پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
قانون محرومیت تماشاگران برای ورود به ورزشگاه‌ها در شرایطی اجرایی می‌شود که نبود امکانات لازم برای برخورد با متخلفان موجب می‌شود تا روح هوادارانی که عاشق تیمشان هستند، آزرده شود.
شعارسال: کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال کماکان ماده‌‌ای قانونی را در آیین‌نامه انضباطی خود دارد که با استناد به آن تماشاگران را از حضور در ورزشگاه محروم می‌کند.

ماده ۳۹ آیین‌نامه انضباطی با عنوان «انجام مسابقه بدون حضور تماشاگران» به ممانعت از ورود هواداران تیم‌های میزبانی اشاره می‌کند که از سوی کمیته انضباطی محروم می‌شوند. در توضیح این ماده آمده است: «در صورت تصمیم رکن قضائی به برگزاری مسابقه پشت درب‌های بسته، هیچ‌کسی به‌استثنای اشخاص ذیل حق حضور در استادیوم را ندارد مگر اینکه رکن قضائی حضور اشخاص دیگری را نیز ضروری تشخیص دهد»

کمیته انضباطی در این ماده قانونی به اعضای تیم‌های مسابقه، خبرنگاران و تصویربرداران، نیروهای انتظامی و امنیتی، آتش‌نشان‌ها و پزشکان، مسئولان اداری و فنی ورزشگاه، نمایندگان فدراسیون فوتبال، هیئت استانی و سازمان لیگ، اشخاصی که بلیت یا مجوز CIP، VIP و VVIP اجازه ورود داده است.

مخالفت فیفا با محرومیت کلیه تماشاگران

این ماده قانونی که بر اساس آن محرومیت تماشاگران رقم می‌خورد، در شرایطی در ایران اجرا می‌شود که در آخرین تغییرات قانونی فدراسیون جهانی فوتبال محرومیت برای تماشاگران انجام نمی‌شود و با اعمال جریمه و کاستن از تعداد تماشاگران تنبیهات صورت می‌گیرد. فیفا رسماً اعلام کرده هیچ‌گونه تبعیضی به دلیل نژاد، رنگ پوست، قوم، جنسیت، معلولیت، گرایش‌های جنسی، عقیده‌های سیاسی و... اعمال شود و اگر یکی از این موارد رخ دهد، داوران در جریان مسابقه سه مرتبه حق توقف بازی را دارند و نهایتاً می‌توانند تیم متخلف را ۳ بر صفر بازنده کنند.

در ادامه فیفا اشاره کرده باشگاه‌ها تا ۲۰ هزار فرانک سوئیس جریمه می‌شوند و در دیدار بعدی با حضور تعداد محدودی تماشاگر می‌توانند از حریف خود میزبانی کنند. در واقع فیفا مانع برگزاری مسابقه بدون حضور تماشاگران می‌شود اما این قانون در ایران در حال اجراست و هنوز بازی‌های مهمی بدون حضور تماشاگران برگزار می‌شود.

جریمه‌های مشخص در لیگ‌های اروپایی

فدراسیون فوتبال در ابتدای این فصل رقابت‌های فوتبال ایران استانداردهایی را برای برگزاری دیدارها در ورزشگاه‌ها مدنظر قرار داد و مسابقات را با تأخیر ۲۱ روزه برگزار کرد که یکی از این استانداردها نصب دوربین‌های مداربسته در ورزشگاه‌ها بود. در لیگ‌های اروپایی در تمامی ورزشگاه‌ها تماشاگران توسط دوربین‌های مداربسته رصد می‌شوند و در صورت تخلف با جریمه‌های مختلفی مواجه می‌شوند. این جریمه‌ها شامل موارد متعددی از جمله جریمه نقدی، ممنوعیت ورود به ورزشگاه از یک مسابقه تا همیشه، محکومیت و رفتن به زندان، ممنوعیت ورود به مکان‌های عمومی و ... می‌شود.

کیفیت غیرقابل قبول دوربین‌ها

در ایران با نصب دوربین‌های مداربسته و شماره‌گذاری صندلی‌ها انتظار می‌رفت تا با شناسایی متخلفان، بحث ممنوعیت ورود تماشاگران به ورزشگاه برچیده شود اما این قانون هنوز زنده هست و مانع حضور هواداران به ورزشگاه می‌شود. برگزاری مسابقه در ورزشگاه خالی از تماشاگر علاوه بر ضررهای اقتصادی که برای فوتبال دارد، باعث دل‌زدگی هوادارانی می‌شود که عاشق تیمشان هستند و پاسوز تماشاگرنماهایی می‌شوند که جو مسابقه را بر هم می‌ریزند.

آنچه مسلم است دوربین‌های مداربسته در ورزشگاه‌های ایران قابلیت شناسایی افراد متخلف را ندارد و به‌عنوان مثال در ورزشگاه آزادی تهران یا یادگار امام تبریز که گنجایش بالای ۷۰ هزار نفر را دارند، کیفیت لازم برای شناسایی تماشاگران متخلف را ندارند و کمیته انضباطی که نمی‌تواند گزارشی دریافت کند که بر اساس آن افراد قانون‌شکن تشخیص داده شوند و اجازه ورود آن‌ها در بازی‌های بعدی گرفته شود، تصمیم به برگزاری مسابقه بدون حضور تماشاگران می‌گیرد. در این میان این موضوع نیز بارها مطرح شده که قوانین لازم برای برخورد با متخلفان وجود ندارد و از سوی کمیته انضباطی فوتبال برخورد با تماشاگر متخلف مشخص نشده است.

وابستگی حیات فوتبال به تماشاگران

فوتبال با تماشاگرانش زنده است و در سال‌های اخیر بارها شاهد آن بودیم که ممنوعیت ورود هواداران تیم‌ها به ورزشگاه‌ها باعث شده تا دیدارها سرد و بی‌روح برگزار شود. اجرای ماده قانونی برگزاری مسابقه بدون حضور تماشاگران بارها اجرا شده و جالب اینکه تأثیری نداشته است. کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باوجودآنکه با محرومیت تمامی تماشاگران نتوانسته تماشاگرنماها را متوقف کند و باز هم آن‌ها به تخلفات خود ادامه می‌دهند ولی قصد ندارد تا راه چاره دیگری را پیدا کند و کماکان با همان روش قدیمی مانع حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها می‌شود.

ورزش فوتبال بخش مهمی از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده است و صنعت خودروسازی، شرکت‌های هوایی و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی را درگیر خود کرده‌اند. تمامی سرمایه‌گذاران سودهای خوبی از فوتبال می‌برند چون راه‌های درآمدزایی مختلفی از ورود تماشاگران می‌برند. فروش بلیت دیدارها، حق پخش تلویزیونی، لباس، پرچم و ... به بهبود شرایط اقتصادی کمک می‌کند اما در ایران به خاطر نبودن قوانین جامع برای برخورد با تماشاگران متخلف، تیم‌ها نمی‌توانند در برخی دیدارها از حمایت هواداران خود استفاده کنند و این موضوع لطمه‌ای بزرگ به روح فوتبال می‌زند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 29 مهر 1398 ، کدخبر: 441541 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین