پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۳۳۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
فردا گیلانیان میزبان رئیس جمهور هستند. سفری که مهمترین هدف از آن افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت بیان شده است، سالهاست اهالی گیلان زمین در انتظار شنیدن سوت قطار در این دیار سبز هستند. وجود مسیر ریلی از جمله زیر ساخت‌هایی است که با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و ظرفیت‌های تجاری استان گیلان، گامی مثبت در مسیر حرکت به سمت توسعه محسوب می‌شود همین دلیل مردم گیلان از زمان آغاز اجرای این پروژه چشم انتظار روزی بودند که بتوانند از این ظرفیت برای توسعه و رونق و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خود استفاده کنند. حال بعد از ۱۲ سال این انتظارها به پایان رسیده و فردا با حضور رئیس جمهور گیلانیان سوت قطار را در این دیار سبز می‌شنوند.

شعارسال:  فردا با حضور رئیس جمهور انتظار ۱۲ ساله گیلانیان برای شنیدن سوت قطار در این استان و بهره مندی از مزایای اقتصادی و اجتماعی آن پایان می یابد.

 فردا گیلانیان میزبان رئیس جمهور هستند. سفری که مهمترین هدف از آن افتتاح رسمی راه آهن قزوین - رشت بیان شده است، سالهاست اهالی گیلان زمین در انتظار شنیدن سوت قطار در این دیار سبز هستند. وجود مسیر ریلی از جمله زیر ساخت‌هایی است که با توجه به ویژگی‌های اقلیمی و ظرفیت‌های تجاری استان گیلان، گامی مثبت در مسیر حرکت به سمت توسعه محسوب می‌شود همین دلیل مردم گیلان از زمان آغاز اجرای این پروژه چشم انتظار روزی بودند که بتوانند از این ظرفیت برای توسعه و رونق و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی خود استفاده کنند. حال بعد از ۱۲ سال این انتظارها به پایان رسیده و فردا با حضور رئیس جمهور گیلانیان سوت قطار را در این دیار سبز می‌شنوند.

همجواری گیلان با دریای کاسپین و ظرفیت‌های ارزشمندی چون وجود بندرگاه‌های انزلی و آستارا و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال – جنوب، همچنین گردشگر پذیر بودن گیلان از جمله مواردی است که بر ضرورت اتصال به شبکه ریلی کشور دلالت دارد. اما مدتهاست که وعده بهره مند شدن گیلان از راه آهن به تعویق افتاد تا اینکه مردم این استان در نخستین روز از آذر ماه امسال شاهد افتتاح آزمایشی راه آهن قزوین – رشت با حضور محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بودند.

نوبخت در این مراسم پروژه راه آهن قزوین – رشت را قسمتی از طرح بزرگ قزوین تا آستارا دانست و به در حال انجام بودن احداث راه ریلی از رشت تا انزلی اشاره و اظهار امیدواری کرد با سفر رئیس‌جمهور به گیلان کار ساختمانی و زیرساختی قطعه ریلی رشت به آستارا نیز به صورت رسمی آغاز شود.

بهمن ماه سال ۹۷ نیز برای مردم گیلان با اعلام خبر پایان طرح احداث خط آهن قزوین - رشت و آماده بهره برداری بودن آن حداکثر تا ۱۰ روز آینده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به پایان رسید. خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از ایستگاه مرکزی خط آهن رشت، افتتاح این طرح را زمینه تحقق کریدور مدتهاست (شمال - جنوب) دانست و یادآور شد: فراهم شدن امکان حمل ۱۰ میلیون مسافر و ۲۰ میلیون تن کالا در سال دستاوردی است که موقعیت ترانزیتی و منطقه‌ای کشور را به نحو چشمگیری ارتقا می‌دهد.

وی همچنین در این سفر از پیشرفت ۲۵ درصدی فاز نخست خط آهن رشت - انزلی خبر داد و گفت: ساخت خط آهن این مسیر ۴۰ کیلومتری در دو فاز طراحی شده و در فاز دوم آن نیز پیمانکار مستقر است و پیش بینی می‌شود در یک دوره ۳۰ ماهه به اتمام برسد.

اهمیت اتصال راه آهن به بندرانزلی

در این میان اتصال این خط ریلی به بندر انزلی و کاسپین و همچنین آستارا از دیگر انتظارات و مطالبات مردم و مسئولان استان گیلان از رئیس جمهور برای توسعه مبادلات تجاری با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان و رونق اقتصادی و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر است. بندرگاه فعال انزلی از جمله ظرفیت‌های مهم اقتصادی گیلان به شمار می‌رود. بی تردید مهیا شدن امکان حمل و نقل ریلی کالا از بندرانزلی می‌تواند به بهره مند شدن بیشتر از این ظرفیت منجر شود.

کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در دنیا به حوزه راه آهن بیشتر در بخش حمل باربری آن توجه می‌شود تا مسافر، اظهار کرد: این بدان معنی است که ما نمی‌توانیم یک مسیر ریلی ایجاد کنیم و توجیه اقتصادی آن بدون موضوع حمل بار باشد. بنابراین زمانی که راه آهن گیلان مطرح می‌شود، حتماً باید یک بخشی از برنامه مدتهاست مدتهاست بر روی حمل بار متمرکز شود و بار هم در این حوزه به معنی واقعی کلمه یعنی بندرانزلی و اگر راه آهن به بندر اتصال یابد، توجیه اقتصادی راه آهن افزایش می‌یابد.

هادی حق شناس با اشاره به اینکه به همین دلیل تصور راه آهن بدون بخش آن غیرممکن است، افزود: استان گیلان با توجه به ظرفیت‌های آن بدون داشتن راه آهن دارای نقیصه بود. مطمئناً اتصال راه آهن به بندرانزلی و آستارا، استان گیلان را به یک چهار راه در ایران تبدیل می‌کند؛ چرا که گیلان هم دارای مرز زمینی و هم مرز دریایی و هوایی است و خط آهن به عنوان یکی از وجوه حمل و نقل، مزیت نسبی گیلان را تکمیل می‌کند و این مزیت نسبی یک فرصت بی نظیر برای استان ایجاد خواهد کرد.

وی به ترافیک سنگین راه‌های شمال در ایام تعطیلات نیز اشاره کرد و گفت: راه آهن گیلان از منظر حمل مسافر هم قابل بررسی است. گرچه وجود آزاد راه گیلان فرصتی در این عرصه به شمار می‌رود، اما باید بخاطر بیاوریم که وجود حمل و نقل ریلی مسافر بی تردید از منظر گردشگری به نفع گیلان است. به ویژه اگر در مسیر ریلی از قطارهای سریع مدتهاست استفاده شود، موجب تقویت گردشگری در گیلان می‌شود.

حق شناس تصریح کرد: افتتاح رسمی راه آهن گیلان در چهلمین سال انقلاب اسلامی و کلنگ زنی اتصال راه آهن به انزلی و آستارا را باید به فال نیک گرفت و امیدوارم هر دو وجه حمل کالا و مسافر در راه آهن گیلان با هم رخ دهد.

طرحی که ۱۲ سال پیش آغاز شد

مدیر کل اداره راه و شهرسازی گیلان درباره روند اجرای طرح راه آهن در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه راه آهن گیلان در سال ۸۵ آغاز و در سال ۹۷ به اتمام رسید، اظهار کرد: طول این پروژه ۱۶۵ کیلومتر و طول ریل گذاری آن ۱۸۵ کیلومتر بوده و دارای ۶ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل است که برای انجام آن ۲۲ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری صورت گرفته است.

ماکان پدرام با مدتهاست با اشاره به اینکه ۵۰ درصد این مسیر ریلی در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه و ۴۰ درصد نیز در مناطق کوهستانی است، افزود: پیشروی مسیر یاد شده از رشت به سمت بندرانزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد. این طرح از لحاظ محل اجرایی و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی کارهای مهندسی یک ابر پروژه عمرانی محسوب می‌شود که طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال به جنوب کشور در این مسیر واقع است.

پدرام درباره اهمیت این مسیر ریلی و اعتبارات تخصیص یافته به آن نیز گفت: این پروژه در راستای توسعه ملی کشور، بزرگترین و مؤثرترین شبکه ریلی کشور بوده که در راستای برنامه با اشاره دولت برای اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی کشور اجرایی شده است. این خط ریلی در ادامه، از محل سیاه چشمه واقع در مسیر قزوین - تاکستان، مسیر خود را به سمت با اشاره به طول ۳۰ کیلومتر و در یک خط ادامه داده و از با اشاره تا ایستگاه با اشاره به طول ۴۰ کیلومتر نیز ۲ با اشاره است.

وی ادامه داد: برای انجام این پروژه ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش کنونی آن نیز بیش از ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

آغاز عملیات اجرایی ۸ کیلومتر باقیمانده از آزاد راه قزوین رشت با حضور رئیس جمهور

مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در پاسخ به این سوال که با سفر رئیس جمهور شاهد چه رویدادی در حوزه راه آهن خواهیم بود به خبرنگار مهر گفت: همزمان با افتتاح خط آهن قزوین- رشت، عملیات اجرایی ۸ کیلومتر باقیمانده آزاد راه قزوین- رشت در محدوده منجیل و هم چنین راه آهن رشت- انزلی نیز آغاز می‌شود.

وی درباره وضعیت اتصال مسیر ریلی به انزلی و آستارا نیز اظهار کرد: ادامه خط آهن قزوین- رشت و رشت- انزلی- آستارا از ایستگاه رشت به دو شاخه رشت – انزلی به طول ۴۰ کیلومتر منفک می‌شود که عملاً بنادر گیلان به شبکه ریلی کشور متصل می‌شود.

پدرام با بیان اینکه در حال حاضر پیمانکاران مسیر انتخاب شده‌اند و در صورت تملک اراضی طی مدت ۲ سال اجرایی می‌شود، یاد با اشاره: شاخه دوم مسیر رشت – آستارا به طول ۱۷۰ کیلومتر تقسیم می‌شود که امیدواریم با تأمین منابع داخلی و مشارکت خارجی عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

توسعه مبادلات کالا و رونق اقتصادی مزایای اتصال به شبکه ریلی

وی در با اشاره میزان تأثیر این خط ریلی در معیشت و اقتصادی مردم و منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با اتصال خط آهن گیلان به کریدور شمال به جنوب و اتصال به کریدور آذربایجان، روسیه و اروپا، ضمن بهره برداری مردم کشور از این طرح، تبادل کالا نیز در مسیر بین با اشاره ایجاد شده و همچنین اتصال راه آهن ایران به آذربایجان کاهش زمان سفر و کاهش ۳۰ درصدی هزینه حمل بار نسبت به حمل و نقل دریایی را در پی دارد.

پدرام اظهار امیدواری کرد: با اتصال خط ریلی به آستارا همانند گذشته که حلقه اتصال شرق و غرب دنیا از طریق راه‌های زمینی برقرار بود با اتصال این خط ریلی به آذربایجان و اروپا وابستگی حمل و نقل ریلی آسیا و اروپا در منطقه ما مجدداً برقرار شود.

وی تأمین حمل و نقل ایمن، سریع، روان و ارزان همگام با توسعه پایدار (حفظ محیط زیست)، افزایش ورود گردشگر اتصال به راه آهن سراسری کشور، با اشاره و نیز هدایت و انحراف حمل بار از جاده به راه آهن به منظور ارتقای ایمنی و صرفه با اشاره در مصرف انرژی از جمله اهداف. و مزایای مهم اتصال گیلان به خط ریلی کشور عنوان کرد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ : اسفند 1397 ، کدخبر: www.mehrnews.com،4559421

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین