پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۷۶۴۴۲
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۱
خط سه مترو تهران در انتهاي مسير خود دو شاخه مي‌شود؛ شاخه‌اي که به ايستگاه قائم منتهي مي‌شود و شاخه‌اي که چند سالي است منتظر است به نياوران و شهيد باهنر برسد اما تا امروز نرسيده است. چرا؟ اولا شهرداري درگير جابه‌جايي و رفت‌وآمد شهرداران اسبق و سابق و جديد بوده. دوما پول نداشته و پيمانکاران مترو طلبکارند و حالا يک دليل مهم‌تر اعلام شده و آن اينکه اصلا نمي‌توانند مترو را در اين شاخه ادامه دهند؛ چون قبلا زيرزمين و مسير آن را به يک مال پرمنفعت فروخته‌اند.

شعار سال: مالک اين مجموعه تجاري يعني «اطلس‌مال» هم که شهرداري فضا را برايش خالي کرده، شرکت ايرانيان اطلس است که سهام آن متعلق به بانک انصار است و فعاليت‌هاي خود را به‌طورمشخص از 92 شروع کرد و خيلي زود مجوزهاي لازمش را از کميسيون ماده پنج با رياست محمدباقر قاليباف، شهردار اسبق تهران گرفت. مجوزهايي که در ادامه برخي از آنها به دليل شدت خسارت لغو شدند يا اصلاح شدند و برخي ديگر از احکام در جهت اصلاح صادر شدند اما اجرا نشدند و اين «مال» به رشد خود از رو و زير زمين ادامه داد. در اين سال‌ها مخالفت‌هاي زيادي با آن صورت مي‌گرفت اما ازآنجايي‌که پول حلال مشکلات است و شهرداري هم براي اداره تهران نياز به پول دارد، کارهای اجرائي اين پروژه ادامه يافت و حتي با اطمينان کامل تبليغات کامل اين مجتمع بزرگ تجاري در يک سريال معروف يعني «پايتخت» انجام شد.
مجتمع تجاري، تفريحي و فرهنگي اطلس‌مال بعد از اصلاح با 17 طبقه ساخته شد و به دليل انجام تخلفاتي اجرايش تأخير خورد و هنوز هم تمام نشده است. آبان 93 بود که سروصداي اعتراضات درباره تخريب‌هايي که در حاشيه اين پروژه بلند شد، آن‌هم در کنار مجمع تشخيص مصلحت نظام که مسئولان زيادي تردد دارند. ابتدا خبرهايي تأييدنشده درباره نشست‌ها و ترک‌هايي در کاخ صاحبقرانيه و کاخ نياوران مطرح شد اما در نهايت محمدحسين طالبيان، معاون وقت و فعلي سازمان ميراث فرهنگي رسما اعلام کرد که منشأ احتمالي ترك‌هاي كاخ صاحبقرانيه پروژه اطلس‌مال است. او اعلام کرد که اين پروژه قوانين حريم ثبت ملي را رعايت نکرده است و در توضيح بيشتر خطر اين مجتمع تجاري بزرگ گفت: «متوجه شديم قنات‌هايي كه زير كاخ صاحبقرانيه قرار گرفته است، به يك مجتمع به نام اطلس‌مال مي‌رسد كه گودي حدود 40-30 متري برداشت كرده و تمام آب‌ها پشت كاخ مسدود شده و آب‌ها برگشته و باعث شستن زمين شده است و تأثير زيادي بر افزايش سرعت لغزش زمين دارد». به گزارش «شرق» آنچه آن روز معاون سازمان ميراث فرهنگي درباره خسارات و خطرات احتمالي اين مجتمع اعلام کرد، درواقع همان اشکالاتي است که امروز معاون ترافيک شهردار درباره دلايل ناممکن‌بودن عبور ادامه خط سه از زير اين پروژه مي‌گويد. البته در همان زمان مديرعامل شرکت باغ فردوس ايرانيان (سازنده پروژه اطلس‌مال) گفت: «ما نقشه قنات‌هاي تهران را از شهرداري اخذ کرده و متوجه شديم که هيچ آب و قناتي در منطقه محل ساخت پروژه وجود ندارد». بعد هم تأكيد کرد که پروانه و همه مجوزها قانوني هستند. البته درست هم مي‌گفتند و شهرداري کاملا قانوني مجوزهاي قانوني را به آنها داده بود و طرح تفصيلي را آن‌طور که لازم بود، تعريف کرده بود. در دوره چهارم شوراي شهر تهران اعضا درباره وضع نگران‌کننده مال‌ها در شمال تهران و حجم بار جمعيتي و ترافيکي که به شهر تحميل مي‌کنند، تذکرهايي دادند که اطلس‌مال هم جزء همين مثال‌هاي اعضا بود که پژمان پشمچي‌زاده، معاون شهرسازي وقت در توضيحي کلي گفت: «تنها سه الي چهار مرکز تجاري از جمله کوروش، پالاديوم و اطلس‌مال نقل محافل هستند که آنها هم بر اساس طرح جامع و تفصيلي صورت گرفته است». بعد هم اعضا قانع شدند و ديگر کسي کاري به اطلس‌مال نداشت تا اينکه در مناظرات انتخاباتي سال 96 نامزدها براي زيروروکشيدن از عملکرد يکديگر مواردي را مطرح کردند و از قضا صحبت از مجوز ساخت‌وسازها و مال‌ها در تهران هم به ميان آمد. حسن روحاني، محمدباقر قاليباف را درباره بي‌شمار برج‌هايي که برخلاف ضوابط ساخته شده متهم کرد و قاليباف هم گفت که همه آنها قانوني و با مجوز شوراي عالي شهرسازي و معماري بوده است اما خيلي زود شوراي عالي شهرسازي و معماري که از قضا مسئول آن پيروز حناچي، شهردار امروز تهران بود، در بيانيه‌اي رسمي اعلام کرد که آنچه درباره مجوز چند پروژه مهم مثل پروژه ايران‌زمين بابک زنجاني و... گفته شده، خلاف واقع است. در ادامه هم جزئيات اطلاعات مجوزها را رسانه‌اي کرد و درباره اطلس‌مال هم گفت: «رأي شورا درباره تخلف صورت‌گرفته در پروژه اطلس‌مال در اراضي پارکينگ نياوران در مورخ ۹۳.۲.۲۲‌ که ضمن اعلام احراز تخلف شهرداري در اين پروژه، شهرداري موظف به جبران ضرر ناشي از کاهش فضاي عمومي و پارکينگ در آن منطقه از شهر تهران گرديد. موضوعي که عليرغم پيگيري‌هاي مکرر، هنوز انجام نشده است». شوراي عالي شهرسازي و معماري در اين بيانيه بر عامل‌بودن شهردار تهران و رياست و اطلاع او از روند بلندمرتبه‌سازي‌ها در شمال تهران تأكيد کرده بود.
باوجوداين داستان اطلس‌مال تا‌به‌حال دوباره در حاشيه بود تا اینکه حالا معاون شهردار فعلي تهران در توضيح دلايل ادامه‌نيافتن خط 3، ابعاد جديدي از اين پروژه را رو کرد. محسن پورسيدآقايي، معاون حمل‌ونقل و ترافيک شهرداري تهران گفته «پروژه‌ ساخت اطلس‌مال که در زمان شهرداري قاليباف شروع شده، مانع عبور خط ۳ مترو از زير آن براساس نقشه‌هاي مصوب شده و باعث شده اين خط در ايستگاه نوبنياد متوقف شود». او گفته است: «فرورفتن پايه‌هاي اين ساختمان در عمق زميني که بايد در آن تونل مترو احداث مي‌شد، امتداد اين خط به سمت نياوران را کور کرده است و فعلا مسير جايگزيني براي آن پيدا نشده. منافع مالي ساختماني دخيل در ماجرا باعث شده اين ساختمان در مسير نقشه‌هاي مصوب مترو ساخته شود و عمق آن به اندازه‌اي باشد که ديگر نتوان مترو را در اين بخش توسعه داد. اين در حالي‌ است که اين زمين قرار بوده پارکينگ نياوران شود تا کمبود جاي پارک در منطقه را جبران کند». البته جعفر تشکري‌هاشمي، معاون اسبق ترافيک در دوران شهرداري محمدباقر قاليباف، در واکنش به اين اظهارات آن را فرافکني خوانده است. او گفته: «ادامه خط ۳ که در مطالعات جامع اوليه پيش‌بيني نشده بود و به عنوان يک پيشنهاد در دستور کار قرار گرفت که با توجه به اينکه اولويت در ساير مناطق تهران بود، در اولويت احداث قرار داده نشد. خط سه در محدوده ميدان نياوران از عمق 30 متري زمين عبور مي‌کند؛ بنابراين به سهولت امکان اصلاح و تغيير مسير وجود دارد و به سهولت امکان اصلاح خط مورد نظر وجود دارد. با توجه به اينکه خطوط مترو در ساخت‌وسازها از اعماق زمين عبور مي‌کند، منعي در عبور از زير زمين با رعايت مهندسي ساخت‌وساز وجود ندارد؛ بنابراين طرح کورکردن خط سه فرار به جلو و فرافکني‌ای بيش نيست

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 26 آذر 97، شماره: 3318


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین