پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۲۶۱۹
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۷
درحالی مرکز پژوهش های مجلس از احتمال محقق نشدن درآمدهای نفتی در لایجه بودجه سال ۹۸ خبرداده و توصیه کرده که باید به دنبال راهکارهای درآمدی برای مدیریت هزینه های سال آینده بود که جلسه دیروز زنگنه با اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در نهایت به این نکته ختم شده که اعداد و ارقامی که برای این بخش (نفت) در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، مطابق با واقعیت‌هاست.

شعارسال: مرکز پژوهش های مجلس نسبت به عواقب توجه نکردن به جایگزین های درآمدی در سال آینده هشدار داده با اینحال بسیاری از کارشناسان رقم ۵۴ دلار برای هر بشکه نفت در لایحه بودجه سال ۹۸ را منطقی میدانند و معتقدند این رقم در شرایطی که پیش بینی ها حکایت از نرخ ۶۰ دلار برای هر بشکه نفت در سال ۲۰۱۹ دارد منطقی به نظر می‌رسد. با اینحال هنوز نرخ ۵۴ دلار برای هر بشکه نفت در لایحه بودحه سال ۹۸ به تصویب نرسیده و باید دید مجلس نشینان دراین خصوص چه تصمیمی خواهند گرفت. اما پیش بینی ها از شرایط حاکم بر مجلس نشان از موافقت بهارستانی ها با این نرخ دارد. این درحالی است که هم اکنون کشور عربستان نرخ نفت در بودجه سال آینده خود را ۸۰ دلار اعلام کرده است.

براساس این گزارش، مرکز پژوهش های مجلس هشدار داده است: «منابع پیش‌بینی شده از محل صادرات نفت خام، منابع مطمئنی نیست. بیش‌برآورد منابع بودجه باعث می‌شود در عمل، دولت با سازوکار تخصیص، به صلاحدید خود، بودجه سال آتی را اجرا کند. این اتفاق ضمن آنکه صلاحیت‌های تقنینی و نظارتی مجلس را خدشه‌دار می‌کند، آثار و پیامدهای منفی دیگری در اداره کشور و عملکرد دستگاه‌ها به همراه خواهد داشت. هرچند برخی کارشناسان معتقدند در سال آینده با تکیه بر ابزار تخصیص نیز نمی‌توان عدم تحقق منابع را مدیریت کرد».

نهایتا بازوی کارشناسی مجلس با پیش بینی اینکه مجموع صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۹۸، حدود ۹۲۵ هزار بشکه در روز خواهد بود؛ میزان منابع نفتی در سال آینده را حدود ۷۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کرده است.

این درحالی است که سید علی ادیانی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ کل کشور با اشاره بر حضور روز گذشته وزیرنفت در این کمیسیون تاکید کرده است: پس از پایان جلسه با زنگنه اعضای این کمیسیون به این نتیجه رسیده اند که با فرض اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، اعداد و ارقامی که برای این بخش (نفت) در لایحه بودجه پیش‌بینی شده، مطابق با واقعیت‌هاست.

اما در مورد پیش‌بینی قیمت نفت اظهارنظرهای مختلفی وجود دارد از بودجه عربستان که ۸۰ دلار را برای نفت برنت پیش‌بینی کرده است تا آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و بودجه روسیه که به ترتیب ۶۶ و ۴۲ دلار را برای نفت برنت پیش‌بینی کرده‌اند، این پیش‌بینی‌ها متفاوت است. بنابراین اگر میانه این پیش‌بینی‌ها را در نظر بگیریم، نفت برنت تقریباً ۶۳ دلار خواهد بود. قیمت نفت ایران حدود ۶ دلار از نفت برنت کمتر است و از طرف دیگر به دلیل اعمال برخی تخفیف‌ها به جهت تحریم، ۵۴ دلار برای پیش‌بینی قیمت هر بشکه نفت ایران منطقی به نظر می‌رسد».

ازسویی دیگر، دو تولیدکننده بزرگ نفت اعلام کردند که حداقل قیمت نفت در سال جاری میلادی ۶۰ دلار خواهد بود.

کلودیو دسکالزی، مدیرعامل انی، بزرگ‌ترین شرکت نفتی ایتالیا و محمد الرمحی، وزیر نفت و گاز عمان پیش‌بینی کردند روند کنونی رشد قیمت نفت دوام خواهد داشت.

وزیر نفت و گاز عمان، اعلام کرد: توافق کاهش تولید میان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش می‌تواند قیمت نفت را بالای ۶۰ دلار برای هر بشکه نگه دارد.الرمحی پیش‌بینی کرد که قیمت نفت در سال جاری میلادی، در بازه ۶۰ تا ۷۰ دلار معامله خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ایتالیایی انی نیز اعلام کرد (میانگین) قیمت نفت در بازه ۶۰ تا ۶۲ دلار خواهد بود. به گفته وی، پیش‌بینی می‌کنم تقاضا برای مواد هیدروکربوری همچنان افزایش یابد؛ هنگامی که درباره (رشد تقاضای) یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز صحبت می‌کنیم، این احتمال همچنان وجود دارد.

درنهایت باید دید بهارستانی ها تا چه اندازه به اعداد و ارقام بودجه ای دولت روحانی برای سال ۹۸ اعتماد خواهند کرد اما پیش بینی ها حکایت از تایید این اعداد و ارقام حداقل در بخش درآمدهای نفتی دارد. هر چند که اگر تحلیل مرگز پژوهش های مجلس را مبنا قراردهیم باید گفت از امروز دولت روحانی می‌بایست به فکر راهکاری برای جلوگیری از کسری بودجه سال ۹۸ باشد!

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نفتی ها، تاریخ انتشار: 23دی1397 ، کدخبر: 4791: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین