پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۹۱۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
کارشناس ارز با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: روش محاسبه نرخ ارز و ساختار بازار ارز باید اصلاح شود که این مهم با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی محقق خواهد شد و توان حکمرانی بانک مرکزی برای مدیریت بازار را به‌شدت افزایش خواهد داد.
شعارسال:کارشناس ارز با اشاره به دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، گفت: روش محاسبه نرخ ارز و ساختار بازار ارز باید اصلاح شود که این مهم با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی محقق خواهد شد و توان حکمرانی بانک مرکزی برای مدیریت بازار را به‌شدت افزایش خواهد داد.

مجید شاکری ، درباره علت بروز التهاب در بازار ارز، اظهارداشت: بعد از موضوع کانادا و دوبی، موضوعی که تحولات دو روز اخیر به آن مرتبط است، FATF بود.

وی افزود: در جلسه مجمع عمومی گروه ویژه اقدام مالی FATF، ایران در حالت تعلیق باقی ماند و به لیست سیاه بازنگشت و این خبر خوب فضای مثبتی ایجاد کرد و باعث شد تصمیم به کاهش نرخ ارز در صرافی‌های بانک‌ها گرفته شود اما این تعجیل در کاهش نرخ ارز موجب ایجاد اختلاف قیمت بین ارز صرافی‌های بانک‌ها و ارز بازار و در نتیجه به وجود آمدن یک آربیتراژ در بازار ارز شد.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: همین مساله باعث شد در مقابل صرافی‌های بانک‌ها صف شکل بگیرد و به نفع فعالان بازار ارز بود قیمت‌ها در چنین شرایطی بالا برود تا چیزی را با قیمت پایین‌تر خریده‌اندرا گران‌تر بفروشند. البته این موضوع مربوط به دیروز بود و امروز اصلاح شد.

وی تصریح کرد: اما نکته خیلی مهمی که وجود دارد موضوع طلاست. بهای اونس طلا افزایش یافته و با توجه به اینکه یکی از روش‌های محاسبه ارزش واقعی ارز، نسبت بین طلا و ارز است، معادل ریالی بهای دلار هم افزایش یافته است. البته این به معنای آن نیست که بانک مرکزی اقدام به فروش سکه کند بلکه باید روش محاسبه قیمت ارز و ساختار بازار ارزتغییر کند.

شاکری با بیان اینکه روش محاسبه و ساختار بازار ارز با راه‌اندازی بازار متشکل ارزی اصلاح می‌شود، گفت: در حال حاضر به طور کلی اینگونه است که قیمت ارز دوبی مشخص می‌شود و بعد از آن قیمت سبزه میدان و قیمت معاملات فردایی مشخص می‌شود و این نرخ‌ها قیمت نقدی ارز در بازار داخل کشور را مشخص می‌کند و به همین دلیل هم قیمت ارز در ساعت 11 مشخص می‌شود.

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: اما وقتی بازار متشکل ارزی باشد، در ساعت 8 صبح یک آپشن در تهران می‌گذارند و قیمت مشخص است و این کار، راهبری قیمت‌ ارز را انجام می‌دهد و به تدریج مبنای دوبی، سبزه میدان و بازار فردایی حذف کمرنگ و حذف می‌شود.

وی مزیت دیگر بازار متشکل ارزی را ایجاد بستر مناسب برای مداخله درست و بهینه بانک مرکزی دانست و گفت: در حال حاضر مداخله میدانی مشکلات متعددی دارد و به افراد کف بازار هم نمی‌شود چندان اعتماد کرد و به دلیل مشکلات و پرونده‌های شکل گرفته در این حوزه، افراد بازار هم تمایل چندانی به همکاری با بانک ندارند اما بازار متشکل ارزی به صرافی‌های بانک‌ها و بانک مرکزی این اطمینان را می‌دهد که به صورت شفاف، بدون مشکل و بدون واسطه در بازار حضور داشته باشد و اقدام به خرید و فروش ارز کند.

شاکری تاکید کرد:‌ راه‌اندازی بازار متشکل ارزی قدرت حکمرانی و مدیریت بازار بازار ارز را برای بانک مرکزی به‌شدت افزایش می‌دهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار5اسفند 97 ،کدخبر: 13971205000564، www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
0
دلار گران شد که مردم از رفتن ظریف ناراحت نشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین