصت حضور در فنلاند را نداشتم..... .
باید از خود خانم دکتر فرشچی پرسید که آیا این سوابق را می توان بعنوان سوابق موثر دیپلماتیک محسوب نمود؟ اگر جواب مثبت است ، بخش زیادی از هیات های علمی فعال در دانشگاه ها و مراکز اجرایی ما، قابلیت سفیر شدن دارند. چه کشور پر و پیمانی از نظر پرورش سفیر هستیم که خودمان خبر نداریم؟
چرا سخنگوی وزارت امور خارجه روزه سکوت گرفته اند و به نامه ارسالی با قید آنی و با موضوع سوابق موثر دیپلماتیک خانم فرشچی، پاسخ نمی دهند؟
سومین سوال) از کشور محل ماموریت خود چه شناخت و اطلاعاتی دارید؟
این سوالی بود که خبرنگار روزنامه ایران از خانم فرشچی پرسیده اند و ایشان در پاسخ عنوان داشته اند:
.... بنا به ضرورت موقعیت کاریم به نقاط مختلفی سفر کرده و مسئولیتهای مختلفی داشتهام از جمله به مدت چهار سال با سازمان ملل کار کردم ولی تاکنون فرصت حضور در فنلاند را نداشتم. به همین دلیل درباره کشورهای حوزه اسکاندیناوی مطالعات گستردهای دارم که پایه شناخت من از این کشور قرار گرفته است. درباره موقعیت سیاسی، ظرفیتهای اقتصادی، تبادلات فرهنگی و نرمهای اجتماعی فنلاند و همچنین ظرفیتهای تکنولوژیک و سرمایهگذاری این کشور به شناخت نسبتاً خوبی رسیدهام.
بنظر ما(نظر صرفا شخصی و فاقد هرگونه تاکید و اصرار به صحت) و بدور از خدای ناکرده هرگونه تهمت و افتراح و صد البته بدور از هرگونه تشویش اذهان، سرکار خانم فرشچی را به هر کشوری که می فرستادند، احتمالا از همین عبارات استفاده می کردند. ایشان در روند مصاحبه ویژه خود(مصاحبه منعکس شده در صفحه اول مهمترین روزنامه دولتی کشور، یعنی روزنامه معظم ایران،از دیدگاه ما مصاحبه ویژه محسوب می شود)، هیچ ادله اثباتی حتی برای آشنایی تخصصی با شرایط کشورهای اسکاندیناوی ، بیان نکردند.
خیلی دوست داریم ایشان در مصاحبه ای گرم و صمیمی بیان کنند که از روابط هژمونیک حاکم بر منطقه اسکاندیناوی و همچنین روابط هژمونیک کشورهای اسکاندیناوی با سایر کشورها در قالب ارتباطات بین منطقه ای و قاره ای ، چه تحلیلی دارند؟ تحلیل ایشان در خصوص بحث توازن قوا بین کشورهای مستقر در منطقه اسکاندیناوی چیست؟ راهکارهای ایشان در خصوص چندجانبه گرایی منطقه ای و فراقاره ای چه می باشد؟ ارتباط مباحث فوق حول بحث برجام و جایگاه ایران با کشور فنلاند ،چگونه مهندسی می شود؟
سوال چهارم) برنامه مشخص ماموریت و دستور کار ویژه
رسم است که در حکم صادره برای مدیران در پست های مختلف، به دو چیز مشخص اشاراتی شود. اول سوابق ارزنده قبلی و دوم انتظارات از فرد برای پاسخگویی به ماموریت های خاص. به حکم صادره برای خانم دکتر فرشچی، دسترسی نداشته ایم، لذا در این خصوص قضاوتی نخواهیم کرد. اما در خصوص برنامه های ایشان حرف داریم. ایشان در خصوص برنامه و دستور کار خود بیان داشته اند:
.... پیگیری اهداف اقتصادی کشور با توجه به برجام و توجه همه مجموعههای دولت به دستیابی به تأمین منافع اقتصادی کشور از جمله مهمترین برنامههایی است که تلاش میکنم با بهره گرفتن از زمینههای مختلف ارتباطات از جمله تبادلات تکنولوژیک و اقتصادی آنها را دنبال کنم.....
..... در سمینار دوهفتهای سفرای جمهوری اسلامی که در تهران برگزار شد، راهکارهای مؤثری برای پیگیری مطالبات اقتصادی کشور مطرح شد که من هم بنا به بهرهای که از این نشست گرفتم، تلاش میکنم این خواستهها را با یک برنامه مدون و مطالعه شده مورد پیگیری قرار دهم.... .
.... برقراری ارتباطات تکنولوژیک و کمک به صادرات غیر نفتی ایران از دیگر مواردی است که مشخصاً بنده در کشور محل مأموریتم مد نظر دارم.... .
بر اساس توضیحات سفیر محترم مان در فنلاند، خیلی متمایل هستیم که بدانیم ، نقشه راه ایشان برای توسعه بحث مدیریت فناوری بواسطه ارتباط متقابل دو کشور فنلاند و جمهوری اسلامی ایران و با در نظرگیری بحث های برجام و تحریم، در سطوح سه گانه بنگاه، صنعت و ملی، چه می باشد؟روش های انتقال تجربه به چه صورتی توسط ایشان مهندسی و مدیریت می شود؟ جایگاه فنلاند در فناوری های همگرا در سطح دنیا کجاست و چگونه می توان با کانون های خاصی در ایران ، پیوند برقرار کنند؟ سطوح تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور فنلاند ، دارای چه آسیب هایی در گذشته بوده و با چه مکانیزمی باید بهبود پیدا کند؟ و صدها سوال دیگر ..... .
سوال آخر) از موقعیتم بسیار راضی هستم
دومین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران در پایان مصاحبه خود با روزنامه ایران و در پاسخ به حاشیه های بحث انتصاب شان و شایعات مربوط به دو تابعیتی بودن خود، مطرح می کنند:
... بحثی که اساس نداشته باشد، طبیعتاً به جایی نخواهد رسید ....... ، اگر دوتابعیتی بودن برای من اهمیت داشت، باید خیلی سالها پیش و زمانی که در خارج از کشور، دانشجو و درآغاز راه بودم، پیگیری میکردم ، نه الان که به کارم عشق میورزم، به کشورم خدمت میکنم و از موقعیتم بسیار راضی هستم....
* قابل توجه خوانندگان :
بحث دو تابعیتی بودن با بحث اقامت دو یا چندگانه متفاوت است و متاسفانه افکار عمومی ، اطلاعات کافی در این خصوص ندارد. ان شاالله که هر دو مورد در خصوص سفرای محترم ما در تمامی کشورها ، صدق نکند.
اما در خصوص سرکار خانم دکتر فرشچی و رضایت ایشان از موقعیت فعلی، ان شاالله که نظام(حاکمیت) ،شهروندان و افکار عمومی و متخصصان و منتقدان ، نیز از عملکرد شما در حین و بعد از اتمام دوره ماموریت تان در کشور فنلاند ، راضی باشند.
* نکته پایانی:
برخی از عزیزان متاسفانه مسئله مهمی چون انتصابات را شخصی سازی نموده و به سطوح فردی و تقابل های بین افراد، تقلیل می دهند، در حالی که ماهیت این بحث و دغدغه پشت آن، مسلما فراتر از حب و بغض های فردی و جناحی است. باید از خانم فرشچی پرسید که آیا با فرض صحت این تحلیل ، هنوز هم معتقدید که نقد انتصاب تان ، با هدف تضعیف شما ، تضعیف جایگاه زنان در عهده داری مناسب دیپلماتیک ، تضعیف وزارت محترم امور خارجه، تضعیف کادر زحمت کش و مدیران خوب آن وزارتخانه، است؟
مسلما پاسخ به تمامی این سوالات ، منفی است. نقد شما، نقد سرکار خانم دکتر پروین فرشچی، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فنلاند و دومین سفیر زن جمهوری اسلامی ایران نیست، نقد جریانی است که ملزم به رعایت استانداردهای انتخاب هستند. نقد کنار نهادن ارتباطات صرف در انتخاب مدیران و تاکید بر شایسته سالاری حداکثری است(انتخاب بین خوب و اصلح). نقد برخی از شایعات و اخبار غیر رسمی شنیده شده از وضعیت برخی از سفرای محترم ما در تعدادی از کشورها است؟ نقد حساسیت ناکافی وزارت امور خارجه و عدم سرآمدی آن در مباحث دیپلماتیک و دیپلماسی است و ..... .
وزارت محترم امور خارجه و مدیران شریف آن باید آگاه باشند که افکار عمومی، موقعیت خطیر انتخاب های صورت گرفته توسط آنها را رصد، تحلیل و نقد خواهد نمود. حوزه حساسی که بلاشک با بحث امنیت ملی و کارآمدی نظام در سطوح بین المللی، ارتباطات مستقیم و شدید دارد.
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
برخلاف نظر تحلیلگر سایت شما، من معتقد هستم که انتصابات تابع سلیقه های مدیران بالا دستی یک دستگاه و ارتباطات منفعت آور برای آنها دارد(تامین منفعت مدیر ، منفعت دستگاه و یا هر دو).
اعتقادی بر حضور جریان موثر بر انتصابات ندارم. ضمن اینکه بی اعتقاد به سفارشات برون دستگاهی و بده بستان های خاص نیستم.
ا.ح75
خودتون دارین براش داستان ایجاد میکنین! بذاریم کیفشو کنه دیگه