پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۵۰۱۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۸
رئیس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویی ایران گفت: در حال حاضر شرایط سفر در کشور بسیار سخت است و هزینه بردار است و به هیچ شکی نمی‌وان از رونق گردشگری در شرایط حال حاضر حرف زد. با شرایطی روبرو هستیم که مردم توان اقامت در مراکز اقامتی همچون هتل‌ها و یا حتی مسافرخانه‌هایی که در سطح شهرها وجود دارد را ندارند.

شعارسال: رئیس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویی ایران گفت: در حال حاضر شرایط سفر در کشور بسیار سخت است و هزینه بردار است و به هیچ شکی نمی‌وان از رونق گردشگری در شرایط حال حاضر حرف زد. با شرایطی روبرو هستیم که مردم توان اقامت در مراکز اقامتی همچون هتل‌ها و یا حتی مسافرخانه‌هایی که در سطح شهرها وجود دارد را ندارند.

 گردشگری یکی از مباحثی است که در دو سال اخیر به دلیل نوسانات اقتصادی همواره دستخوش تغییراتی شده و مشکلاتی را نیز برای افرادی که عزم سفر می‌کنند به وجود آورده به شکلی که میزان سفرهای داخلی و سفرهای خارجی توسط گردشگران ایرانی به خارج از کشور کاهش یافته است. البته این نکته نباید فراموش شود که آمارها حکایت از افزایش سفرهای داخلی دارد اما باید دانست نوع سفرها تغییر کرده است، به شکلی که مدت اقامت‌ها کاهش یافته و افراد نهایتا برای یک الی دو روز قصد سفر به مکانی را می‌کنند.

در این خصوص گفتگویی را با رحیم یعقوب‌زاده، دکترای حرفه‌ای در حزوه گردشگری و رئیس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویی ایران داشتیم.

گردشگران ایرانی که به خارج از کشور مسافرت می‌کردند پس از گرانی ارز به صنعت گردشگری کشور تزریق نشدند

یعقوب‌زاده در ابتدای این گفتگو به موضوع گردشگران ایرانی که به خارج از کشور مسافرت می‌کردند پرداخت و گفت: پس از کاهش قیمت ارز در کشور بسیاری از افراد عطای سفرهای خارجی را به لقای آن بخشیدند و تصمیم گرفتند میزان این سفرها را در طول سال کمتر و یا به طور کلی از عزیمت به کشورهای خارجی خودداری کنند، در این زمان بود که انتظار داشتیم گرداشگران داخلی که به خارج از کشور سفر می‌کنند از این موضوع اجتناب کرده و به مقاصد گردشگری و جاذبه های داخلی تزریق شوند اما متاسفانه به این شکل نبود و بنا به این دلیل که مقاصدی درست برای افراد تعیین نشد و هیچ دستگاه متولی نیز در این خصوص برنامه‌ریزی لازم را انجام نداد تا از ظرفیت های داخلی به صورت صحیح و درست استفاده شود، هیچ سودی در این راستا نصیب گردشگری داخلی نشد.

او ادامه داد: اگر برنامه‌ای صحیح در این راستا وجود داشت و دستگاه‌های متولی امر گردشگری در کشور و دولت به‌عنوان اصلی‌ترین متولی به صورت دقیق به این مبحث می‌پرداختند و برنامه‌ای صحیح را تهیه و تدوین می کردند، طی دو سالی که گذشته به راحتی می‌توانستیم از ظرفیت‌های داخلی استفاده کنیم و رونقی بیش از پیش را به امر گردشگری در کشور دهیم.

سفرها افزایش یافته اما اقامت‌ها کمتر شده است

این کارشناس گردشگری در ادامه در خصوص تغییر نوع سفرها در کشور، بیان کرد: متاسفانه در شرایطی هستیم که نوع سفرها به شکلی جدی تغییر کرده به طوری‌که افزایش سفرها را شاهد بودیم اما مدت اقامت‌ها کاهش یافته است برای مثال در گذشته خانواده‌ای که قصد عزیمت به مکان و یا شهر دیگری را داشت برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس سفری 5 الی 6 روزه انجام می‌دانند اما در شرایط حال حاضر این سفرها به 2 الی 3 روز کاهش یافته و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند سفرهای درون استانی داشته یا به استان‌های مجاور بروند.

یعقوب‌زاده افزود: باید بدانیم در حال حاضر شرایط سفر در کشور بسیار سخت و هزینه‌بردار است و به هیچ شکلی نمی‌توان از رونق گردشگری در شرایط فعلی حرف زد. با شرایطی روبرو هستیم که مردم توان اقامت در مراکز اقامتی همچون هتل‌ها و یا حتی مسافرخانه‌های سطح شهرها را ندارند، در نتیجه چادرنشینی مسافران در معابر اصلی شهرها افزایش یافته و یا سفرهای یک روزه بدون اقامت در شهر مقصد مسافرت باب شده است.

برای رونق گردشگری باید مقاصد جدید به مسافران معرفی شود

رئیس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویی ایران در پاسخ به این سوال که برای رونق گردشگری در کشور باید چه کاری انجام داد؟ گفت: دولت و دستگاه‌های متولی امر گردشگری در این خصوص باید قبل از هرچیزی برنامه‌ای جامع و صحیح را تدوین و به مرحله اجرا برسانند و سیاستگذاری لازم را با لحاظ کردن شرایط مردم انجام دهند تا آنان نیز بتوانند به سفر بپردازند و از مناظر کشور دیدن کنند.

این کارشناس ادامه داد: باید سیاستگذاری که در این راستا صورت می‌پذیرد متناسب با شرایط حال حاضر کشور و وضعیت اقتصادی مردم و درآمد آنان باشد و همانند کشورهای خارجی که بر اساس وضعیت معیشت و حقوق مردم شرایط گردشگری در کشورشان را فراهم می‌کنند در ایران نیز به همان شکل باشد.

یعقوب‌زاده تاکید کرد: رسانه‌ها و دستگاه‌هایی که در زمینه فرهنگ‌سازی گردشگری اثرگذار هستند باید با معرفی باقی مکان‌های کشور که تقریبا هزینه‌های نسبتا کمتری را دارند، کمک شایانی به بخش گردشگری کنند. اگر نگاهی به آمارهایی که در خصوص سفر خانوارها وجود دارد بیندازیم شاهد این موضوع خواهیم بود که مردمان استان‌های مرکزی کشور قسمتی عظیم از سفرهای خود را معطوف به سفر به نواحی شمالی کشور می‌کنند و اولین اولویت آنان برای هر سفری مناطق شمالی کشور است و از دیدن باقی مناطق کشور محروم خواهند شد در حالی که شاهد هستیم میزان هزینه‌ها در این قسمت کشور گاهی بسیار بالاست و افراد با همین هزینه‌ها که در شمال کشور انجام می‌دهند می‌توانند به راحتی به ناحیه‌ای دیگر از کشور که ناشناخته است مسافرت کنند.

از گردشگران داخلی غافل شده‌ایم

رئیس مرکز گردشگری علمی، فرهنگی دانشجویی ایران در خصوص نقش گردشگری خارجی و سرمایه‌گذاری برای جذب این گردشگران و غافل شدن از گردشگران داخلی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از شرایط برای جذب گردشگران خارجی در حال آماده سازی است و این تفکر که زمینه‌سازی جذب گردشگر خارجی ورود ارز به کشور را به همراه خواهد داشت عاملی شده برای غافل ماندن از بخش گردشگری داخلی. باید دانست حدود 7 الی 8 درصد از سهم گردشگری کشور در اختیار گردشگران خارجی است و در سال حدود 7 الی 8 میلیون سفر گردشگری از سوی گردشگران خارجی به کشور صورت می‌گیرد در حالی که براساس آمارهای غیر رسمی در سال بیش از 150 میلیون سفر گردشگری در کشور انجام می‌شود و سهم بیشتر در اختیار مسافران داخلی است.

یعقوب زاده در پایان بیان داشت: به همین دلیل است که باید بیش از هر چیزی به مبحث گردشگری داخلی پرداخت و سرمایه‌گذاری‌های لازم روی این موضوع صورت بگیرد و تا زمانی که سازوکاری مناسب در جهت ساماندهی این موضوع درون کشور از سوی دستگاه‌های اجرایی این مبحث انجام نگیرد نمی‌توان به هیچ عنوان از رونق گردشگری داخلی و افزایش صحیح سفرها در داخل کشور حرف زد.

‍‍‍

شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار2 مهر 98 ، کد خبر : 886352،www.borna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
باعث تاسفه این وضع اقتصاد که حتی مردم قادر به اقامت تو مسافرخونه هم نیستن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین