پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۶۳۹
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
مرکز آمار ایران با استناد به نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ملی اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰ درصد از خانوار‌های کشور، یعنی حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ خانوار حداقل یک سفر داشته‌اند. همچنین در طول سال ۱۴۰۰، ۲۴ میلیون و ۶۸۷ هزار سفر انجام شده که ۴۲ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۸درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

شعار سال: مرکز آمار ایران اعلام کرد در سال گذشته ۳۰ درصد خانوار‌ها حداقل یک سفر داشته‌اند و در حالی که بیشتر سفر‌ها با اقامت شبانه همراه بوده، اما ۷۶ درصد مسافران در خانه بستگان خود اقامت داشته‌اند.

مرکز آمار ایران: تنها ۳۰ درصد مردم در سال ۱۴۰۰ مسافرت رفتند

مرکز آمار ایران با استناد به نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ملی اعلام کرد در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰ درصد از خانوار‌های کشور، یعنی حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ خانوار حداقل یک سفر داشته‌اند. همچنین در طول سال ۱۴۰۰، ۲۴ میلیون و ۶۸۷ هزار سفر انجام شده است.

مرکز آمار ایران: تنها ۳۰ درصد مردم در سال ۱۴۰۰ مسافرت رفتند
بر اساس این آمار، تعداد سفر‌های داخلی در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۴ میلیون و ۶۳۹ هزار سفر بوده که ۴۲ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۸درصد بدون اقامت شبانه بوده است.

همچنین این بررسی نشان می‌دهد، پنج استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، اصفهان، مقصد بیشترین سفر‌های با اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰ بوده و پنج استان مازندران، اصفهان، تهران، فارس، گیلان مقصد بیشترین سفر‌های بدون اقامت شبانه در سال۱۴۰۰ بوده‌اند.

همچنین بیشتر سفر‌های با اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰، با هدف دیدار دوستان و بستگان بالغ بر ۶۵ درصد، گردش و تفریح بالغ بر ۱۶ درصد و درمان بالغ بر ۱۰ درصد، انجام پذیرفته است. بیشتر سفر‌های بدون اقامت شبانه نیز در این بازه زمانی با هدف دیدار دوستان و بستگان بالغ بر ۳۱درصد، درمان بالغ بر۲۴ درصد و گردش و تفریح بالغ بر۲۰ درصد انجام شده است.

نکته دیگر در این گزارش این است که اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفر‌های داخلی با اقامت شبانه خانوار‌ها در سال ۱۴۰۰، خانه بستگان و آشنایان با ۷۶ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ۱۲ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ۶ درصد، اقامتگاه عمومی با ۳ درصد، سایر اقامتگاه‌ها ۲ درصد و چادر و کمپ شخصی و اقامتگاه سازمانی هر کدام با یک درصد بوده است.

پیام اولی که این موضوع با خود به همراه دارد اینکه شکل اقامت در ایران به اجبار «نامتعارف» شده است که عمده‌ترین دلیل آن را باید در تورم عمومی دانست که بر معیشت و اقتصاد خانوار‌ها تاثیر مستقیم و چشمگیری گذاشته و سفر را از سبد مصرفی خانوار‌ها حذف کرده است و دلیل دیگر آن را باید در سفر‌های گران دانست که نتیجه آن، در استطاعت نبودن سفر‌ها برای خانوار‌ها می‌شود.

گرانی سفر‌ها را باید در عدم‌سرمایه‌گذاری لازم و کافی در بازار سفر دانست که منجر به کاهش عرضه می‌شود. کمبود عرضه و نبود رقابت در میان فعالان بخش گردشگری منجر به گران شدن سفر‌ها و در نتیجه به انصراف خانوار‌ها از سفر منجر می‌شود که این نشان می‌دهد سفر‌ها در استطاعت خانوار‌ها نیست و جهت کاهش هزینه سفر‌ها که بیشترین آن به بخش اقامت تعلق می‌گیرد در خانه اقوام و بستگان ساکن می‌شوند و باتوجه به تضعیف اقتصاد خانوار‌ها و کاهش معیشت آنها، دیگر خبری از اقامت‌های یک هفته‌ای و بیشتر در خانه اقوام نیست.

پیام دوم را باید در چرایی عدم‌استقبال از اقامتگاه‌های عمومی دانست که علاوه بر خانه اقوام، ویلا‌های شخصی جایگزین این اقامتگاه‌ها در سفر‌ها شده است. طی یک دهه اخیر شاهد افزایش خانه‌های دوم و چندم از جمله در میان تهرانی‌ها در شهر‌های دیگر بوده ایم که جهت تفریح و سفر، خانه‌های دوم یا چندم را خریداری کردند تا مجبور به استفاده از اقامتگاه‌های عمومی نشوند.
 
مرکز آمار ایران: تنها ۳۰ درصد مردم در سال ۱۴۰۰ مسافرت رفتند
دلیل اصلی افزایش ویلا‌ها را باید هزینه «صفر» تعریف شده برای مالکان بیش از یک خانه دانست که مالکان جهت نگهداری این خانه‌ها هیچ مبلغی پرداخت نمی‌کنند و تمامی بار هزینه‌های شهر بر ساکنان دائم و بومی شهر‌ها و مناطق توریستی تحمیل می‌شود.

این موضوع منجر به عدم‌استقبال از اقامتگاه‌های عمومی شده که این امر بر گرانی سفر‌ها و کسادی بازار گردشگری دامن زده است. در حالی که اگر خانه دومی‌ها مجبور به پرداخت مالیات برای خانه‌های تفریحی خود بودند، بسیاری از مالکان با توجه به اعمال هزینه‌های نگهداری، ویلا‌های خود را فروخته و در سفر‌ها احتمالا از اقامتگاه‌های عمومی استفاده می‌کردند.

از این رو، دو راهکار برای ایجاد تمایل مسافران به استفاده از اقامتگاه‌های عمومی در سفر‌ها مطرح می‌شود که در صورت تحقق آن، سفر‌ها از شکل نامتعارف خارج شده و مانند جهان، مراکز اقامتی عمومی به عنوان محل اقامت مسافران در سفر‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اولین راهکار در اعمال قوانین «پرداخت هزینه واقعی خانه تفریحی» با توجه به هزینه اداره شهر‌ها و روستا‌های کانون این خانه‌ها برای مالکان خانه‌های تفریحی و ویلا‌های شخصی است تا مالکان هزینه نگهداری خانه‌های خود را پرداخت کنند.

پرداخت مالیات بر خانه دوم، بسیاری از مالکان را مجبور به فروش ویلا‌های خود می‌کند یا اگر اقدام به فروش نکردند دیگر هزینه‌های اضافی بر مردم بومی جهت هزینه‌های نوسازی و... تحمیل نخواهد شد.

راهکار دومی که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا برای اقامتگاه‌های عمومی شود و افزایش تقاضا، رقابتی شدن و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و در نتیجه ارزان‌تر شدن هزینه‌ها را به همراه داشته باشد، «افزایش تعطیلات آخر هفته» است که منجر به توزیع سفر در طول سال می‌شود.

ویکند دو روزه منجر به افزایش سفر‌ها در طول سال و تثبیت آن در سبد هزینه‌های خانوار می‌شود، زیرا تنظیم سفر‌ها و توزیع آن در طول سال، بر ایجاد انگیزه برای فعالان این عرصه برای افزایش عرضه خدمات اقامتی تاثیر مستقیم خواهد داشت که در نتیجه میل در سرمایه‌گذاری در این صنعت افزایش یافته و علاوه بر بالا رفتن کیفیت محصولات، به دلیل رقابتی شدن بازار در جهت جذب مشتری، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و کاهش هزینه منجر به ایجاد سفر‌های در استطاعت خانوار‌ها شده و سفر‌ها مجددا به سبد اقتصادی خانوار‌ها بازمی‌گردد.

اما آنچه در تعطیلات دو روزه آخر هفته بسیار حائز اهمیت است و اگر به شکل صحیح به اجرا درنیاید می‌تواند اثرات منفی غیرقابل جبرانی بر گردشگری وارد کند، اجرایی شدن «تعطیلات برابر» برای تمامی شهروندان کشور است و نباید تنها محدود به یک گروه خاص همچون کارکنان دولتی شود.

لایحه جدیدی که از سوی سازمان اداری و استخدامی مبنی بر دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته برای کارمندان دولتی جهت تصویب مطرح شده، می‌تواند به عنوان تهدیدی جدی برای صنعت توریسم محسوب شود که حتی منجر به حذف کامل بخش خصوصی و در انحصار کامل درآمدن گردشگری به دولت شود.

اگر سیاستگذاران به مطالعه و بررسی روند دو روزه و بعد‌ها سه روزه شدن تعطیلات در کشور‌های دیگر بپردازند و زمانی را جهت مطالعه و تحقیق در این زمینه اختصاص دهند، متوجه خواهند شد که در این کشورها، ابتدا طرح تعطیلات آخر هفته ابتدا در چند شرکت خصوصی بزرگ به صورت آزمایشی اجرایی شد و پس از موفقیت و نتیجه دادن، دولت‌ها آن را در تقویم رسمی کشور گنجانده و کارکنان دولت نیز از آن بهره‌مند شدند. این موضوع نشان می‌دهد که بخش دولتی آخرین بخشی بوده که از این موضوع منتفع شده نه اولین و تنها بخش.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۶۵۹۴۹، www.asriran.com/ و سایت فرارو، کدخبر:۵۸۸۷۱۲
اخبار مرتبط
برچسب ها: آمار مسافرت ایرانی ها در سال1400 ، آمار مسافرت ایرانی ها ، چند درصد مسافرت ها با اقامت شبانه بوده؟ ، اقامت مسافران در خانه بستگان ، نتایج طرح آمارگیری از گردشگران ملی ، طرح آمارگیری از گردشگران ملی ، تعداد سفر‌های داخلی در سال ۱۴۰۰ ، مقاصد سفر‌های با اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰ ، بیشترین سفر‌های بدون اقامت شبانه در سال۱۴۰۰ ، مسافرت با هدف دیدار دوستان و بستگان ، مسافرت با هدف گردش و تفریح ، اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفر‌های داخلی با اقامت شبانه خانوار‌ها در سال ۱۴۰۰ ، اقامت مسافران در کمپ ، اقامت مسافران در ویلا یا آپارتمان اجاره ای ، کاهش میزان سفرهای داخلی کشور ، هزینه مسافرت های داخلی ، هزینه سفر داخلی ، اجاره ویلا و آپارتمان برای سفر ، اجرایی شدن تعطیلات برابر برای تمامی شهروندان کشور ، افزایش تقاضا برای اقامتگاه‌های عمومی ، پرداخت هزینه واقعی خانه تفریحی ، شکل نامتعارف اقامت گردشگران در ایران ، چرایی عدم‌استقبال از اقامتگاه‌های عمومی ، کسادی بازار گردشگری ، ایجاد تمایل مسافران به استفاده از اقامتگاه‌های عمومی در سفر‌ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین