پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۸۷۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۵
محمدرضا شافعی‌نیا، مشاور اسبق وزرای جهادکشاورزی، مدیرکل اسبق توسعه تجارت و بازار جهادکشاورزی، مدیرعامل سابق جهاد استقلال و دبیر انجمن متخصصین علوم و صنایع غذایی ایران با ارسال نامه‌ای انتقادی به وزیر جهادکشاورزی و نقد سیاست‌های تنظیم بازاری این وزارتخانه پیشنهادات لازم را ارایه داد.

شعار سال: در ادامه متن نامه ارسالی عیناً‌ می‌‌آید:

«به‌نام خدا»
جناب آقای مهندس حجتی
وزیر محترم جهادکشاورزی

با سلام و احترام؛
به استحضار می‌رساند مدتی است که وضعیت اقتصادی پیش‌آمده به‌خصوص تأمین مواد غذایی مردم که بیش از یک سوم اقتصاد خانوار را به‌عهده دارد پیش‌بینی و راه‌حل‌های کارآمد برای رفع چالش‌های آینده و کاهش بحران‌ها در شرایط خاص کشور که بتواند این مشکلات را کاهش دهد پیشنهاد گردید لیکن به دلایل مختلف توجهی صورت نگرفته است و لذا وضعیت پیش‌آمده به‌گونه‌ای است که هر روز سفره مردم کوچکتر شده که علاوه بر اقتصاد خانوار سلامت جامعه نیز در معرض جدی قرار خواهد گرفت که نتیجه و بازخورد آن عدم اعتماد جامعه به برنامه‌ها و گفتارهای دولتمردان شده است. مردم روزانه و به کرات شاهد مصاحبه‌ها و گزارشات عجولانه و بدون برنامه می‌باشند که قسمت اعظم آن به دور از واقعیت‌ها می‌باشد که خود بر چالش‌های اقتصادی مردم می‌افزاید.
به‌طور واضح عرض می‌کنم که نظام جمهوری اسلامی ایران که حاصل خون شهدا و جانبازان معزز می‌باشد با روند و مناسبات اقتصادی موجود در جامعه به‌خصوص اقتصاد غذا در معرض خطر و آسیب‌ جدی قرار دارد، چرا که علیرغم وجود راهکارهای لازم، عملکردها در این زمینه قابل دفاع نمی‌باشد و این زیبنده دولت نیست و باید اعتراف کرد که علیرغم تلاش متولیان امر موفقیت در این مقوله بسیار ناچیز می‌باشد. شاهد این امور در مقاطع مختلف کمبودهای تصنعی و صف‌های طولانی است که ایجاد می‌شود. قبلاً و در چند مرحله مکتوبه‌هایی برای جلوگیری از این موارد که حاصل چندین سال تجربه بود و بررسی‌های زیادی که برای گذر از هدفمندی یارانه‌‌ها و تحریم‌های قبلی صورت گرفته بود برای حضرتعالی ارسال گردید، لیکن توجه لازم صورت نگرفت. نتیجه سیاست‌های موجود خروج منابع ارزی از کشور و دادن یارانه و ضرر و زیان از بیت‌المال بابت مواد غذایی بود که نه تنها تأثیر مثبتی در رفع مشکلات مردم نداشت، بلکه باعث گرانی و کمبود نیز شده است، در حالی‌که به دفعات وضعیت کنونی را به تحریم‌ها نسبت می‌دهند، در حالی‌که چنین نیست، بلکه عوامل مختلف مدیریتی در روند وضعیت فعلی نقش دارد و تحریم‌ها درصورت مدیریت درست سهم کوچکی از مشکلات را دارند.
آخرین وضعیتی که حادث گردیده مشکلات مربوط به مواد پروتئینی است که علاوه بر اثرات آن در اقتصاد خانوار نقش مهمی در سلامت جامعه دارد می‌باشد که در صورت داشتن برنامه، حل این موضوع چندان مشکل نمی‌باشد و در تحریم‌های قبلی برنامه‌هایی انجام شد که نه تنها ارز دولتی از کشور خارج نگردید، بلکه با کمک مردم و ایجاد ساختارهای لازم قیمت مواد پروتئینی هم به‌گونه‌ای که در حال حاضر اتفاق افتاده بالا نرفت که توضیحات آن بسیار طولانی است. در تحلیل‌‌های انجام شده قبلی مشخص شد علیرغم نیاز اندک به گوشت وارداتی به‌خصوص گوشت منجمد که در سبد خانوار نقش تعیین کننده‌ای ندارد با افزایش قیمت هر واحد گوشت منجمد یک و نیم واحد به گوشت گوساله گرم و دو واحد به گوشت گوسفندی گرم اضافه خواهد شد. با توجه به برهم خودرن بازار گوشت منجمد، افزایش قیمت گوشت گرم قابل پیش‌بینی بود و همانگونه که توضیح داده شد علیرغم مشکلات ارزی کشور مبالغ زیادی ارز به واردکنندگان تخصیص داده شده لیکن اثرات مثبتی روی تأمین مواد پروتئینی مردم نداشت و با افزایش قیمت علاوه بر خانوار، صنایع گوشتی کشور که می‌توانست در تأمین مواد پروتئینی نقش مثبت داشته باشد با رکود مواجه گردید. در پایان استدعا دارم علیرغم این‌که تأمین مواد پروتئینی چالش بزرگی برای مردم شده است، درصورت تفکر و تنظیم برنامه‌های مناسب و انجام نظارت مطلوب امکان کاهش این مشکلات وجود دارد. اینجانب آمادگی دارم همانگونه که قبلاً نیز اعلام کردم تجارب خود را در این زمینه و بدون هیچ‌گونه انتظار مالی در اختیار همکاران قرار دهم.

با تشکر

محمدرضا شافعی‌نیا
مشاور اسبق وزرای جهادکشاورزی
و مـدیرکل اسـبق تـوسعه تجارت

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری صنعت غذا، تاریخ 22 اسفند 97، کد مطلب: 13479: www.sanatghaza.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین