پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۵۵۰۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
هفته گذشته به دنبال حمله پهباد‌های یمن به بزرگترین پالایشگاه و تاسیسات نفتی جهان در عربستان، امریکا ضمن اتهام زنی به ایران اقدام به تحریم مجدد بانک مرکزی ایران کرد.

شعار سال: هفته گذشته آمریکا مجددا بانک مرکزی ایران را مورد تحریم قرار داد و این اقدام واشنگتن واکنش مقامات کشورمان را در پی داشت. عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در واکنش به تحریم مجدد بانک مرکزی گفت: تحریم مجدد بانک مرکزی نشان داد که دست آمریکا برای پیدا کردن اهرم فشار علیه ایران خالی است. او گفته خوشبختانه از دوره دور زدن تحریم‌ها به دوره تحریم ناپذیری تجارت خارجی عبور کرده‌ایم و وقت آن رسیده است که دولت آمریکا از واقعیت‌‌ها درس بگیرد.

اما به راستی آیا تحریم بانک مرکزی توسط آمریکا را می توان جدی گرفت و آیا این تحریم تاثیری بر عملکرد و عملیات بانک مرکزی و در مجموع سیستم بانکی دارد؟

در این خصوص هادی حق شناس، کارشناس مسائل اقتصادی به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: آمریکایی ها به دنبال تحریم و فشارهای حداکثری بر اقتصاد ایران هستند. یکی از این فشارهای حداکثری عدم فروش نفت ایران بود.

وی افزود: در تحریم های قبلی، فروش بنزین به ایران هم در لیست و جزو تحریم ها قرار داشت ولی در دوره جدید تحریم ها بنزین در لیست تحریم ها نبود زیرا ایران مشکلی در خصوص بنزین نداشت. آمریکایی ها از هر ابزاری می خواهند برای فشار به ایران استفاده کنند تا ایران با فشار بسیاری روبه رو شود مانند تحریم فروش هواپیما و قطعات آن و یا عدم تحویل سوخت به هواپیماهای ایرانی.

این کارشناس بانکی عنوان کرد: وقتی بانک مرکزی در لیست تحریم های آمریکا قرار می گیرد، آمریکایی ها ناخودآگاه یک علامتی به دنیا می دهند که ریسک ارتباط با ایران بسیار بالا است که در این صورت آمریکایی ها هزینه ارتباط و مبادلات مالی با ایران را نشانه گرفته اند.

حق شناس ادامه داد: در دنیا وقتی کشوری، کشور دیگری را برای مقصد سرمایه گذاری و مبادلات تجاری انتخاب می کند، باید درجه ریسک آن کشور را بررسی کند. آمریکایی ها با تحریم بانک مرکزی به دنبال افزایش هزینه ریسک سرمایه گذاری و تجارت در ایران هستند؛ اگرچه ذخایر ارزی و صندوق توسعه ملی در کشور ما، حساب هایی است که در خارج از کشور وجود دارد و به نام بانک مرکزی ایران است اما آمریکا می خواهد ایران را از دسترسی به ذخایر ارزی خودش محروم کند.

وی اظهار کرد: نکته ی مهم این تحریم ها این است که آمریکا می خواهد ریسک سرمایه گذاری و ریسک مبادلات تجاری سایر کشور ها با ایران را افزایش بدهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی، در خصوص تفاوت تحریم های قدیم و جدید بانک مرکزی به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: در تحریم های قدیمی، هیچگاه سپاه و بانک مرکزی در لیست تحریم ها نبودند و آمریکا در این دوره از تحریم ها به دنبال فشار حداکثری است که بر اقتصاد ایران اثرگذار باشد و تحمیل خواسته هایش بر ایران است. آنها به دنبال این هستند که خواسته هایشان را تحمیل کنند و قرارداد جدیدی با ایران منعقد کنند و از هر ابزاری که می توانند بر روی ایران، فشار وارد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که پیامدهای تحریم بانک مرکزی چه می تواند باشد؟ عنوان کرد: در زمان جنگ همه قدرت های جهان علیه ایران بودند؛ امروزه خود اروپایی ها مخالف تحریم های آمریکا هستند و چین، روسیه و کشورهای دیگر هم علیه تحریم های ایران همراهی ندارند.

حق شناس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این تحریم ها چه تاثیری بر شاخص های اقتصادی دارد؟ عنوان کرد: شاخص های اقتصادی با تحریم های ظالمانه آمریکا مطلوب نخواهد بود و شاخص بازارهای مالی ما را منفی می کند، اما ما این وضعیت را در زمان جنگ هم تجربه کرده ایم و طبیعتا مقاومت می تواند کمک حال ما در این شرایط باشد تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

اله وردی رجایی سلماسی بنیانگذار بانک سامان نیز در این رابطه به خبرنگار اقتصاد۲۴ گفت: تحریم بانک مرکزی ایران توسط آمریکا، تاثیری بر عملکرد و عملیات بانک مرکزی ندارد همانطور که از گذشته بانک مرکزی ما دچار محدودیت بود امروزه هم همان محدودیت ها را دارد و فشار زیادی به بانک مرکزی وارد نمی شود.

وی افزود: نقل و انتقالات بانک های ایران با خارج از کشور، با سوئیفت امکانپذیر است. شاید تحریم بانک مرکزی ایران بر اینستکس هم اثرگذار باشد اما این موضوع بیشتر به مقاومت اروپایی ها بستگی دارد. اگر اروپایی ها بخواهند از این فرصت به نفع آمریکا استفاده کنند نمی توانند وارد اینستکس شوند. امروز اروپایی ها می خواهند روابط خودشان را از طریق اینستکس با بانک های ایرانی برقرار کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد24 ، تاریخ انتشار 5 مهر 98، کد خبر: 147872، www.eghtesaad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
0
بزودی سازمان های بین المللی خدمات رسان و اتحادهای بین المللی تخصصی، جای خودشان را به اتحادهای منطقه ای و سازمان های تخصصی رغیب خواهند داد.
اقتصاد سیاسی با انحصار بین المللی بشدت مشکل دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
0
0
داره ، خوب هم اثر داره از دروغ گویی خسته نمی شوید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین