پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۱۷۳
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
دنیای نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به اخبار این حواشی خواهیم پرداخت.

شعار سال: حاشیه اول این هفته نفتی‌ها را با اظهارات عجیب هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس آغاز می‌کنیم.
این نماینده مجلس از ورود نهادهای امنیتی به ماجرای همکاری عجیب یک مؤسسه نفتی با یک شرکت غربی به نام «دنا» خبر داد و گفت: این همکاری در ظاهر مربوط به پروژه بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است ولی در لوای این همکاری مشاوره‌ای، بخش مهمی از اطلاعات مراکز انرژی کشور در اختیار این شرکت آلمانی قرار گرفته است.
همچنین این نماینده مجلس اضافه کرد: بر اساس مستندات موجود، مدیر این شرکت آندرس کولمن نام دارد که سابقه همکاری با اسرائیل داشته است. سال‌ها پیش برنامه تبادل راهبران جوان اسرائیلی آلمانی اجرایی شد که کولمن نیز در این برنامه نقش مهمی داشته است.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریم اینگونه اقدامات عجیب است تصریح کرد: طبق اسنادی که وجود دارد، این شرکت به تمامی اطلاعات انرژی بویژه اطلاعات نیروگاهی دسترسی پیدا خواهد کرد که یک خطر بزرگ برای کشور است زیرا برق و شبکه توزیع برق اصلی‌ترین زیرساخت هر کشوری است که بسیار مهم به شمار می‌رود.
نکته ای که در این میان وجود دارد این است که باید دلیل این همکاری مشخص شود، آن هم در زمانی که به گفته مسئولان کشور، یکی از سرمایه‌گذاری‌های دشمنان در تضعیف نظام، دریافت اطلاعات دقیق از زیرساخت‌ها و مسائل محرمانه‌ای است که باید تحفظ بیشتری روی آن وجود داشته باشد.


حاشیه دوم این هفته با پشت پرده ماجرای توقیف کشتی ایرانی و حواشی آن پرداخته است.
به گفته کارشناسان، پس از ناکامی غربی‌ها برای صفر کردن صادرات نفت ایران، گام تضعیف ناوگان نفتکش ایران بود.
از همین رو گروگانگیری نفتکش‌های ایرانی در دستور کار برخی کشورهای غربی قرار گرفت و تلاش کردند تا با این اقدام، صادرات نفت کشور را متوقف کنند.
در واقع غربی ها بر یان باورند که، از آن‌جایی که نفتکش‌های ایران یک پایانه صادراتی شناور و مطلوب هستند که می‌توانند با راهکارهای مختلف، نفت ایران را به مشتریان برسانند، نبود چنین ابزاری در اختیار ایران میتواند صادرات نفت ایران در یک وضعیت بغرنج قرار می‌گرفت که خوشبختانه تا به امروز چنین اتفاقی رخ نداده است.
بعد از آغاز این ماجرا، اما امروز خبر رسید که این نفتکش پس نمایش اقتدار دریایی ایران در تنگه هرمز و توقیف نفتکش اخیر انگلستان که قرار بود از عربستان نفت دریافت کند، هپبنس ١ آزاد شد.
اقتدار ایران در آب‌های خلیج‌فارس نشان داد جمهوری اسلامی ایران اراده خود را عملی کرده تا عربستان بسرعت نفتکش ایران را آزاد کند.


حاشیه بعدی این هفته اشاره ای هم به ماجرای اختصاص یارانه کور در کشور اختصاص دارد.
به گفته رسانه‌ها ایران با پرداخت بیش از ۶۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ بیشترین یارانه انرژی را در جهان پرداخت کرده است. این آمار همچنین گویای آن است که میزان یارانه اختصاصی به مشتقات نفتی از جمله بنزین و گازوئیل در کشور جهش ۶۲ درصدی را تجربه کرده و ایران با جا گذاشتن عربستان در سال گذشته میلادی به جایگاه اول پرداخت یارانه کور رسیده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده: به دنبال تثبیت قیمت حامل‌های انرژی در ایران ظرف سال‌های گذشته، میزان یارانه اختصاصی در کشور مدام در حال افزایش بوده است. ایران در سال ۲۰۱۷ با پشت سر گذاشتن چین، رکورددار پرداخت یارانه انرژی در جهان شد.
این میزان پرداخت یارانه پنهان برای مصرف انرژی‌های فسیلی در حالی است که بر اساس آمار منتشر شده از سوی اوپک، کل درآمد ایران از صادرات نفت، گاز و مشتقات آن در سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ میلیارد دلار بوده است، بنابراین درصورتی که یارانه انرژی پرداخت نمی‌شد می‌توانست به صادرات اختصاص پیدا کند و درآمدهای نفتی کشور بیش از دو برابر میشد.


حاشیه آخر این هفته هم به تیتر عجیب یکی از روزنامه های سراسری کشور اختصاص دارد.
این روزنامه در گزارش تیتر یک خود با عنوان "کشتی‌های انگلیسی از ترس توقیف به تنگه هرمز نزدیک نمی‌شوند" نوشت: بعد از تهدیدهای تلویحی و صریح تهران مبنی بر این‌که دزدی دریایی انگلیسی‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند، تازه دردسرهای این «اقدام احمقانه » (به بیان روحانی، رئیس‌جمهور ) برای انگلیسی‌ها شروع شد. چنان‌که مقامات ایرانی هم هشدار داده بودند، اقدام لندن امنیت عبور و مرور دریایی را به خطر انداخته و برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که ناامنی دریانوردی زودتر از آن‌چه که انگلیس تصور می‌کرد، دامن‌گیر خود این کشور شده است.
در جای دیگری از این گزارش آمده: برخی گزارش‌ها ادعا کردند که بریتیش هریتیج هنگام خروج از تنگه هرمز توسط پنج شناور مسلح سپاه پاسداران محاصره شده است و این شناورها به نفتکش انگلیسی دستور داده‌اند تا در آب‌های ایران متوقف شود.
گرچه روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ادعای تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج ‌فارس را تکذیب کرد اما سی‌ان‌ان به نقل از دو مقام گمنام آمریکایی مدعی شد که ناوچه مونتروز که بریتیش هریتیج را اسکورت می‌کرده سلاح‌هایش را به سوی قایق‌های سپاه هدف گرفته و آنها را از نفتکش دور کرده است.سی‌ان‌ان حتی مدعی شد وزارت دفاع آمریکا توسط یکی از پرنده‌های خود (احتمالاً یک هلیکوپتر) فیلم این اتفاق را هم ضبط کرده، اما هنوز این فیلم را منتشر نکرده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت نفتی ها، تاریخ 30 تیر 98، کد مطلب: 16131: www.naftiha.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین