پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 June 17
کد خبر: ۱۵۰۴۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۲
با توجه به افزایش باور نکردنی قیمت دلار در 6 ماه اخیر اما بازار دوم ارز توانست تا حدودی قیمتها را تثبیت کند
شعارسال: موضوع دخالت در تنظیم بازار ارز یکی از چالشهای مهم ایران در سالهای گذشته بوده و همواره اقتصاد دانان با تنظیم دستوری آن مخالف بوده اند اما برخی به دلیل وابستگی شدید اقتصاد ایران به درآمدهای نفتی معتقدند که قیمت ارز که ارزش پول ملی را مستقیما مورد تاثیر قرار می دهد باید دستوری باشد که البته دو و چند نرخی بودن آن موجب رانت می شود و برخی دیگر می گویند بازار باید تعیین کننده باشد و برای حذف رانت باید از کنترل دستوری ارز خود داری کرد.

بازار دوم ارز از افزایش بیشتر قیمت دلار جلوگیری کرد

در این رابطه کانال مجله اقتصاد هم معتقد است، راه‌اندازی بازار دوم دلار اگرچه آرامش را به بازار ارز برگرداند و باعث توقف روند صعودی دلار شد اما برای رانت‌خواران دلار ۴۲۰۰ تومانی خبر خوبی نبود. چرا که آنان را از خوان گسترده رانت محروم کرد و به همین دلیل جوسازی آنان برای بازگشت به سر سفره «تقسیم دلار و سکه ارزان» ادامه دارد.

بازندگان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی اگرچه نقاب بر چهره دارند و شناسایی آنان به راحتی میسر نیست اما پشت نقاب تقلبی آنان، این گروه‌ها قابل شناسایی هستند:

۱- وارداتچی‌هایی که دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند و کالاهای وارداتی خود را (تازه اگر کالایی وارد کنند) بر مبنای دلار آزاد در بازار عرضه می‌کنند.

۲- مونتاژکارانی که نقاب تولید بر چهره زده‌اند و با سرهم‌بندی قطعات وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومان کالای خود را بر مبنای دلار آزاد عرضه می‌کنند.

۳- شهروندان دوزیست که بخشی از زندگی آنان در ایران و بخشی در خارج است و حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی باعث شده است هزینه دلاری آنان به شدت افزایش یابد. (یک فرد دائم‌المصاحبه که هزینه خانواده خارج‌نشین او با حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی افزایش یافته به گونه‌ای مرتبا علیه بازار دوم مصاحبه می‌کند که آتش زدن قیصریه به خاطر یک دستمال را تداعی می‌کند).

۴- مشتاقان گردشگری در خارج از کشور، دسته چهارم بازندگان حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی هستند؛ چرا که هزینه سفر تفریحی آنان که از سفره بیت‌المال پرداخت می‌شد به شدت افزایش یافته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی بولتن نیوز ، تاریخ انتشار: 30 مرداد 1397 ، کدخبر: 561104 ، www.bultannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
برنامه جدی وجود ندارد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
ا.ف75
واقعا هم اینطوری نیست! این ها همش تو کاغذ معنی داره! نمیشه در بازار واقعی بهش اتکار کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین