پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۹۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اخبار منتشرشده درباره تخریب مقبره ملک المتکلمین را شایعاتی بی اساس خواند و تاکید کرد: بازسازی مقبره در دستورکار این سازمان قرار دارد و تاکنون اقدامات تملیکی خوبی دراین خصوص انجام شده است.

شعار سال:

گزارش میراث‌باشی از قبر ملک‌المتکلمین و جهانگیر خان صور‌اسرافیل

هیچ اتفاق جدیدی برای قبور شهدای مشروطه نیفتاده است

آخرین اخبار مربوط به قبر صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین این بود که اینجا از سوی شهرداری منطقه ۱۱تملک و در حال مرمت است.

مرمت‌ها از سال ۹۷ آغاز شد.سقف ستون‌دار مقبره‌ها هم مرمت شد.اما با این حال روند مرمت‌ها کند شد چرا که انتخاب پیمانکار دست کم دوبار با تعلل رو به رو شد.

انتخاب پیمانکار از طریق مناقصه روند طولانی و زمان‌بری دارد.با توجه به افزایش قیمت دلار و صعود قیمت‌ها، و متممی که برای افزایش قیمت پیمانکاری وجود ندارد. باید دوباره مناقصه برگزار و پیمانکار انتخاب شود که این روند اداری طولانی است.

هر چند در این بین برخی فشارهای بیرونی از سوی برخی مخالفان مرمت این گونه قبور را مزید بر علت می‌دانند.

 اما آنچه مشهود است این که هر چند اکنون مرمتی در بنا صورت نمی‌گیرد اما هیچگاه صحبت از تخریب این قبور یا تبدیل آن به پارکینگ در دوسال اخیر در میان نبوده است و شهرداری هم اعلام نکرده که مرمت را متوقف می‌کند.

شهرداری منطقه ۱۱ تا کنون قسمتی از سقف آرامگاه و دیواره‌ها را مرمت کرده و خانه‌ای را هم که در زیر‌ زمین آن پسر و عروس ملک‌المتکلمین به خاک سپرده شدند هم تملک کرده است.

حال امروز جمعه ۲۳ آبان وقتی راهی خیابان کمالی، خیابان مخصوص، بن‌بست شهید سیدمحمد ابراهیمی، چسبیده به یکی از ورودی‌های بیمارستان لقمان، می‌شویم، مقبره شهدای مشروطه را می‌توان دید با همان سقف مرمت شده و آجرهای دپو شده در یک گوشه. هیچ اتفاق جدیدی نسبت به قبل نیفتاده و تخریبی صورت نگرفته است.

اهالی محل هم هر گونه احتمال تبدیل این مکان به پارکینگ را رد می‌کنند. همچنان که کارکنان بیمارستان هم از چنین تصمیمی اظهار بی‌اطلاعی و تعجب می‌کنند.
آنها می‌گویند شهرداری قرار است این قبور را مرمت کند و صحبت از تخریب یا تبدیل آن به پارکینگ نیست.

به گزارش میراث باشی،آرامگاه «صوراسرافیل»، «ملک‌المتکلمین» و برادر او و قاضی ارداقی در حیاط خانه و مهدی ملک‌زاده فرزند ملک‌المتکلمین و همسرش خدیجه‌سلطان در زیرزمین خانه قرار گرفته بودند.

۱۶ سال پیش بود که این قبور در خانه‌ای قدیمی کشف شدند.

در گذشته خانه بزرگتر بود اما گفته می‌شود بعدها بیمارستان لقمان بخش‌هایی از آن را تصرف کرد آنقدر که دیگر جز حدود ۵۰ یا ۶۰ متر از این خانه که قبور در آن قرار دارند چیز دیگری باقی نماند.

در دهه ۹۰، نخستین بار احمد مسجد جامعی رییس وقت شورای شهر تهران با گروه تهرانگردی در سال ۹۲ از این قبور دیدن کرد و خواستار رسیدگی به وضعیت این قبور شد.او حتی به شوخی به خبرنگاران همراهش گفت این عاقبت روزنامه‌نگاری است!

بار دیگر در ایام نمایشگاه مطبوعات در آبان ۹۶ احمد مسجد جامعی و حجت‌الاسلام دعایی و نصراله آبادیان شهردار منطقه۱۱ و سید فرید قاسمی و امیدوار رضایی رییس بیمارستان لقمان با حضور خبرنگاران از این محل دیدن کردند و در آنجا اعلام شد که جلساتی با راه و شهرسازی برگزار شده و قرار شده تملک بنا توسط شهرداری منطقه ۱۱ و اجرای مرمت توسط سازمان زیبا سازی شهر تهران و حفاظت از آن از سوی میراث‌فرهنگی انجام شود.

بعدها پس از تملک ملک از سوی شهرداری منطقه ۱۱، مرمت این بنا از سال ۹۷ آغاز شد.

پس از به توپ بسته شدن مجلس و دستگیری سردمداران مشروطه، میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل و ملک‌المتکلمین دو روزنامه‌نگار مشروطه‌خواه از جمله کسانی بودند که نیروهای هوادار محمدعلی شاه آنها را کشتند و جسدشان را قزاق‌ها به خندقی بیرون از «باغشاه» انداختند. سپس دوستان‌شان شبانه اجساد آن‌ها را در همان خندق پشت دیوارهای باغشاه، یعنی در خیابان کمالی، خیابان مخصوص، کوچه‌ی شهید ابراهیمی فعلی دفن کردند و پس از پایان دوران استبداد صغیر، سنگ قبرشان را نصب کردند.

مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

پاسخ به خبری درباره تخریب مقبره ملک المتکلمین/ مشغول بازسازی هستیم
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اعلام کرد مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان زیباسازی شهر تهران، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اخبار منتشرشده درباره تخریب مقبره ملک المتکلمین را شایعاتی بی اساس خواند و تاکید کرد: بازسازی مقبره در دستورکار این سازمان قرار دارد و تاکنون اقدامات تملیکی خوبی دراین خصوص انجام شده است.

قبور ملک‌المتکلمین و صور اسرافیل در یک روز بارانی

برزین ضرغامی با تاکید بر اینکه تاکنون سه اقدام اساسی برای بازسازی و مرمت این مقبره انجام شده است، خاطرنشان کرد: در این مقبره، یک سرایدار به همراه خانواده اش بیش از پنجاه سال زندگی می کردند و حتی ادعای مالکیت بخشی از مقبره را داشتند که در آن ساخت و ساز انجام شده بود. در گام اول برای این خانواده محل مناسبی تهیه شد و سپس فضای اقامت سرایدار تخریب و به فضای مقبره افزوده شد.

وی افرود: بخش زیادی از مراحل مرمت و بازسازی قبرهای موجود در مقبره ملک المتکلمین به پایان رسیده و مراحل نهایی در دست اقدام است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: علاوه بر اقدامات فوق، شهرداری در راستای ایجاد دسترسی بیشتر و بهتر به مقبره، ساختمانی را همجوار با آن خریداری کرد و آن را بعنوان قلمرو به این مقبره تاریخی افزود.

ضرغامی با بیان اینکه اقدامات عمرانی بیمارستان لقمان هیچ گونه دخالتی در حریم مقبره ندارد، بیان کرد: همکاری و تعامل خوبی با مسئولان بیمارستان داریم و تاکنون چندین جلسه مشترک برگزار کرده ایم. حتی بیمارستان به تازگی اعلام کرده که حاضر است بخشی از فضای پارکینگ موتورسیکلت خود را برای الحاق به مقبره در اختیار بگذارد.

به تازگی تصاویری از فضای کارگاهی این مقبره در فضای مجازی منتشر شده است و گفته شده که این مقبره به مخروبه تبدیل شده است و در حال تخریب است.

قبور ملک‌المتکلمین و صور اسرافیل در یک روز بارانی

اینجا پارکینگ نمی‌شود

جمعه ۲۳ آبان ۹۹ گروه میراث‌باشی از نزدیک از قبور ملک‌المتکلمین و جهانگیرخان صوراسرافیل دیدن کرد.
هیچ اقدامی مبنی بر ساخت و ساز ، تعرض یا تخریب در این بنا دیده نمی‌شود.
اهالی محل و کارکنان بیمارستان هم ضمن تایید مرمت شهرداری منطقه ۱۱ در این مکان و توقف چندماهه آن اعلام کردند هیچ اقدامی مبنی بر احداث پارکینگ در این مکان را ندیده و نشنیده اند.
تحقیقات میراث‌باشی از شهرداری منطقه ۱۱ صدور هرگونه مجوز برای پارکینگ را این محل را هم تکذیب می‌کند.
تملک و مرمت این بنا از سوی شهرداری منطقه ۱۱ از سال ۹۷ آغاز شده و هم اینک با وقفه برای انتخاب پیمانکار روبه رو ست.

سعید فتوحی

تعداد بازدید : 30
علیرضا تابش، مشاور سابق رییس میراث فرهنگی، در پستی اینستاگرامی نوشت:

چند روز پیش گزارشی از وضعیت فعلی مرمت «مقبره شهدای قلم عصر مشروطیت»، در رسانه‌ها منتشر شد، این نامه‌ها مربوط به جلساتی است که پاییز و زمستان ۱۳۹۲ برای پیگیری موضوع برگزار شد، برخی از مستندات شبیه این گزارشات، می‌تواند روایت‌های امروزی را دقیق و تکمیل کند.

البته در کنار اقدامات شهرداری برای مرمت، وزارت میراث فرهنگی هم باید نظارت و پیگیری‌ها درباره روند موجود در این طرح را، جدی بگیرد.
مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

 

مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

مقبره ملک المتکلمین تخریب نمی شود بلکه بازسازی می شود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صبا، تاریخ انتشار:23آبان1399، کدخبر:137730،www.khabargozarisaba.com

شعار سال برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
امیدوارم این اتفاق که این ها میگن بیفته ولی طبق خبر های محلی ای که من دارم این ها قصد تخریب اون رو دارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین