پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۱۰۴۷
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
چند روز پیش،عبدالعلی علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، آمار عجیب و غریبی از محتوای فضای مجازی ارائه کرد که بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار موضع گیری و اظهارنظر صحیح و اصولی از سوی علی عسگری شدند. او با بیان اینکه ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، گفته بود: «باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک بپرورانیم.»
شعار سال:وی در عین حال به هجمه فرهنگی سنگین دشمن اشاره و عنوان کرده بود «امروز در یک جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم و بیشترین هجمه علیه حجاب و عفاف مردمان این سرزمین است. ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک بپرورانیم.»

چند روز پیش، رئیس سازمان صدا و سیما، آمار عجیب و غریبی از محتوای فضای مجازی ارائه کرد که بسیاری از صاحب نظران و کارشناسان به این موضوع واکنش نشان دادند و خواستار موضع گیری و اظهارنظر صحیح و اصولی از سوی علی عسگری شدند. او با بیان اینکه ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، گفته بود: «باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک بپرورانیم.»

آماری که «عبدالعلی علی عسگری» از محتوای فضای مجازی ارائه کرد، باعث بیان انتقادات فراوانی شد. رئیس سازمان صدا و سیما این سخنان را در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی پویانمایی و برنامه‌های عروسکی تلویزیونی که با حضور بیش از هزار هنرمند از سراسر کشور در محل تالار انتظار کرمانشاه برگزار شد، بیان کرده و خواستار ارائه کارهای فاخر به ویژه برای جوانان، نوجوانان و کودکان شده بود.

علی عسگری تأکید کرده بود، «باید محتوای فیلم نامه‌ها را مهندسی و مدیریت کرده و فرهنگ ایرانی و اسلامی را از این طریق به نسل‌های آینده منتقل کنیم. بیانیه گام دوم انقلاب روح زمانه است و خیلی شیوا گذشته و آینده کشور را ترسیم کرده که باید از این بیانیه برای نوشتن فیلم نامه الهام گرفت.

وی در عین حال به هجمه فرهنگی سنگین دشمن اشاره و عنوان کرده بود «امروز در یک جنگ تمام عیار فرهنگی قرار داریم و بیشترین هجمه علیه حجاب و عفاف مردمان این سرزمین است. ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، باید بتوانیم در این شرایط با تولیدات پاک و سالم فرزندانمان را نجات داده و نسلی پاک بپرورانیم.»

برخی بودجه 1840 تومانی صدا و سیما را مورد اشاره قرار داده اند و با تأکید بر اینکه لازم است صداوسیما نقشش به عنوان رسانه ملی و یکی از بزرگترین نهادهای فرهنگی کشور را به درستی ایفا کند، به انتقاد از سخنان علی عسگری پرداخته اند. این طیف منتقدان تأکید دارند، هرچند آمار و ارقام ارائه شده از سوی رئیس سازمان صدا و سیما اشتباه است، یکی از نهادهایی که متولی فرهنگ سازی در خصوص بهره گیری از فضای مجازی است دقیقا بخشی است که رئیسش به مستهجن بودن این فضا انتقاد دارد.

پس از سال 88 و با دستور صریح مقامات عالی رتبه نظام بنا بر ضرورت و اقتضائات موجود بر شکل گیری معاونتی در صدا و سیما تحت عنوان معاونت فضای مجازی که تأکید شد، البته از همان زمان این بخش در صدا و سیما فعالیت خود را آغاز و بودجه هنگفتی را هم صرف آن کرده اند، بهتر است علی عسگری در این خصوص توضیح بدهد معاونت مذکور که امروز تلاش شده تحت عنوان یک سازمان معرفی شود، چه اقداماتی برای تولید محتوای غیرمستهجن، فرهنگ سازی برای استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی و سالم سازی آن انجام داده و چقدر در این راه موفق بوده است؟

برخی منقدان اصلاح طلب هم عنوان کرده اند که رئیس سازمان صدا و سیما یا در بیان 80 درصد یا به کارگیری واژه مستهجن دچار اشتباه شده است، چون این چنین فضا و چنین ابعادی با این فراوانی نمی تواند واقعیت داشته باشد. هرچند برخی هم گفته اند احتمالا علی عسگری در تعریف فضای نامناسب برای کودکان واژه را به صورت نامناسب به کار گرفته است و احتمالا منظور او از مستهجن فضای نامطلوب برای کودکان و نوجوانان بوده است.

یک فعال سیاسی اصولگرا هم به رئیس سازمان صدا و سیما که البته خود پیش از تصدی این عنوان، کرسی معاونت فنی این سازمان را بر عهده داشته، کنایه زده و در توییتی به حرف‌های وی نوشته: «آقای علی عسگری گفتند ۸۰ درصد محتوای فضای مجازی مستهجن است، کاش ایشان بگویند وقتی سیستمشان را استفاده می‌کنند، favorit مرورگر کامپیوترشان روی چه سایت‌هایی است؟ به قول صدا و سیمایی‌ها اشکال از فرستنده است نه گیرنده.»

هرچه هست، «عبدالعلی علی عسگری» به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما بخش مهمی از آنچه به آن انتقاد کرده است را در فرهنگ سازی، سالم سازی و ایجاد فضای مناسب برای سنین مختلف بر عهده دارد. طبیعتا اگر این سخنان از روی خود انتقادی عنوان شده باشد، باید به فال نیک گرفته شود، اما بهتر است مسئولان کشور برای بیان سخنان و بزرگ نشان دادن عمق برخی مشکلات دچار اغراق نشوند و آمار و ارقام و همچنین واژه ها را به صورت صحیح و در جای خود استفاده کنند.

شعار سال، بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:26تیر1398،کدخبر:۹۱۲۰۰۸،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین