پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 26
کد خبر: ۱۶۷۸۸۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گاهی مشاهده می شود حقوق شهروندی را با نظام غربی در یک ترازو توزین می‌کنند، گفت: خشونت کلامی در مقطع ابتدایی به مربیان اخطار می‌کند که درس راضی بودن به مدیریت خداوند مهربان در سبد آموزشی متربیان خالی است‌.

شعارسال:معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گاهی مشاهده می شود حقوق شهروندی را با نظام غربی در یک ترازو توزین می‌کنند، گفت: خشونت کلامی در مقطع ابتدایی به مربیان اخطار می‌کند که درس راضی بودن به مدیریت خداوند مهربان در سبد آموزشی مربیان خالی است‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس به بررسی رابطه حقوق شهروندی و حیات طیبه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت و اظهار کرد: اگر بخواهیم سطح غنی شده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به معرض نمایش صاحب نظران بگذاریم، نیاز است آیین همسرداری امام حسن مجتبی(ع) و لقب الرضا که از سوی حضرت حق تعالی به امام هشتم اختصاص داده شده را به عنوان نظام معیار حقوق شهروندی در اختیار داشته باشیم تا به باز بینی سند تحول و نقاط قوت و ضعف آن بتوانیم بپردازیم.

وی ادامه داد: کدام مکتب یا مقررات توسعه یافته در جهان، مقام انسان شناختی را به این سطح می‌رساند که با حفظ حقوق خانواده به گونه‌ای با همسر جاهل خود و اطرافیان خویش رفتار کند که تفسیر آیه به آیه قرآن حکیم را برای بشریت به نمایش بگذارد، چراکه امام حسن مجتبی(ع) در ساعات واپسین عمر خویش با اطلاعاتی که از همسرش جعده به اذن خداوند علیم در اختیار داشت، می دانستند که به دست ایشان مسموم شده‌اند اما اجازه ندادند که او را مورد تعقیب، تفتیش و ضرب و شتم قرار داده و قصاص کنند و دختر اشعث بن قیس کندی را با عذاب وجدان که با خلف وعده معاویه توأم شده بود، آزاد و رها کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: حضرت دو بار هرچه داشت به فقرا داد و سه بار مال خود را با خدا دو نیم کرد و نیمی را در راه او انفاق کرد؛ اطرافیان امام حسن(ع) سه دسته بودند گروهی که اکثریت با آنها بود وقتی امام دستور جهاد داد، ساکت بودند و عدم رضایت خود را با این سکوت اظهار کردند؛ گروه دوم دوستان وفادار او بودند ولی چون خطبه او را در مداین که بوی آشتی می‌داد، شنیدند، ملامتش کردند و گروه سوم کسانی بودند که او را مشرک می‌خواندند و یکی از آنها می‌خواست ایشان را بکشد، این گروه‌‌ همان خوارج بودند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان ایران زمین نیاز دارند بدانند حقوق شهروندی نزد امام مجبتی(ع) در مقابل خصم درون و برون خانه چیست تا از انفعال و خود باختگی در مقابل دشمنان رویین تن شده و به مقام مدیریت بحران مزین شوند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آیین شهروندی نزد معاویه و معاویه صفتان وعده مالی و نَسبی به جعده با قتل بیگناهان همراه بوده است همچنانکه در حال حاضر عاشقان مکتب معاویه با همین سیاست بر اکثر مسلمانان حکم می‌رانند ولی حقوق شهروندی حضرت امام حسن مجتبی(ع) مدارا و مواسات اخوان بوده، و هم اکنون هم شاهد هستیم که شعیان ایشان چگونه در خدمت مستضعفان جهان هستند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی امام مجتبی(ع) اگر برای دانش‌آموزان درسی و رسمی شود، آمار طلاق‌های عاطفی و عینی در سطح کشور تقلیل می‌یابد، گفت: این راه پیشگیرانه باید مسؤولان کتب درسی را بر آن بدارد که سبک همسر‌داری کریم اهل بیت(ع)، سبط اکبر رسول مهربانی‌ها و دیگر امامان معصوم(ع) در کدام بخش کتب دانش‌آموزان باید جاسازی و ساختار بندی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی تصریح کرد: همچنین حضور لقب‌الرضا برای حضرت ثامن الحجج امام رئوف که از سوی خداوند حکیم برای حضرتشان افاضه شده است، باید با معارف اهل بیت پیامبر خاتم، اساس و بنیان آموزش حقوق شهروندی را در مدارس کشور ملموس و محسوس کرد چرا که خشونت کلامی در مقطع ابتدایی به مربیان اخطار می‌کند که درس راضی بودن به مدیریت خداوند مهربان در سبد آموزشی متربیان خالی است‌.

وی اضافه کرد: این خلأ باعث شده که برخی فریاد حقوق شهروندی را در دستور کار مسؤولین فرهنگی کشور قرار دهند ولی افسوس و صد افسوس که نقشه راه را از دست داده‌اند زیرا گاهی مشاهده می شود حقوق شهروندی را با نظام غربی در یک ترازو توزین می کنند که همان مثل فارسی را در بر دارد که از چاله به چاه افتادن را پیام می دهد، چراکه مجبور می شوند خواسته و ناخواسته دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی را نادیده گرفته و ناچیز جلوه بدهند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: اگر قرآن به عنوان یک منبع غنی و پایدار حقوق شهروندی در اسناد بالا دستی و قوانین در اختیار مجریان دیده نشود، در بازه 50 سال آینده باید انتظار کدام جامعه در اوراق تاریخ بشر را به شهروندان نوید داد؟ سوال دوم این است که حقوق شهروندی باید از کجا آغاز شود تا پشتوانه قرآنی داشته و حقیقت را در ساختار رفتاری شهروندان به صورت یک سبک زندگی به نمایش بگذارد.

وی افزود: قرآن کریم در سوره نور، حقوق شهروندی دانش‌آموزان را قبل از بلوغ آنها معرفی نموده است «یا ایها الذین ءامنوا لیستئذنکم الذین ملکت أیمنکم و الذین لم یبلغو الحلم منکم ثلث مرت من قبل صلوه الفجر و حین تضعون ثیابکم من الظهیره و من بعد صلوه العشاء ثلث عورت لکم لیس علیکم و لا علیهم جناح بعد هن طوفون علیکم بعضکم علی بعض کذلک یبین الله لکم الایت و الله علیم حکیم(58نور)؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! بردگان شما و همچنین کودکانتان که به حد بلوغ نرسیده‌اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پس از نماز صبح، نیمروز هنگامی که لباسهای [معمولی] خود را بیرون می‌آورید، و بعد از نماز عشاء؛ این سه وقت خصوصی برای شماست؛ اما بعد از این سه وقت، گناهی بر شما و بر آنان نیست [که بدون اذن وارد شوند] و گرد یکدیگر بگردید [و با صفا و صمیمیت به یکدیگر خدمت نمایید]. این گونه خداوند آیات را برای شما بیان می کند، و خداوند دانا و حکیم است!» آیا آموزش و پرورش مربی شهروندان و دانشگاهیان مولد علم پیرامون این مهم اندوخته‌ای در اختیار دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی ادامه داد: آیا یکی از دلائل پاردوکس و تضاد در رفتارهای اجتماعی جامعه امروز ما و جهانیان، به تقابل حقوق فطری و حقوق مادی ارجاع داده نمی‌شود. چرا که حقوق مادی باید به تبع حقوق فطری اولویت بندی و راستی آزمایی شود، نه اینکه در مقابل و مقدم بر آن چیدمان و به عنوان سبک زندگی معرفی شود که این خبط و خطا، آثارش بر همگان مشهود است زیرا قتل، غارت و خدعه شاخص حقانیت زور‌مندان ثبت بین‌المللی شده و سر لیست کشورهای به ظاهر توسعه یافته آمده و هم چنین افراد متمدن خود را با این توهم نمایشی می‌نمایند، چرا که از منبع وحی محروم بوده و با خیالات خام روز و شب به هم می‌رسانند.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی در جهان دستخوش تضادها و تزاحم‌هایی شده و می‌شود، گفت: حق از دیدگاه آیات قرآن کریم چگونه تبیین و تشریح شده است. در آیه 5 زمر آمده است «خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ» تدبیر امور جهان هستى فقط در اختیار اوست چ زیرا او آسمان‌ها و زمین را به حق آفریده است؛ حقی که در این جاست همان حقی است که در آیه 62 سوره حج آمده است « ذَلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ؛ این بدان سبب است که خدا حق است و آنچه جز او به خدایی می‌خوانند باطل است و او بلند مرتبه و بزرگ است» حقی است که قریب به اتفاق نظریه پردازان و مسؤولان فرهنگی در تعلیل حقوق شهروندی به آن توجهی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: اکثراً مشاهده می‌شود که خداوند بدهکار بندگان خود است در حالی که خداوند به حقی متصف می‌شود که مقابل ندارد که بخواهد باطل یا غیر باطل داشته باشد چرا که مقابل او عدم است که قابل اتصاف به باطل است؛ او واحد قهار است و مقابل ندارد که به موجودی و مخلوقی بدهکار باشد و طرف قیاس ذهن بشری واقع شود. انسان نوعا با خداوند ساختگی ذهن خود به جنگ با خالق هستی اقدام می‌کند و اگر از آموزشی توحیدی محروم نشود می‌یابد که خداوند هستی موضوع سؤال واقع نمی‌شود تا اینکه برای او قضاوت و حکمی صادر شود.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: بر اساس این آیه حق منحصرا برای خداوند است؛ تنها خداوند است که حق است و هر چه غیر اوست نمی‌تواند به حق تلقی شود، بنابراین آنچه در نظام هستی یافت می‌شود، حقی است که از خداوند تبارک و تعالی است، این حق که از خداست فعل خداست که آن چه از خداوند غنی حمید است خیر و صواب بوده و هست ولی شهروندان با حقوق ظالمانه‌ای مواجه می شوند که جهان هستی را بدون مدیر عامل قابل و قادر وجدان می‌کنند چرا که میزان و شاخص فعل خداوند به غلط هوا و هوس بشری مصوب شده است که نمونه آن قوانین سازمان بین الملل و قضاوت‌ها و حمایت‌ها آن است.

وی ادامه داد: به همین سبب است که گفته می‌شود که حضرت امیر (ع) حق محور ایشان است، به این معنی اینکه حق بر مدار علی می‌گردد یعنی همان انسان کامل، چرا که ما حق دیگری در خارج وجود خویش نداریم که بخواهیم کار انسان کامل را با آن بسنجیم؛ معصومین(ع) منشأ دین هستند، این گونه نیست که ما قانون شهروندی و شریعتی در خارج داشته باشیم که عملکرد انسان کامل را برابر آن تطبیق کنیم بلکه شریعت ما از قول و فعل و تقریر معصومین استنباط می‌شود،‌ برای فهمیدن اینکه چه چیزی صحیح یا باطل است چه چیزی صدق است چه چیزی کذب چه چیزی حسن و قبح است باید ببینیم معصومین (ع)چه کردند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: باید گفت حقی که فعل خداوند متعال است بر مدار انسان کامل می‌چرخد، یعنی اینکه حق معصومین مدار است، پس حقوق شهروندی هم باید بر مدار حق انسان کامل باشد نه اینکه ائمه اطهار بر مدار حق بوده و بشر غیر معصوم برای آنان حقوق شهروندی تبیین و تقریر کنند، چرا که بیان شد حقی که خداوند به آن متصف می‌شود، مقابل ندارد وآنچه مقابل دارد فعل خداوندی است که همه حق از آن اوست؛ در نهایت انسان کامل مقابل دارد که اگر حق آنان نادیده انگاشته شود، باطل و عاطل زندگی بشر را باحضور شیاطین و نفس پلید آدمی اشغال می‌کند و این اشغال ظالمانه مانع از حقوق شهروندی حقیقی در سبک زندگی الهی بشر می‌شود.

وی اضافه کرد: بسیاری از حقوقی که در جهان برای شهروندان طبخ شده به جهت آنکه از تحلیل حق عاجزند مسبب گناه نا بخشوندنی شده‌اند زیرا جامعه را از مواهب آخرت محوری محروم کرده و به سمت و سوی اجتماع مادی سوق داده که مملو از افسردگی در دوران میانسالی و کهنسالی مشهود می‌شود و قضاوت کرسی‌های دادرسی جهان را عاجز از پرداخت حقوق مظلومان کرده‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت سند تحول بنیادین توجه دادن به حقوق شهروندی دانش‌آموزان است، اظهار کرد: با توجه به بند۲ـ۶ـ۱ مبانی سند تحول «جایگاه شایسته آدمی در هستی» برای تبیین حقوق شهروندی حقیقی باید شاخص متون آموزشی و زیرنظام‌های سند تحول غایت زیست انـانی یا همان غایت آفرینش باشد که در مباحثی که پیرامون حق عنوان شد تشریح شد که همان آخرت سالاری و معاد باوری است؛ در بند ۶ـ۱سند آمده است «با هم نگری مبانی اساسی» توصیف واقعیت انســان و موقعیت او در هستی، ترســیم جایگاه شایسته و ِمطلوب آدمی در هستی که نیاز زیر بنایی حقوق شهروندی حقیقی را می‌سازد اگر حقوق شهروندی هم نگری مبانی اساسی حق در قرآن را در بر نداشته باشد نوعی فریب کاری را صورت بندی نموده است، چرا که دانش‌آموز با جایگاه شایسته در خلقت چگونه بعد از 12 سال تحصیل علم وادب بیکار و کاسه لیس دیگران می‌شوند.

وی اضافه کرد: در بند۲ـ۱ـ۶ـ۱ مبانی سند آمده است «انسان دارای استعدادهای طبیعی قابل رشد و عواطف وتمـایلات متنـوعـی است»؛ یکی از موانع و مزاحمت‌های حقوق شهروندی، عدم وجود زمینـه تربیتی مناســب جهت رشد اســتعدادهای طبیعی و عواطف و امیال آدمی با وصف متحد و همسو و همه جانبه، به شکل متوازن و متعادل در دوران تحصیل آنان است؛ در بند ۳ـ۱ـ۶ـ۱ مبانی سند داریم که «انسان موجودی همواره در حال شدن، حرکت و دگرگونی است».

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش افزود: یکی از علل و اسباب مزاحم توزیع عادلانه حقوق شهروندی در میان مربیان و متربیان این است که مقطعی به حقوق شهروندان نگریسته می‌شود زیرا حقوق شهروندی در دو سطح تبیین و تقریر می‌شود و لذا شهروندان را به دست اول و دوم در حقوق تقسیم می کنند که نمونه ملموس آن کنکور تخیل سالار و موسسات آموزشی لاکچری می‌تواند باشد زیرا اراده و انتخاب انسان را فلج می‌کند.

وی ادامه داد: در بند ۴ـ۱ـ۶ـ۱ داریم «انسان موجودی آزاد دارای قدرت انتخاب و اختیار است»؛ چگونه مربیان و متربیان با دروس و متون اجباری و آزمون‌های تحقیر کننده و برخی تمرکز‌های بی توجه به مناطق کمتر برخوردار، اجازه می‌دهد علم و عقل که از مبادی آزادی و اختیار دانش‌آموزان است با حقوق شهروندی به سبک زندگی توحیدی دست پیدا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: در بند ۵ـ۱ـ۶ـ۱ آمده است «انسان توانایی شناخت جهان هستی و ابعاد مختلف آن را دارد»خداوند به انسان نیرویی عطا کرده است که به واسطه آن می‌تواند از هستی و موقعیت خویش در آن آگاهی یابد و آن عقل است که حقوق شهروندی را ابتدا درک نموده، سپس انسان یا همان دانش‌آموز در آموزشگاه با تربیت دینی قابلیتی را در خود احساس می‌کند که به وسیله آن می‌تواند در صدد ادراک واقعیت‌ها و حقائق هســتی در همه مراتب و جلوه‌های آن، با کســب انواع علوم حقیقی و اعتباری در حد وسع خود برآید، حق و باطل و صلاح و فساد و صدق و کذب را از هم تمیز دهد، به حقیقت و ارزش‌هــای حــق بگرود و در مقام عمل اختیاری نیز به لــوازم درک و باور خویش ملتزم شود و پیوســته با ابداع روش‌ها و ابزار مؤثر، تدابیر مناســب اتخاذ کند، اعمال صالح انجام دهد و جامعه صالح را بسازد و موقعیت خود و دیگران را بهبود بخشد؛ این تعریف حقوق شهروندی است که اگر پستی‌های نفس و شیطان و دیگر موانع پنهان و آشکار در مدارس در مقابل آنان قد علم نکنند حقوق شهروندی حیات طیبه را توسط دانش آموزان برای صادرات آماده سازی می‌کنند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: بند ۶ـ۱ـ۶ـ۱ مبانی سند تحول می‌گوید «انسان همواره در موقعیت قرار دارد و می‌تواند آن را درک کند و تغییر دهد» منظور از موقعیت، حقوق گوناگونی است که از جمله آن همان حقوق شهروندی خود و دیگران را وجدان نمودن است یعنی نســبت مشــخص، پویا، قابل درک و تغییری توســط خود و دیگران که حاصــل تعامل پیوســته فرد به منزلــه عنصــری آگاه، آزاد و دارای قدرت انتخــاب- با خداوند و گسترهایی از جهان هستی خود، طبیعت و جامعه در محضر خداوند متعال است بنابراین درک و تغییر موقعیت- با توجه به ویژگی آزادی و توانایی انتخاب انسان- می‌تواند در جهت صعود یا سقوط آدمی باشد، لذا حقوق شهروندی یک دانش‌آموز همان انتخاب و اختیار اوست که در تعامل با خود و خداوند و جامعه و جهان طبیعت در متون درسی و فعالیت‌های آموزشی دریافت کرده باشد.

نیازهای اولیه حقوق شهروندی:

1 -استخراج تعریف حق از قرآن کریم

2 -درک و دریافت حق انسان کامل

3 -آزادی و انتخاب در خدمت عقل

-4 مقررات تربیتی در بستر هدف غایی خلقت

-5 تحصیل علم رقابت گریز

6 -تربیت متوازن و متعادل استعداد های طبیعی و امیال و عواطف آدمی

7 -معاون اخلاق شهروندی بودن

-8موقعیت آفرین

9-آخرت گرایی و معاد باوری

-10حفظ روابط دوسویه جسم و جان آدمی

11-عزیز کردن شرایط جنسیت افراد

-12 ایجاد قدرت تعامل توأمان مادی و معنوی

-13 توانمندی تبادل روابط فردی و جمعی

-14باور به ماندگاری آثار تبادل افکار و رفتار

15-اطمینان قلبی از حمایت محرومین

-16ندامت از تضیع انتخاب و آزادی خود و دیگران و جبران آن

-17 فهم تقرب الی الله

-18استنباط اتحاد تسبیح در مخلوقات

-19 الزام بر حضور انسان کامل از الهام فطری

-20مولد تربیت 6 ساحتی

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار18آبان 97، کد خبر: 13970818000137،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین