پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۳۷۶۸۳
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
تعرفه‌هایی که دولت ترامپ به بهانه سیاست‌های تجاری ناعادلانه چین علیه واردات این کشور وضع کرد قرار بود نابرابری‌ها علیه شرکت‌های آمریکایی را مرتفع سازد. تاکنون اما نه‌تنها این هدف برآورده نشده، بلکه اخلال در زنجیره عرضه صدماتی را متوجه کسب‌وکارهای کوچک این کشور کرده است که آنها را مجبور به در پیش گرفتن سه برخورد متفاوت با جنگ تعرفه‌ها کرده است. بر اساس نظرسنجی که به تازگی شرکت بازار آنلاین (بیز‌بای‌سل) منتشر کرده، تعرفه‌های دولت ترامپ تاکنون هزینه کسب‌وکارهای کوچک در سراسر این کشور را بیش از یک‌سوم یا ۳۷ درصد افزایش داده است. به‌علاوه حدود ۴۷ درصد از این کسب‌وکارها می‌گویند در حال از دست دادن مشتریان خود هستند.

شعار سال: بر اساس نظرسنجی که به تازگی شرکت بازار آنلاین (بیز‌بای‌سل) منتشر کرده، تعرفه‌های دولت ترامپ تاکنون هزینه کسب‌وکارهای کوچک در سراسر این کشور را بیش از یک‌سوم یا ۳۷ درصد افزایش داده است. به‌علاوه حدود ۴۷ درصد از این کسب‌وکارها می‌گویند در حال از دست دادن مشتریان خود هستند. جای تعجب نیست خوش‌بینی کسب‌وکارهای آمریکایی در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح پنج ماه اخیر کاهش یافت، چراکه یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی «سی‌ان‌بی‌سی» حکایت از آن دارد اطمینان کسب‌وکارها به سطحی بی‌سابقه از سال ۲۰۱۷ سقوط کرده است.

 به عقیده کارشناسان برای تمامی این روندها می‌توان عاملی مشترک عنوان کرد: کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی بر این باورند فشار بر فعالیت‌های اقتصادی آنها ناشی از تشدید تنش‌های تجاری است، اثرگذاری که برای سال آینده نیز ادامه خواهد یافت. کارن کرینگن، رئیس گروه تجارت صنعت «شورای اس‌بی‌ای» در این رابطه می‌گوید، در صورت تداوم تنش‌های تجاری با چین این اثرات بر کسب‌وکارها عمیق‌تر و گسترده‌تر خواهد شد. این واقعیات موجب شده کسب‌وکارهای کوچک به دنبال راهی برای فرار از اثرات منفی جنگ‌تجاری باشند. با وجود خبرهای امیدوارکننده ماه‌های اخیر از واشنگتن و پکن همچون به تعویق انداختن مرحله جدید افزایش تعرفه‌های واردات چین توسط دونالد ترامپ و نزدیک بودن سیزدهمین دور مذاکرات دو کشور، اما هنوز نیز اثرات کلی فضای منفی نااطمینانی‌ها موجب شده است کسب‌وکارها کمربند خود را برای دور بعدی درگیری‌های تجاری محکم‌تر کنند.

به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی» در نظرسنجی «بیز‌بای‌سل» با مشارکت بیش از هزار و ۷۰۰تن از مدیران کسب‌وکارهای آمریکایی از مشارکت‌کنندگان پرسیده شد که شما چطور افزایش هزینه‌های ناشی از تعرفه‌ها را مدیریت خواهید کرد. در پاسخ حدود ۶۴ درصد از مشارکت‌کنندگان می‌گویند هزینه‌ تعرفه‌ها را از طریق افزایش قیمت محصولات به مشتریان منتقل خواهند کرد، در حالی که ۶۵ درصد نیز گفته‌اند برای دور زدن هزینه‌ها، عرضه‌کنندگانی خارج از چین خواهند یافت.

شرکت خرده‌فروشی «ترند نیشن» مستقر در لاس‌وگاس که هزاران محصول را در خارج از آمریکا تولید و آنها را تحت برند داخلی از طریق وب‌سایت‌های آمازون، وال‌مارت و ای‌بی به فروش می‌رساند، حدود ۸ میلیون دلار برای واردات خود از آسیا، عمدتا از چین، تعرفه می‌پرداخت، وارداتی که در طول تاریخ ۱۲ ساله این شرکت همواره با تعرفه‌های بین صفر تا ۱۰ درصد صورت می‌گرفت. برد هووآرد مدیرعامل این شرکت با اشاره به اینکه هزینه‌های تعرفه واردات‌شان به ۸۰۰ هزار دلار تا ۶/ ۱ میلیون دلار افزایش یافته در این رابطه می‌گوید: «از زمان تشدید تنش‌های تجاری، نرخ‌های تعرفه‌های واردات بین ۱۰ تا ۴۰ درصد شده است.» هر چند این شرکت درآمد سالانه بالغ بر ۳۰ میلیون دلاری دارد، اما به اعتقاد مدیرعامل آن، هزینه تعرفه واردات این‌چنینی برای شرکتش دردآور است.

جو هادوک، رئیس بخش توسعه و تامین منابع جهانی «ترند نیشن»‌ نیز مدعی شده است این شرکت در حال حمله به چالش‌ها در سطوح مختلف است. به گفته او، اولین گام در این مسیر استراتژی کاهش هزینه‌ها خواهد بود. این مدیر آمریکایی در این رابطه می‌گوید: «ما مجبوریم به شرکت‌های شریک خود بگوییم آنها در حال تقسیم بار این هزینه‌ها با ما هستند. ما به تنهایی نمی‌توانیم این را هضم کنیم، ما قادر به انجام این کار نخواهیم بود.» قدم مشخص بعدی در این مسیر خارج شدن از چین است. البته به اعتقاد هادوک و به دلایل مختلف برداشتن این گام آسان نخواهد بود. خارج از چین منابع محدود هستند، زیرساخت‌ها و منابع چندانی وجود ندارد، و نواحی تولیدی غنی از زیرساخت‌ها به سرعت توسط شرکت‌های بزرگ بلعیده می‌شوند. او در این رابطه می‌گوید: «با توجه به حجم پایین سفارش‌های، این گام ما را در قالب شرکت خرده‌فروشی کوچک تا متوسط قرار خواهد داد. سخت است در خارج از چین شما بتوانید شرکای خوب برای خود بیابید.» در ادامه صحبت‌های این فعال اقتصادی آمده است: «بسیاری از شرکت‌هایی که فعالیت‌های خود را به خارج از چین منتقل کرده‌اند تحت مالکیت خود چینی‌ها هستند. بنابراین چینی‌ها تنها به سادگی در خارج از کشور خود ردپا به جای می‌گذارند. بله، آنها پول نیروی‌کار خود را پرداخت می‌کنند، اما هنوز نیز تمام فرآیندها، درآمدها و همه‌‌چیز به چین باز‌می‌گردد.» به گفته او شرکت «ترند نیشن» همچنین به دنبال راه‌هایی برای کارآ و منعطف‌تر کردن فعالیت‌های خود و همچنین مدل‌هایی که در آن با بودجه کمتر، ارزش بیشتر تولید می‌شود، می‌گردد. البته مدیران این شرکت آمریکایی در این موضوع هیچ موضع سیاسی ندارند. هووآرد در این رابطه می‌گوید: «در کوتاه‌‌مدت شرکت ما با چالش‌ها و سختی‌های مالی متعدد ناشی از جنگ‌تجاری مواجه است. با این حال ما می‌فهمیم چرا دولت نگاهی خشمگین علیه چین دارد.» به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»‌ مدیر شرکت «ترند نیشن» تلاش می‌کند بفهمد چطور برای سال‌ها دولت کشورش مساعدت‌های متعدد برای چینی‌ها از قبیل هزینه‌های مبادلات پایین در نظر می‌گرفت. به گفته هووآرد هزینه ارسال یک کوله‌پشتی از محل کار او در لاس‌وگاس به خانه، بیش از هزینه‌ ارسال کالایی مشابه از گوانگژو به لاس‌وگاس است.

تونی آب‌هوف، رئیس و مدیرعامل «انتشارات توماس»، اثرگذاری تعرفه‌های دولت ترامپ را به نوعی داستان دو شهر می‌داند. با توجه به اینکه وبگاه‌ این شرکت بیش از ۷۲ هزار گروه کالا و خدمات مختلف را ردیابی می‌کند و حدود ۶ هزار خریدار در هر دو ثانیه مبادلات انجام می‌دهد، می‌توان گفت دیدی منحصر به فرد در این زمینه دارند. او با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته قیمت ماشین‌آلات ۷۵ درصد، خدمات بازیافت زباله ۷۰ درصد و قیمت فولاد ۳۵ درصد افزایش یافته در این رابطه می‌گوید: «واضح است که ما شاهد اثرگذاری تعرفه‌ها بر تقاضای روزافزون برای عرضه‌کنندگان آمریکای شمالی هستیم. شما می‌توانید ارتباط مستقیم تعرفه‌ها را بر این کالاها ببینید.» با این حال او در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به دو داستان متفاوت اثرگذاری تعرفه‌ها مدعی می‌شود: «این وضعیت مسخره است. در حالی که تقاضا و خریداران، به خصوص خریداران کوچک و متوسط شما افزایش می‌یابد، اما یافتن عرضه‌کنندگانی که می‌توانند سفارش‌های شما را تامین کنند روزافزون چالش‌برانگیز می‌شود. هیچ‌کس فروشنده تنها نیست. اگر شما یک عرضه‌کننده هستید، شما همچنین یک خریدار خواهید بود.» به گفته آب‌هوف، در سراسر بازار، فارغ از اینکه مکان آن کجاست، تعرفه‌ها منجر به افزایش قیمت‌ها و هزینه‌ها بین ۲۰ تا ۳۵ درصد شده‌اند.

کشاورزان آمریکایی به دنبال شغل دوم

مارک توتل، کشاورز محصولات ذرت و دانه‌های روغنی سویا به‌رغم دریافت اولین یارانه مربوط به تعرفه‌ها در گفت‌وگو با خبرگزاری «ای‌بی‌سی» می‌گوید عمده کشاورزان منطقه ما برای تامین معیشت خود به شغل‌های جانبی روی آورده‌اند. تاریخ ۲۳ ماه مه بود که سونی پردو وزیر کشاورزی آمریکا در واکنش به تداوم تنش‌های تجاری با چین «برنامه تسهیل بازار»‌ را معرفی کرد. بر اساس این برنامه دولت آمریکا تصمیم گرفت به کشاورزانی که از تنش‌های تعرفه‌ای با چین آسیب می‌بینند پرداخت‌های جبرانی در نظر بگیرد. همزمان با معرفی این برنامه رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد این پکیج حمایتی به کشاورزان کشورش کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را به خوبی انجام دهند و درآمدی مشابه با مقداری که از تعرفه‌ها از دست می‌دهند به‌دست آورند. در ماه آگوست نیز لری کودلو، رئیس شورای ملی اقتصادی آمریکا و مشاور اقتصادی ارشد ترامپ نیز درخصوص این بسته‌های حمایتی گفت: «کشاورزان ما فوق‌العاده هستند. بنابراین تا جایی که بتوانیم از آنها حمایت مالی خواهیم کرد. در صورت نیاز کمک‌های ما به آنها ادامه خواهد یافت

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد ، تاریخ انتشار 15 مهر 98، کد خبر: 3580034، www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین