پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۳۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
حجم بالای ورود زائران اربعین از ایران به عراق باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی در کشوری شده است که در خود همچنان ترکش‌های حضور داعش را می‌توان لمس کرد. با وجود میزبانی بسیار خوب مردم عراق، مسئولان این کشور درخواست کرده‌اند زوار اربعین پس از زیارت، به کشور خود بازگردند.

شعار سال: امنیت از مرزهای عراق تا کربلا به وسیله نیروهای حشدالشعبی، پلیس عراق و نیروهای ایرانی برقرار است و بنا به‌گفته مسئولان عراقی هیچ مشکلی در زمینه اسکان و اقامت زوار در مسیر وجود ندارد. با وجود این، رایگان شدن ویزای سال جاری برای زوار ایرانی از سویی و افزایش بی‌سابقه هزینه سفر به عتبات عالیات برای هر فرد ایرانی (که تا چهار میلیون تومان هوایی و حدود ۳ میلیون تومان زمینی) می‌رسد،باعث شده است تا حجم قابل توجهی از علاقه‌مندان به زیارت کربلای معلی از فرصت اربعین استفاده کنند و راهی عراق شوند.

کسانی که برای زیارت به عراق آمده‌اند می‌دانند با توجه به جنگ طولانی با گروه تروریستی داعش و مشکلات اقتصادیزیرساخت‌های لازم در این کشور بسیار نامناسب است و سال‌های گذشته نیز با وجود رایگان نبودن ویزا برای ایرانی‌ها و استقبال حدود ۲ میلیونی از زیارت اربعین مشکلات خاصی در زمینه اسکان وجود داشت. این مشکلات در سال جاری با اوضاع ناآرام این کشور و آشوبگری برخی مزدوران سعودی-صهیونیستی هم‌زمانشد و از این رو دولت عراق تاکنون نتوانسته است شرایط لازم را برای سفر اربعین از مرزهای ایران فراهم کند.

روز گذشته بارها رسانه‌های کشورمان به‌نقل از مقامات مختلف خبر باز و بسته شدن مرزهای چذابه را اعلام کردند. موضوع این است که همه این محدودیت‌ها به طور موقت است و تصمیمی نیست که از سوی دولت عراق اتخاذ شده باشد. گارد مرزی عراق با توجه به حجم زائرانی که از مرزها عبور می‌کنند و تراکم جمعیت ورودی گاهی مرزها را تا آرام شدن اوضاع مسدود می‌کند.

مشکلات حمل و نقل زوار در داخل عراق

فارغ از ترافیک انسانی که در پشت مرزهای کشورمان به وجود آمده است، مشکلاتی که پیش‌تر ذکر شد باعث شده است تا خدمت‌رسانی به زوار ایرانی از لحاظ حمل‌ و نقل به درستی انجام نشود و عصر روز گذشته نیز خبرهایی درباره کمیاب بودن اتوبوس برای انتقال زائران از مرزها تا نجف و کربلا منتشر شد. این موضوع به نوعی فراگیر است؛ چه اینکه در مسیر نجف به کربلا نیز اتوبوس و ون به ندرت پیدا می‌شود و اتوبوس‌های موجود قیمت‌های خود را چند برابر نرخ عادی کرده‌اند.

نباید از نظر دور داشت که امسال حدودچهار میلیون نفر در مدت ۱۵روز از ایرانبه کشور عراقمنتقل می‌شوند و این در نوع خود موضوع قابل تأملی است؛ به عنوان نمونهاگر در اروپا این جمعیت از آلمان به فرانسه منتقل می‌شد، بحران‌ساز بودچه برسد به عراق که از لحاظ زیرساختوضعیت مناسبی ندارد. بنابراینزوار ایرانی باید این موضوعاترا در نظر داشته و در حرکت خود به سمتکربلا بسیار صبور باشند.

امکان حضور ناوگان اتوبوسرانی ایران در عراق فراهم شد

گرچه دولت عراق تا عصر روز گذشتهبا ورود ناوگان اتوبوسرانی ایران برای تسهیل حمل و نقل زائران موافقت نکرده بود، ولی فشار رسانه‌ها و انتقال مشکلات از سوی دستگا‌ه‌های ذی‌ربط باعث شد تا مجوز ارسال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برای حمل و نقل زائران ایرانی از مرزها به سمت کربلا صادر شود.

پیش‌تر احاطه نداشتن رانندگان ایرانی با قوانین عراق و احتمال نزاع به عنوان عواملی یاد شده بود که باعث شد مجوز اعزام اتوبوس‌های ایرانی به عراق صادر نشود. طبعاً بروز هرگونه مشکلی برای هر دو طرف ایرانی و عراقی تبعات داشت و همه تبعاتش به دوش دولت عراق می‌افتاد و البته برای دو کشور هزینه‌زا بود.

درخواست مسئولان عراقی از زوار اربعین

حجم بالای تردد زوار به ویژه از مرزهای ایران به کربلا نیازمند تلاش مضاعف نیروهای عراقی در زمینه خدمت‌رسانی است و آنها نیز با برپایی موکب‌ها و استقرار شبانه‌روزی در مسیرهای تعیین‌شده می‌کوشند گامی در راستای برقراری ثبات و آرامش زائران اربعینبردارند. طبعاً چنین وضعیتی می‌طلبد که زائرانی به ویژه ایرانی در سفر به کربلا مراعات طرف عراقی را نیز بکنند و به تعبیری «یار آنها باشند».

در گفتگویی که با چند مسئول عراقی در کربلا انجام دادم، نکته قابل توجهی بیان شد و آن این بود که امکانات موجود در کربلا جوابگوی تراکم و اسکان ۴ میلیون زائر (فارغ از جمعیت خود کربلا،مردم عراق و دیگر زائران اربعین) نیست و از این رو تقاضا می‌کردند زائران اربعین پس از ورود به کربلا و مشاهده گلدسته‌های حرم امام حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) و مدتی استراحت برای رفع خستگی به سفر خود پایان دهند و بازگردند.

قابل توجه اینکه شب گذشته بسیاری از زائرانی که به عراق آمدند و در مسیر بودند، بدون آب و غذا و حتی محلی برای اقامت بودند و این موضوع لزوم همکاری و نوع‌دوستی مردم کشورمان و زائران حسینی را بیش از پیش می‌طلبد. تأکید می‌کنم که اوضاع عراق بحرانی نیست، ولی باید با مسئولان عراقی و ایرانی در زمینه ارائه خدمات همکاری کرد. تعداد موکب‌ها نسبت به سال‌های گذشته ثابت مانده ولی حجم زائران افزایش دو و چند برابری داشته است.

امکان سفر به کاظمین وجود دارد/ مسیر جایگزین برای عبور از بغداد

ناآرامی‌های چند هفته پیش عراق باعث شده بود تا برای چند روز مرز خسروی به عنوان نزدیک‌ترین مسیر برای رسیدن به کربلا بسته شود. مسیری که در امتداد آن از نوار شمالی بغداد و کاظمین می‌گذشت؛ یعنی همان مناطقی که بیشترین ناآرامی‌های بغداد در آنجا رخ داده بود. بلافاصله پس از آرام شدن اوضاع و از هفته گذشته مرز خسروی باز شد ولی عمده نگرانی زائران ، احتمال در معرض خطر جانی قرار داشتن با توجه به حوادث گذشته بود.

حمله انتحاری در ۸۰ کیلومتری کربلا بود / برقراری امنیت کامل در مسیر راهپیمایی زائران اربعینمیزگرد «پیاده‌روی اربعین؛ فرصتها و ظرفیتهای پیش‌رو» برگزار شد۳۸۹ موکب ایرانی در مسیر پیاده‌روی اربعین، سامرا و کاظمین مستقر شدند + نقشه و آدرس موکبها۳۶ زائر ایرانی بازداشت‌شده در عراق به کشور عودت داده شدند/ زائران اربعین مدارک قانونی همراه داشته باشندطرح اربعین

درباره آخرین وضعیت بغداد باید گفت که ناآرامی خاصی در چند روز اخیر مشاهده نشده و پایتخت عراقاین روزها از امنیت خوبی برخوردار است. با وجود این، بای اینکه امنیت زوار ایرانی حفظ شود، مسیر جایگزینی از کنار بغداد در نظر گرفته شده است و زائران وارد شهر نمی‌شوند. علاوه بر این، در حال حاضر زائران زیادی از نقاط مختلف عراق در کاظمین و سامرا حضور دارند و دسترسی به آنجا مشکلی ندارد و زائران ایرانی با میهمان‌نوازی مردم عراق مواجه شده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاري دانشگاه آزاد اسلامي آنا، تاریخ انتشار 19 مهر 98، کد خبر: 430067، www.ana.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
0
0
مثل هر سال نمایش برادری شد که انقدر غربی ها و سعودی ها تلاش کردن نشه که
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین