پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۶۰۵
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۱
قانون مدیریت پسماندها با 23 ماده سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون در ماده چهار تاکید زیادی بر ضرورت بازیافت کرده است. حال شهرداری بیرجند با انجام اقداماتی سعی در این دارد که بیرجند همچنان تمیزترین شهر ایران باقی بماند، شهری که چهره زشت زباله گردی و تجمع غیراصولی زباله برایش زیبنده نیست.
شعار سال: قانون مدیریت پسماندها با 23 ماده سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون در ماده چهار تاکید زیادی بر ضرورت بازیافت کرده است. حال شهرداری بیرجند با انجام اقداماتی سعی در این دارد که بیرجند همچنان تمیزترین شهر ایران باقی بماند، شهری که چهره زشت زباله گردی و تجمع غیراصولی زباله برایش زیبنده نیست.

 در کشور ما اولین برنامه ریزی‌ها برای برخورد صنعتی با زباله از سال 46 آغاز شد. در این سال اولین واحد تولید کمپوست از زباله توسط بخش خصوصی و به صورت نیمه صنعتی در شهر اصفهان راه اندازی شد. بعد از آن درسال 48 شهرداری تهران طی قراردادی با یک شرکت انگلیسی، اولین کارخونه کمپوست تهران را در صالح آباد، محلی در جنوب شهر تهران احداث کرد.

در سال 70 با تصویب وزارت کشور، در شهرداری تهران سازمانی تحت عنوان سازمان بازیافت و تبدیل مواد تشکیل شد و مدیریت زباله‌ها در شهر تهران به این سازمان محول شد. این سازمان به ترتیب در سایر مراکز استان‌ها نیز ایجاد شد و فعالیت‌هایی را در زمینه ساماندهی و بهینه‌سازی عملیات جمع‌آوری، حمل و نقل، بازیافت و دفع پسماندها انجام دادند، برنامه‌هایی را تدوین کردند و پروژه‌هایی در دست انجام دارند.

قانون مدیریت پسماندها با 23 ماده سال 83 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. این قانون در ماده چهار تاکید زیادی بر ضرورت بازیافت کرده است. حال شهرداری بیرجند با انجام اقداماتی سعی در این دارد که بیرجند همچنان تمیزترین شهر ایران باقی بماند، شهری که چهره زشت زباله گردی و تجمع غیراصولی زباله برایش زیبنده نیست.

احمد لطایفی، مدیر پسماند شهرداری بیرجند  اظهار کرد: با افزایش جمعیت، صنعتی شدن جوامع و تغییر الگوهای مصرف، پسماندها به مرور سبب بروز مشکلات پیچیده زیست محیطی شده‌اند تا آن جا که مدیریت شهری با برنامه ریزی‌های متعدد برای این بخش به فکر چاره افتاده است.

مدیر پسماند شهرداری بیرجند ادامه داد: در بحث پسماند در اولین اقدام مراکز فروش غیرقانونی و غیرمجاز در سطح شهر را که تهدیدی برای آلودگی محیط زیست داشتند، ساماندهی کردیم.

وی با بیان اینکه تعدادی از این مراکز پلمب و تعدادی به دادگاه معرفی شده‌اند و نتیجه آن‌ها به زودی مشخص خواهد شد، افزود: ساماندهی سایت پسماند به وسعت 85 هکتار که کل زباله شهر به آنجا حمل می‌شود، از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیر پسماند شهرداری بیرجند با بیان اینکه پیش از این، نخاله‌های ساختمانی در اطراف شهر پیاده می‌شد که چهره شهر را زشت می‌کرد، تصریح کرد: روزانه حدود 400 تن نخاله و 120 زباله به سایت حمل شده و دفع بهداشتی زباله انجام می‌گیرد.

لطایفی با بیان اینکه اقدامات و زیرساخت‌هایی از قبیل ساخت باسکول و ساختمان اداری و نگهبانی در این سایت انجام شده است، اظهار کرد: قرارداد تفکیک زباله از مبدا نیز بسته شده و از اردیبهشت ماه امسال این کار آغاز شده است.

وی با بیان اینکه در این طرح شهروندان می‌توانند با خط 31031 درخواست خدمات بدهند، افزود: در این طرح، شهروندان زباله را جداسازی کرده و پس از تماس، زباله‌های آنان جمع آوری می‌شود.

مدیر پسماند شهرداری بیرجند با بیان اینکه در این طرح آموزشیارانی را به درب منازل فرستادیم و کار آموزش اکنون در بیشتر مناطق شهر انجام شده و بقیه در حال انجام است، تصریح کرد: در خصوص تفکیک زباله، اپلیکیشنی در شهرداری بیرجند طراحی شده که شهروندان می‌توانند آن را بر روی تلفن همراه خود نصب کنند.

لطایفی با بیان اینکه این اپلیکیشن در مرحله نهایی است، افزود: این اپلیکیشن بر روی تلفن همراه براساس کد ملی سرپرست خانوار قابل دسترسی است.

وی یادآور شد: براساس مصوبه کارگروه مدیریت پسماند در انتهای سال 97 مقرر شده که شهرداری در خصوص خوروهای حمل زباله و زباله گردها اقدامات لازم را انجام دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:10مهر1398،کد خبر: 98071007606،www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین