پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۳
حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروی» که در نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان حضور یافته بود، گفت : «سوالی را مطرح کرده اند که سوال خیلی هاست و اینست که چرا بودجه و خدمات به استان ها ارسال نمی شود؟ اجرای فرمان هفت ماده ای مقام معظم رهبری چه می‌شود؟».ایشان توضیح داد: ما هیچ بودجه ای را هم کم یا حذف نکردیم. بودجه امسال ما، دقیقا همان بودجه ای است که در سال 97 و در دوره تولیت جناب آقای رئیسی بسته شده است.
شعار سال:تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برخی سوالاتی که در مدت حضور او در این آستان مطرح شده است، توضیحات مهمی درباره ماموریت های این آستان و همچنین ادامه یا توقف برخی فعالیت ها ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلمین «احمد مروی» که در نخستین عهدواره ملی نهضت اجتماعی جوانان حضور یافته بود، گفت : «سوالی را مطرح کرده اند که سوال خیلی هاست و در شبکه های اجتماعی هم هست، این که چرا خدمات دفاتر استانی کمرنگ شده؟ چرا بودجه و خدمات به استان ها ارسال نمی شود؟ اجرای فرمان هفت ماده ای مقام معظم رهبری چه می‌شود؟».

وی در پاسخ به این سوال گفت : ما خدمات استانی را کمرنگ نکردیم، بنده از معاونت محرومیت زدایی آستان قدس در این باره سوال کردم و به من گفتند که سال گذشته و در دوره آقای رئیسی که بودجه سال 98 برای آستان قدس تصویب می شد، گفتند که ما خدمات استان ها را به چند استان و منطقه محروم محدود کنیم، یکی مشهد، یکی سیستان و بلوچستان و یکی هم نامشخص بود که بعدا مناطق سیل زده را در نظر گرفتیم. این تصمیمات و بودجه مربوط به سال قبل بوده است و ما هیچ تغییری در آن ایجاد نکردیم و هیچ بودجه ای را نبستیم.

وی ادامه داد: البته در شبکه های اجتماعی، تبلیغات بسیاری کردند و گفتند که از وقتی فلانی تولیت آستان قدس شده، همه چیز را تعطیل می کند و فقط مانده که درهای حرم را هم ببندد. اما توضیح این است که ما هیچ چیز را تعطیل یا کم نکردیم، البته دفاتر استانی فعلا فعالیت اش متوقف است تا بررسی شود و ببینیم بودن این دفاتر چقدر ضرورت دارد، چه کارهایی باید انجام دهد و آیا باید همان فلسفه تشکیل قبلی درباره این دفاتر مد نظر باشد یا خیر.

تولیت آستان قدس رضوی توضیح داد: ما هیچ بودجه ای را هم کم یا حذف نکردیم. بودجه امسال ما، دقیقا همان بودجه ای است که در سال 97 و در دوره تولیت جناب آقای رئیسی بسته شده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که پرسیده شده «چرا خدمات و بودجه آستان قدس به دفاتر استانی ارسال نمی شود؟» نیز گفت: در این باره یک بار با آقای رئیسی صحبت و به ایشان اعلام شد که این دفاتر برای آستان قدس هزینه داشته، اما ایشان گفتند خیر، هیچ هزینه ای نداشته، دفاتر استانی باید خرج خودشان را در بیاورند و ما نباید از آستان برای آن ها بودجه بفرستیم.

فرمان رهبری به طور کامل در حال اجراست

حجت الاسلام و المسلمین مروی درباره وضعیت اجرای فرمان 7 ماده‌ای رهبر معظم انقلاب نیز گفت: بنده با دقت مفاد فرمان مقام معظم رهبری را خوانده ام، چون مسئول اجرای آن هستم و باید بدانم چه کاری می خواهم انجام دهم. اول این که در این فرمان به استان ها اشاره ای نشده، دوم این که واژه «محرومیت زدایی» در حکم رهبر انقلاب برای تولیت آستان نیست. ایشان به سه نکته در این حوزه پرداخته اند، اول این که فرموده اند به زوار محروم رسیدگی کنید، به مجاوران محروم رسیدگی کنید، سوم این که در استان هایی که موقوفه دارید، بخشی از درآمد همان موقوفات را اگر مرتبط با وقف نامه است خرج نیازمندان کنید.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: بنابراین ما در استان هایی که موقوفات نداریم، هیچ مسئولیتی از ناحیه مقام معظم رهبری متوجه آستان قدس نیست. پس ما داریم طبق فرمان 7 ماده ای ایشان عمل می کنیم، ما به مجاوران محروم رسیدگی می کنیم، به زوار محروم رسیدگی می کنیم، در مناطقی هم که موقوفات داریم اگر مطابق وقف باشد به وظیفه مان عمل می کنیم.

وی تصریح کرد : این موضوع را شفاهی هم از رهبر معظم انقلاب سوال کرده‌ام و ایشان تایید کرده اند که فرمانشان همین بوده است.

تولیت آستان قدس ادامه داد : فرمان رهبری به طور کامل در حال اجراست، اما طبیعتا ما در آستان قدس جلوی برخی کارها را هم گرفته ایم. هر سال روزانه 12 هزار نفر افطاری داده می شد، این کار از نظر رسانه ای و روزنامه ای و عکس کار خیلی قشنگی است، سفره ای مفصل، بی نظیر در کشور، بله از نظر تبلیغاتی کارکرد داشت. اما بنده وضعیت مردم را بررسی کردم، به استان های سیل زده سر زدم و به این نتیجه رسیدم که اگر این 12 هزار افطار روزانه را به سه،چهار هزار نفر کاهش و آن را به سیل زده ها اختصاص دهیم اقدام مناسبی خواهد بود.

وی ادامه داد: درباره غذاهایی که توزیع می شد آمدند گفتند که این افطاری ها به فقرا و افراد محروم نمی رسد، خرید و فروش می شود، بعضی ها فیش های افطاری را تا 100 و 150 هزار تومان فروخته بودند. گزارش دادند تعدادی از این کارت های افطار در مناطق محرومی مثل قلعه ساختمان توزیع می شود، گفتیم آن فرد محروم وقتی بخواهد با پنج فرزندش به حرم بیاید، پول تاکسی که هیچ، پول اتوبوس  را دارد؟

تولیت آستان قدس در این بخش از صحبت های خود گفت : این را هم بگویم که متاسفانه این دو منطقه را به نام شهید رجایی و شهید بهشتی نام گذاری کردند، من هم عمدا همان نام سابق را برایشان به کار می برم، آیا جای بهتری نبود که نام این دو شهید را بر آن بگذارند؟ با اصلاح این کار، در 30 شب ماه رمضان در 30 نقطه مشهد، هر شب بین 1500 تا 2000 غذا در مناطق محروم توزیع کردیم، برای محرومانی که حتی پول آمدن به حرم با اتوبوس را هم نداشتند. هر شب هم حدود هشت هزار غذا ذخیره سازی کردیم که با این کار حدود شش میلیارد تومان جمع آوری شد، علیه ما هم جو زیادی درست کردند که اشکالی ندارد. این مبلغ و هرچقدر دیگر را که پس انداز شد خرج محرومان می کنیم.

تولیت آستان قدس خاطر نشان کرد: ما امسال 70 میلیارد تومان برای سیل زده ها کنار گذاشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که این پول را برای ایجاد اشتغال بگذاریم. وی افزود: آستان به محرومان می رسد، شتاب رسیدگی به محرومان را هم که در دوره آقای رئیسی بیشتر شده، البته در دوران مرحوم آیت ا... طبسی هم وجود داشت و من پرونده های مربوط به آن را نگاه کرده ام، حتما بیشتر می کنیم اما این کار هدفمند خواهد بود. برای ما ایجاد اشتغال مهم بود، حالا جایی هم اگر لازم باشد غذایی بدهیم که اگر ندهیم فردی تلف می شود، این کار را هم می کنیم، اما این که همین طوری غذا توزیع کنیم، خیر.

  تولیت آستان قدس گفت: ممکن است بگویید امام رضا(ع) خیلی پول دارد، اما خرج هم خیلی دارد. بیشتر حرف ها درباره پول های آستان قدس شایعه است.

وی ادامه داد : بیشتر حرف ها درباره پول های آستان قدس شایعه است. درست است، زمین و اموال داریم. اما در ذهن مردم طوری تبلیغات کرده اند، در شبکه ای مثل «من و تو» چنان آستان قدس را بزرگ کرده اند که انگار نصف ثروت آمریکا در این جاست. این قدر پول این جا نیست که فکر کنید همین طور دارد پول می ریزد. به طور قطع اگر هم این توان باشد به محرومان و مستضعفان می رسیم. مثلا اگر بخواهیم صحن جامع رضوی را با چادر مسقف کنیم که زوار درآفتاب نمانند و اذیت نشوند، 1200 میلیارد تومان خرج آن است و ما پیگیر اجرای آن هستیم. با شرایط موجود هم اکنون یک صدم 1200 میلیارد تومان لازم برای مسقف کردن صحن جامع را نداریم، مگر آن که املاک و زمین هایمان را بفروشیم.

وی گفت: با پول ضریح می شود حرم را اداره کرد؟ پول داخل ضریح خرج یک روز ما هم نمی شود. ما سالی یک میلیون کتب منتخب زیارت حرم چاپ می کنیم، 10 ها میلیون لیوان پلاستیکی و پلاستیک برای کفش تهیه می کنیم. قطعا دنبال آن هستیم که خرج کمتری داشته باشیم و تغییر رویه بدهیم اما شرایط این گونه است.

تولیت آستان قدس درباره محدودیت ثبت نام خادمیاران رضوی نیز گفت: 200 هزار نفر در نوبت خادمیاری هستند، اگر سایت را باز بگذاریم، یک میلیون نفر نام نویسی می کنند که مطمئنا همه این عزیزان ارادت به امام دارند، اما آیا می شود ما یک میلیون خادمیار داشته باشیم؟ اگر این کار را بکنیم دیگر جایی برای زائر نداریم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت24،تاریخ انتشار:17مرداد1398،کدخبر:455907،


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین