پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۱۲۰
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
کافی است سری به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام بزنید تا در چند دقیقه بخشی از فضاسازی‌ها درمورد زنان دست‌تان بیاید، اگرچه این بخشی از ماجراست اما تمام آن نیست و هرچند این روزها ورزشگاه‌ رفتن یا حضور زنان در مشاغل سیاسی را از اولویت‌های حیاتی معرفی می‌کنند اما بد نیست بدانید آمارها در حوزه زنان نشان می‌دهد کارنامه انقلاب اسلامی در چهل سالی که از آن گذشته است، بد نبوده و نسبت به مشکلات و موانع موجود، پیشرفت خوبی وجود داشته است و در بسیاری از موارد زنان ثابت کرده‌اند پابه‌پای مردان در این مسیر گام برمی‌دارند تا کشور هرچه زودتر به سمت تعالی پیش برود. در همین راستا تلاش کردیم به مقایسه آماری از وضعیت زنان پیش از انقلاب با وضعیت کنونی آنها بپردازیم.

شعارسال: کافی است سری به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و تلگرام بزنید تا در چند دقیقه بخشی از فضاسازی‌ها درمورد زنان دست‌تان بیاید، اگرچه این بخشی از ماجراست اما تمام آن نیست و هرچند این روزها ورزشگاه‌ رفتن یا حضور زنان در مشاغل سیاسی را از اولویت‌های حیاتی معرفی می‌کنند اما بد نیست بدانید آمارها در حوزه زنان نشان می‌دهد کارنامه انقلاب اسلامی در چهل سالی که از آن گذشته است، بد نبوده و نسبت به مشکلات و موانع موجود، پیشرفت خوبی وجود داشته است و در بسیاری از موارد زنان ثابت کرده‌اند پابه‌پای مردان در این مسیر گام برمی‌دارند تا کشور هرچه زودتر به سمت تعالی پیش برود. در همین راستا تلاش کردیم به مقایسه آماری از وضعیت زنان پیش از انقلاب با وضعیت کنونی آنها بپردازیم.

۹۰ درصد زنان باسواد هستند

پیش از انقلاب بیشتر زنان حتی توانایی نوشتن اسم‌شان را هم نداشتند و در سال 57 تنها 35درصد زنان باسواد بودند که این آمار امروز به 90درصد رسیده است.

تحصیلات تکمیلی22.7 درصد زنان

تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی دختر از 6 درصد در سال 55 به 45 درصد رسیده و هم‌اکنون 22.7 درصد زنان ایرانی دارای تحصیلات تکمیلی هستند.

۱۶۰مدال جهانی در رقابت‌های ورزشی

کل مدال‌های جهانی ورزشی بانوان پیش از انقلاب پنج مورد بوده که این مساله به 160 مورد رسیده است. تعداد مدال‌های اخذشده در رقابت‌های آسیایی از چهار مدال به 64 مدال رسیده است.

23هزار امدادگر زن در دفاع مقدس

مشارکت فعال 23هزار امدادگر و 2300 پزشک زن در جبهه‌های دفاع مقدس ازجمله آمارهای قابل‌توجه حضور زنان پس از انقلاب است.

فعالیت ۷۱۲ ناشر زن پس‌از انقلاب

پیش از انقلاب هیچ ناشر زنی نداشتیم و امروز 712 ناشر زن داریم. تعداد نشریات ویژه بانوان از تعداد محدودی در سال 57 به بیش از 45 نشریه در سال 91 رسیده است.

کاهش مرگ‌ومیر مادران حین زایمان

تعداد مرگ‌ومیر مادران هنگام زایمان نسبت به قبل از انقلاب 90 درصد کاهش یافته است. آمار قبل از انقلاب بالای 200 مورد در 100هزار زایمان و در سال 2017 کمتر از 18 مورد در 100هزار زایمان بوده است.

رشد حدود ۵ میلیونی دانش‌آموزان

حضور بانوان در دانشگاه‌ها و طی مدارج علمی بیانگر آن است که تنها در مقطع دانش‌آموزی، تعداد دختران در سال 55 از 2777724 نفر به 6956034 نفر در سال 96 رسیده است.

فعالیت ۲۱۰۰ استاد زن در دانشگاه‌ها

از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد اعضای هیات‌علمی زن از 100 نفر در سال 57 به 2100 نفر در سال 96رسیده و رشد 21 برابری داشته است.

فعالیت ۲ هزار سازمان مردم‌نهاد زنان

تعداد نهادهای مردم‌نهاد ویژه بانوان پیش از انقلاب پنج مورد بود که امروز به بیش از 2000 مورد رسیده است.

فعالیت حرفه‌ای ۵۴۰ هزار زن ورزشکار

نهاد ورزشی بانوان پس از انقلاب تاسیس شد و تعداد اندک ورزشکار حرفه‌ای زن به 540 هزار نفر رسید.

مدیریت ۳۲۰ زن در شرکت‌های دانش‌بنیان

حضور زنان در عرصه فناوری اطلاعات چشمگیر بود و تعداد مدیران زن در شرکت‌های دانش‌بنیان ٣٢٠ نفر است.

تصویب ۱۵۹ قانون در حوزه زنان

پس از پیروزی انقلاب اسلامی 159 قانون ناظر به تعالی زنان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

رشد ۳۰ برابری ورزشگاه‌های زنان

تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی بانوان پس از انقلاب از 30 برابر گذشته شده است.

حضور زنان در ۱۲ هزار مسابقه خارجی

حضور زنان در مسابقات خارجی تنها 6 مورد بوده که اکنون به 12هزار مورد افزایش یافته است.

رشد ۲ هزار برابری داوران زن

تعداد داوران ورزشی زن با افزایش دوهزار برابری از هفت‌نفر به 12هزار مورد افزایش یافته است.

رشد قابل توجه امید به زندگی زنان

امید به زندگی زنان از 54 سال در سال 55 به 78 سال در سال 95 ارتقا یافته است.

سهم۴۰درصدی زنان در تئاتر

رشد 100 برابری حضور بانوان در عرصه‌های گوناگون تئاتری ازجمله نویسندگی، کارگردانی و بازیگری و درخشش آنها در جشنواره‌های تئاتری مرهون نگاه انقلاب اسلامی به این رشته هنری است تا جایی که اکنون بیش از 40درصد فارغ‌التحصیلان این رشته را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

فعالیت ۲۵ کارگردان زن در سینما

ظهور کارگردانان سینمایی زن یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی است. قبل از انقلاب هیچ کارگردان زنی نداشتیم اما این آمار پس از انقلاب به 25 نفر رسیده است. در سینمای قبل از انقلاب از

29 صنف سینما، خانم‌ها فقط در چند صنف سینمایی مشارکت داشتند ولی امروز حضوری فعال و تعیین‌کننده در تمامی صنوف دارند.

کسب ۷ مدال پارالمپیک توسط زنان

علی‌رغم اینکه پیش از انقلاب ورزش معلولان در سطح جهان فعال شده بود اما ورزشی برای بانوان در داخل کشور راه‌اندازی نشده بود که ما در این زمینه با تاسیس 12 رشته فدراسیون جانبازان و معلولان و پنج رشته فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان توانستیم هفت مدال بانوان را در رقابت‌های پارالمپیکی از آن خود کنیم.

آمار قابل توجه استخدامی زنان

حضور زنان در مشاغل اداری چشمگیر بوده است، تا جایی که تنها در بخش استخدام دولتی، زنان سهم ٢٧/٢ درصدی داشتند اما در بخش خصوصی حضور آنها به ٧٢ درصد رسیده است. فعالیت زنان در ١٧ تشکل سیاسی و حزب (سمت دبیرکلی زنان) و سهم 47 درصدی زنان از کل دانشجویان نیز از دیگر فعالیت‌های آنها به شمار می‌رود.

فعالیت ۳۵ هزار مربی ورزشی زن

ورزش بانوان از هفت رشته در سال 57 به 143 رشته رسیده است. تعداد مربیان ورزشی زن از 9 نفر به 35هزار نفر ارتقا یافته است. تعداد داوطلبان ورزشی زن با افزایش دوهزار برابری از هفت‌نفر به 16هزار نفر رسیده است.

رشد ۵۰ برابری پزشکان زن متخصص

تعداد پزشکان عمومی زن با رشد 16برابری از 3500 نفر در سال 55 به 60هزار نفر در سال 1395 رسیده است. تعداد بانوان پزشک متخصص پیش از انقلاب از 597 نفر به 30هزار نفر در سال 95 رسیده و این مساله دارای رشد 50برابری بوده است.

۵۳۲ هزار زن شاغل در آموزش و پرورش

پیش از انقلاب 125هزار نفر از شاغلان آموزش و پرورش زنان بودند که در سال 91 به 532هزار نفر رسیده است.

مدیریت هزار و ۵۰۸ زن در رسانه‌ها

وجود 1508 رسانه با مدیرمسئولی بانوان پس از انقلاب آمار قابل‌توجهی از حضور زنان در حوزه رسانه است. اگرچه زنان پیش از انقلاب هیچ نقشی در رسانه‌ها نداشتند اما اکنون بیش از 17درصد نشریات را آنها اداره می‌کنند.

فعالیت ۸ هزار زن در نویسندگی

تعداد نویسندگان زن از 50 نفر در سال 57 به هشت‌هزار نفر رسیده است. کل نویسندگان زن در ایران قبل از انقلاب اسلامی به استناد بررسی اسناد کتابخانه ملی و با احتساب صاحب حداقل پنج اثر مکتوب به عنوان نویسنده کمتر از 100 نفر بوده است.

مشارکت بالای زنان در سیاست

مشارکت کنونی زنان در امور سیاسی رشد داشته است. براساس آمارها، ۲ هزار و ۵۰۰ زن به‌عنوان دهیار فعالیت دارند و 817 زن نیز مشاور امور بانوان دستگاه‌های اجرایی هستند. همچنین دو زن به‌عنوان معاون استاندار و 50 زن به‌عنوان مدیران کل استانداری‌ انتخاب شده‌اند.

فعالیت ۸ زن شهردار در کشور

4فرماندار زن و ۷ معاون فرماندار زن و 19 زن نیز به‌عنوان بخشدار فعالیت دارند. ۳۵۴۷ زن عضو شوراهای اسلامی روستاها هستند. در کنار اینکه ۴۸۲ زن عضو شوراهای اسلامی شهر و هشت زن هم به‌عنوان شهردار در کشور داریم.

فعالیت ۲۲ درصدی زنان در کشاورزی

فعالیت ٢٢ درصد زنان ایرانی در بخش کشاورزی، 52 درصد در بخش خدمات، ٢٥ درصد در بخش صنعتی نساجی، پوشاک و صنایع‌دستی و سهم 11 درصدی از صد‌هزار تعاونی فعال ازجمله اقداماتی است که در طول این سال‌ها انجام شده است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان، تاریخ انتشار: 3 آبان 1398،کدخبر:164495 ،www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین