پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 11
کد خبر: ۱۸۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴
رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها گفت: قرار است کمیته‌ای جهت رصد هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.
شعار سال : زهرا علیدادی؛ قطار مجلس دهم فاصله زیادی تا مقصد ندارد و اندک اندک به ماراتن نفس‌گیر انتخابات نزدیک می‌شود. استانی شدن انتخابات ممکن‌تر از همیشه شده اماخبری ازانتخابات الکترونیک نیست.رئیس کمیسیون امور داخلی کشور وشوراها از تشکیل کمیته‌ای برای برآورد هزینه‌هایانتخاباتمی‌گوید اما ورود پول‌های کثیف را منحصر به انتخابات نمی‌داند.از تعلل دولت درارائه لوایحمدیریت خدمات شهری و اصلاح قانون انتخابات گلایه دارد و می‌گوید دولتمردان باید پاسخگوی مشکلات کشور باشند. ازامکان انتقال «پایتخت سیاسی و اداری» سخن به میان می‌آورد ومخالف سرسختتحقیق و تفحص از شهرداری تهران است. تاکید می‌کندامنیت ایران، جهانیان را مات و مبهوت کرده و قرص و محکم‌ هم می‌گویدکف خیابان جای اعتراض نیست.

این بخش‌هایی از اظهاراتمحمدجواد کولیوندنماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرج،اشتهارد و فردیس دراستان البرز بود.


به عنوان سوال نخست مقداری درباره فعالیت خود در رأس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بگویید. چه اقداماتی در این دوره انجام شدو چه مسائلی جزء ماموریت ذاتی کمیسیون قرار دارد؟

دایره وظایف اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بسیار وسیع و روی مسائل مربوط بهوزارت کشور، نیرویانتظامی، سازمانثبت احوال، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، امور غیرعمرانی شهرداری‌ها، مباحث مرزی،پدافند غیرعامل وسازمان مدیریت بحران کشور است.در چند سال اخیر طرح‌ها و لوایح بسیار خوبی را بررسیکردیم که یکی از آن‌ها لایحه مدیریت حوادث غیرمترقبه کشور است که پس از بررسی دقیق در کمیسیون، به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد و در حال حاضر همدر صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.همچنین ما طرح جامع مدیریت خدمات شهری را تهیه کردیم و به دنبال آن هستیم که مدیریت واحدی برای اداره شهرها بخصوص کلانشهرها در نظر گرفته شود و شهرداری‌ها اداره کلیه امور شهرها را بر عهده گیرند.

قرار بود که دولت در این زمینه لایحه ارائه دهد. چه شد که شما برای این موضوع طرح تهیه کردید؟

ماچندین ماهمنتظر بودیم تا دولتلایحه‌ای رابرای مدیریت خدمات شهری به مجلس ارائه کنداما به دلیل تعلل دولت، خودمان دست به کار شدیم و طرح جامع مدیریت خدمات شهری را در مجلس تدوین کردیم.

این طرح اکنون در چه مرحله‌ای است؟

پس از آنکه بررسی‌هایطرح جامع مدیریت خدمات شهری در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به اتمام رسید، تقدیم هیئت‌رئیسه مجلس شد. سپستقاضای عده‌ای از نمایندگاندر مورد رسیدگی به این طرح طبق اصل ۸۵ قانون اساسی (بررسی و تصویب در کمیسیون تخصصی) مورد بررسی قرار گرفت اما نمایندگان با آنمخالفت کردند و به این ترتیب، این طرح در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد که می‌تواند تحول زیادی را در خدمات شهری ایجاد کند.

طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها به کجا رسید؟

ما طرح درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را آماده کرده‌ایم که دولت هم در این بارهلایحه داده است و به دنبال ادغام این طرح و لایحه با هم هستیم. در واقع در این طرح با دقت موضوع کسب درآمد ثابت برای شهرداری‌ها را پیش برده‌ایم که در صورت اجرایی شدن،تغییرات اساسی در این بخش ایجاد می‌شود.

طرح افزایش تعداد نمایندگان به دلیل بار مالی با مخالفت دولت روبرو شده و از سرگیری آن مستلزم همکاری دولت با مجلس است

بحث افزایش تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی چه شد؟

مطابق بااصل ۶۴ قانون اساسی به ازای هر ۱۰ سال می‌توان ۲۰ نفر را به تعداد نمایندگان اضافه کرد اما ۲۰ سال است که این قانون اجرا نشده است. طی سال‌های گذشته دولت لوایحی را در این باره به مجلس ارائه کرد کهمناقشه‌برانگیز بود و طرح‌های مجلس هم تاکنون به نتیجه نرسیده است. اما ما باز هم این موضوع را در دستور کار قرار دادیم که دولت به دلیل بار مالی آن را نپذیرفت و فعلا متوقف مانده است تا بلکه دولت با مجلس در این زمینه همراهی کند.

چرا شما با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالف بودید؟

شهرداری یکنهاد عمومی غیردولتی است و در قانون حق تحقیق و تفحص درباره شهرداری‌ها را به شوراها داده‌ایم و باید شورای شهر تهران این کار را انجام دهد.اگر ما به دنبال آن هستیم که سطح شوراها به اندازه ظرفیت‌قانونی‌شان باشد،باید اجازه دهیمکه شوراها،عملکرد شهرداری‌ها را مورد تحقیق و تفحص قرار دهندو لزومی ندارد که مجلس در این زمینه ورود پیدا کند.

با تصویب طرح تشکیل اجتماعات و راهپیمایی مردم، استانداری‌ها اماکنی را برای معترضان ایجاد خواهند کرد و آنان بایدبا اخذ مجوز صرفادر آن اماکنتعیین شده بایستند و مطالباتشان را مطرح کنند

مقداری طرح تشکیل اجتماعات و راهپیمایی مردم را برای ما کالبدشکافی کنید.

قطعا ایران هم مانندسایر کشورها مشکلاتیدارد اما درست نیست که معترضان به کف خیابان‌ها بیایند و با ایجاد بی‌نظمی اجتماعی، مسائل مورد نظر و مطالبات خود را مطرح کنند. همان طور که در همه جای دنیاجایگاه مشخصی برای این امر در نظر گرفته شده است، ما هم باید اماکنی را برای بیاناعتراض‌ها و مطالباتمردم در نظر بگیریم.ما به دنبال این هستیم کهدر قانونظرفیتیرا ایجاد کنیم تااستانداری‌ها نقاطی را برایاین منظور مشخص کنند و معترضان هم باید ملزم شوند کهبا اخذ مجوز صرفادر آن اماکنتعیین شده بایستند و درخواست‌های خودرا مطرح کنند و دستگاه‌های مرتبط هم موظف شوند که به آنان پاسخ مناسب دادهو به مطالباتشانرسیدگی کنند.

این طرح به کجا رسید؟

کلیات این طرح در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به تصویب رسیده است و به زودی وارد بررسی جزئیات آنمی‌شویم.

طی سال‌های اخیر شاهد برخی ترورهای به اصطلاح کور بودیم اعم از حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حمله تروریستی در رژه نیروهای مسلح در اهواز که برخی از آن‌ها هم منجر به شهادت چند تن از هم‌وطنانمان شد. بفرمایید که کمیسیونامور داخلی کشور و شوراهابه عنوان ماموریت ذاتی خود در زمینه بررسی این قبیل موضوعات به چه مواردی پی برده است؟

دامنه کار ترورها بسیار وسیع است و باید شکافته شود و علت‌های مختلف آنمورد بررسی دقیق قرار گیرد. کشور ما دشمنان بسیار زیادی داردکه آنان برای تقابل با نظام ما از حربه‌های مختلف چون ترور استفاده می‌کنند. ما باید در وهله اول علل ترورهای صورت گرفته گذشتهرا بیابیم و سپس به راهکارهاییبرایمقابله با این حربه دشمنو جلوگیری از تکرار این وقایع بیاندیشیم و آن را عملیاتی کنیم. کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به صورت مشترک باکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجیبررسی‌هایی روی حمله تروریستی اهواز، چابهار و دیگر ترورهای صورت گرفته انجام دادو گزارش خود را به مجلس ارائه کرد. در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌ایم که یکی از علل اساسی انجام این ترورها، جذب برخی از افراد کشورمان به گروه‌های تروریستی و تکفیری است کهبر مبنای نظام فکری این گروه‌ها، ضرباتیبه کشور می‌زنند.

نوع ترورهای امروز نسبت به گذشته، متفاوت و حتی پیچیده شده و بهاشکال مختلف چون استفاده از سلاح، مسمومیت غذایی و حتی ضربه مالی به کشور تبدیل شدهاست

قرار است برای جلوگیری از بروز این حوادث چه اقداماتی انجام شود؟

نوع ترورهای امروز نسبت به گذشته، متفاوت و حتی پیچیده شده و بهاشکال مختلف چون استفاده از سلاح، مسمومیت غذایی و حتی ضربه مالی به کشور تبدیل شدهاست؛ به گونه‌ای که دشمنان در کشورمانیک موسسه مالی بی‌اعتبارایجاد کرده و ناآرامی‌هایی برای ملت به وجود می‌آورند.ما به صورت متقن همه این موارد را در گزارش‌های خود آورده‌ایماما دستگاه‌های اجرایی، استراتژیک و نظامی ما باید همواره آمادگی لازم را برای تقابل با این شرایط داشتهباشند و دستورالعمل‌های خود را به روز کرده و از توجه به ابعادجدیدیکه احتمال می‌دهند مورد تهدید دشمنان نظام قرار گیرد، غافل نباشند.

در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم. در این چهل سال به واقع امنیت حرف اول را در بین سایر دستاوردها زده است. به نظر شما چرا این دستاورد از سوی برخی افراد کوچک شمرده می‌شود؟

اساس کار جمهوری اسلامی که همه دنیا را مات و مبهوت کرده،امنیت است کهاین مسئله مهم فارغ از آمادگی کامل دستگاه‌های نظامی،انتظامی و اطلاعاتی، مرهون حمایت‌های ملت از انقلاب است. شما زمانیکهوارد برخی از کشورهای منطقه شوید، می‌بینید که گُله به گُله نیروهای نظامی ایستاده‌اندیا آنکه مقامات عربستان سعودی کاملا با ایجاد خفقان کشورشان را اداره می‌کنند که نشان دهنده آناست کهاین کشورها امنیت پایدار ندارند. اما بر هیچ کس پوشیده نیست که امنیت ایران زبانزد عالم واز نان شب هم برای ما مهم‌تر است.

شورای نگهبان باید الکترونیکی برگزار شدن انتخابات مجلس و ریاست جمهوری را تایید کند

آقای کولیوند درباره سرنوشت انتخابات الکترونیک بگویید. این مسئله به کجا رسید و چرا به این مقوله در حد برخی اظهارنظرهای فصلی پرداخته می‌شود؟

برگزاری الکترونیکی انتخابات حدود ۱۸ فرآیند دارد و در کشورمان نیز انتخابات در برخی موارد الکترونیکی برگزار می‌شود اما بحث اصلی این است که شورای نگهبان باید نظر نهایی خود دربارهاخذ رأی و شمارش آرای الکترونیکی در انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و ریاست جمهوری را اعلام ووزارت کشور همبه عنوان مجری آن را اجرا کندکه تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

علت طولانی شدن اعلام نظرشورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن این دو فرآیند انتخاباتی چیست؟

شورای نگهبان باید در وهله اول نسبت به تجهیزاتی که قرار استاز طریق آن‌ها اخذ و شمارش آرا صورت گیرد، اطمینان حاصل کردهو آن‌ها را تایید کند که هنوز این اتفاق رخ نداده است.

دولت مدام می‌گفت که به حقوق شهروندی توجه دارد امابرخیمعتقدند که این مقوله تنها یک مانور تبلیغاتی بود؟ نظر شما چیست؟

قطعاً دولت‌ها موظف به فراهم کردن رفاه اجتماعی برای ملت و احقاق حق آنان هستند وباید تلاش‌های ویژه‌ای برای اجرایی کردن این طرح و ایده مهمترتیب اثر دهند. از سوی دیگرمعتقدم که دولت به دنبال آن بود کهاین شعارش را تبدیل به واقعیت کنداما به دلیل ایجاد برخی نابسمانی‌ها در کشورنتوانستبه آن جامه عمل بپوشاند.

این نابسمانی‌ها را مربوط بهضعف عملکرد دولت نمی‌دانید؟

بنده این موضوع را قبول دارم چرا که در ماه‌های اخیر مشکلاتی برای سپرده‌گذاران مؤسسات مالی و اعتباری، کامیون‌داران، کوله‌بران و کارگران هفت‌ تپه ایجاد شد و اگر دولت به دستگاه‌های فرابخشی اعتماد می‌کرد و تذکرات آنان را مورد توجه قرار می‌داد،این مشکلات حادنمی‌شد. در واقع مشکلاتی چون بیمه کامیون‌داران یا وضعیت مؤسسات مالی و اعتباری کاملاً قابل پیش‌بینی بود و سؤال ما این است که چرا دولتبا کمک دستگاه‌های دیگر، زمینه‌های مشکلات و بحران‌های کشور را مورد توجه و مدیریتقرار نداد و باید در این باره پاسخگو باشد.

دولت باید هر چه سریعتر نتایجامکان‌سنجی انتقال پایتخت را به مجلس ارائه دهد

مقوله جانمایی برای انتقال «پایتخت سیاسی و اداری» کشور چه شد؟

در مجلس نهم،شورای عالی انتقال پایتخت تشکیل شد و در قانون بهدولت دو سالفرصت دادیم که درباره این موضوع مطالعات زیربنایی انجام دهد و امکان‌سنجی کند که تاکنون حدود چهار جلسه در این زمینه برگزار شدهاما هنوز دولت گزارش خود را به مجلس ارائه نکرده است و موظف است که در این زمینه اقدام کند.

آیا در کلاین موضوع یعنی جانمایی برای انتقال پایتخت سیاسی و اداری شدنی است؟

بعید می‌دانم. البته نکته مثبت این مسئله آن است کهمی‌تواند پایتخت سیاسی را از درون پایتخت اقتصادی جدا کند، به این شکل که پایتخت اقتصادی کار خودش و پایتخت سیاسیکار خودش را انجام دهد اما نقطه ضعفش هم در این است که رقم بسیار بالایی برای فراهم کردن زیرساخت‌های این مسئله لازم است.

مقداری هم به طرح اصلاح قانون انتخابات بپردازیم.ظاهرا مقوله استانیشدن انتخابات مجلس موافقانو مخالفانزیادی دارد. چرا نظرات نمایندگان دربارهاین طرح تا این حد صفر و صدی است؟
علت اصلی آن است که برخی از نمایندگان به خوبی و به طور کامل این طرح را مطالعه نکرده‌اند. در وهله اول آنان باید توجه کنند کهما در این طرح سعی کرده‌ایم همه حوزه‌های انتخابیه را حفظ کنیم و هیچ حوزه‌ای حذف نشودو از سوی دیگر نامزدهای انتخاباتی بایدرأی استان‌های خود را هم داشته باشند.در واقعنامزدهای انتخاباتی باید ابتدا ۱۵ درصد از آرای حوزه‌های انتخابیه را به عنوان شرط لازم کسب وآرای دیگر شهرهای استان را هم به عنوان شرط کافیاخذ کنند.از نتایج بارز استانی شدن انتخابات ایناست که افراد شناخته شده‌تری به مجلس راه می‌یابند واین افراد مجبور می‌شوند که مشکلات استان خودرا به صورت مجمعی جلو بردهو حل کنند. از دیگر شاخص‌های مثبت استانی شدن انتخابات این است که دیگر افراد ضعیف به مجلس راه نیابند چرا که با ورود این افراد به مجلس، بعد نظارتی قوه مقننه کاهش چشم‌گیری می‌یابد.

از شورای نگهبان می‌خواهیم کهاجازه دهند استانی شدن انتخابات مجلس یک دوره به صورت آزمایشی برگزار شودکه اگر ایرادی داشت اصلاح شده و یا به طور کل دیگر اجرا نشود

ظاهرا شورای نگهبان برخلاف برخی موارد شنیده شده درباره موافقتش با این طرح، بیان داشته که ما نسبت به موافقت با این طرح به نمایندگان قولی نداده‌ایم و موارد ذکر شده در جلسات همواره ذکر مطالب کارشناسی بوده است.با توجه به رد این موضوع در ادوار گذشتهاز سوی شورای نگهبان، در حال حاضر برای اقناع آنانچه خواهید کرد؟

ما برای اقناعشورای نگهبان از آنان می‌خواهیم کهاجازه دهند استانی شدن انتخابات مجلس یک دوره به صورت آزمایشی برگزار شودکه اگر ایرادی داشت اصلاح شده و یا به طور کل دیگر اجرا نشود.

به عنوان مثال شورای نگهبان پیش‌تر در این طرح به مقوله کاهش مشارکت مردمی در انتخابات انتقاد داشت.شما تضمین می‌دهید که بااستانیشدن انتخابات مجلسمیزان مشارکت ملت کاهش پیدا نکند؟

بررسی‌های ما نشان می‌دهد کهحضور مردم با استانی شدن انتخابات افزایش می‌یابد چرا کهگروه‌ها و احزاب مختلف تلاش می‌کنند که کرسی خود در مجلس را کسب کنند و لذا منسجم‌تر می‌شوند تا در انتخابات حضور یابند. البته اگر طرح ما استانی محض بود، شهرهای کوچک نابود می‌شدند اما ما حوزه‌ها را هم نگه داشتیم ولذا همه تلاش می‌کنند که نامزدشان را به مجلس بفرستند وبرای او تبلیغ می‌کنند و در نتیجه انگیزه برای مشارکت بیشتر می‌شود.

هزینه‌های نامزدهای انتخابات مجلس برآورد می‌شود

در این طرح ظاهرا قرار است دستورالعمل‌های هزینه نامزدهای انتخابات مجلس و تبلیغات آن‌هامورد اصلاح قرار گیرد.می‌توان امیدوار به جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس بود؟ می‌دانید که در گذشته مطالبی از سوی وزیر کشور در این رابطه گفته شده است.

ما به دنبال آن هستیم که هزینه‌هایمتعارف نامزدهای انتخاباتی هر استان برای تبلیغات را درطرح اصلاح قانون انتخابات بیاوریم و برای این کار قرار استکمیته‌ایتشکیل شود. در واقع قرار است این کمیتههزینه‌های متعارف انتخاباتی را اعلام کند و برای این کار، نامزد انتخاباتی یا باید خودش مسئولیت اعلام هزینه‌های تبلیغاتش به این کمیتهرا بپذیرد یا آنکه یک ذی‌حساب بگذارد تا این کار را انجام دهد. از سوی دیگر، اگر افراد در لیست حزب و یا گروهی بروند، قطعاً هزینه تبلیغاتشان بسیار کاهش می‌یابد. البته قانون اساسیاجازه تبلیغات انفرادی را هم به نامزدها داده است و الزامی وجود ندارد که آنان حتماً در لیست احزاب و گروه‌ها شرکت کنند.

شما هم موضوع ورود پول‌های کثیف بهانتخابات را تائید می‌کنید؟

معتقدم که پول کثیفدر جاهایی چون ساخت و ساز و صادرات و واردات هم ممکن است وجود داشته باشد و اینکه ما صرفا قائل به ورود پول کثیف در انتخابات باشیم، درست نیست.

یک سوال فرعی و یا شاید اصلی در این بحث می‌ماند واین است که چرا دولت اقدام به ارائه لایحه اصلاح قانون انتخابات نکرد؟

ما این موضوع را چندین بار از وزیر کشور و دولت پیگیری کردیم اما از آنجایی که دولتمردانتعلل زیادی در این زمینه کردند و فرصت زیادی هم تا انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی باقی نمانده است،به اجبار خودمان طرح اصلاح قانون انتخابات را آماده کردیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 13 بهمن 97، کد مطلب: 4521213: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین