پیش از ظهر امروزسی و هشتمین نشست ماهانه توسعه سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان با بررسی "نحوه اتصال بندر انزلی به شبکه ریلی " در رشت برگزار شد.
رئیس اداره مهندسی بنادر سازمان بنادر و دریانوردی کشور با اشاره به مهندسی ارزش در مدیریت و برنامهریزی اظهار کرد: کارگاههای تخصصی پروژه محور در سازمان بنادر ایجادشده که خروجی آن ایدههای کاربردی است.
بهزاد الوند با بیان اینکه ۱۵۰۰ ساعت کارگاه آموزشی داشتیم افزود: تاکنون ۲۰۰ ایده در آن ایجادشده که توسط تیم خبره رشتههای مرتبط با رشتههای بنادر دستور مار قرارگرفته است.
وی حامل خبر خوش برای توسعه بنادر کشور بود، گفت: افزایش حملونقل ریلی در تمامی بنادر بازرگانی رویکردی است که سازمان بنادر دستور کار خود قرار داده و امیدواریم با همگرایی همهجانبه رونق اقتصادی در منطقه شکل بگیرد.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی استان گیلان نیز در این نشست تخصصی با اشاره به اهمیت پیوستن انزلی به شبکه ریلی اظهار کرد: باوجود کریدور فعال در منطقه و افزوده شدن کریدورهای جدید، پیوستن انزلی را به شبکه ریلی الزامیتر میکند.
حسین چراغی بر لزوم برنامهریزی در توسعه شبکه ریلی بندرانزلی تأکید کرد و افزود: امروزه حملونقل چندوجهی یک رویکرد جدی در حملونقل جهانی به شمار میرود و نیاز است برنامهریزی لازم صورت گیرد تا عقب نمانیم.
وی با اشاره به اهمیت بنادر حاشیه خزر و الزام آنها به توسعه حمل نقل چندوجهی خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها حمل نقل تنها ریلی انجام میشود اما در کشورهای توسعهیافته با ترکیب شبکه ریلی و دریایی شبکه حمل نقل ترکیبی ساخته و در تجارت بینالمللی بسیار مثمر ثمر است.
مدیرکل بنادر و کشتیرانی گیلان با تأکید بر اینکه باید بندرانزلی به شبکه ریلی متصل شود تصریح کرد: با توجه به بازارهای هدف در روسیه و کشورهای cis در حاشیه خزر باید حمل نقل ترکیبی در انزلی فعال شود تا علاوه بر توسعه حمل نقل باز و مسافر اقتصاد کشور نیز رونق اساسی بگیرد.
مدیرعامل مهندسان مشاور کوریت کاران و راهبر مطالعه نیز در این همایش با اشاره به دستاوردهای مالی کاربرد مهندسی ارزش در ادارات راه و ترابری آمریکا اظهار کرد: در برخی از پروژههای عمرانی آمریکا پروژهها با در نظر گرفتن پروژهای ارزش میلیاردها تومان صرفهجویی کردهاند.
کامران امامی همچنین در بیان دستاوردهای ارزش مهندسی ارزش در ژاپن افزود: دریکی از نمونه پروژههای ژاپن نیز سهم قابلتوجه ای از پول در تکمیل پروژه صرفهجویی شد که عامل آن استقلال در نظر، مهندسی ارزش و تحلیل درست پروژه و اجرای آن است.
وی با اشاره به برنامهریزی مهندسی ارزش در پیوستن بندرانزلی به شبکه ریلی گفت: گامهای بلند و جلسهای متعددی برای پیوستن بندرانزلی به شبکه ریلی برگزارشده و یقیناً اتصال آن به شبکه ریلی تأثیرات بسزایی خواهد داشت.
مدیرعامل مهندسان مشاور کوریت کاران و راهبر مطالعه با اشاره به نقش اتصال انزلی به کریدور شمال جنوب خاطرنشان کرد: بااتصال ریل کشور به انزلی کریدور ترانزیت بینالمللی تکمیل میشود.
امامی با اشاره به پروژه ۹۰۰ میلیارد دلاری راه ابریشم جدید تصریح کرد: اتصال شبکه ریلی کشور به انزلی در راستای تکمیل پروژه راه ابریشم جدید است و در توسعه پایدار، دو برابر شدن ارزش زیستبوم و توسعه گردشگری حائز اهمیت است.
وی بندر، نیروی دریایی، شیلات و گردشگری را از عناصر اقتصادی انزلی نام برد و گفت: اقتصاد بندر انزلی با داشتن و اتصال به شبکه ریلی منجر به توسعه اقتصادی میشود.
به گزارش فارس، اتصال به کریدورهای شمال به جنوب و حمل بار و مسافر از جمله تأثیرات پیوستن بندرانزلی به شبکه ریلی است که در رونق اقتصاد و درآمدهای ارزی تأثیرگذار خواهد بود.
اتصال محدوده رشت به انزلی هرچند در دست پیمانکار برای اجرا قرار دارد اما نیاز است کارشناسان مهندسی ارزش روند تکمیل این پروژه را تسریع کنند تا هر چه زودتر بندرانزلی به ترانزیت کریدور شمال و جنوب متصل شود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار22شهریور97، کد خبر: 13970622000422،www.farsnews.com