پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۸۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
سید امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تونل برفی ازنا به شماره ۵۷۳ در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.
شعار سال: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: تونل برفی ازنا به شماره ۵۷۳ در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شد.

سید امین قاسمی روز پنجشنبه با اعلام این خبر افزود:  در راستای اجرای تبصره ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین نامه اجرایی آن مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ هیات وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی، پرونده ثبت تونل برفی ازنا تهیه و به دفتر ثبت آثار و حفظ و احیا میراث طبیعی و معنوی ارسال شد.

وی اظهار داشت: پس از طی تشریفات قانونی، مراتب ثبت این اثر در فهرست آثار طبیعی کشور به شماره ۵۷۳ به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

تونل برفی ازنا در منطقه اشترانکوه معروف به آلپ ایران قرار دارد و این روزها میزبان گردشگرانی است که از گرما به منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می‌برند.

این شگفتی بی‌نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال‌های متمادی در اشترانکوه است؛ دره‌ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن‌های سهمگین درون آن، توده‌ای از برف تشکیل می‌شود و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف‌ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می‌آید.

برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته‎کوه سر به فلک کشیده‌ای که با ۱۳ قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

از دل این رشته‎کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان وجود دارد، زمانی که به تونل برفی می‌رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها گوشتان را نوازش می‌دهد، آب روانی که تونلی به عرض ۱۰ متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال‌ها ایجاد کرده است.

با وجود تونلی که تا بالای سراشیبی دره، امتداد یافته است، اگرچه احتمال ریزش برف وجود دارد اما اکثر گردشگران از داخل تونل دیدن می‌کنند و با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می‌یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می‌کند.

طول این تونل بالغ بر ۸۰۰ متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین ۵٫۲ تا ۳ متر است، از این تونل برفی فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان بازدید کرد و برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفت و حدود ۲ ساعت را پیاده روی کرد.

چگونه به تونل برسیم؟

برای رسیدن به تونل برفی ازنا باید ابتدا به استان لرستان شهر ازنا سفر کنید. سپس ۲۵ کیلومتراز شهر ازنا به سمت دامنه اشترانکوه پیش بروید و در ادامه یک ساعت و نیم از کنار رودی زلال با انواع گیاهان دارویی عبور کنید. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان از ازنا با اتومبیل رفت و حدوداً ۳۰ دقیقه نیز پیاده‌ روی کرد. در واقع مسافت پارک خودروها تا تونل برفی یک ساعت پیاده روی دارد.

به دلیل قرار گرفتن تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات گردشگری در منطقه وجود ندارد و با ابن حساب اغلب افراد طبیعت گرد و تورهای علاقمند برای بازدید، گردشگران این جاذبه طبیعی هستند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:22شهریور1398،کدخبر:83473272،www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
بهترین فصل برای بازید از این تونل فصل بهار و تابستان می باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین