پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۱۹۸
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
نقاش و طراح پارک ساعی در آستانه 90 سالگی همچنان در انتظار تحقق آرزویی است که از 45 سال قبل همراهش بوده، اما نه تنها وعده ساخت خانه موزه‌اش عملی نشده بلکه نام کوچه محل زندگی‌اش هم تغییر نکرده است.
شعارسال: نقاش و طراح پارک ساعی در آستانه 90 سالگی همچنان در انتظار تحقق آرزویی است که از 45 سال قبل همراهش بوده، اما نه تنها وعده ساخت خانه موزه‌اش عملی نشده بلکه نام کوچه محل زندگی‌اش هم تغییر نکرده است.
 
تغییر نام کوچه محل زندگی حسین محجوبی هم به دیگر خواسته‌های او، که عبارت‌اند از تاسیس بنیاد و خانه موزه، اضافه شده و با وجود وعده‌هایی که داده شده مسکوت باقی مانده است.
 
حسین محجوبی سال 1309 در لاهیجان متولد شد. او در دانشگاه معماری فضای سبز خواند و علاوه‌ بر طراحی پارک ساعی، بر اجرای ساخت پارک‌های ملت و نیاوران هم نظارت داشت. او در نقاشی هم بیشتر با منظره‌هایش شناخته می‌شود.
 
محجوبی مهرماه امسال در آستانه 90 سالگی در میان هم‌نسلان و اطرافیانش حاضر شد تا چهل و پنجمین سال تاسیس خانه محجوبی را به همراه رونمایی از تندیس و جشن امضای کتاب «روزگار محجوب» جشن بگیرد.
 
این نقاش 45 سال است که در کوچه هجدهم خیابان بخارست، در منزل، آتلیه و گالری‌اش زندگی می‌کند؛ منزلی که قرار است به خانه موزه تبدیل شود و گرچه آبان‌ماه سال 97 هادی مظفری، مدیرکل هنرهای تجسمی، در دیدار با محجوبی گفت: «محجوبی بر آن است تا در منزل خود که در آن سکونت دارد موزه‌ای راه‎اندازی کند که در این کار همراه او خواهیم بود»، هنوز این قول‌ها عملی نشده است.
 
کوچه‌ای به نام یک نقاش
 
به وعده راه‌اندازی موزه، باید تغییر نام کوچه محل زندگی او را هم اضافه کرد که به گفته سعید محجوبی، طراح گرافیک و فرزند حسین محجوبی، امسال از سوی مسئولان پیشنهاد شد: «اوایل امسال که به دنبال تاسیس بنیاد حسین محجوبی بودم، نامه‌ای از سوی وزیر ارشاد به جناب آقای حناچی، شهردار تهران، ارجاع داده شد با این مضمون که در منزل پدرم آثار هنری زیادی وجود دارد و بیش از 40 سال در این مکان زندگی کرده است. بنابراین شهرداری از توان خود در جهت اینکه چنین مکانی برای آیندگان حفظ شود و موزه‌ای در زیرمجموعه بنیاد حسین محجوبی تاسیس شود استفاده کند.»
 
او ادامه می‌دهد: «در تابستان امسال آقای کاظمی مشاور شهردار به همراه آقای ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی از خانه محجوبی بازدید کردند و گفتند که نام خیابان تغییر کند.»
 
سعید محجوبی سپس به موافقت با این موضوع اما با تغییراتی اشاره می‌کند: «ما به جای تغییر نام خیابان، پیشنهاد کردیم نام کوچه هجدهم به حسین محجوبی تغییر کند و بن‌بستی هم که منزل پدر در آن قرار دارد، به بن‌بست اول تغییر نام دهد. آنها نیز قبول کردند. حتی آقایان حق‌شناس و مسجدجامعی که عضو شورای شهر تهران هستند از این مساله اطلاع دارند، اما تاکنون تغییر نام صورت نگرفته است.»
 
چهار دهه انتظار برای تبدیل یک خانه به موزه
 
او در مورد وضعیت راه‌اندازی خانه موزه محجوبی می‌گوید: «ایده ساخت خانه موزه محجوبی به 45 سال قبل که پدرم این مکان را به عنوان منزل، آتلیه و گالری دائمی انتخاب کرد، برمی‌گردد. در آن زمان هنوز تاسیس خانه موزه‌ها یک کار فراگیر نبود، اما ایده او با دوران انقلاب و جنگ و... مصادف شد. البته پدرم پیگیری‌هایی انجام داد که تا مراحل صورت‌جلسه هم پیش رفت. در 2 سه سال اخیر هم ما تلاش کرده‌ایم این مکان را به خانه محجوبی تبدیل کنیم.»
 
محجوبی بازگو می‌کند که پدرش از فروردین سال 53 در این منزل ساکن است و ادامه می‌دهد: «در صورت‌جلساتی که برای پیگیری به منظور تاسیس موزه و بنیاد انجام شده، هدف این بوده است که شهرداری ملک را به قیمت روز بخرد و به همراه تعدادی از تابلوها و بخشی از وسایل شخصی پدر در موزه نمایش دهند. در واقع سازمان زیباسازی مامور این داستان است، اما تاکنون این اتفاق هم صورت نگرفته.»
 
محجوبی در ادامه می‌گوید در حدود 700، 800 تابلوی نقاشی از پدرش باقی مانده است که مربوط به تمام دوره‌های کاری او هستند، بخشی از آنها گنجینه خانواده محسوب می‌شوند و تعدادی هم قرار است در اختیار خانه موزه محجوبی قرار گیرد.
 
او در پایان عنوان می‌کند که در صورت اجرایی نشدن وعده‌های مربوط به ساخت بنیاد و خانه موزه محجوبی طرح دیگری در ذهن دارد: «اگر تا یکی 2 سال آینده این ملک از سوی شهرداری به موزه تبدیل نشود، قصد داریم با به‌روزرسانی و تغییراتی، آن را به یک مکان فرهنگی تبدیل کنیم تا در نهایت هدفی که پدرم سال‌هاست در ذهن دارد اجرایی شود و ملک را به صورت یک مجموعه فرهنگی همراه با گالری، کافه کتاب، سالن اجتماعات و... درآوریم.»
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از پایگاه خبری تحلیلی  اعتماد آنلاین  ،تاریخ انتشار:  13 اسفند 1398،کدخبر:  389906 ، www.etemadonline.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین