پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۵۵۳
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
امروز منطقه تنگه سریز بیشتر از هرمنطقه ای دیگری در استان در قرق زمین خواران قرار گرفته و این موضوع تا حدی پیش رفته که برخی از مناطق بکر و حتی تاریخی این منطقه که در قدیم الایام به عنوان نشیمنگاه نیاکان از آن یاد شده، امروز در چنگال زمین خواران قرارگرفته است

شعارسال:امروز منطقه تنگه سریز بیشتر از هرمنطقه ای دیگری در استان در قرق زمین خواران قرار گرفته و این موضوع تا حدی پیش رفته که برخی از مناطق بکر و حتی تاریخی این منطقه که در قدیم الایام به عنوان نشیمنگاه نیاکان از آن یاد شده، امروز در چنگال زمین خواران قرارگرفته است.

زمین خواری و کوه خواری، واژه ای آشنا بوده که در چند سال اخیر سود جویان و منفعت طلبان سرزمین های زیبای زاگرس جنوبی در پهنای دنا را زیر چکمه های خود قرار داده و هر ازگاهی خبرهای غیر منتظره ای از زمین خواری در این سو و آن سوی این بلاد به گوش می رسد.

هرچند دستگاه قضا بر اساس قانون به دنبال ریشه کن کردن این موضوع و پیوست فرهنگی در راستای حمایت و حراست از منابع ملی و حتی طبیعی است اما سود جویان از راهی برای دور زدن قانون استفاده کرده اند.

زمین خواری بلای جان زاگرس

اگر بخواهیم نگاهی اجمالی به زمین خواری در پهنای دنا بیندازیم خواهیم دید که سود جویان و منفعت طلبان حتی به رودخانه های دیار زاگرس جنوبی رحم نکرده و دست به رودخانه خواری با ایجاد طرح هایی زده اند که هر روز خبرهای ناگوار آن به گوش می رسد.

مناطق سردسیری استان کهگیلویه وبویراحمد به دلیل داشتن طبیعت بکر و آب و هوای مناسب بهترین مکان برای سود جویان و زمین خواران بوده که هرکدام به نحوی دست به غصب زمین های منابع طبیعی و برخی نیز با تغییر اراضی کشاورزی دست به زمین خواریهایی زده اند که هرکدام جای بحث و ابهام دارد.

از جمله مناطقی که امروز چکمه های زمین خواران آن را زیر پای خود به گروگان گرفته،می توان به تنگه سریز،مهریان، سروک، کوه شمالی مشرف بر شهر یاسوج و حتی مناطقی از جمله بلهزار و مادوان یاد کرد.

تنگه سریز در چنگال زمین خواری

امروز مناطق سرسبزی همچون تنگه سریز و گنجه ای به دلیل قرار گرفتن در پهنای سرسبز دامنه های زاگرس جنوبی زیر سلطه زمین خواران قرار گرفته و رشد و تعدد این زمین خواری پا را فراتر از حد خود نهاده است.

به عنوان مثال امروز مناطق بکر کنار گذر در نزدیکی روستای تنگه سریز و حتی سرنجکل به دلیل قرار گرفتن در محدوده جاده ترانزیتی یاسوج-اصفهان در قرق زمین خواران قرار گرفته که هرکدام به نحوی از جمله طرح های اشتغالزایی و کارآفرینی به دنبال اجرای طرح های منفعت طلبانه خود هستند.

امروز منطقه تنگه سریز بیشتر از هرمنطقه ای دیگری در استان در قرق زمین خواران قرار گرفته و این موضوع تا حدی پیش رفته که برخی از مناطق بکر و حتی تاریخی این منطقه که در قدیم الایام به عنوان نشیمنگاه نیاکان از آن یاد شده، امروز در چنبره زمین خواران قرارگرفته است.

از سویی دیگر برخی از بومیان این منطقه نیز در برخی از مناطق این روستا دست به ساخت و سازهایی زده اند که به گفته برخی از مسئولین نیز ، با توجه به مُر قانون زمین خواری قلمداد می شود و این موضوع نیز باید از سوی دستگاه قضایی مورد حل و فصل قرار گیرد.

تغییر کاربری به بهانه کارآفرینی

مدیر کل منابع طبیعی استان کهگیلویه وبویراحمددر گفتگو با خبرنگار ما گفت:در نزدیکی منطقه تنگه سریز، حد فاصل پل اول بشار یک تراشه وجود دارد که این زمین ها در گذشته به عنوان زمین های زراعی در دست مالک و یا مالکان بوده و حتی دارای نسق بوده است.

حکمتیان ابراز داشت: نکته حائز اهمیت در این تغییر کاربری بدون مراحل قانونی در این مسئله است که مالک می بایست بر اساس قانون مبادرت به تغییر کاربری زمین می کرده که این موضوع هنوز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد این موضوع در حال حاضر در دستگاه قضایی مورد بررسی قرار دارد و باید مالک این زمین نسبت به تغییر کاربری آن توضیح دهد.

مدیر کل منابع طبیعی استان در ادامه در مورد یک زمین حاشیه ای دیگر در این منطقه که امروز بوسیله افرادی دیگر در حال ساخت بوده، گفت: این مسئله را پیگیری خواهم کرد و اگر این منطقه در محدوده های زمین های منابع ملی باشد و فرد نسبت به ساخت و ساز آن بدون روال قانونی اقدام کرده باشد حتماً مورد پیگرد قرار خواهد گرفت.

زمین خواری های سیاه به دور از چشم مسئولان

حکمتیان در مورد آخرین روند این مسئله نیز گفت: این موضوع باید کارشناسی شود و مطابق نظرهای کارشناسی مراحل آن شود.

لازم به ذکر است بر اساس شوازمهد در یکی از مناطق تنگه سریز حد فاصل پل اول در منطقه ای بکر و در حاشیه رودخانه ساخت و ساز بوده که شواهد نشان می دهد، این مسئله بدون روال قانونی صورت گرفته است.

بر اساس قانون ساخت و ساز تا حریم 150متری رودخانه غیر مجاز تلقی شده و این موضوع در حالی صورت گرفته که این ساخت و ساز در 10متری رودخانه در حال ساخت بوده واین ساخت و ساز نیز با تخریب کوههای مشرف بر این منطقه صورت گرفته است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت زاگراس، تاریخ انتشار18 تیر 98، کدخبر: 132960، sobhezagros.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین