پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۹۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۷
خبر خوب این بود که بالاخره پرونده "جنگل های هیرکانی ایران" پس از 14 سال در یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید. حال خیلی ها می پرسند ثبت این جنگل ها چه فایده ای برای ما دارد و آیا در مدیریت آنها تغییری ایجاد می کند؟ مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی گلستان به این پرسش ها پاسخ داده است.

شعار سال: رمضانعلی قائمی مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی در استان گلستان گفت:« روند موجود مدیریت جنگل های هیرکانی، تاکنون مطلوب نبوده است و اکنون پس از ثبت این جنگل ها، مدیران استانی باید برای برنامه ریزی و رفع مشکلات این مناطق، بی وقفه و بیش از پیش تلاش کنند و اجازه تخلف ها، تصرف ها، ساخت وسازها و تخریب های گذشته را در این مناطق ندهند تا به تعهدمان به جهان برای مدیریت بهتر این مناطق، پایبند بمانیم.»

قائمی که تجربه نزدیک به نیم قرن تلاش و تحقیق در جنگل های هیرکانی و 10 سال مدیریت کارآمد در "پارک ملی گلستان" را در کارنامه خود دارد درباره انتظارهای جدید از آثار ثبت جهانی گفت:« واقعیت این است که وقتی یک اثر به ثبت جهانی می رسد قطعا انتظارهایی در سطح جهان، برای بهبود شرایط آن مناطق، ایجاد می شود که کشور مبدا باید به آن انتظارات و شاخص ها توجه کرده و بر اساس آن شاخص ها آن مناطق را مدیریت کند.»

او با تاکید بر اینکه حالا همه در برابر این اثر طبیعی جهانی مسوولیت دارند گفت:« هیچ کشور و دولتی حتی اگر جنگ رخ دهد حق ندارد این مناطق را بمباران کرده و یا به آنها حمله کند یا آسیب وارد کند و اگر این کار را انجام دهد یک "جنایت جنگی" مرتکب شده است و از سوی جهان، محکوم خواهد شد.»

مزایای ثبت هیرکان

قائمی معتقد است ثبت جنگل های هیرکانی ایران به عنوان میراث جهانی در یونسکو مزایایی بسیاری برای این ذخیره گاه های طبیعی دارد. از جمه این مزایا، مشارکت های علمی و عملی با دانشمندان جهان در زمینه های مختلف طبیعی است.

او می افزاید:« کمک های مالی و وام های جهانی، برای حفاظت و آموزش و باززنده سازی با هدف اصلاح شرایط موجود و حتی گردشگری استفاده خواهد شد و می توان در تمام سایت های جهانی با رعایت ضوابط، این برنامه ها را اجرایی کرد و افرادی تحت عنوان "توریسم جنگل" برای بازدید از این مناطق، تمایل خواهند داشت.»

مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی در گلستان همچنین گفت:« این آثار پس از ثبت جهانی، در عین حال در حیطه همان کشور هستند و هر گونه امتیاز و برتری در مالکیت کشور عضو است؛ اما در حمایت و کمک به این آثار، همه کشورها سهیم هستند. مانند شهر بم که وقتی در زلزله آسیب دید، بسیاری از کشورها مسوولیت بازسازی بخش های وسیعی از آن را به عهده گرفتند.

او افزود:« برای ثبت میراث های جهانی دو شاخص مهم میراث طبیعی و فرهنگی را داریم. در ایر 22 اثر فرهنگی از جمله تخت جمشید، برج قابوس، ارگ بم و ... به ثبت جهانی رسیده است. در بخش میراث طبیعی اما تاکنون توانستیم تنها یک منطقه "کویر لوت" در 1916 را به ثبت طبیعی برسانیم و اکنون "جنگل های هیرکانی" به عنوان دومین اثر طبیعی جهانی ایران، ثبت شده است.

مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی در استان گلستان یادآوری کرد:« این جنگل ها که بازمانده از دوران سوم زمین شناسی و عصر یخبندان هستند، ارزش های بسیار منحصر به فردی دارند و به دلیل مساحت قابل ملاحظه و ارزش های زیستی بالا در ایران، مورد توجه قرار گرفتند و ثبت شدند.»

قائمی در تشریح روند ثبت این جنگل ها در یونسکو گفت:« مطالعات اولیه برای مناطق فوق انجام شد و حتی "بنیاد سوکو" از آلمان به عنوان مشاور با برنامه همکاری کرد. پس از مطالعات اولیه، فعالیت های میدانی برای بازدید ارزیابان جهانی که معمولا در بخش طبیعت، از "اتحادیه جهانی حفاظت" IUCN استفاده می کند آماده شد و پس از مشخص شدن لکه ها، ارزیابان به ایران آمدند و پیاده وسواره، همراه با دوستانی از سه دستگاه محیط زیست، میراث وگردشگری و سازمان جنگل ها، از بخش های وسیعی از این حوزه ها بازدید کردند.»

مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی در گلستان افزود:« این سه سازمان زمینه را آماده کردند و بازدیدها انجام شد. نتیجه گزارش دوستان "اتحادیه حفاظت از طبیعت" به یونسکو این بود که جلسه ای را برای کشورهای درخواست کننده تشکیل دادند و چهل وسومین اجلاسیه یونسکو در جمهوری آذربایجان تشکیل شد و در 14 تیرماه، پرونده ایران باز شد و به تصویب رسید
تدابیر حفاظتی پس از ثبت
به گفته رمضانعلی قائمی، "ثبت جنگل های هیرکانی" در یونسکو جایگاه برتری از گذشته به مناطق ثبت شده بخشیده است. برای نمونه "پارک ملی گلستان" که پیش از این هم پارک ملی و هم "ذخیره گاه زیستکره جهانی" بود اکنون به درجات بالاتری از حفاظت رسیده است و تدابیر حفاظتی بعد از ثبت، بسیار متفاوت است.

او می افزاید:« اکنون در شمال کشور 15 لکه از مناطق جهانی را داریم که ارزش های آن بسیار بالاتر از ارزش های حفاظتی مرسوم، حتی پارک ملی است. بر این اساس، مدیران استانی باید برای برنامه ریزی و رفع مشکلات این مناطق، بی وقفه و بیش از پیش تلاش کنند تا وضعیت بهتری داشته باشند.»

مدیر پایگاه جنگل های هیرکانی در استان گلستان در ادامه تاکید کرد:« روند موجود مدیریت جنگل های هیرکانی، مطلوب نبود و اگر تحول به وجود نمی آمد اوضاع از این هم بدتر می شد. اکنون به دلیل حفاظت سازمان های جهانی، ما باید حفاظت مان را کامل تر کنیم؛ چرا که تحت نظارت جهانیان هستیم و باید هر حرکتی را بر اساس ضوابط مشخص شده برای این مراکز، انجام دهیم.»

قائمی ضمن تشکر از دست اندرکاران و مسوولان سازمان های میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست، جنگل ها ومراتع، جوامع محلی اطراف سایت، محیط بان ها و جنگل بان هایی که مشغول حفاظت بودند، محیط زیست شهرستان ها، تشکل های مردم نهاد، فرمانداران، دهیاران و شوراهای روستایی و دیگر افراد دخیل در بازدیدها وجلسات گفت:« کمک های مالی یونسکو برای حفاظت بهتر از این جنگل ها و منابع می تواند مفید باشد و بعدا تشکیلاتی شکل خواهد گرفت که واحدهای ارزیابی، واحد تحقیقات و ... کارها را سر وسامان دهد.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اسکان، تاریخ 16 تیر 98، کد مطلب: 21085: www.eskannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین