شعار سال: همواره گفته شده که نظام بانکی در اقتصاد ایران یکی از مهمترین ارکانهای آن است و هر زمان که مشکل اقتصادی برای افراد جامعه و بنگاههای اقتصادی پیش میآید اولین گزینه برای رفع مشکلات اقتصادی و تأمین مالی، نظام بانکی است.
نظام بانکی همواره با مشکلات و مسائل حاشیهای متفاوتی دست و پنجه نرم
میکند و حتی در برخی مواقع با وجود تمام مشکلات، رقیبانی برای نظام بانکی پیدا میشود.
نظام بانکی در شرایط فعلی به واسطه شرایط اقتصاد ایران تنها معطوف به
فعالیت جذب سپرده و ارائه تسهیلات بانکی است و فعالیتهای کارمزد محور آنچنان مورد
توجه نیست.
همان طور که گفته شد بنگاههای اقتصادی کشور حتی بنگاههای وابسته به
دولت در تنگناهای مالی دست به دامن بانکها هستند و در کنار این موضوع افراد جامعه
و بنگاههای اقتصادی آنچنان بلد نیستند از بازارهای مالی دیگر همچون بازار سهام
نیازهای مالی خود را تأمین کنند.
در جدیدترین روش تأمین مالی بنگاههای خودرویی همچون تولیدکنندگان و واردکنندگان
خودرو، روش پیش فروش خود را بسط دادهاند و به حدی رساندهاند که منابع بسیاری از
آن خود میکنند و حتی امکان دارد کالایی که در این موضوع خودرو است به فروش نرسد،
که برخی از کارشناسان بر این باورند که این موضوع تا حدودی شبه ربا است.
تا بنگاههای خودرویی برای پیش فروش خودروهای خود سود مشارکت 27 تا 30
درصد و برای انصراف سود 25 درصد را در نظر گرفتهاند که این اعداد برای اقتصاد
ایران که فعالیتهای مولد آنچنان در آن صورت نمی گیرد و به اصطلاح اقتصاد با رکود
همراه است، سودهای بسیار جذابی است.
انتخاب این سودها در حالی انجام شد که نرخ سود سپرده بانکی برای سپردههای
بلند مدت 18 درصد و برای سپردههای کوتاه مدت 10 درصد بود و مصوبه پیش فروش
محصولات خودرویی که به تائید هیئت دولت رسیده است، کف نرخ سود انصراف همسان با سقف
نرخ سود بانکی در نظر گرفته شده است و حال جای سؤال دارد با کاهش 3 درصدی نرخ سود
بانکی نرخ پیش فروش بنگاههای خودرویی کاهش پیدا خواهد کرد یا خیر؟
در این رابطه شاهین چراغی، کارشناس بازار بورس و سهام، اظهار کرد:
زمانی که بحث نظام بانکی و تأمین مالی از هم گسیخته میشود روشهای تأمین مالی
جدید از سوی بنگاههای اقتصادی ایجاد میشود و در حال حاضر شرکتهای خودرویی با
توجه به اینکه توان تأمین مالی ندارند روی به طرحهای پیش فروش با سودهای قابل
توجه آوردهاند.
وی ادامه داد: در حالی بنگاههای خودرویی به پیش فروش روی آوردهاند که
در راستای تأمین مالی این طرحها مد نظر قرار میگیرد و بنگاه های خودرویی سود 27
درصد را در نظر گرفتهاند که نرخ سود سپرده بانکها به 15 درصد کاهش یافته است.
چراغی در رابطه با فاصله نرخ سود بانکی و طرحهای پیش فروش خودرو، بیان
کرد: این فاصله بسیار نشان از ریسک بیشتر دارد و از سوی دیگر با وجود آنکه در
مصوبه اخیر خودرویی هیئت دولت، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان متولی نظارت
تعیین شده، اما نظارتی بر طرحهای پیش فروش نیست و در اجرا نیاز به سازوکارهای
دقیق اجرایی احساس میشود، زیرا در همین ایام اندک از تصویب و اجرای مصوبه دولت
بنگاههای خودرویی روندی را در پیش گرفتهاند که خلاف مصوبه است.
وی با تاکید بر اینکه در نظام بانکی ساختار مدون و مشخصی برای ارائه
نرخ سود سپرده وجود دارد، گفت: با توجه به مصوبه خودرویی هیئت دولت باید در پی
کاهش نرخ سود سپرده بانکها نرخ سود مشارکت و انصراف در خرید خودروی پیش فروش کاهش
یابد، که پیش بینی میشود به دلیل جذاب بودن بازار نرخ به این سرعت کاهش پیدا نکند.
این کارشناس بازارهای مالی در پاسخ به این سؤال که با کاهش نرخ سود
بانکی آیا طرحهای پیش فروش خودرو برای دریافت سودهای بیشتر و انصراف از خرید
خودرو جذابتر از گذشته شده است، یادآور شد: این مسئله به رفتار بنگاههای خودرویی
بستگی دارد و از سوی دیگر اگر بازار روند رو به رشدی را به خود بگیرد برخی از
سرمایههای مردمی به سمت طرحهای پیش فروش خودرو خواهد رفت.
چراغی گفت: در مجموع بنگاههای خودرویی در فرآیند اجرایی رویهای را در
پیش میگیرند گه ضرر و زیانی متوجه آنها نشود.
وی در پاسخ به این سؤال که با کاهش نرخ سود سپرده بانکی کدام یک از
بازارهای طلا و سکه، ارز، مسکن، سهام و پیش فروش خودرو جذابت تر است، بیان کرد:
هیچ کدام به نسبت بازار سهام شفاف نیستند و با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد اگر
فردی به شرایط اقتصاد آگاهی نسبی دارد باید به بازار سهام ورود کند و در غیر
اینصورت بازار طلا و سکه دارای جذابیت بیشتری است.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار 10 تیر 95 ، کد مطلب: 191854: www.mizanonline.ir