پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۴
رئیس اسبق انجمن کوهنوردان معتقد است که دماوند در حال تخریب است و پناهگاه‌های زیادی به رستوران‌های مجلل تبدیل شده است.

شعارسال: عباس محمدی رئیس اسبق انجمن کوهنوردان  اظهار کرد: کوه دماوند به عنوان یک اثر طبیعی و ملی ثبت ملی در سازمان محیط زیست ثبت شده است. همچنین این کوه به دلیل چهره و چشم اندازی که دارد برای ایرانیان یک کوه مهم به حساب می آید. متاسفانه این کوه در حال تخریب شدن است. هزاران کوه نورد برای صعود به دماوند می آیند و از قسمت جنوبی دماوند صعود را آغاز می کنند که بسیار شلوغ است. پسماندها و فضولات انسانی کوه دماوند را تخریب می‌کنند. همچنین بخش زیادی از افراد که به کوه می آیند اصول اولیه را نمی دانند و آن را رعایت نمی کنند و با ریختن زباله محیط زیست را نابود می کنند.

او ادامه داد: از مشکلات دیگر که به محیط زیست دماوند آسیب می رساند فضولات انسانی است که هیچ سازمانی به آن اهمیت نمی دهد و تقریبا هیچ کس در رابطه با آن صحبت نمی‌کند. خجالتی وجود دارد که باعث شده امروز این مشکل جدی شود زیرا که فضولات انسانی برای منابع آب خطر آفرین است.

محمدی در مورد دیگر تخریب های صورت گرفته در کوه دماوند، به فرسایش خاک اشاره کرد و گفت: رفت و آمد زیاد در کوه باعث شده است که فرسایش خاک به وجود آید. از جبهه جنوبی افراد و کوه‌نوردان زیادی برای صعود به قله دماوند می آیند که این رفت و آمدها باعث افزایش خاک در قله دماوند می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکل دیگر تخریب کوه دماوند دریافت کم عوارضی از کوه نوردان از جبهه جنوبی و گوسفند سرا است، گفت: خیلی وقت قبل پیشنهاد داده شد که راه‌بندی درست شود و از کوه نوردان برای صعود وجه دریافت شود و اگر کوه نوردان با خود کیسه زباله به پایین کوه بیاورند بخشی از عوارض به آنها برگردانده شود. به اعتقاد من این فکر بسیار درست است و این ایده در کل دنیا جواب داده است. باید این راهبندها پول بیشتری بگیرند تا کوه‌نوردان جدی‌تر به این موضوع بپردازند. حال اکنون این ایده درست اجرا نمی شود.

او با تاکید بر اینکه باید عوارض ورودی کوه دماوند را بیشتر کرد، گفت: اگر این عوارض را زیاد نکنیم کوه نوردی به صورت شلخته وار صورت می گیرد و باید با افزایش عوارضی این رفت و آمد ها را کنترل کنیم.

رئیس اسبق انجمن کوه نوردان معتقد است که ارائه خدمات به کوهنوردان در کوهستان اشتباه است، گفت: به اعتقاد من نباید اصلا در کوه به کوه نوردان خدمات داد. متاسفانه پناهگاه‌هایی که ساخته شده بود اکنون تبدیل به رستوران های مجلل شده و در ظروف پلاستیکی به مردم خدمات داده می شود. زمانی که پول‌های زیادی از مردم گرفته می شود آنها ریختن زباله را حق خود می دانند و این باعث رفع مسئولیت از آوردن زباله خود به پایین کوه می شود.

او ادامه داد: همانطور که گفتم پناهگاه سازی اشتباه است و نباید کوه را تجهیز کنیم زیرا که باعث از بین رفتن محیط طبیعی کوهستان می‌شود و این پناهگاه ها هستند که باعث آلودگی و وجود موش شهری در کوهستان ها می شود.

وی در پایان گفت: فدراسیون باید خدمات را محدود کند و نباید اجازه دهد که آب را در ظرف پلاستیکی به محیط کوهستان بیاورند زیرا تپه هایی از زباله وجود دارد. همینطور باید فدراسیون الزاماتی برای کوه نوردان قرار دهد و بر بخش عوارض تاکید زیادی داشته باشد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:26مرداد1398 ، کدخبر: 98052311387: www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین