پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۱۶۶۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۲
ورود مستقیم فاضلاب‌های خانگی به رودخانه مرکزی آستارا که به دریای خزر منتهی می‌شود تأثیرات منفی بر چهره این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر داشته و سبب بروز نگرانی‌های اجتماعی شده است.

شعارسال:  ورود مستقیم فاضلاب‌های خانگی به رودخانه مرکزی آستارا که به دریای خزر منتهی می‌شود تأثیرات منفی بر چهره این شهرستان مرزی و گردشگرپذیر داشته و سبب بروز نگرانی‌های اجتماعی شده است.

 به دلیل ریزش مداوم فاضلاب منازل به رودخانه مرکزی مرداب رود آستارا که از میان این شهر مرزنشین عبور کرده و به دریا متصل می شود، این رودخانه به یکی از آلوده ترین رودخانه‌های استان گیلان و کشور تبدیل شده و به عنوان معضل زیست محیطی، نگرانی اجتماعی در این رابطه مطرح بوده و در انتظار نگاه ویژه دستگاه‌های متولی و البته مشارکت مردم برای رهایی از این نابسامانی ‌است.

آلودگی رودخانه‌های آستارا تاثیر منفی برمحیط زیست این شهرستان گردشگرپذیر دارد و برای دفع اصولی زباله‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های منازل به رودخانه‌ها باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ شود. آلودگی رودخانه مرکزی آستارا که از میان این شهر می گذرد مشکلات بهداشتی به وجود آورده و به هیچ عنوان در شأن شهر مسافرپذیر آستارا نیست.

نقش موثر مردم در حفظ محیط زیست

طبق اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمام افراد موظف به حفظ محیط زیست اطراف خود هستند و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا باید وضعیت موجود رودخانه مرکزی شهر را که به نوعی بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تهدید می‌کند بازبینی و کنترل کرده و با همکاری نهادهای مربوطه شهری مشکل فوق را رفع کند.

در این میان نباید از نقش مهم مردم در حفظ محیط زیست غافل شویم، متاسفانه رودخانه‌های آستارا مورد بی‌مهری شهروندان آستارایی قرار می‌گیرند به طوری که شاهد ریختن زباله‌های مختلف در این رودخانه‌ها هستیم. فاضلاب شهری آستارا وضعیت بهداشتی خوبی ندارد و باید مسئولان هر چه سریعتر به این وضعیت رسیدگی کنند.

معضل نبود شبکه و تصفیه خانه فاضلاب شهری

با توجه به نبود سامانه تصفیه، فاضلاب شهری آستارا به شکل غیربهداشتی و خطرناک در سطح شهر و خیابان‌ها و رودخانه‌ها پخش و سرازیر می‌شود. آلودگی‌های نفتی و شیمیایی اعم از ضایعات واحدهای صنعتی غیرمجاز، کارواش و تعویض روغنی‌ها از دیگر مشکلات تهدیدکننده محیط زیست انسانی در شهرستان آستارا است و این آلودگی‌ها به صورت مستقیم و بدون تصفیه به رودخانه‌ٰهای خواجه گری، عباس آباد، کانرود، چلوند و رودخانه مرزی آستارا چای وارد و به دریا ریخته می شود که کاهش شدید اکسیژن مورد نیاز برای آبزیان و افزایش بار آلودگی میکروبی را به دنبال دارد.

این نوع آلودگی‌ها صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم رودخانه‌ها، تالاب‌ها و مناطق ساحلی دریای خزر وارد می‌کند و با ادامه یافتن این نوع آلایندگی، در فصل گرما شاهد کاهش میزان مهاجرت ماهیان و آبزیان به مناطق ساحلی آستارا خواهیم بود. گسترش و رشد پدیده‌های ناشناخته جلبکی و ایجاد بیماری‌های شدید پوستی، روده‌ای و گوارشی از اثرات منفی آلودگی رودخانه‌های شهرستان آستارا است که باید ساماندهی شوند.

رودخانه‌ها معبری برای ریخت و پاش زباله

متاسفانه رودخانه‌های آستارا به معبری برای ریخت و پاش زباله و مجرایی برای حمل آن به سواحل تبدیل شده اند و چنانکه نگاهی اجمالی به دهانه رودخانه‌های این شهرستان در دریای خزر داشته باشیم، می‌بینیم که حجم بالایی از زباله‌های تجزیه‌پذیر و تجزیه ناپذیر در آن تجمع کرده اند. رودخانه مرداب رود آستارا از کوه‌های مشرف به این شهر سرچشمه و به طول ۴ کیلومتر از میان شهر آستارا می‌گذرد و در سال های گذشته مشکلاتی مانند هدایت مستقیم فاضلاب منازل، آن را به یکی از آلوده ترین رودخانه‌های ایرانی منتهی به دریای خزر مبدل کرده است. یکی از مشکلات اصلی این رودخانه هم ترازی نسبی آن با سطح آب دریای خزر است و این عامل باعث پایداری آب و به وجود آمدن مشکلات بهداشتی می شود.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ،تاریخ انتشار: 19دی 97، کدخبر:4506880 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین