پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
کد خبر: ۲۲۹۳۶۵
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
حضور تعداد زیادی رسانه خبری ذیل یک نهاد بزرگ علمی- آموزشی ،همواره مورد نقد بوده و هست . نقدی که ورای شیوه تامین مالی این رسانه ها از دانشگاهی متکی به شهریه ، به جهت گیری های احتمالی سیاسی آن اشاره داشته و حساسیت دارد. از دکتر طهرانچی انتظار می رود که بعد از مطالعه متن حاضر و با نگاهی مشفقانه، اقدام به دنباله گیری سیاست ادغام رسانه های مختلف، در قالب یک رسانه واحد و متمرکز نمودن و ماموریت دهی صرفا علمی به آن کنند.
شعار سال : در برداشتی ساده ، می توان نشریات و رسانه های مورد نیاز در حوزه های علمی ، آموزشی و تحقیقاتی کشور را، به چند دسته علمی- پژوهشی ، علمی- ترویجی و ترویجی- اطلاع رسانی تقسیم بندی کرد.، با فرض صحت این تقسیم بندی عامه فهم ، می بایست انتظار داشت که نهادهای علمی نظیر دانشگاه ها بر اساس نوع ،سطح و میزان نیازمندی های خود، سرمایه گذاری های لازم را روی راه اندازی و توسعه این گونه رسانه ها بعمل آورند.
در واقع با توجه به مشخص بودگی و شفافیت نسبی حدود و ثغور فعالیت های دانشگاهی ، به راحتی می توان به کم کاری های احتمالی و یا از خط خارج شدگی و فعالیت های افراطی مراکز دانشگاهی و پژوهشی در توسعه و گسترش تعداد، ساختار و دامنه فعالیت رسانه های منتسب، پی برد. گزارش حاضر ، با این مقدمه ، قصد ورود و تحلیل چرایی وجود کاروان رسانه های خبری در دانشگاه آزاد را دارد.

شنیده ها و شایعات حکایت از هزینه های چندین ده میلیاردی مخارج رسانه ای در دانشگاه آزاد اسلامی دارد. مخارجی که مستقیما از جیب دانشجو برداشت شده و متاسفانه بعضا می تواند تعبیر درست یا نادرست به هزینه کرد سلیقه ای ، غیر ضروری و کم اولویت و یا حتی انحراف از رسالت یک مرکز علمی و دانشگاهی و هزینه کرد سیاسی، شود. بررسی سوابق و مستندات موجود نیز نشان دهنده انتقادات زیاد وارد بر رسانه داری کاروان گونه دانشگاه آزاد اسلامی ، خصوصا رسانه های خبری این دانشگاه دارد.

با توانمندی ها و قابلیت های مجموعه رسانه ای دانشگاه آزاد بیشتر آشنا شوید
دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مجموعه‌ های بزرگ آموزشی-پژوهشی موجود در کشور بوده که ورای نقدهای زیاد وارد بر آن ، در بسیاری از شهرها دارای مراکز فعال است . برخی از مراکز این دانشگاه و برخی از رشته های فعال در آن، بسیار ممتاز بوده و نقد وارده را نباید به حساب زیر سوال بردن کل دانشگاه و نادیده گرفتن نقاط قوت آن و چشم بستن بر تغییر رویکرد فعالیتی و مدیریتی، خصوصا در دوره جدید گذاشت . تغییر رویکردی که احتمالا مسیر دانشگاه را به سمت توانمندی بیشتر و ممتاز شدگی آتی، هموارتر خواهد نمود. 
طبق مستندات بیان شده در ویکی پدیا ، دانشگاه آزاد دارای سه مجله ای.اس.ای ، 79 مجله علمی-پزوهشی و علمی- ترویجی وزارتین و ۱۶۰ مجله علمی-عمومی است . در کنار این توانمندی رسانه علمی ، مجموعه رسانه‌های خبری دانشگاه آزاد یعنی خبرگزاری‌های آنا ، باشگاه ایسکانیوز و همچنین روزنامه های فرهیختگان و آفرینش قرار داشته و دارند. همچنین می بایست اشاراتی به سایت روابط عمومی دانشگاه آزاد هم داشت .
شاید به همان اندازه ای که توانمندی دانشگاه آزاد در توسعه رسانه های علمی قابلیت تحسین و تقدیر داشته باشد، به همان میزان باید به دنبال چرایی دنباله گیری توسعه رسانه های خبری توسط این دانشگاه بود. سوال این است که آیا این تعداد رسانه برای دانشگاهی که از پول دانشجوها اداره می‌شود، لازم است؟ کاردکرهای آنها چه تفاوتی با یکدیگر دارد؟ فعالیتی که به درست یا غلط، توسط برخی از افراد، تعبیر به رسانه داری کاروان گونه(در مقابل اصطلاحاتی همانند رسانه داری زنجیره ای، شبکه سازی ارتباطی از رسانه ها و ....) شده است. 

انتقادات وارد بر رسانه داری کاروان گونه در دانشگاه آزاد اسلامی:
نقدحضور غیر قابل توجیه این حجم خبرگزاری، پایگاه، روزنامه و ...،زیر مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی، نقد جدید امروز و دیروز نبوده و بالغ بر یک دهه ، منتقدان مختلف به اشکال گوناگون ، این مسئله را زیر سوال برده اند. بعنوان نمونه و در ادامه متن، به برخی از مصادیق نقد رسانه ای موجود ، اشاره می شود.

*** خبرگزاری دانشجو (SNN) در آذرماه 1393 در خبری با عنوان رسانه دانشگاه آزاد در خدمت یک جریان خاص نوشت(انعکاس متن نامه اعتراض آمیز جمعیت دانشجویان حامی عدالت اسلامی به رئیس دانشگاه آزاد وقت) : 

همانگونه که مطلع هستید هر رسانه دارای وظایفی مشخص و هدفدار است، رسانه‌ها بر اساس هدف گذاری و نوع تاسیس به رسانه‌های مستقل و وابسته تقسیم می‌شوند، بر همین اساس رسانه‌های وابسته بر اساس وظایف حرفه‌ای و تعیینن شده باید سعی کنند در راستای منافع عام دستگاه متبوع خود اقدام به آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در سطح جامعه کنند. اما اگر اقدامی بر خلاف ذات رسانه اتفاق افتاد نشان می‌دهد رسانه وابسته از اهداف اصلی خود فاصله گرفته است و مسیر منحرفی را پیش رو دارد، در همین زمان است که جریان‌های نامرتبط و بعضا سیاسی و جناحی این رسانه را دستاویز منافع خود قرار می‌دهند.

آیا درست است رسانه وابسته به دانشگاه آزاد که با شهریه دانشجویان فعال شده ، در خدمت جریانی خاص قرار بگیرد؟ چرا رسانه تحت مدیریت دانشگاه که با پول مردم اداره می‌شود و باید در اختیار دانشگاه باشد به یک باشگاه سیاسی و جناحی اصلاح‌طلبان رادیکال تبدیل شده و مواضع این طیف تندرو و منفعت طلب را منعکس می‌کند؟ چرا اتاق فکر رسانه‌ای دانشگاه آزاد باید با کمیسیون منتخب رسانه‌های اصلاح طلب برگزار شود؟ آیا بهتر نبود هزینه‌های نجومی که برای اداره اینگونه خبرگزاری‌ها و اتاق فکرها پرداخت می‌شود، در نقاط مناسب‌تر و برای ارتقاء وضعیت رفاهی، فرهنگی و آموزشی همه دانشگاه هزینه شود؟ آیا بهتر نبود این خبرگزاری‌ها در راستای بهبود وضعیت رفاهی و فرهنگی خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اعم از دانشجو، اساتید و کارمندان قدم بردارند؟

*** تفسیر و تحلیل عزل یکجا و یک شبه مدیران سه رسانه خبری تحت پوشش دانشگاه در خرداد 1396: 
یکی از مدیران سابق با توجه به جریان عزل دفعی و همزمان مدیران سه رسانه خبری تحت نظر دانشگاه آزاد ، معتقد بود که انتصاب مدیران جدید و همگرا با نوع گرایشات فکری و توسعه ای مدیران ارشد یک مجموعه را باید از حقوق مسلم آنان دانست، اما عزل های یکجا و به اصطلاح فله ای، یکباره و هجمه ای مدیران ارشد رسانه های خبری تحت پوشش یک مجموعه، چه چیزی را به ذهن مخاطب القا می کند؟ چرا ، مدیران مجلات علمی -پژوهشی دانشگاه در عرض یک هفته، یک ماه یا یک فصل ، تغییر نکردند؟ بنظر می رسد که درون و بیرون این داستان،کاملا مشخص باشد.
همانگونه که ملاحظه می شود و می توان استنتاج نمود، وظایف و کارکردهای محول شده به این رسانه ها برای مدیران دانشگاه می بایست، بیشتر از حوزه انعکاس اخبار و اطلاع رسانی های علمی،آموزشی و پژوهش بوده باشد. چرا که در غیر این صورت، این حجم حساسیت ، اولویت و عجله در عزل و نصب، معنا پیدا نمی کرد.

*** انصاف نیوز در بهمن ماه 1397 در خبری با عنوان چرا دانشگاه آزاد این همه رسانه دارد؟ نوشت( نقد حسین نقاشی مدیر اسبق روابط عمومی شورای شهر تهران و عضو سابق شورای سردبیری ایسکانیوز دانشگاه آزاد) :
رسانه‌های دانشگاه آزاد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و نهایتا یک رسانه برای دانشگاه آزاد کافی است. این انتقادات، انتقادات جدیدی نبوده و از دوره های پیشین هم مطرح است. چنانچه رسانه های خبری دانشگاه آزاد را رصد کنیم، متوجه می‌شویم دانشگاه آزاد به عنوان یک مجموعه‌ علمی و پژوهشی که از پول مردم اداره می‌شود، به این تعداد رسانه نیازمند نیست و در واقع پرتال روابط عمومی دانشگاه آزاد باید وقایع را اطلاع‌رسانی کند و حداکثر یک روزنامه و یا سایت اینترنتی داشته باشد که مطالبی با محوریت  اخبار دانشگاه آزاد، هیات رییسه، معاونین و واحدهای دانشگاه آزاد و چیزهای این چنین را در خود جای دهد و یا اینکه یک خبرگزاری کفایت می‌کند. از طرف دیگر، متاسفانه رسانه‌های دانشگاه ، فقط اخبار دانشگاه را پوشش نمی‌دهند بلکه در حوزه‌های سیاسی، بین الملل، اجتماعی که هرکدام سرویس و زیر سرویس‌هایی دارند ، هم کار می‌کنند.
در ابتدا باید ضرورت یک رسانه‌ای که خروجی‌ در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و اطلاع رسانی دارد برای مجموعه‌ای دانشگاهی و پژوهشی درک کنیم، حتی اگر هم بپذیریم، باز ‌هم محل تردید است. مثل این است که دانشگاه تهران یک خبرگزاری داشته باشد. هرچند ایسنا به عنوان مجموعه‌ جهاد دانشگاهی وجود دارد. اما برخی در همین هم تردید دارند که چرا یک مجموعه‌ علمی و پژوهشی به یک خبرگزاری عمومی نیاز دارد؟ و حتی اگر این اصل را هم بپذیریم، باز یک رسانه کافی است.

*** پاسخ رضا واعظی مدیر مسئول ایسکانیوز به نقد حسین نقاشی درباره‌ تعدد رسانه‌های دانشگاه آزاد (با عنوان ، «تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل» ) : 
آنا خبرگزاری رسمی دانشگاه آزاد اسلامی است. ایسکانیوز، پایگاه خبری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران است. isca در واقع مخفف باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران است. بیس و ساختار باشگاه، دانشجویی است و کارکردهای دیگری از جمله در حوزه آموزش دارد. مثلا به زودی باشگاه مهارت ایجاد خواهد شد تا دانشجویان حوزه‌ رسانه که کم هم نیستند در سراسر کشور در این باشگاه آموزش عملی ببینند و مهارت آموزی عینی داشته باشند. همانند مدرسه مهارت حقوق که چند روز قبل آغاز به کار کرد. باشگاه به دنبال توانمندسازی نشریات دانشجویی، شناسایی استعدادها و… است. ترویج و تقویت ژورنالیسم علمی مبتنی بر نیازهای کشور از اهم برنامه‌های رسانه های دانشگاه آزاد است . 

*** ........ .

سخنی مشفقانه با ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی ،جناب آقای دکتر طهرانچی :
تغییرات کمی و کیفی در پیش گرفته شده در دوره مدیریتی دکتر طهرانچی در دانشگاه آزاد اسلامی ، قابل انکار و کتمان نیست. تغییراتی که به قضاوت بسیاری از اهالی علم و خبرگان دانشگاهی و مدیریت و سیاستگذاری علمی کشور، تغییرات تعالی بخش و امیدوار کننده خواهد بود. اما در کنار تعریف از توانمندی ها، می بایست بشکلی شفاف و منصفانه اقدام به نقد و ارایه پیشنهاد نمود.
- جناب طهرانچی عزیز ، تحلیل جهت گیری های فعلی و آتی رسانه ای زیر مجموعه دانشگاه آزاد با تحلیل توامان سوابق مدیران و سرپرستان رسانه های مورد اشاره و انطباق آن با سوابق مدیرکل های محترم دانشگاه ، روسای محترم امور رسانه و ارتباطات و در نهایت سلیقه فعالتی ریاست محترم وقت ، به راحتی قابل تحلیل است. پس نیازی به توجیه و استدلال آوردن در خصوص اهمیت و ضرورت حضور این رسانه ها نیست. آیا بنظر شما تحلیل ماتریسی سلیقه های چهار رئیس فعلی و قبلی دانشگاه( میرزاده ، نوریان، رهبر، طهرانچی) ، با توانمندی ها و سوابق روسای فعلی و قبلی امور رسانه و ارتباطات (ظهوریان، اسکندری،توانگر) و ارتباط آن با توانمندی ها و قابلیت های روسا و سرپرستان فعلی و قبلی ایسکانیوز(حبیب زاده ، واعظی،خلفی زاده )، آنا (جمشیدی ،احمدوند،کربلایی ، خلفی زاده) و فرهیختگان (عابدی،مازندرانی،عقیلی،ایمانجانی) ، کار دشواری است؟ آیا تحلیل این تعاملات و ارتباط بخشی آنها با رویدادهای سیاسی و وضعیتی کشور و پیش بینی جهت گیری های آتی، کار سختی است؟ 
حتی می توان بر اساس وزن مدیریتی ، همگرایی ها و افتراقات، به راحتی در خصوص میزان اهمیت و اولویت این رسانه ها، نزد مدیران ارشد دانشگاه ، اظهار نظر کرد.
پاسخ تمامی این موارد خیر است. لذا از آن برادر فرهیخته و مدیر ارشد مجموعه دانشگاهی ، انتظار می رود که بشکلی بی طرفانه و بدور از تعصبات و منفعت ها، به تداوم فعالیت یا عدم تداوم فعالیت این حجم از رسانه در ذیل یک مرکز آموزشی ،پژوهشی و در کل علمی کشور ، نگاه کنند.
- جناب دکتر طهرانچی عزیز، افکار عمومی طالب است که بداند ، هزینه سالیانه هر یک از این رسانه ها چقدر بوده و به چه میزان برای دانشگاه آزاد هزینه دارد. دانشگاهی که بخش زیادی از بودجه آن از شهریه دانشجویان تامین می شود. لطفا در فرآیند محاسبه هزینه ها، هزینه های مکان در اختیار، وسایل و تجهییزات و زیر ساخت را هم منظور کنید.
- برخی از صاحب نظران بیان کرده اند که دانشگاه آزاد به زودی از رسانه داری مستقیم فاصله گرفته و در لوای شرکت های دانش بنیان تحت پوشش خود و سهامداری در این شرکت ها، این کار را ادامه می دهد، خواهشمندیم در خصوص صحت یا عدم صحت این ادعا نیز توضیحات لازم را بیان دارید.

در پایان ، ضمن اعتراف به ضرورت حضور و تائید توانمندی های علمی مجموعه معظم دانشگاه آزاد اسلامی ،توفیق بیش از پیش این مجموعه عظیم شان را با مدیریت خوب دکتر طهرانچی و دکتر ولایتی آرزو داریم و مصرانه بازاندیشی مدیریتی در خصوص ادغام مجموعه رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی، در یک رسانه واحد اولویت دار و متمرکز بر حوزه علمی کشور را تقاضامندیم.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال 


اخبار مرتبط
برچسب ها: کاروان رسانه ای دانشگاه آزاد ، آنا ، خبرگزاری آنا ، دانشگاه آزاد اسلامی ، رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی ، ایسکانیوز ، ضرورت فعالیت رسانه ای دانشگاه آزاد ، هزینه رسانه های دانشگاه آزاد اسلامی ، ادغام رسانه های دانشگاه آزاد ، چالش رسانه های دانشگاه آزاد ، گرایشات سیاسی رسانه های دانشگاه آزاد ، جهت گیری رسانه های دانشگاه آزاد ، روزنامه فرهیختگان ، فعالیت علمی رسانه های دانشگاه آزاد ، بودجه رسانه های دانشگاه آزاد ، مجتبی توانگر ، صالح اسکندری ، علاالدین ظهوریان ، حسین منوری ، حسین حبیب زاده ، رضا واعظی ، مرتضی خلفی زاده ، سید وحید عقیلی ، محمد امین ایمانجانی ، محمدامین ایمان جانی ، مریم جمشیدی ، یاسر احمدوند ، حسن کربلایی ، میرزاده ، علی محمد نوریان ، رهبر ، طهرانچی ، مدیران دانشگاه آزاد ، شائبه رسانه سیاسی ، روزنامه آفرینش ، پاسخگویی دانشگاه آزاد ، چالش دانشگاه آزاد ، تامین هزینه از شهریه ، پرداخت هزینه از شهریه دانشجویان ، نقد نشریات دانشگاه آزاد ، تعداد نشریات دانشگاه آزاد ، کیفیت نشریات دانشگاه ، موضوع نشریات دانشگاه آزاد
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
1
با ماتریسی که در متن بیان کردید، خیلی حال کردم. نویسنده حتما در داخل دانشگاه آزاد حضور دارد که اینقدر اطلاعات ریز توی دست دارند
ناشناس
Germany
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
2
از جیب ما دانشجوهای بدبخت پولش رو میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
1
0
اگه آماری که به نقل از ویکیپدیا روایت شده، درست باشه، بنظرم باید 30 الی 40 میلیارد تومان، هزینه سالیانه این رسانه ها بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
1
کاش این پولا خرج آموزش و تجهیز حمل و نقل دانشگاهها بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
منظورت اتوبوس علوم تحقیقاته
مهدي موسوي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
بسيار عالي
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
1
0
نویسنده مقاله خیلی زرنگه. بشکلی کاملا هیدن، سیاسی نوشته
محمد
United States of America
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
1
0
ایسکانیوز که هیچ هزینه ای نداره چون برا دانشجوها است. بالاخره کلی رشته های خبرنگاری داره باید اینو داشته باشه

آنا و فرهیختگان هم یادگار اصلاح‌طلبا و دوره مرحوم هاشمی هستند. فکر کنید تعطیلی هر کدام از اینها نان چن خانواده رو آجر می کنه.

همه هزینه های اینا رو دانشگاه نمیده. خودشون آگهی می گیرن مثل رسانه های دیگه.
رسانه ها با نصف حقوق کارمندای دانشگاه کار می کنن و استخدامی و مزایا ندارن. یا کمترین حقوق و بدبختی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین