پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
معاون میراث فرهنگی بیان کرد: برای اولین بار در طول تاریخ دولت‌ها، چهار محموله اشیای قاچاق به ایران استرداد شده و محموله‌های بعدی هم در راه است.

شعارسال: محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی کشور در مراسم گرامیداشت روز موزه و هفته میراث فرهنگی که پیش از ظهر روز بیست و هشتم اردیبهشت ماه در ساختمان موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: به مناسبت هفتادمین سال ایکوم و هشتادمین سال افتتاح موزه ملی ایران مراسم روز جهانی میراث فرهنگی برگزار شد ما در هفته میراث فرهنگی بیش از ۲۵۰ برنامه فرهنگی در کشور داریم همچنین صد نمایشگاه و کارگاه و نشست تخصصی نیز برگزار می شود. دو کارگاه آموزشی مرمت بین ایران و آلمان نیز برپا شد.

وی گفت: امسال شعار ایکوم، موزه‌ها و منظرهای فرهنگی است. امروز می‌بینیم که در میراث جهانی توجه به همه ابعاد و ثروت های میراثی می شود. به تدریج سیر نگاه ها به بناهای تاریخی و محوطه‌ها و بافت ها و شهرهای تاریخی می رسد.

طالبیان بیان کرد: شعار موزه‌ها نیز منظر فرهنگی است یعنی دیگر موزه‌ها شی محور نیستند. اکنون بیش از ۸۰ پرونده تنها از استان یزد به ما رسیده که خواستار ثبت در فهرست میراث ملی شده اند.

وی گفت: دستگاههایی مانند وزارت راه اعلام کرده اند که کاروانسراهای بین راهی را به آنها معرفی کنیم ما هم ۳۵۰ کاروانسرا معرفی کردیم تا از آن به عنوان موزه و یا کاربری های دیگر استفاده شود.

*موزه‌ها فراموش خانه نشوند!

در ادامه این برنامه، سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از دغدغه های اهل نظر در کیفیت مواجهه با میراث فرهنگی این است که آن چیزی که به عنوان مظاهر فرهنگی شناخته می‌شوند بدون نسبت با فرهنگ مد نظر قرار می گیرند که در اینصورت آن چیز از حقیقت خودش خالی می‌شود.

بهشتی گفت: اشیای تاریخی فرهنگی هر کدام به مثابه آینه هایی اند که حقیقتی را در خود منعکس می کنند و اگر ما آن وجه آینگی اشیاء را مورد توجه قرار ندهیم انگار به یک جلد و پوسته اکتفا کرده‌ایم .

وی همچنین اشیای تاریخی فرهنگی را به پنجره هایی در یک دیوار تشبیه کرد و اظها رداشت : اگر از کسی بپرسید دراین دیوار چه می بینی و بگوید پنجره می بینیم یعنی او هیچ نمی‌بیند زیرا که پنجره را گذاشته اند که در پس آن چیزی را ببینید که او از آن غافل است .

به گفته بهشتی؛ زمانی که این نسبت و وجه دلالتی که یک شی می تواند داشته باشد را مورد توجه قرار ندهیم آن وقت انگار نسبت آن را با چیزی که درمتن و بسترش است قطع کرده ایم.

او با بیان اینکه هر شی نیز این وضعیت را دارد گفت : در موزه ها باید به این متن توجه داشته باشیم زیرا که اگر اشیا را از متن خارج کنیم موزه ها مأموریت اصلی خود را که به یاد آوردن و تذکر دادن است از دست می دهد و تبدیل به فراموش خانه می شوند و دراین صورت توقع تذکر فرهنگی از موزه ها نخواهیم داشت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 28اردیبهشت1395، کدخبر: 3661171: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین