پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۵۶۶۴
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۰
مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان خطرناک‌ترین نفوذ را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: موضوع نفوذ جدی است اما متاسفانه برخی به سادگی از کنار آن رد می‌شوند.
شعار سال:حسن شایانفر مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود به واکاوی نفوذ فرهنگی و سیاسی در 37 سال انقلاب اسلامی و راه‌های مقابله با آن پرداخت.

شایانفر در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه جریان نفوذ یک شبه شکل نگرفته و در یک پروسه زمانی رشد می‌کند، گفت: شاید فردی بتواند با جلب اعتماد، خودش را وارد مجموعه­‌ای کند، اما به این سادگی در جایگاه تصمیم­‌گیری قرار نمی­‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که کتاب «معماران تباهی: سیمای کارگزاران کلوپ‌های روتاری در ایران» منتشر شده بود، مقام معظم رهبری به آقای حسین شریعتمداری نکته ای به این مضمون فرموده بودند که «آیا می‌توان پای دولت‌های استعماری را که 100 تا 150 سال در این مملکت فعالیت داشته اند، با رفتن پهلوی ها از این سرزمین قطع شده فرض کرد؟»

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان افزود: معظم له در ادامه این موضوع فرمودند: «در زمان شاه مدتی به یکی از استان­‌های کشور تبعید شده بودم؛ در آنجا با کسانی آشنا شدم که هنوز بعد از گذشت 5 دهه با هم تماس و روابط دوستانه داریم، حال چطور می­شود انگلیسی که 150 سال در این کشور حضور داشته یک‌شبه از ایران برود؟»

** معرفی جاسوس انگلیس در کتب درسی ایران به عنوان محقق و پژوهشگر

شایانفر همچنین به برخی بی‌توجهی‌ها در معرفی برخی افراد مسئله دار و گاها تجلیل از آنها در مقاطع مختلف پرداخت و اظهار داشت: در مقطعی دفتر پژوهش‌های مؤسسه کیهان اقدام به انتشار آثاری در مورد شرق شناسان جاسوس کرد که نمونه و مصداق مشخص این موارد، خانم «آنه لمبتون» است که کتابی با عنوان «رد پای روباه» روایت مستندی از زندگی او منتشر شد.

وی «آنه لمبتون» را یک جاسوس کهنه‌کار سرویس اطلاعاتی انگلستان (MI6) معرفی کرد که در پوشش شرق‌شناسی و پژوهشگر اصلاحات ارضی به فعالیت در ایران مشغول بود و گفت: برخی از غرب­‌زدگان و ایرانیان مقیم خارج از کشور، صراحتاً بعد از مرگ «آنه لمبتون» به ارتباط او با شبکه جاسوسی انگلیس اعتراف کردند ولی متأسفانه در کتاب­‌های درسی ما حتی بعد از انقلاب از این جاسوس به عنوان محقق و پژوهشگر اصلاحات ارضی یاد می‌شود.

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان با بیان اینکه شرق شناسان زیادی بودند که اینگونه وارد شده و نقش­‌ خود را ایفا کردند، به نمونه دیگری در همین رابطه اشاره کرد و اظهار داشت: فرد دیگری که اتفاقا دستگاه امنیتی نیز صراحتا درباره وی اظهار نظر کرده، «ریچارد فرای» است که برای جمع­‌ آوری اطلاعات وارد ایران شد و حتی در دولت دهم نیز از او تجلیل کردند.

شایانفر گفت: من معتقدم در دوره آقای احمدی‌نژاد هم خطاهای فاحشی به ویژه پس از فعل و انفعالاتی در سال های پایانی صدارتش که در حوزه مدیریتی آقای مشایی اتفاق افتاد، جریانی بالا آمد که اشتباهات دولت قبل (اصلاحات) را تکرار کرد و دودش هم به چشم خودش رفت. ایضا دوران آقای هاشمی و خاتمی.

وی یادآور شد: «عبدالرحیم جعفری» نیز که چندی پیش کتابخانه ملی از او تجلیل کرد، یکی از اعضای کلوپ روتاری در حوزه نشر بود که اموالش در سال های آغازین انقلاب مصادره شد اما در دولت آقای روحانی برای او مراسم تجلیل برگزار کردند.

** تلاش برای نفوذ از طریق دفتر حافظ منافع و سفارتخانه

شایانفر مخرب ترین نفوذ را در حوزه فرهنگی دانست و گفت: آیا این همه خبرنگار خارجی که به ایران می‌آیند واقعا قصد مخابره اخبار را دارند؟

وی با بیان اینکه این خبرنگاران در زمان حضورشان در ایران، ارتباط­ات و روابط­‌شان را برقرار می­‌کنند، تصریح کرد: اینهمه تلاش برای راه‌اندازی دفتر حفاظت از منافع یا راه اندازی سفارتخانه­ حکایت از تلاش برای نفوذ بیشتر است که این نفوذ می­‌تواند سیاسی، اقتصادی و یا فرهنگی باشد.

** در برابر نفوذ غفلت کردیم

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان با تاکید بر اینکه متاسفانه ما غفلت کردیم و برنامه‌ریزی برای مقابله با چنین نفوذ پیچیده‌ای نداشتیم، اظهار داشت: نفوذ در باورها یکی دیگر از موضوعات خطرناکی بود که در مقطع پس از جنگ تحمیلی صورت گرفت و همین غفلت باعث شد تا جریانات نفوذی به ترتیب به صحنه سیاسی بیایند.

شایانفر افزود: در دوره کارگزاران و دولت موسوم به سازندگی، خشت کج اقتصاد لیبرالی را گذاشتند و در زمان ریاست جمهوری مدعیان اصلاح طلبی و توسعه سیاسی، با یک نوع آنارشی و افراطی گرایی احزاب وابسته، فرهنگ به طور کلی رها شد.

*افراط و تفریط در دولت‌های هاشمی و خاتمی سبب تشدید نفوذ شد

وی با بیان اینکه افراط و تفریط و گام برداشتن تدریجی در مسیر توسعه اقتصادی و سیاسی لیبرال غربی در دولت های هاشمی و خاتمی سبب تشدید نفوذ شد، گفت: البته عده‌ای که در دوره خاتمی دست‌اندر کار توسعه سیاسی و فرهنگی شدند، نفوذی نبودند بلکه تجدید نظر طلب‌هایی بودند که از هویت انقلابی خود عدولکرده بودند اما همین دو بستر، کار را برای نفوذ تسهیل می­‌کرد؛ اول توسعه سیاسی و اقتصادی بر مبنای لیبرالیسم غربی که در بلند مدت فرهنگ را نیز دگرگون می کند و دوم تهی شدن یا عدول از هویت انقلابی. لذا طبیعی بود که این جریان در آن 16 سال سرعت بیشتری بیابد و ریشه بدواند.

** شعار عبور از روحانی را هم خواهیم شنید

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان اضافه کرد: حرف این است که ضعف مدیریت و عدم پایمردی و ایستادگی در پایه و اصول انقلاب در عمل سبب احیای جریان و فرهنگ غربی و شبه­ روشنفکری و میدان­‌داری آنان شد و باعث شد ماجراها به ناکجا آباد ختم شود و قربانیان­شان هم خودشان باشند.

شایانفر افزود: برای مثال در انتهای دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی، وی با چه هجمه ای از سوی جریان مدعی اصلاحات روبرو شد؟ تعابیر عالیجناب سرخ پوش و... در رسانه های آن زمان موجود است. خاتمی با چه شعاری از سوی حامیان خود روبرو شد؟ آن ها شعار «عبور از خاتمی» را سر دادند و به نظر می رسد شعار «عبور از روحانی» را نیز از زبان همین جریان­‌ها و طرفداران فعلی‌اش خواهید شنید. چرا که این جریان به این افراد به مثابه پلی نگاه می کند که تسهیل کننده گذار از مرحله ای به مرحله دیگر است. از این رو پل­های خود را از افراد داخل نظام انتخاب می‌کنند.

** هرجا به اصول انقلاب پایبند بودیم نتیجه گرفتیم

وی در بخش دیگری از گفتگو با فارس، با بیان اینکه غرب همواره در ایران با هدف براندازی، بین بد و بدتر به حمایت از بد می‌پرداخت، تاکید کرد: هرکجا که ما اصول و محکمات انقلاب اسلامی را پی گرفتیم و ایستادگی کردیم، نتیجه گرفتیم.

** سیاست «جذب و هضم» حجاریان نتیجه معکوس داد

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان خاطرنشان کرد: بعد از جنگ تحمیلی، سیاستی به نام «جذب و هضم» از سوی طیفی مانند حجاریان و نیروهای امنیتی اعلام شد، سیاستی که اعلام می‌کرد افراد را جذب کنیم و بعد درون نظام آنها را هضم کنیم. این خیلی حرف قشنگی است، اگر قدرتش را هم می‌داشتند و انجام می­‌دادند ما مخلص­شان بودیم، ولی می­‌بینیم سیاست «جذب و هضم» نتیجه معکوس داد.

** دولت هاشمی دانشگاه و فرهنگ را رها کرد

شایانفر با بیان اینکه در دوره آقای هاشمی‌­رفسنجانی و عناصر حزب موسوم به کارگزاران سازندگی توجه به سیاست­‌های اقتصادی اصل قرار گرفت و دانشگاه و فرهنگ رها شد، تصریح کرد: حضور عوامل نفوذی نظیر دلال رابطه آمریکا «هوشنگ امیراحمدی» در دوره آقای هاشمی قدرت و جولان بیشتری پیدا کرد. اما ایشان انکار کرد و گفت: «ارزیابی­‌های دیگران غیر از این است» و وقتی به ایشان گفتیم: «این ارزیابی دستگاه‌های امنیتی است»، نپذیرفت و گفت ارزیابی محافل علمی غیر از این را می‌گوید.

** آرزو می‌کنم خدا هاشمی را از دست اطرافیانش نجات دهد

وی ادامه داد: دیدگاه‌های آقای هاشمی به تدریج تغییر کرد و امروز همه به وضوح آ» را می‌بینند و من آرزو می کنم خداوند ایشان را از دست عوامل و اطرافیان و کسانی که باعث زمین خوردنش شدندنجاتش دهد هرچند خودش در این قضیه مقصر اصلی است.

** دورماندگان از قدرت با بیگانگان هم‌صدا شده‌اند

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان در بخش دیگری از گفتگو با فارس، ضمن رد برخی ادعاها مبنی بر تک‌صدایی در فضای رسانه‌ای کشور، گفت: دورماندگان از قدرت چنین ادعایی دارند چراکه رویکرد مردم به آنها کم شده و در حال حاضر همصدا با کسانی که تا دیروز اپوزسیون برانداز قبول‌شان داشتند نه به صورت اعتقادی بلکه تنها به صورت تاکتیکی برای پیشبرد اهداف دشمن به آنها نزدیک شده‌اند.


** مدعیان اصلاح طلبی اعتقادی به هاشمی ندارند

شایانفر با بیان اینکه مدعیان اصلاح طلبی اعتقادی به آقای هاشمی ندارند که سنگ او را به سینه می‌زنند، گفت: بحث­‌هایی که روزنامه‌های دوم خردادی در دورۀ موسوم به اصلاحات مطرح می­‌کردند را به خاطر ندارید؟ اینها اعتقادی به هاشمی ندارند. موقعی که آقای هاشمی در قدرت بود، یک اطلاعیه که نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها امضا کرده بودند، منجر به دستگیری این افراد از سوی دولت هاشمی شد.

وی تصریح کرد: اگر تک­‌صدایی و فشار و محرومیتی هم باشد، برای جریان نیروهای انقلاب است. به امثال جریانات دلسوز انقلاب، اتهام تندروی و دلواپسی می‌زنند. مگر دلواپسی و نگرانی از نفوذ دشمن جرم است؟

** رسانه ها و صداوسیما در اختیار دولت است اما تحمل رسانه مخالف را ندارند

شایانفر در ادامه اظهار داشت: آقایانی که ادعا می‌کنند در مطبوعات ایران تک­‌صدایی داریم، این تک صدایی را یک جایی نشان بدهند. الان رسانه­‌ها، حتی صدا و سیما در اختیار جریان غالب دولتی و جریان مرتبط فراتر از دولت قرار گرفته است که یک روزنامه کیهان را نمی­‌توانند تحمل کنند،یا روزنامه جوان و یا شعار سال و نسیم و تسنیم را نمی­‌توانند تحمل کنند و دائم سیاه‌نمایی می‌کنند، و شعار «جامعه تک­‌صدایی است» را سر می دهند.

** باید دنبال مصادیق نفوذ باشیم

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان در ادامه این گفتگو به سخنان رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت سال 1394 مبنی بر تلاش برخی برای بزک کردن چهره آمریکا اشاره کرد و گفت: ما باید ببینیم منظور ایشان دقیقا چه کسانی است و مصادیق آن را پیدا کنیم.

** اگر کسی ماهیت آمریکا را نشناسد دچار اشتباه فاحش می­‌شود

شایانفر اظهار داشت: امیدواریم مسئولین به خود بیایند و در مقابله با جریان نفوذ آن را مهار کنند چون در غیر این صورت آن اتفاقی که نباید بیفتد، می­‌افتد.

وی گفت: امروز جناح تجدید نظر طلب داخلی فکر می­‌کنند با این روش­‌ها می­‌توانند با آمریکا کنار بیایند اما اگر ماهیت آمریکا را کسی نشناسد دچار اشتباه فاحش می­‌شود.

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان تاکید کرد: آمریکا به هیچ جناحی دلبسته نیست، اینها دنبال منافع خودشان هستند. هر چه در این کشور اختلافات را پررنگ­‌تر کنند دچار آسیب بیشتری می­‌شویم.

** نباید بگذاریم جریان انقلاب به حاشیه برود

شایانفر با بیان اینکه ما باید بیدار شویم و نگذاریم جریان انقلاب به حاشیه رود، گفت: بالاخره این مدیریت انقلاب و هنر رهبری آن است که کسانی را که روزی اصل انتخابات را تحریم می­‌کردند، به صحنه می‌آورد و اجازه می‌دهد که لیست داشته باشند.

وی ادامه داد: این هنر انقلاب است که توانسته جریان معاند و اپوزسیون را تبدیل به جریان مطالبه­‌گر در چارچوب قانون و در درون نظام تبدیل کند، اتفاقا در این صورت هیچ ایرادی ندارد چراکه اگر بخواهد اهداف دیگری داشته باشد به نتیجه خوبی نمی­‌رسد.

مدیر دفتر پژوهش‌های کیهان خاطرنشان کرد: این انقلاب امروز برای بیرون از مرزها تصمیم می­‌گیرد و ما باید توجه داشته باشیم که این قدرت را یک شبه به دست نیاوردیم.

** اگر مطالبات رهبری از برجام نبود دولت خیلی بیشتر و صریح­‌تر بند را آب داده بود

شایانفر در پایان اظهار داشت: موضوع نفوذ جدی است اما متاسفانه برخی به سادگی از کنار آن رد می‌شوند.

وی گفت: اگر مطالبات رهبری از برجام نبود، دولت خیلی بیشتر و صریح­‌تر از این بند را آب می‌داد.

با اندکی تلخیص و اضافات ، برگرفته ازخبر گزاری فارس ، تاریخ انتشار: 7 اردیبهشت 1395کدمطلب : 000366 www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین