پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۲۹۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۶
طرح روستاهای بدون بیکار، چراغ سبز آغاز ریشه‌کنی بیکاری از مناطق روستایی به عنوان مراکز اصلی تولید و قلب تپنده توسعه اقتصادی کشور از سوی دولت است.

شعار سال: اگرچه دولت تدبیر و امید با اجرایی کردن پرداخت تسهیلات اشتغال گامی بلند به سوی کاهش بیکاری در مناطق روستایی برداشتهاست اما این بار با پیش بینیطرح«روستاهای بدون بیکار» عزم خود را برای ریشه کنی بیکاری در روستاهای هدف جزم کرده است.

این طرحکه با پرداخت تسهیلات اشتغال،حمایت از متقاضیاندر زمینه مشاوره، بازاریابی و به طور خلاصهبرنامه‌های متنوعی ار تولید محصولتا فروش همراه خود دارد تاکنون در ۷۰ روستای ایران اجرا شده و تا پایان امسال این تعداد به بیش از ۱۰۰ روستا خواهد رسید.

مسئولان صندوق کارآفرینی امید که اجرا کننده این طرح هستند، می‌گویند: شناسایی ظرفیت های منحصر به فرد روستاها، افراد جویای کار، آموزش و چگونگی اجرای طرح های اقتصادی و پیدا کردن بازارهای هدف از بخش های مختلف طرح روستاهای بدون بیکار است.

براساس آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما هم اینک ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون ایرانی در روستاها زندگی می‌کنند.

هر چند در گام نخست انقلاب یا به عبارت دیگر چهل سال اول عمر پربرکت نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات ارزنده ای برای توسعه زیرساخت های روستایی کشور انجام شد اما مهاجرت تعداد زیادی از روستائیان به شهر نشان داد که رونق زندگی روستایی نیازمند توجه به این اشتغال مردم این مناطق است.

کارشناسان امور اجتماعی برای کاهش مشکلات کلان شهرها از جمله آلودگی هوا، حاشیه نشینی، مشاغل کاذب و آسیب‌های اجتماعی ،رونق زندگی در روستاها را موثر می دانند.

کهگیلویه و بویراحمد با یکهزار و ۷۰۰ روستای دارای سکنه از جمله استان هایی است که جمعیتروستاییآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی کاهش یافته است اما بررسی های کارشناسان نشان می دهد اگر زیرساخت‌های زندگی در این مناطق ایجاد شود ساکنان روستاهایی که به شهرها مهاجرت کرده اند ترجیح می دهند به روستا برگردند.

روستائیان هم اکنون بیش از ۴۴ درصد جمعیت این استان را تشکیل می‌دهند .دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش‌های زیادیرا برای ماندگاری جامعه هدف در روستاها انجام داده‌اند که در برخی مناطق مهاجرت معکوس شهرنشینان به روستاها را در پی داشته است.

دیدگاه تولیدکنندگان و کارشناسان

یک کارمند بازنشسته که پس از سال ها زندگی در شهر حالا به روستای امامزاده جعفر گچساران برگشته است و با احداث یک گلخانه تولید گل های زینتی زمینه اشتغال شش نفررا فراهم کرده ، می گوید: در حال حاضر به دلیل پرداخت تسهیلات روستایی عشایر شرایط اشتغال در روستاها بسیار آسان تر از شهر است.

خسرو کارگر که هم اکنون با تولید ۴۰۰ نوع گل زینتی یکی از بزرگترین نمایشگاه های دائمی گل جنوب کشور راایجاد کردهاظهار داشت: تا همین چند سال پیش تنها نام چند گل را می دانستم اما به دلیل علاقه و شرایط خوب توانستم این واحد تولیدی را راه اندازی کنم.

وی بیان کرد: در حالی که تا همین چند سال پیش مردم مناطق روستایی در جست و جوی کار به شهر مهاجرت می کردند اما الان شرایطی ایجاد شده تا حتی افراد جویای کار شهری می توانند در روستاها صاحب شغل شوند.

یک فعال اقتصادی معتقد است: در صورت اجرا شدن طرح روستایبدون بیکار در تعداد بیشتری از روستاها می توان به اثرگذاری بیشتر این طرح در رونق تولید در روستاها امیدوار بود.

نرگس احمدی افزود: روستاهای استان با توجه به تنوع آب و هوایی و فرهنگی ظرفیت های فراوانی برای رونق تولید و اشتغال دارد اما برخی از کارجویان راهکارهای ایجاد طرح های اشتغالزا و فروش محصولات تولیدی را ندارند که این مشکلات در روستاهای بدون بیکار حل شده است.

کاهش نرخ بیکاری در روستاهای کشور

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوریبه تازگی در گچساران گفت: نرخ بیکاری در روستاهای کشور از ۸.۲ درصد در سال ۹۶ به۷.۹ درصد در سال جاری کاهش یافته که نشان دهنده کاهش سه دهم درصدی در دو سال گذشته است.

محمد امید با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای به بخش اشتغال روستایی دارد اضافه کرد: ۱۵۰ هزار فرصت شغلی از سال گذشته تاکنون برای روستائیان کشور ایجاد شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغالاین تعداد افراد در مناطق روستایی کشور پرداخت شد.

امید اظهار داشت: ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی برای اشتغال روستاییان اختصاص داده شده که تا پایان سال جاری به روستایان پرداخت خواهد شد.

وی تصریح کرد: با پرداخت این میزان تسهیلات فرصت شغلی برای اشتغال بیش از ۳۰۰ هزار نفر روستایی فراهم می شود.

امید گفت: از این میزان تسهیلات اشتغالزایی بیش از ۱۰ درصد معادل ۱۸ میلیارد ریال در قالب سرمایه در گردش بهنواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر پرداخت خواهد شد.

وی ابراز کرد: اشتغال در روستاها در رفع معضل بیکاری، افزایش میزان تولید و افزایش سرمایه ملی موثر خواهد بود.

امید افزود: با ایجاد این تعداد شغل نرخ بیکاری در مناطق روستایی چهار تا پنج درصد کاهش می یابد.

وی بدون اشاره به آمار گفت: نرخ اشتغال در روستاهای کشور نسبت به سال ۹۶ ، ۲۰ درصد افزایش داشته است.

امیدتصریح کرد: این میزان تسهیلات با سود چهار تا ۶ درصد با بازپرداخت ۹ ساله در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.

طرح های در حال اجرا در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت:طرح های هر روستا یک محصول، روستاهای بدون بیکار و صندوق خرد زنان روستایی از جمله برنامه های این صندوق برای گره گشایی از مشکلات بیکاری در روستاهای این استان است.

ارسلان حسن پور اظهار داشت: باغچه جلیل به عنوان پایلوت طرح روستای بدون بیکار در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده است.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال ۱۳۷۳به این روستا اظهار داشت: با تشخیص کمیته برنامه‌ریزی و با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی قرار است این طرح در روستای مذکور اجرایی شود.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بر اساس این طرح کارشناسان صندوق کارآفرینی امید در روستای باغچه جلیل مستقر و در مورد اجرای کسب و کارهای کوچک به اهالی مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهند و سپس برای پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت به متقاضیان برنامه‌ریزی خواهد شد.

حسن پور ابراز داشت: با توجه به شرایط اقلیمی روستای بن زرد برای تحقق هر روستا یک محصول، این روستا به دهکده زعفران تبدیل خواهد شد که تاکنون با حمایت صندوق کارآفرینی هفت مزرعه کشت زعفران در این روستا ایجاد شده است.

حسن پور اظهار داشت: طرح هر روستا یک محصول از سال ۱۳۹۶ تاکنون در روستای سربیشه از توابع گچساران نیز شروع شده و در سال ۱۳۹۷ بیش از ۶۰ فقره تسهیلات اشتغال کوچک به هنرمندان صنایع دستی این روستا پرداخت شده است.

وی پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا، برنامه‌ریزی برای بازاریابی از برنامه‌های در دست اجرا برای تبدیل این روستا به دهکده صنایع دستی است.

وی اجرای صندوق‌های خرد زنان در روستاهای شاخص شهرستان‌های باشت، کهگیلویه وچراماز دیگر برنامه‌های شده بر اساس توانمندی‌های هر منطقه برای تحقق اشتغال پایدار است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این راستا طرح دامپروری در شهرستان بهمئی شروع شده است که تاکنون ۱۵ فقره تسهیلات در این زمینه به متقاضیان پرداخت شده است.

حسن پور عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در بخش‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است..
وی بیان کرد: حمایت از کسب و کارهای کوچک با توجه به زودبازده بودن از برنامه‌های دولت برای رونق تولید و کارآفرینی است.
حسن پور بیان کرد: صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته بین چهار استان برتر کشور بر اساس سهمیه پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر بود.

وی گفت:این صندوق از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون هشت هزار و ۵۰۸ فقره تسهیلات اشتغال با یکهزار و ۷۰۰میلیارد ریال اعتبار پرداخت کرده است.

ارسلان حسن پور بیان کرد: این صندوق هم اکنون آماده پرداخت تسهیلات اشتغال تا سقف ۴۰ میلیارد ریال برای هر طرح اشتغال زاست.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمدتصریح کرد: میزان تسهیلات پرداختی صندوق کارآفرینی استان در دولت تدبیر و امید نسبت به دولت های قبل ۳.۵ برابر شده است.

وی ابراز داشت:۴۸۳ میلیارد ریال اعتبار از ابتدای سال گذشته تاکنون از محل تسهیلات اشتغال روستایی و عشایر این صندوق در استان به متقاضیان پرداخت کرده است.

حسن پور گفت:این میزان تسهیلات برای اجرای ۸۳۸طرح اقتصادی پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه میزان اعتبار ابلاغ شده به صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد از محل تسهیلات روستایی و عشایر ۶۴۶ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال بوده افزود: بخش عمده ای از اعتبارات جذب شده است.

مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید استان در بخش های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنعت و معدن، کشاورزی و فناوری اطلاعات، ورزش و خدمات پرداخت شده است.

اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه وبویراحمد در سال گذشته با پرداخت افزون بر ۲۱۳ میلیارد تومان با پیش بینی حدود ۶هزار فرصت شغلی در سطح استان و کارنامه ای درخشان جزو پنج استان برتر کشوری در زمینه اعطای تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری کشور شد.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، برنامه و تمرکز اصلی این نهاد حاکمیتی و نظارتی و البته با پیگیری و تاکید استاندار کهگیلویه وبویراحمد امسال بیشتر بر راستی آزمایی این ۶ هزار فرصت شغلی پیش بینی شده و همچنین تبدیل آنها به اشتغال پایدار خواهد بود.

پروانه نیک مرام یادآور شد:از مجموع بیش از ۱۲ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایر در کشور سهم تخصیصی استان کهگیلویه وبویراحمد ۲هزار و۹۱۰ میلیارد ریال بود که تاکنون بیش از ۷۱درصد آن جذب و پرداخت شده است.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد ۱۷.۷ درصد در سال ۱۳۹۵ بوده که در سال ۱۳۹۶ با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در بهار امسال با یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۱.۳ درصد رسید.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قراردارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 6 شهریور 98، کد مطلب: 83451063: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین