پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۰۸۷۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
سعیدی گفت: بخش عمده‌ای از ارز ناشی از صادرات که به کشور وارد نشده به بخش پتروشیمی مربوط می‌شود. البته بخشی نیز به مسائل داخلی و سوءمدیریت‌ها برمی‌گردد که می‌توان با تدابیر مدیریتی این موضوع را تا حد قابل ملاحظه‌ای حل کرد.
شعارسال: عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در جدیدترین پست صفحه اینستاگرامی خود اعلام کرده بود که نزدیک به ۶۰ درصد از ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصادی کشور بازگشته است. حال سوال اصلی اینجاست که سرنوشت ۴۰ درصد دیگر این ارزها به کجا رسیده و آیا بانک مرکزی بنا دارد در این خصوص شفاف‌سازی کند یا خیر؟

زهرا سعیدی‌مبارکه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: مشکل و دغدغه اصلی ما هم به عنوان نمایندگان مردم این است که سرنوشت ارزهایی که به کشور بازنگشتند به کجا رسید؟ امروز همه ما خواستار شفافیت در این رابطه هستیم و باید مردم را در جریان این روند قرار داد. یعنی تصمیم‌گیری متولیان باید به گونه‌ای باشد که منجر به شفافیت شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از ۴۰ درصد ارز ناشی از صادرات که به کشور وارد نشده به بخش پتروشیمی مربوط می‌شود. البته بخشی از عدم برگشت ارز، به مسائل داخلی و سوءمدیریت‌ها برمی‌گردد که می‌توان با تدابیر مدیریتی این موضوع را تا حد قابل ملاحظه‌ای حل کرد.

نماینده مبارکه در پاسخ به اینکه آیا اسامی افراد و شرکت‌هایی که ارز توسط آن‌ها به کشور برنگشته مشخص است؟ گفت: من به طور خاص اسم فرد یا شرکتی را در این رابطه نمی‌دانم ولی این خواسته همه نمایندگان مجلس است که اگر فرد یا شرکتی در برگشت ارز ناشی از صادرات کوتاهی کردند به همه معرفی شوند.

وی تصریح کرد: البته مجموعه وزارتخانه‌هایی که با موضوع صادرات درگیر هستند باید مشکلات نرم‌افزاری و داده‌ای خود را برطرف کنند، یعنی فارغ از اینکه برخی تخلف کردند ما مشکلات نرم‌افزاری هم داریم به طوری که هنوز بسیاری از داده‌ها در این رابطه به درستی طبقه‌بندی نشده و همین ایراد به عدم شفافیت در سیستم منجر شده است.

سعیدی در خصوص اینکه راهکار بازگشت این ارزها به کشور چیست؟ گفت: به نظر من باید تعاملات اقتصادی ایران با کشورهایی که صادراتی برای آن‌ها داشتیم بیشتر شود و مطمئناً ما در داخل کشور افرادی را داریم که در دنیا اعتبار دارند و اگر بتوانیم از ظرفیت این افراد برای برگشت ارز به کشور استفاده کنیم کارها جلو خواهد افتاد. در این بین، برخی کشورها مناسبات خوبی با ایران دارند که می‌توان به عنوان واسطه از ظرفیت آن‌ها هم برای رفع این مشکل استفاده کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصاید مجلس در ادامه افزود: به نظر من، کسانی که ارز را آگاهانه به کشور برنمی‌گردانند یا افرادی که در برگشت ارز به کشور اهمال می‌کنند اختلال‌گر اقتصادی هستند و این کارشان چیزی جز خیانت به کشور نیست.

این نماینده استان اصفهان در پایان خاطرنشان کرد: هرچند مجلس می‌تواند در این راستا به دولت کمک فکری دهد اما طبق قانون، دولت بازوی اجرایی کشور است و در نهایت آن‌ها هستند که باید مکانیزمی را طراحی کنند تا سوءمدیریت، فساد و یا کمبودهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به حداقل برسد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد۲۴، تاریخ انتشار: 31 اردیبهشت 1398 ، کدخبر: 89337 ، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
طرف باید برای هزینه پول خودش هم از دولت اجازه بگیره آخه کجای دنیا اینجوریه
محمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
0
0
این ارز درست نیست در جنگ اقتصادی سردمداران امریکایی حتی تاخیر در بازگشت به کشور داشته باشد و اینطور نیست و ارز برای کشور و خدمت به مردم است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین