پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۱۷۳۵۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
در این روزهای سخت بعلت سیاست ارزی غلط و ناتوانی در تنظیم بازار و مدیریت انتظارات تورمی توسط بانک مرکزی درسال گذشته و در نتیجه فوران قیمت ها و افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم (PPP) تمامی نگاه ها به سیاست گذاری های حمایتی دولت دوخته شده است و سطح انتظار از دولت و تصمیم‌های اقتصادی ان در حد بسیار بالایی قرار دارد. اغلب دهک های اجتماعی از دولت بحق انتظار دارند که گامی موثر برای تولید، اشتغال جوانان و بهبود وضع معیشتی و امنیت روانی انان بردارد.
شعار سال : در این روزهای سخت بعلت سیاست ارزی غلط و ناتوانی در تنظیم بازار و مدیریت انتظارات تورمی توسط بانک مرکزی درسال گذشته و در نتیجه فوران قیمت ها و افزایش نرخ تورم و کاهش قدرت خرید مردم (PPP) تمامی نگاه ها به سیاست گذاری های حمایتی دولت دوخته شده است و سطح انتظار از دولت و تصمیم‌های اقتصادی ان در حد بسیار بالایی قرار دارد. اغلب دهک های اجتماعی از دولت بحق انتظار دارند که گامی موثر برای تولید، اشتغال جوانان و بهبود وضع معیشتی و امنیت روانی انان بردارد.

از طرفی بنگاه های تولیدی از دولت انتظار دارند به انها تسهیلات تکلیفی پرداخت کند و در حوزه مالیات به انان تخفیف ویژه عطا کند. از سوی دیگر خانوارها انتظار دارند که کاهش ارزش دارایی هایشان و درامد شان جبران شود، همچنین دولت با اعمال سیاست تقویت بخش عرضه در تولید کالاهای مختلف، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

بدون تردید دولت برای رفع این مشکلات و چالش های پدید امده نیاز به بودجه دارد، زیرا پرداختن به هر یک از این اقدامات نیازمند افزایش منابع مالی دولت است. ایا در شرایط تحریم و حساس کنونی این پول چگونه می تواند تامین ‌شود؟

پاسخ مبرهن و شفاف این است که در اقتصاد ملی ما این درامد از صادرات نفت تحصیل می شود؛ لیک ایا اشکال و ایرادی دارد که در برخی مواقع اسکناس بیشتری جهت حل مشکلات جامعه چاپ کرد و به مجموعه اقتصاد ملی تزریق کرد؟

شاید پاسخ این پرسش از نظر افرادی که حداقل اشنایی با اقتصاد دارند، خیلی سهل و اسان به نظر اید، لیک برای اغلب مردم این ابهام وجود دارد که چرا دولت نمی‌تواند وقتی که قیمت ها شیب تصاعدی پیدا می‌کند حقوق کارمندان را مطابق با نرخ تورم افزایش دهد؟

چرا بانک مرکزی اقدام به چاپ پول نمی‌کند تا به بنگاه های تولیدی برای خرید مواد اولیه و ماشین الات و تجهیزات خود و راه‌اندازی کسب‌وکار ارائه دهد؟

مشخصا در سیستم اقتصادی دولت وظایف ذاتی دارد که چرخ اقتصاد را مطابق با برنامه توسعه به گردش دراورد لیک برای تحقق بخشیدن به هر یک از اجزاء برنامه نیاز به منابع مالی دارد؛ خواه از طریق کسب درامد باشد، خواه استقراض.

از بدیهی ترین وظایف دولت سیاست گذاری، تامین امنیت، تامین اجتماعی عمومی، توزیع عادلانه ثروت، تامین فضای اموزشی، تامین برخی هزینه‌‌های درمانی، تامین منابع لازم برای بیمه بیکاری، ایجاد زیرساخت‌های مقتضی برای توسعه کشور، نظیر احداث صنایع مادر، فرودگاه، بیمارستان، سد، پل، خطوط ریلی، جاده و... است که در چارچوب سیاست‌های اقتصادی- اجتماعی قرار می‌گیرد.
نکته مهم اینکه درامد یک کشور، در حقیقت سهم اکتسابی ان از دلارهای موجود در بازار جهانی است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال مدرسه تجارت

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین