پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۹۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد کرده‌اند تا نام مفاخر و مشاهیر مشهور کشور در تقویم رسمی کشور ثبت شود؛ مشاهیری که هنوز آمار دقیقی در دست نیست که نام، زندگی و شخصیت برجسته‌ی کدام‌شان را دست‌کم در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گنجانده‌اند تا آن‌ها شاید با نام‌شان آشنا شوند؟

شعارسال :به شورای فرهنگ عمومی پیشنهاد کرده‌اند تا نام مفاخر و مشاهیر مشهور کشور در تقویم رسمی کشور ثبت شود؛ مشاهیری که هنوز آمار دقیقی در دست نیست که نام، زندگی و شخصیت برجسته‌ی کدام‌شان را دست‌کم در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان گنجانده‌اند تا آن‌ها شاید با نام‌شان آشنا شوند؟

به گزارش ایسنا، به دنبال ایجاد «خانه-موزه فارابی»، فیلسوف و دانشمند بزرگ ایرانی به مناسبت هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد اودر ترکیه شبه‌هایی مبنی بر احتمال مصادره این شخصیت به نام دو کشور ترکیه و قزاقستان مطرح شد، در این میان اعلام اقداماتی که تا کنون نهادهای متولی فرهنگ کشور برای حفاظت از نام مشاهیر ایرانی مطرح شده، توسط برخی نهادها درخواست شده بود.

فرهاد نظری - دبیر کمیته ملّی حافظه جهانی یونسکو - درگفت‌وگو با ایسنا توضیح می‌دهد: نخست باید درباره‌ی فارابی تکلیف این موضوع را روشن کنیم که چه چیزی باید ثبت شود، چون قرار نیست، شخص فارابی ثبت شود.

او با تاکید بر این‌که معمولا ثبت به منظور حفاظت انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: شخصیت‌هایی که در قید حیات نیستند یا باید نام‌ آنها ثبت شود که از نام‌شان حفاظت کنیم، یا از میراث‌شان. اگر باید از میراث علمی و ادبی و میراثی دانشمندی حفاظت کنیم یا خانه، کتاب‌ها یا سنتِ به جای مانده از او یا میراث ناملموس خاصی او را که قابل ثبت و حفاظت است، ثبت کنیم.

وی با بیانِ لزومِ انجام برخی کارهای دیگر درباره‌ی شخصیت‌های ارزشمند کشور می‌گوید: یونسکو با برگزاری مراسم‌ گرامیداشت در این زمینه تا کنون اقداماتی را انجام داده است، این نوع اقدامات در حیطه‌ی کاری کمیسیون ملّی یونسکو در تهران است، نه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و سازمان میراث فرهنگی.

او با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با موالی‌زاده - دبیر شورای فرهنگ عمومیِ - و ارائه‌ی پیشنهاد ثبت نامِ مفاخر و مشاهیر بزرگ ایران در تقویم رسمی کشور، ادامه می‌دهد: به عنوان مثال «خواجه رشیدالدین فضل الدین همدانی» وزیرِ دانشمندی که تا کنون دو کتاب از او در برنامه حافظه جهانی به عنوان میراث فکری بشری ثبت شده است، یا کتاب «المسالک و الممالک» اصطخری در دو فهرست جهانی «منطقه‌ای» یعنی آسیا و اقیانوسیه و «فهرست حافظه جهانی» ثبت شده است که این موارد نشان می‌دهد آن‌ها از نمونه‌های اعلای میراث فکری بشری هستند که فقط متعلق به ایران نیستند. این در حالی است که هیچ نامی از شخصیتی مانند اصطخری در تقویم نیست، بنابراین پیشنهاد کرده‌ایم که نام این نوع از افراد که آثارشان به تائید یونسکو و فهرست میراث فکری بشر رسیده، در تقویم رسمی کشور درج شود.

مدیر کل سابق دفتر ثبت آثار تاریخی، با اشاره به اقداماتی که می‌توان برای معرفی بیشتر مشاهیر ایران در کشور انجام داد، بیان می‌کند: به عنوان مثال بانک مرکزی می‌تواند تصویر این مفاخر را روی اسکناس‌های مختلف ثبت کند، یا تمبر این دانشمندان چاپ شود یا آموزش و پرورش در برنامه‌ی درسی خود، فصل‌هایی را به این‌ مشاهیر اختصاص دهد، هر چند اطلاع ندارم که در کتاب‌های درسی از کل دوره‌ی ابتدایی و راهنمایی و دبیرستان نامِ کدام یک از مشاهیر مطرح و معروف‌مان وجود دارد.

نظری تاکید می‌کند: تا امروز فهرست «همراهی با گرامیداشت مفاخر، مشاهیر و رویدادها» نامِ ۳۵ نفر از مشاهیر ایرانی را در فهرست جهانی پیشنهاد کرده که ثبت شده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار5 شهریور 98، کدخبر: 98060502749،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین