پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۱
بسیاری از دانش بنیان ها این روزها با تولیدات با کیفیت خود توانسته اند با هزینه کمتر و به صرفه تر جایگزین نمونه خارجی شوند و سهم بسزایی از صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان بیاورند.
شعار سال: بسیاری از دانش بنیان ها این روزها با تولیدات با کیفیت خود توانسته اند با هزینه کمتر و به صرفه تر جایگزین نمونه خارجی شوند و سهم بسزایی از صرفه جویی ارزی را برای کشور به ارمغان بیاورند.

 چندسالی می شود که تولیدات شرکتهای دانش بنیان بیش از قبل شتاب گرفته اند تا با کنار زدن اقتصاد نفتی، بتوانند اقتصاد کشور را بر پایه دانش، پایه ریزی کنند.

در حال حاضر ۴ هزار و۳۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعالیت می کنند و کمابیش تعدادی از آنها به مرحله تامین نیاز داخل و صادرات هم رسیده اند؛ بر اساس اطلاعات احصا شده و اعلام معاونت علمی و فناوری در سال ۹۷، نزدیک به ۵۰۰ میلیون دلار صادرات محصولات «های تک» از طریق شرکتهای دانش بنیان داشته ایم؛ محصولات دانش بنیانی که از دل شرکتهای دانش بنیان بیرون آمدند و به کشورهای دیگر رسیده اند. با یک حساب سرانگشتی می توان چنین برداشت کرد که شرکتهای دانش بنیان علاوه بر تامین نیاز کشور در حوزه های مختلف صنعتی و صرفه جویی های ارزی، موفق شده اند ارز آوری نیز برای کشور داشته باشند.

در ادامه این گزارش علاوه بر گفتگوها در زمینه وضعیت بازار تولید محصولات فناورانه به میزان صرفه جویی های ارزی و قیمتهای برخی محصولات در مقایسه با نمونه خارجی می پردازیم.

ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز با تولیدات دانشی

جلیل زعیم، کارشناس واحد بازار ستاد فناوری نانو در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اهمیت مقوله ارزآوری و جلوگیری از خروج ارز به واسطه شرکتهای دانش بنیان گفت: اهمیت این دو در موارد مختلف فرق می کند، در کیس های دارو ابتدا باید نیاز داخل کشور را رفع کنیم و جلوی خروج ارز را بگیریم و تولید بومی را داشته باشیم تا بعد بتوانیم به ارز آوری فکر کنیم.

سهیم بودن نانو در عرصه ارزآوری

 زعیم گفت: در سال گذشته ۶۲ میلیون دلار محصول نانو به کشورهای خارجی صادر شده است.

وی با بیان اینکه فناوری نانو در بحث جلوگیری از خروج ارز نیز سهیم بوده است، بیان کرد: در سال گذشته سه محصول  نانویی که دو محصول در حوزه دارو و دیگری در صنعت پوشش های تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند صادر شدند که این باعث صرفه جویی ارزی در این حوزه ها به سهم خود شدند.

زعیم با بیان اینکه «سینادکسوزوم»، «پاکلی نب»، داروی درمان سرطان هستند که قیمت جهانی آنها به ازای هر یک ویال حدود ۷-۱۰گرم، بیش از هزار دلار ارزش جهانی دارد، بیان کرد: اگر این دو دارو در کشور تولید نمی شد و جز اقلام وارداتی محسوب می شد بایستی به طور میانگین برای هر بیمار در طول یکسال بیش از حدود هزار تا هزار و ۵۰۰ ویال وارد کرد.

وی افزود: برآورد می شود که صرفه جویی ارزی هر یک از این داروها سالانه به ۵۰۰ هزار دلار برسد که جمعا برابر با یک میلیون دلار می شود.

کارشناس واحد بازار ستاد فناوری نانو با تاکید بر اینکه این برای شروع کار است، خاطر نشان کرد: این دو محصول اولین حضورشان در بازارهای خارجی را تجربه می کنند.

وی ادامه داد: اما سومین محصول در حوزه نانو که منجر به صرفه جویی ارزی شد، دستگاه پوشش های سطح خلا بود که عمدتا برای شیرالات و پوشش های تزیینی و ضد خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد؛ حدودا ۱۵ دستگاه به شرکتهای داخلی فروخته شده است. پیش از این شرکتهای داخلی از نمونه های خارجی استفاده می کردند. طبق براوردها، هر دستگاه پوشش دهی، به طور میانگین تقریبا بین  ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار دلار ارزش دارد؛ یعنی در کل ۴ و نیم میلیون دلار نیز بابت این دستگاه در کشور صرفه جویی ارزی شده است.

به گفته وی، جمعا برای این سه محصول نانویی که در سال گذشته تولید و صادرات شده است ۶ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است.

صرفه جویی ارزی یک میلیارد دلاری داروهای زیست فناوری

دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون با توجه به فعالیت های صورت گرفته در این ستاد حدود یک میلیارد دلار از محل تولید داخل صرفه جویی ارزی شده است.

تاکنون با توجه به فعالیت های صورت گرفته در ستاد زیست فناوری حدود یک میلیارد دلار از محل تولید داخل صرفه جویی ارزی شده است

وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد داروهای زیست فناوری موجود در بازار جهانی ۱۴۶ قلم است و از این تعداد، ۲۲ دارو در بازار ایران موجود است که تعدادی داروی منوکلونال آنتی بادی و تعدادی هم داروی نوترکیب هستند.

وی ادامه داد: داروهای زیستی داروهایی هستند که از منابع زیستی گرفته شده باشند. واکسن، خون و فرآورده‌های آن، یاخته‌ها، آلرژن‌ها، بافت‌های زیستی و پروتئین‌های نوترکیب‌، شناخته‌شده‌ترین انواع زیست‌داروها به شمار می‌روند.

صادرات ۶۰ میلیون دلاری داروهای زیستی ایران‌ساخت

مهدی الیاسی، معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری در خصوص گزارش شاخص جهانی نوآوری سال ۲۰۱۹ در حوزه داروهای زیستی گفت: بر اساس این گزارش، ایران توانسته علاوه بر افزایش قابل توجه ساخت داخلی و خودکفایی دارویی، ۶۰ میلیون دلار صادرات سالانه برای کشور به همراه داشته باشد که بخش قابل توجهی از این صادرات به کشورهای اروپایی بوده است.

ضرورت اهمیت به محصولات ارزآور در کشور

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی در خصوص اهمیت تولید برخی محصولات در کشور در راستای ایجاد صرفه جویی های ارزی به مهر گفت: محققان ما توانسته اند در خیلی از حوزه ها برای تولید محصولات ورود پیدا کنند که این صرفه جویی ارزی زیادی داشته است.

وی با بیان اینکه حوزه های «های تک» مانند پاور الکترونیک، نفت و گاز، پتروشیمی، مخابرات، صنعت حمل و نقل ریلی از جمله حوزه هایی هستند که محققان جهاددانشگاهی به آن ورود پیدا کرده اند، بیان کرد: این حوزه ها می تواند صرفه جویی ارزی زیادی را برای کشور فراهم آورند زیرا باعث می شوند که کمتر نیاز به واردات داشته باشیم.

وی ادامه داد: اتکا به محققان کشور برای ایجاد صرفه جویی های ارزی در کشور خصوصا در این مرحله از کشور می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

رئیس جهاددانشگاهی عنوان کرد: اما تنها ورود به حوزه های های تک و اساسی تاثیر گذار در ایجاد صرفه جویی های ارزی است و ورود به برخی حوزه ها نمی تواند به صرفه باشد.

وی با تاکید بر اینکه فناورانی که در حوزه های های تک ورود پیدا کرده اند انتظار دارند که از محصولاتشان استفاده شود، بیان کرد: این انتظار زیادی نیست کما اینکه یکی از تاثیراتی که می تواند بگذارد صرفه جویی ارزی است. ما هم در جهاددانشگاهی محصولاتی را به تولید رسانده ایم که بی تاثیر در صرفه جویی ارزی نیست.

مشت نمونه خروار صرفه جویی ارزی محصولات دانش بنیان

۴ هزار و۳۰۰ شرکت دانش بنیان فعال در کشور تا کنون موفق به تولید و صادرات محصولات زیادی در کشور شده اند که بخشی از این محصولات تجاری سازی و مورد استقبال مصرف کنندگان و صنایع قرار گرفته و بخش زیاد دیگری هنوز آن طور که باید به جامعه مصرف کننده و صنعتی کشور معرفی نشده اند و نیازمند سرمایه گذاری و حمایت بیشتر هستند.

در این گزارش برای نمونه به معرفی برخی از این محصولات، کاربرد آنها و توانایی شان برای صرفه جویی ارزی پرداختیم. این محصولات در حوزه های کشاورزی، پزشکی، دارویی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و ... هستند و توسط نهادهای ذیربط تأییدیه های علمی و کیفی را دریافت کرده اند.

تلاش کردیم در این گزارش به دستاوردهایی اشاره کنیم که از درجه اهمیت بالاتری برخوردار بوده و در چند ماه اخیر به نتیجه رسیده اند.

۱- دزیمترها از تجهیزات ایمنی پرتو به شمار می آیند که یکی از نیازهای مهم صنعت پزشکی کشور است. این محصول به دست فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان داخلی، ساخته شد و کشور را از واردات این محصول دانش‌بنیان بی‌نیاز کرد.

مدیر این شرکت دانش بنیان تولید کننده تجهیزات ایمنی پرتو، جلوگیری از خروج ارز را یکی از مزیت‌های تولید ساخت داخل دزیمترها عنوان کرد و گفت: نمونه محصول خارجی ممکن است تا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، در حالی که محصول ایرانی تنها با نرخ ۳۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود.

ارزبری ۷ میلیون یورویی کاتالیستها

۲-امروزه یکی از مواردی که با بهره‌گیری از فناوری‌های جدید پیشرفت زیادی کرده، کاتالیست‌ها هستند؛ کاتالیست‌ها در بیشتر صنایع شیمیایی و در تمام پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها به‌عنوان یک ماده حیاتی برای سرعت بخشیدن به واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌شوند. با ورود فناوری نانو به این صنعت و تولید نانوکاتالیست‌ها تحولی عظیم در کارایی آن‌ها به‌وجود آمده است.با توجه به اهمیت این محصول صنعتی، یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید یک نوع از کاتالیست‌های صنعتی ( LTS)شده است.

میزان مصرف سالیانه کاتالیست در کشور ۳۵۰ تن در سال است و با احتساب قیمت خرید این کاتالیست از منابع خارجی که در حدود ۲۰ یورو به ازای هر کیلوگرم است؛ بومی‌سازی تولید این محصول می‌تواند علاوه بر افزودن دانش فنی تولید یک محصول استراتژیک صنعتی به توانمندی‌های کشور، سالیانه از ارزبری معادل ۷ میلیون یورو جلوگیری کند.

بومی‌سازی کاتالیستها می‌تواند علاوه بر افزودن دانش فنی تولید یک محصول استراتژیک صنعتی به توانمندی‌های کشور، سالیانه از ارزبری معادل ۷ میلیون یورو جلوگیری کند

۳-تولید آلوگرفت هایی برای اهدای بافت های انسانی نیز از دیگر محصولاتی است که در ۴ گروه مختلف «محصولات قلبی و عروقی نظیر دریچه‌های قلبی»، «محصولات بافت استخوانی نظیر پودرهای استخوانی»، «محصولات غشایی نظیر پوست»، «محصولات بافت نرم نظیر تاندون ها» تولید می‌شود.

مدیر تولید این محصولات از این آلوگرفت ها، به عنوان لوازم یدکی بدن مورد استفاده قرار می گیرد یاد می کند و می گوید: محصولات این مجموعه دانش بنیان درصد قابل توجهی از نیاز داخل را برآورده می‌سازد و سبب میلیون‌ها دلار صرفه جویی ارزی می‌شود.


۴-محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید محلولی ضد لغزش شدند که می تواند در سطوح لغزنده مورد استفاده قرار بگیرد.این محلول با افزایش ضریب اصطکاک باعث کاهش احتمال لیز خوردن می‌شود و برای انواع سطوح سنگی مانند حمام، سرویس بهداشتی، استخر، راه پله و … قابل استفاده است. این محصول نمونه ایرانی ندارد ولی نمونه‌های خارجی آن با قیمت بالایی در بازار هستند؛ طبق برآوردها، قیمت این محصول ایرانی نسبت به نمونه خارجی یک دهم است.

۵-صادرات فرومون‌های جلب کننده آفات که توسط محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری البرز تولید شده، از دیگر محصولاتی به شمار می رود که صرفه جویی ارزی زیادی داشته است. قیمت این محصولات نصف محصولات مشابه خارجی و در بعضی مواقع یک سوم مشابه خارجی بوده و از لحاظ کیفیت از نوع خارجی آن بالاتر است.

قیمت پره های توربین ایرانی یک دهم نمونه خارجی

۶-از سوی دیگر یکی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی توانسته است یکی از نیازهای اساسی صنعت نیروگاهی کشور را با فناوری بومی تولید کند. پره‌های توربین از محصولات راهبردی در زمینه تولید توربین‌های گاز و بخار و همچنین نگهداری و انجام تعمیرات و خدمات در نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال است. این محصولات وارداتی که ارزبری زیادی دارند در کشور تولید می شوند و به گفته محققان شرکت دانش بنیان تولید کننده این توربین ها، قیمت این محصول، یک دهم محصولات خارجی است.

۷- تولید دستگاه «ایکس ری» کاملا ایرانی که توسط محققان در یک شرکت دانش بنیان بومی سازی شده از دیگر محصولاتی به شمار می رود که در حال حاضر در کشور به تولید می رسد. این محصول که مورد استفاده نیروی انتظامی قرار می گیرد می تواند جایگزین نمونه های خارجی شود.

به گفته مدیران شرکت تولید کننده دستگاه ایکس ری،  قطعا نمونه های ایرانی از نمونه های وارداتی از قیمت پایین تری برخوردارند.

۸-مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان نیز در خصوص مواداولیه نانویی برای ساخت و تولید صندلی های ورزشگاهها با فناوری نانو نیز از تولید صندلی هایی خبر داد که ضد ضربه هستند و می تواند علاوه بر عدم متضرر شدن ورزشگاه از خرابی ها و شکستگیهای صندلی، از واردات صندلی ها جلوگیری کند.

نمونه های صندلی ورزشگاه که نمونه ایرانی هستند صرفه جویی ارزی زیادی را ایجاد می کنند زیرا نمونه های کنونی وارداتی هستند.

۹-همچنین یک خودروی دو دیفرانسیل با وزن کم و قدرت زیاد برای عبور از مناطق صعب العبور در یک شرکت دانش بنیان ایرانی طراحی و ساخته شد که در مناطق صعب العبور و مکان‌هایی که خودروهای معمولی امکان عبور ندارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت تولید کننده خودروهای ابداعی عنوان کرد: این خودروی باگی دو دیفرانسیل با تجهیزاتی که در کشور موجود بوده ساخته شده است؛ ما سعی کردیم بدون قطعات خارجی آن را بسازیم تا به صرفه باشد. اگر این خودرو به تولید انبوه برسد قیمت کل آن یک چهارم هزینه نمونه اولیه خواهد بود.

تشخیص بیماری با کیت های ارزان ایرانی

۱۰-یکی دیگر از شرکتهای دانش بنیان نیز موفق به تولید کیت تشخیص بیماری‌های هانتینگتون، دیستروفی عضلانی نیوتونیک، آتروفی عضلانی نخاعی شده است که تولید آن به گفته مدیرعامل شرکت صرفه جویی ارزی خواهد داشت.هانتینگتون یک دیستروفی عضلانی است که در اثر ازدواج‌های فامیلی به نوزاد متولد شده و تشخیص آن بسیار سخت و پر هزینه است که با تولید این کیت، تشخیص این بیماری با قیمت مناسبی میسر می‌شود.


ساخت محصول تحریمی صنعت فولاد

۱۱- یک شرکت دانش بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در کشور موفق به ساخت لودسل با ظرفیت ۳ هزار تن شد. از این لودسل در صنایع فولاد استفاده می شود.

مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده این لودسل ها گفت: نوسانات نرخ ارز و تحریم برخی از کالاهای استراتژیک در حوزه صنعت، باعث شده است تا وارد کنندگان به سازنده تبدیل شوند و مشتریان بزرگ صنعتی ، تولیدکنندگان داخلی را مجدداً در فهرست خرید کالای خود قرار دهند . با توجه به تحریم ها برخی محصولات و قطعات مانند لودسل با تناژ بالا در لیست تحریم ها  قرار گرفت، به همین خاطر متخصصان جوان این شرکت با طراحی و ارتقاء نمونه های موجود، برای اولین بار در کشور اقدام به ساخت لودسل با ظرفیت ۳ هزار تن کردند.

برخی محصولات و قطعات مانند لودسل با تناژ بالا در لیست تحریم ها  قرار گرفت، به همین خاطر متخصصان جوان این شرکت با طراحی و ارتقاء نمونه های موجود، برای اولین بار در کشور اقدام به ساخت لودسل با ظرفیت ۳ هزار تن کردند

قیمت محصول مشابه خارجی بیش از ۱ میلیارد تومان است که این شرکت موفق شده با مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان آن را با همان کیفیت به مشتریان صنعتی خود عرضه کند.

۱۲- دستگاه رادیولوژی دیجیتال از دیگر محصولاتی است که در یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده است؛ قسمت‌های مکانیکی ژنراتور و نرم افزار دستگاه رادیولوژی دیجیتال با تکیه بر دانش فنی متخصصان داخلی در کشور تولید شده که صرفه جویی ارزی زیادی برای کشور به ارمغان می آورد.

صرفه جویی ۷۰ میلیون دلاری چند قلم داروی ایرانی

۱۳- مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان تولید کننده دارو گفت: در این شرکت محصولات دارویی مانند کپسول لنالیدوماید ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی‌گرم، قرص روکش‌دار آبیراترون استات ۲۵۰ میلی‌گرم، قرص روکش‌دار کپسیتابین ۵۰۰ میلی‌گرم، کپسول لنالیدوماید، داروی آبیراترون استات، کپسیتابین تولید می‌کنیم. میزان صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تولید محصولات خوراکی و تزریقی این شرکت در سال‌های ۹۶ و ۹۷ در مجموع به ۷۰ میلیون دلار رسیده است. اولین محصول در این شرکت «کپسول لنالیدوماید» ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ میلی‌گرم است که در بیماران مبتلا به سرطان خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول ۶.۵ درصد قیمت برند خارجی، قیمت دارد و طبق تأیید پزشکان و مطالعه انجام شده، کیفیتی مشابه با برند خارجی دارد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: دومین محصول شرکت ما قرص روکش‌دار «آبیراترون استات» ۲۵۰ میلی‌گرم است که مورد مصرف آن در سرطان پروستات بدخیم است. این محصول ۶۴ درصد قیمت برند خارجی در داخل کشور قیمت دارد و مورد تأیید پزشکان داخلی است و با نمونه مشابه خارجی نیز قابل رقابت است.

وی ادامه داد: سومین محصول این شرکت، قرص روکش‌دار «کپسیتابین »۵۰۰ میلی‌گرم است که در سرطان «کولورکتال» و «سینه» مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو نیز که ۹۰ درصد قیمت برند خارجی قیمت‌گذاری شده، هم کیفیتی مشابه با محصول خارجی دارد و هم مورد تأیید پزشکان ایرانی است.

شرکت ما تأمین کننده ۵۰ درصد نیاز داخل به این دارو است و در حال حاضر نیز این محصول به کشورهای منطقه صادر می‌شود و تاکنون نیز ۹۸ هزار یورو از این محصول درآمد داشته‌ایم.

۱۴- همچنین تولید کننده داروی فاکتور هشت با بیان اینکه داروی سافاکتو می‌تواند از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از ایران جلوگیری کند، عنوان کرد:این شرکت دانش‌بنیان در اواخر سال ۱۳۹۷ توانست ۴۵ درصد نیاز بیماران کشور را به اولین داروی فاکتور هشت انعقادی نوترکیب ساخت ایران با نام تجاری سافاکتو AF پوشش دهد. تولید هر کدام از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال می‌تواند حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته باشد.

۱۵- دستگاه تحریک مغناطیسی مغز از جمله محصولاتی محسوب می شود که توانسته صرفه جویی ارزی زیادی را در کشور به ارمغان بیاورد.این دستگاه تحریک مغناطیسی مغز برای اولین‌بار به منظور مقاصد درمانی و پژوهشی تولید شده است.قیمت این دستگاه ایرانی تقریباً یک پنجم دستگاه خارجی است.

۱۶- محققان یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید اسپری هایی شدند که فضای یک محیط را عاری از هر گونه باکتری می کند. تولید این اسپری در کشور صرفه جویی ارزی زیادی دارد زیرا نمونه‌های خارجی علاوه بر قیمت بالایی که دارند، شیمیایی نیز هستند.

هزینه درمان هپاتیت C کاهش یافت

۱۷- رضا ملک‌زاده، رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران گفت: ایران تلاش‌های تحقیقاتی زیادی برای دستیابی به تولید داروهای داخلی موثر بر درمان قطعی، کامل و آسان هپاتیت C انجام داده و موفقیت‌های بزرگی در این زمینه حاصل شده است.داروهای ژنریک ایرانی که ترکیبی از «سوفوسبوویر» و داکلاتاسویر» است، بر روی تمام ژنوتایپ‌های هپاتیت C موثر واقع شده و حاکی از موفقیت ۹۸ درصدی درمان آنها بوده است.

ملک زاده همچنین به قیمت ارزان این دارو در مقایسه با داروهای بسیار گران مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: با تولید داروی داخلی، همچنین هزینه درمان کامل هپاتیت C  به یکصد دلار کاهش یافته است.

۱۸- مدیرعامل شرکت انتقال گاز با اشاره به اجرای همه پروژه‌های تعمیرات پیشگیرانه و اساسی توربین‌های گاز با استفاده از توان پیمانکاران داخلی، دستیابی به دانش تعمیرات خاص در بخش ارتعاشی روتور توربین‌های گازی زیمنس SGT۶۰۰ را از دیگر دستاوردهای متخصصان ایرانی برشمرد و گفت: تعمیرات رفع ارتعاشات حرارتی توربین تاسیسات تقویت فشار گاز جهرم در منطقه ۵ عملیات انتقال گاز با دانش متخصصان شرکت انتقال گاز ایران و شرکت‌های داخلی ضمن بی‌نیاز کردن ایران از خدمات کارشناسی خارج از کشور، برای هر توربین ۳۵۰ هزار یورو صرفه‌جویی ارزی به همراه داشته است.

۱۹-متخصصان یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه رسانه های تعاملی یا اینتراکتیو موفق به ساخت نمایشگرهای غول پیکر لمسی و سامانه پیشرفته مدیریت تصاویر شدند.

تولید کننده این محصول در خصوص میزان صرفه جویی حاصل از محصولات این شرکت دانش بنیان گفت:محصولات این شرکت از قبیل کیوسک و استند لمسی، میز لمسی و ویدیو وال ها که با استقبال خوبی هم از سوی خریداران مواجه هستند حداقل ۴۰ درصد ارزان تر از نمونه های وارداتی هستند.

۲۰- همچنین محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید دارویی برای سندرم زجر تنفسی نوزادان شدند؛ تولید این دارو صرفه جویی ۹ تا ۱۰ میلیون دلاری دارد.

مدیر عامل این شرکت دانش بنیان معتقد است که طبق برآوردها، حدودا ۸۰ تا ۱۰۰ هزار ریال از این دارو به صورت سالانه نیاز داریم که ما می توانیم این نیاز را برطرف کنیم و علاوه بر آن صادراتی به سایر کشورها داشته باشیم.همچنین برآورد شده که با تولید این دارو در کشور ۹ تا ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی داشته باشیم.

۲۱-محققان در یک شرکت دانش بنیان تابلوهای فرمان الکترونیک هوشمند آسانسور که شامل اینورتر و کنترلر هوشمند می شود را با مزیت کاهش ۳۰ تا۵۰درصدی انرژی تولید کردند. تولیدکنندگان این محصول اعتقاد دارند که تولید تابلوهای فرمان بر اساس نیاز مشتری در کشور می تواند صرفه جویی ارزی زیادی داشته باشد.

۲۲-محققان کشور موفق به طراحی و ساخت پهپادی شدند که با یک مخزن، سمپاشی و کودپاشی را انجام دهد.پهپاد «سمپاش ـ کودپاش» نسبت به مشابه وارداتی که تنها سمپاش هستند، یک‌سوم قیمت را داراست.


۲۳- در حال حاضر استفاده از جلبک های وارداتی در صنایع مختلف غذایی، دارویی، دام و طیور و ... باعث خروج ارز از کشور می شود؛ در حال حاضر بانکی که در دانشگاه تهران به عنوان بانک ملی جلبک ایران فعالیت می کند ۵۰ نمونه جلبک بومی و غیر بومی نگهداری می شود؛ برآورد شده که نگهداری این جلبک ها صرفه جویی ارزی۶٠میلیاردی دارد. بر اساس اعلام این بانک، هر کدام از محصولات به صورت جداگانه ۵۵۰ تن واردات در سال دارد که میزان واردات آن ۵تا ۱۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی می شود.

متخصصان بانک ملی جلبک معتقدند که ما توانایی این را داریم که این ۵۰ نمونه جلبک را تا ۸۰ نمونه ارتقا دهیم و در بانک ذخیره کنیم.

مفصل زانو نصف قیمت نمونه خارجی

۲۴- شرکت دانش بنیانی که مفصل زانو تولید می کند نیز نقشی در صرفه جویی های ارزی ایفا کرده به طوریکه بیمارستانهای فعال در عرصه ارائه خدمات ارتوپدی این محصولات را با قیمت کمتری نسبت به نمونه های خارجی خریداری می کنند.

خریداران این مفاصل اعلام کرده اند که معمولاً این محصولات را با نرخ ۵ تا ۷ میلیون تومان به مراکز پزشکی عرضه می کنند ، در حالی که محصول داخلی با نرخ ۳ تا ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به دست بیمار می رسد.

۲۵- از طرف دیگر، پروبیوتیک های حوزه دام، طیور و آبزیان با مجوز سازمان دامپزشکی که توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید می رسد صرفه جویی های ارزی زیادی را ایجاد کرده اند. مدیر این شرکت اعلام کرد: تقریباً تمام محصولات ما ۳۰ تا ۴۰ درصد ارزان تر از محصولات وارداتی عرضه می‌شود .

۲۶-از سوی دیگر محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید گلدان های زیست تخریب پذیر شدند که می تواند منبع تغذیه ای برای گیاه باشد و جذب خاک شود؛ این گلدان جایگزینی برای پلاستیک و سفال است.  نمونه خارجی آن در کشور وجود دارد ولی به دلیل اینکه از قیمت بالایی برخوردار است معمولا به صرفه نیست.

سرنگهای تحریمی در داخل تولید می شوند

۲۷- محققان در یک شرکت دانش بنیان موفق به تولید سرنگ های یک بار مصرف حوزه قلب و عروق (اینفلیتور) شدند که قرار است با تولید انبوه آن نیاز کشور به صورت کامل برطرف شود. سرنگ اینفلیتور جز اقلام تحریمی بوده که واردات آن به کشور با چالش همراه است.

از این محصول سالانه در کشور حدود ۳۰۰ هزار عدد مصرف می‌شود و در حال حاضر محصولی کاملاً وارداتی است که با احتساب میانگین قیمت ۱۵ یورو برای هر سرنگ، سالانه معادل ۴۵۰۰۰۰۰ یورو ارز برای خرید این سرنگ از کشور خارج می‌شود.

۲۸- محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به اخذ مجوزهای دستگاه شتاب‌دهنده خطی الکترونی برای درمان بیماران مبتلا به سرطان شدند که در آستانه تولید انبوه است.

به گفته مدیر این شرکت دانش بنیان، نمونه‌های خارجی دستگاه شتاب‌دهنده خطی از ۱.۲ میلیون یورو تا ۴ میلیون یورو قیمت دارد درحالیکه دستگاه‌هایی که تولید کرده ایم با همان کیفیت قیمتی از ۴ میلیارد تومان تا ۸ میلیارد تومان است.

۲۹- از دیگر محصولاتی که توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده«پاکلی نب» است که برای درمان سرطان مورد استفاده قرار می گیرد. پاکلی تاکسل یک ماده طبیعی ضدسرطانی است که مانع فرآیند تقسیم سلولی و رشد سلولهای سرطانی می‌شود.

قیمت جهانی این دارو، به ازای هر یک ویال حدود ۷-۱۰گرم، بیش از هزار دلار ارزش جهانی دارد ؛ براورد شده که صرفه جویی ارزی این دارو سالانه به ۵۰۰ هزار دلار است.

۳۰-سینادکسوزوم یکی دیگر از محصولات دارویی است که با فناوری نانو به تولید رسیده و طی یک سال ۵۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی به ارمغان آورده است. این دارو که دارای تاییدیه نانومقایس است سینا دوکسوزوم یک داروی ضد تومور است که در درمان سرطان سینه متاستاز دهنده به ویژه در بیمارانی که در معرض یا دارای مشکلات قلبی میباشند و همچنین درمان سرطان تخمدان پیشرفته استفاده می شود.

۳۱-دستگاه پوشش های سطح خلا یکی دیگر از محصولاتی است که با جایگزین شدن آن به جای دستگاههای خارجی برای ۱۵ شرکت ایرانی به اندازه ۴ و نیم میلیون دلار صرفه جویی ارزی به وجود آورده است.

به طور حتم تعداد محصولات ایرانی که طی ماههای اخیر توانسته اند نقش موثری در گره گشایی از مشکلات کشور بردارند و منجر به صرفه جویی ارزی شده اند، بیش از این تعداد است اما فرصت معرفی آنها در این مجال نمی گنجد. از سوی دیگر محصولات دیگری نیز در شرف تولید و تجاری هستند که نیازمند توجه و سرمایه گذاری برای تجاری سازی هستند. پروژه های «ایران ساخت» حتی اگر در مراحل اولیه از لحاظ کیفی تمام شاخص ها را نداشته باشند اما با توجه و کاربردی کردن، می توان شاهد رشد کیفی آنها بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 10 مهر 1398، کدخبر: 4731226 ، www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین