پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۷۱۹
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
حدود یک سال و نیم بعد از خروج آمریکا از برجام، نگرانی اروپایی ها بخصوص فرانسه درباره آینده توافق هسته ای شدت گرفته است و مذاکرات نیز ادامه دارد. با توجه به وساطت مکرون و صحبت های دیروز روحانی و لودریان دور جدید رایزنی های تهران با پاریس در راه است. البته با توجه به تجربیات گذشته مذاکرات جدید نباید موجب معطلی مدیران و ایجاد انتظار در اقتصاد ایران شود.
شعارسال: ایران بدلیل خروج آمریکا از توافق هسته ای و بدعهدی اروپا در محقق کردن منافع اش، تا کنون سه گام در راستای کاهش تعهدات هسته ای برداشته و قرار است در اواسط آبان ماه گام چهارم خود را نیز در قالب مواد 36 و 37 برجام بردارد. اما فرانسه در پی این است با رایزنی های جدید، ایران را راضی کند ضمن متعهد ماندن به برجام باب مذاکرات جدید را درباره منطقه و تغییر توافق باز نماید.

در آخرین تحول، ژان ایو لودریان، وزیرخارجه فرانسه اعلام کرد طرح کاهش تنش ها در خلیج فارس همچنان روی میز است و مدعی شد قبل از اینکه ایران بخش دیگری از تعهدات هسته ای را نقض کند تهران و واشنگتن باید مذاکرات خود را آغاز نمایند. او عنوان کرده کمی بیشتر از یک ماه در این باره فرصت وجود ندارد.

دیروز رهبر انقلاب در بیانات خود در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران مسیر آینده توافق هسته ای و کشور را ترسیم کردند.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شکست بی تردید سیاست فشار حداکثری امریکا و تسلیم نشدن ایران در مقابل نظام سلطه گفتند: آنها اخیراً با کمک رفقای اروپایی‌شان برای ملاقات با رئیس جمهور کشورمان و ایجاد یک حالت نمایشی از شکست ایران، تلاشی بی‌نتیجه کردند اما ایران با جدیت و قاطعیت و تا رسیدن به نتیجه مطلوب به کاهش تعهدات هسته ای ادامه خواهد داد.

در راستای سخنان دیروز رهبری، سازمان انرژی اتمی نیز طی بیانیه ای اعلام کرد: سازمان انرژی اتمی ایران با توجه ویژه به منویات و نظرات قاطعانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشور، ضمن ادامه کاهش تعهدات هسته ای کشور در برجام ... به فعالیت های گسترده علمی و راهبردی و نیز دستیابی به توانمندی های جدید ... تا نیل به نتیجه مطلوب ادامه می دهد. تا نیل به نتیجه مطلوب ادامه می دهد.

دیروز رئیس جمهور و وزیر خارجه نیز درباره اتفاقاتی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل رخ داده بود موضع گیری کردند.

حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت: در اوج تحولات سیاسی و مذاکرات دیپلماتیک، رئیس جمهور آمریکا صریحاً اعلام کرد که می‌خواهیم تحریم‌ها را تشدید کنیم. ما به دوستان اروپایی گفتم که کدام بخش را را قبول کنیم؟ سخن شما را قبول کنیم که می‌گویید آمریکا آماده است یا حرف ترامپ را قبول کنیم که در ۲۴ ساعت ۲ بار به صراحت اعلام کرده که به دنبال تشدید تحریم ها است.

روحانی گفت: 1+5 بر مبنای تعهد یک توافق بود و باید به آن سمت حرکت کنند و اگر به آن سمت حرکت کردند، اشکالی ندارد. 1+4 که در نیویورک تشکیل شد، می‌توانست 1+5 هم بشود.

محمد جواد ظریف نیز در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد:‌ هم‌زمان با این تلاش‌ها، ترامپ در مجمع عمومی سازمن ملل اعلام کرد قصد ندارد تحریم‌ها را کم کند. این موضع ترامپ ۱۸۰ درجه مخالف آن بود که اروپایی‌ها از قول ترامپ به ما می‌گفتند.

ظریف در ادامه عنوان کرد: طرح‌ ۴ ماده‌ای که مکرون بیان کرد طرحی است که از زبان خود وی مطرح شده و حاوی دیدگاههای ما نیست.

اشاره ظریف به طرحی است که پولیتیکو به برخی جزئیات آن اشاره دارد. پولیتیکو به نقل از مقام‌های فرانسوی مدعی شده در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سه کشور فرانسه، آمریکا و ایران بر سر یک سند چهار محوری توافق کردند که قرار بوده به عنوان مبنایی برای احیای مذاکرات و دیدار دونالد ترامپ و حسن روحانی باشد.

بر اساس گزارش پولیتیکو در سند یاد شده، ایران متعهد می شود هرگز پیگیر کسب سلاح هسته ای نخواهد بود، مذاکرات جدید برای تغییر تعهدات هسته ای در قالب برجام آغاز شود، تهران بدنبال صلح باشد و از هر گونه تجاوز خودداری کند و متعهد به مذاکرات جدید درباره منطقه باشد. آمریکا هم متعهد می شود، تمام تحریم هایی را که از سال 2017 ذیل برجام علیه ایران اعمال کرده متوقف کند و در مقابل صادرات نفت ایران از سرگرفته شود و دسترسی به از درآمد آن نیز فراهم شود.

البته پولیتیکو مدعی شده مقامات فرانسوی عنوان کرده اند در قالب مساله منطقه ای قرار بوده موضوع موشکی ایران نیز بررسی شود. تهران همیشه مذاکره درباره مساله موشکی را به عنوان خط قرمز خود عنوان کرده چرا که مرتبط با مسئله دفاعی ایران است.

بر اساس ادعای پولیتیکو ایران پذیرش سند را منوط به این کرده که دونالد ترامپ پیش از دیدار رسماً رفع تحریم ها را عنوان کند اما ظاهراً با این پیش شرط مخالفت شده است.

با توجه به اتفاقاتی که در روزها و هفته های اخیر رخ داده مذاکرات و رایزنی های طرفین در آینده ادامه پیدا خواهد کرد. اما با توجه به ادامه تحریم های فزاینده آمریکا و ثباتی که اقتصاد ایران پیدا کرده به نظر می رسد دو اقدام به صورت جدی باید در دستور کار قرار گیرد:

اول اینکه دولت نباید به گونه ای عمل کند که مدیران، مقامات و سرمایه گذاران کشور تصور اینکه در آینده نزدیک اتفاق ویژه ای رخ خواهد داد پیش آید. چرا که دونالد ترامپ بعد از چند سال مذاکره هنوز تحریم های کره شمالی را کاهش نداده و این امر را منوط به خلع سلاح پیونگ یانگ کرده است. بدون شک نشان دادن در باغ سبز و حواله دادن مدیران به آینده نامعلوم می تواند به مثابه پاشنه آشیل شرایط ثبات زای فعلی عمل کند. همان اتفاقی که در زمان مذاکرات هسته ای رخ داد و این باور در مردم و فعالان اقتصادی ایجاد شده بود که اگر مذاکرات به سرانجام منجر نشود چالش های عمده ای پدیدار خواهد شد. در حالی که این تلقین بیش از آن که مبتنی بر واقعیت باشد برخواسته از نادیده گرفتن امکانات و توانمندی های داخلی و اعتماد بیش از حد به غرب بود. مرور تجربیات گذشته ثابت کننده این دیدگاه است که اعتماد به غرب هرگز کمک کننده نبوده است.

به همین دلیل بود که رهبر انقلاب دیروز در سخنرانی خود به صراحت بیان داشتند:« علاج مشکلات اقتصادی، تکیه به امکانات و توانایی های داخلی است».

تکیه به توانایی های داخلی و بهبود مدیریت در بخش اقتصادی موجب شد که حتی تکانه های اولیه تصمیات اشتباه در سال 96 و 97 به مرور زمان مدیریت شود و با تصمیمات منطقی شاخص های اقتصادی بهبود پیدا کند به گونه ای که تصور امثال دونالد ترامپ مبنی بر این که فشار حداکثری موفقیت آمیز خواهد بود با شکست روبه رو شود. در واقع به قول رهبر انقلاب « برخی‌ها قبلاً پیش بینی می کردند که سال ۹۸ سال مشکلات بسیار شدید اقتصادی باشد، در حالی که اکنون مسئولان کشور خبر از یک رشد اقتصادی نسبی در شش ماهه اول سال می دهند».

موضوع دوم این است که دونالد ترامپ ثابت کرده حاضر نیست به این سادگی ابزار تحریم ها را در قبال ایران کنار بگذارد و همیشه از تحریم به مثابه عاملی جهت وادار کردن تهران به نشستن پای میز مذاکره و عقب نشینی از خواسته هایش استفاده کرده است.اتفاقی که با توجه به مقاومت حداکثری و صبر راهبردی ایران تا کنون توفیقی نداشته و در آینده نیز موفق نخواهد بود. البته همزمان با ادامه تحریم روزافزون علیه ایران توسط ترامپ، سیاست اروپایی ها در عدم عمل به تعهداتشان نیز ادامه دارد. بنابراین ضرورت دارد ایران نیز در چارچوب برجام به کاهش تعهدات هسته ای خود ادامه دهد.

این همان مطلبی است که دیروز توسط رهبر انقلاب بیان شد که ایران در مسأله‌ هسته‌ای به کاهش تعهدات خود ادامه می دهد.

بدون شک اگر اروپایی ها خواهان این هستند ایران به تعهدات برجامی خود پایبند باشد باید آنها نیز وظایف خود را در چارچوب توافق هسته ای انجام دهند. اگر چه با رویه ای که اروپایی ها داشتند و تلاش گسترده که امانوئل مکرون در هفته های گذشته داشته مشخص است آنها نه توانایی و نه تمایلی دارند که گامی بردارند به همین دلیل بود که رئیس جمهور فرانسه بیش از آنکه به فکر حل مشکل باشد در پی تحمیل شروط جدید به ایران و زمینه سازی برای دیدار ترامپ و روحانی بوده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از جامعه خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 11 مهر 1398 ، کدخبر: 3980710186 ، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین