پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
کد خبر: ۱۵۱۰۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
عوامل موثر و تاثیر گذار بر قیمت طلا در ایران بسیارند ولی مهمترین عوامل و تاثیر گذارترین آنها را در چند دسته کلی می توان خلاصه کرد و روند آنها و در نتیجه ، جهت کلی قیمت طلا را پیش بینی کرد.

شعارسال: بازار طلا و ارز در ایران در هفته های گذشته، نوسانات زیادی را پشت سر گذاشته است. به طور کلی ارزیابی‌ها نشان می دهد که چند عامل مهم در تعیین قیمت طلا موثر هستند :

1- اولین عامل در تغییرات قیمت طلا، به تغییرات بازار ارز مربوط است. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم دلار از کانال 3700 تومان به کانال 4000 تومان رسیده و باعث شده قیمت طلا حداقل در داخل با قیمت خیلی بالاتری معامله شود.

2- دومین عامل را می‌توان به تغییرات عرضه و تقاضا نسبت داد. به‌طور مثال در روزهای نزدیک عید و اعیاد مذهبی به دلیل افزایش تقاضا با توجه به قوانین اقتصاد قیمت طلا افزایش می یابد.

3- انتظارات قیمتی ازآینده قیمت طلا باعث می‌شود که امروز قیمت طلا با قیمت بیشتر یا کمتری معامله شود. به عنوان مثال همان‌طور که مشاهده می‌شود هر گونه تغییر در هر یک از عوامل موثر در قیمت طلا که باعث ایجاد یک طرز برخورد با این کالای گران‌بها می‌شود، باعث تغییرات قیمتی آن نیز خواهد شد. برای مثال می‌توان ریاست جمهوری ترامپ را به عنوان یک عامل موثر در عرضه و تقاضای طلا نام برد.!!!

در سال گذشته انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری امریکا، باعث تغییرات قیمت طلا شد. در دوران‌ عدم اطمینان، طلا همواره به‌عنوان دارایی امن، پناهگاه مردم برای ذخیره‌سازی دارایی آنها بوده است. از سوی دیگر با تغییر قیمت جهانی طلا، قیمت طلای داخلی نیز تغییر می‌کند. در دوره انتخابات امریکا نیز مردم انتظار ایجاد تنش‌ها را داشتند، از این رو به سمت این کالا هجوم آورده و باعث افزایش قیمت طلا شدند. از سوی دیگر افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو امریکا باعث کاهش قیمت طلا می‌شود. از آنجایی که ترامپ نیز با صراحت خواستار افزایش این نرخ بوده، باعث ایجاد دو گانگی خاصی در این تغییرات شده است.

از دیگر عواملی که باعث تغییرات قیمت طلا می‌شود، می‌توان اوضاع سیاسی داخلی هر کشوری را در نظر گرفت. در ایران به دلیل اینکه تعیین قیمت طلا، حاصل‌ضربی از قیمت ارز و قیمت طلای جهانی است، با تغییرات قیمت ارز که در بالا نیز به آن اشاره شد، قیمت طلا تغییر خواهد کرد. اصولا تغییرات ارز ناشی از تغییرات عرضه و تقاضای آن است که آن نیز تحت تاثیر اوضاع سیاسی کشور و روابط کشور با سایر کشورهای جهان خواهد بود.


تنش‌های سیاسی جهان نیز باعث افزایش قیمت طلا خواهد شد. روابط تیره و تاریک آمریکا و کره شمالی و احتمال برخورد نظامی این دو کشور باعث افزایش قیمت طلا در جهان شد. با وقوع احتمال جنگ ارزش پول کشور کاهش یافته و کالای سرمایه‌ای طلا تنها گزینه حفظ ارزش سرمایه است. در نتیجه باعث شد که قیمت داخلی کشور نیز افزایش داشته باشد.

پیش بینی صعود طلا به ۱۴۰۰ دلار تا پایان امسال

در نتیجه برای سال 97 سه عامل بسیار مهم را باید در نظر گرفت :

1- ایجاد تنش‌ها در جهان که اگر اوضاع به آرامی پیش رود واتفاق خاصی پیش نیاید ، قیمت طلا نیز روند نرمال خود را در پیش خواهد گرفت.

2-نرخ ارز موجود. در صورت کاهش یا افزایش یافتن، باعث ایجاد تغییرات در این بازار خواهد شد.

3-نرخ بهره امریکا که باعث تغییرات در بازار جهانی طلا خواهد شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت سرمایه دار، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: -: sarmayedar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۲
0
0
ا.ف75
امیدوارم که این پیش بینی درست از اب در بیاد! اگر نیاد من خیلی از سرمایه ام رو می بازم:))
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۳
0
0
ا.ف75
باز خوبه که شما سرمایه ای داری که ببازیش! من همونم ندارم:))
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین