پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵
احمد مسجدجامعی به گم شدن مجسمه «ملک‌المتکلمین» از مشروطه‌خواهان اشاره کرده است ؛ موضوعی که شهرداری می‌گوید مربوط به حداقل ۲۵ سال پیش است.
شعارسال: احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران در اظهاراتی که به مناسبت گرامیداشت سالروز جنبش مشروطه‌خواهی داشت به میدان حسن آباد تهران پرداخت و گفت: ظاهرا مرمت این میدان در دست اقدام است. این میدان به نام و با تندیسی از ملک المتکلمین بوده که کاری از استاد صدیقی بوده است بعدها در اواخر پهلوی دوم تندیس منتقل شده به پارک شهر و بعدها در پارک شهر گم شده است. این نکته از موضوعات مهمی است که لازم است دستور داده شود کاری درباره آن انجام شود.

مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره جزئیات گم شدن این تندیس گفت: ساخت، نصب و جمع آوری مجسمه ملک المتکلمین مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است و اینکه موضوع مصادف با سالروز جنبش مشروطه خواهی توسط عضو شورای شهر تهران مطرح می‌شود، قابل تقدیر است.

موسوی در خصوص مختصات این مجسمه نیز ادامه داد: مجسمه ملک‌المتکلمین ۵۰ سال پیش توسط ابوالحسن خان صدیقی (سازنده مجسمه فردوسی) از جنس برنز و به ارتفاع سه متر ساخته و در وسط میدان حسن آباد نصب شده است.

وی درباره دلایل جمع آوری این مجسمه پیش از انقلاب اضافه کرد: شنیده‌ها حاکی است که محمدرضاشاه پهلوی از نصب این مجسمه در میدان ناراضی بوده و تمایل داشته که مجسمه خودش در نقاط مختلف شهر ساخته و نصب شود. مجسمه ملک المتکلمین پس از جمع آوری به انبار پارک‌شهر منتقل شده است اما از سرنوشت آن کسی خبر ندارد.

موسوی با بیان اینکه موضوع سرقت این مجسمه دست‌کم مربوط به ۲۵ سال پیش است به ایرنا گفت: متولیان مدیریت شهری از ۱۴ سال پیش به دنبال این مجسمه هستند تا دوباره در میدان حسن‌آباد نصب شود اما اثری از آن نیست.

معاون شهرداری تهران درباره مرمت مقبره ملک المتکلمین {مقبره شهدای مشروطه نزدیک میدان حسن‌آباد در محوطه بیمارستان لقمان (خیابان کارگر)‌} نیز گفت: از چندی پیش مرمت و بازسازی آرامگاه شهدای مشروطه توسط سازمان زیباسازی شروع شده است. این مرمت با مصوبه شورای شهر و دستور شخص شهردار در حال انجام است و می‌خواهیم پس از مرمت آن را به محیط شهری پایتخت برگردانیم و بازدید آن را برای عموم فراهم کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون چهار ستون و سقف آرامگاه شهدای مشروطه مرمت و احیا شده اما باتوجه به مشکلات اجرایی پیش‌بینی دقیقی برای پایان کار نداریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرنامه چمدان ، تاریخ انتشار: 15 مرداد 1398 ، کدخبر: _ ، www.chamedanmag.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین