پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۹۷۶
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
صدای جیغ و التماس از حوالی خانه‌اش دور نمی‌شد، وقت و بی‌وقت از شوهرش کتک می‌خورد همانطور که در خانه پدری‌اش. می‌گفت از کودکی معتاد شده، پدرش عادت داشت در خانه 20 متری‌شان مواد مخدر مصرف کند و او هم که چاره‌ای جز نفس کشیدن نداشت! آخر هم که در ازای یک بسته کوچک مخدر به ازدواج مردی درآمد که دست کمی از پدرش نداشت...

شعار سال: زنان بدسرپرست عموما از حضور در خانواده خود رنج می‌برند. خانواده برای آنان معنی امنیت نمی‌دهد، معنی رفاه نمی دهد و آسایش خیلی وقت است که فراموش‌شان کرده است. خانواده‌هایی که جان و مال و روح و جسم‌شان را به یغما برده‌اند. این زنان اکثرا زنانِ همسران مردان معتاد، زندانی، مردان بیکار، مردان از کارافتاده بر اثر حوادث ناشی از کار و یا مردان ناسازگار هستند.

با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت این زنان علاوه بر رنج اقتصادی در معرض آسیب‌های گوناگون در محیط خانه و خانواده خویش هستند. این درحالی است که آمار جهانی حاکی از افزایش میزان خانوارهای زنان بدسرپرست نسبت به کل خانوارها در 30 سال گذشته است.

در کشور ما نیز زنان بدسرپرست طی 15 سال گذشته افزایش 5/2 درصدی داشته و در شرایط بسیار بدی روزگار خود را می‌گذرانند . این درحالی است که خانه‌های امن مختص این افراد تنها عنوان به دوش می‌کشد و باری از دوش این زنان برنمی‌دارد.

ناگفته نماند بالاترین آمار زنان بدسرپرست کشور را استان خوزستان و پس از آن تهران دارد. این آمارها گواه این است ما با آسیب جدی در کشور روبه‌رو هستیم و زنان ما به عنوان موجوداتی که به شکل ذاتی نیازمند حمایت و امنیت هستند گاهی حتی جایی برای خواب ندارند.

البته اگر قرار باشد که از مهمترین و دغدغه‌مندترین آسیب‌های وارده به این زنان صحبت کنیم باید نارسایی در برخی از قوانین، ناهماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط با زنان، مشکلات اقتصادی، فقر و اعتیاد را نام ببریم.

به نظر می‌رسد برای رفع مشکلات این قشر از جامعه نیازمند حمایت تمامی ارگان ها و سازمان ها هستیم تا به عنوان مثال با ایجاد اشتغال، مسکن، وام کم بهره و رسیدگی بهتر و بیشتر خانه های امن کشور اندکی از آسیب های این گروه از جامعه را کم کنیم.

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، در رابطه با مشکلات زنان و دختران بدسرپرست با خبرنگار برنا به گفت‌وگو نشست؛

اعتیاد جزو 5 اولویت کشور در مسائل اجتماعی

سیدحسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، با بیان اینکه اغلب زنان بدسرپرست به دلیل اعتیاد از خانواده و جامعه طرد شده‌اند گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، اعتیاد جزو 5 اولویت کشور در مسائل اجتماعی است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های اعتیاد این است که زن و مرد نمی‌شناسد اما تاثیرات اجتماعی آن‌ها در این دو گروه متفاوت‌تر است چراکه جامعه ما با اعتیاد مردان بیشتر از اعتیاد زنان کنار می‌آید.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه اطلاعات درستی از تعداد زنان بدسرپرست کشور در دسترس نیست عنوان کرد: زنی که درگیر اعتیاد می‌شود، پذیرش اجتماعی از او دور شده و در نتیجه دیگر جایی در میان خانواده و دوستان و جامعه نخواهد داشت.

عدم پذیرش جامعه دومین عامل بدسرپرستی زنان

موسوی چلک در ادامه افزود: طبیعتا در چنین شرایطی احتمال بروز آسیب‌های اجتماعی در زنان افزایش یافته و پس از اعتیاد، عدم پذیرش از سوی جامعه صدمه بزرگی برای این زنان است که در نهایت منجر به انزوا و افسردگی خواهد شد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات این زنان برای تامین مواد مخدر مجبور به تن فروشی، سرقت و سایر جرائم اجتماعی می‌شود.

حمایت بهزیستی از دختران بدسرپرست یا بدون خانواده

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در خصوص دختران بدسرپرست زیر 18 سال گفت: در این خصوص باید قاضی تشخیص به بدسرپرستی فرد دهد تا در نهایت به بهزیستی معرفی شود. این درحالی است که این افراد بر حسب شرایط در مراکز مختلف بهزیستی نگهداری و حمایت می شوند.

وی ادامه داد: برای دختران بدسرپرست قاضی بسته به شرایط خانواده او حکم موقت یا دائم را می‌دهند و این موضوع تعیین کننده نگهداری این افراد در مراکز بهزیستی است. اگر فرد به هر دلیل خانواده‌ای نداشته باشند یا خانواده آن‌ها شرایط مناسبی را برای نگهداری از فرزندشان داشته باشند تا زمانی که زنده هستند می‌توانند در خانه بهزیستی بمانند و از حمایت دولت برخوردار شوند.

اورژانس اجتماعی بهترین راه حمایت از زنان بدسرپرست

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در پایان اورژانس اجتماعی را بهترین راه حمایت از این گروه از افراد دانست و گفت: اورژانس‌های اجتماعی این امکان را دارند که افراد را به شکل تک به تک مورد حمایت قرار داده و به مراکز درون سازمانی مرتبط وصل کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 26 مرداد 98، کد مطلب: 884778: www.borna.news


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین